Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@20:13:44 GMT

خبرنگاری واژه ای مقدس

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۸۸۵۲۹

خبرنگاری واژه ای مقدس

"توتم من قلم من است" و قلم واژه مقدسی است. مطالب قرآن، روایات اسلامی و سخنان بزرگان  در این زمینه تاییدی بر این ادعاست. قلم اگر مقدس است به این دلیل است که می نویسد؛ هم خوبیها را و هم زشتیها را. قلم ناجی است زیرا مجال نمی دهد تا فساد در جامعه گسترش یابد، بی اخلاقی مد شود و ناهنجاری هنجار شود. قلم عزیز است زیرا هم ارزشهای انسانی را یاد آوری می کند و هم نازیباییها را به همگان نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 ۱۷ مرداد یادآور  مجاهدتی در عرصه قلم است؛ روز خون نگار؛ روزی که تمامی زیبائیهای قلم در قامت ذبح یک خبرنگار نمایان شد و باز جایگاه والای واژه قلم تکرار گردید.
قلم آنگاه که در دست اهلش قرار گیرد مقدس است و اگر در دست نا اهل قرار گیرد به مثابه چاقویی است که جان انسانها را نشانه خواهد رفت. روزی که خداوند به آن قسم یاد کرد به ما متذکر شد که این قلم را بایستی در دست اهلش قرار دهیم و اجازه ندهیم نقش سازندگی آن به نقشی مخرب تبدیل شود.
قلم تیغی است که اگر در دست جراح قرار گیرد سلامت را به جامعه هدیه می کند و اگر دردستان اشرار قرارگیرد جز تباهی و خون ریزی چیزی برای جامعه به همراه نخواهد داشت.
خبرنگاروخبرنگاری به تبع یک واژه مقدس است که با قلم معنا می یابد. خبرنگار قلم را در دست می گیرد تا سیاهی ها و روشنیها را در جامعه نمایان کند. آری اگر خبرنگار به معنای تقدیس قلم پی ببرد هیچگاه از وظایف خود عدول نخواهد کرد زیرا تولید یک ابزار مقدس محصولی جز پاکی و درستی نخواهد بود. وهیچگاه بنده زر و زور نخواهد شد زیرا وظیفه اش تعمیم درستی و عدالت در جامعه است.
با این مقدمه به اصل موضوع می پردازم که خبرنگار کیست و خبرنگاری چیست و برای جامعه چه اهمیتی دارد.
خبرنگار و خبرنگاران افراد زبده، باهوش، نکته سنج، زیرک، پر تلاش، دقیق، منظم و متفکری هستند که همواره می کوشند تا لایه های مختلف جامعه را بشکافند، مسائل  و مشکلات را بیابند و  برای رفع آن چاره اندیشی کنند.
خبرنگاران مجاهدانی هستند که بی توقع برای هموار کردن کارها، پیشرفت و توسعه جامعه خلاقانه تلاش می کنند و از هیچ کوششی در این راه دریغ نخواهند کرد.
آنان متفکرانی هستند که با هوشمندی تمام همه مسائل جامعه را زیر نظر و دقت قرار می دهند، در برابر کجرویها می ایستند،به افراد کج رو باج نمی دهند و برای ساختن تلاش می کنند.
خبرنگار کسی است که بر سر ارزشها و هنجارهای جامعه با کسی معامله نخواهد کرد و اسیر زورگوئیها و تهدیدات افراد فاسد نخواهند شد نه با پول، نه با وعده و نا با چیز دیگر...
خبرنگاران جهادگرانی هستند که جز مردم و آن هم کف جامعه چیزی را نمی بینند و برای آنها از جانشان مایه می گذارند.
شجاعت، پاکدستی، فراست، مداقه گری، امانت داری، عدالت خواهی، سلامت نفس و در عین حال خلاقیت از ویژگیهای بارز یک خبرنگار است.
این موارد، آرمانهای جامعه خبری است...
اما امروز جامعه خبری ما نیز به مانند سایر صنوف با مشکلاتی گریبانگیر است. ورود اتوبوسی افرادی به این شغل و این صنف با اهداف مشخص  در سالهای اخیر کار خبرنگاری را برای اهلش سخت کرده است.
خبرنگار نما بزرگترین مشکل حال حاضر جامعه خبرنگاری کشور  است. بسیاری از افراد با اهدافی غیر از آرمانهای فوق به صنف خبرنگاری روی آورده اند. آنگاه که افراد، خبرنگاری را صرفا و از روی اجبار برای شغل انتخاب کرده باشند  حتما اهداف هم گم خواهد شد و مسائلی چون کپی پیست در جامعه رایج خواهد شد.
از ویژگیهای فردی افراد که بگذریم به ویژگیهای تخصصی خبرنگاران به عنوان برگ برنده آنها باید اشاره کرد و آن هم سواد رسانه ای است .
آشنایی و فراگیری دانش تخصصی خبر و نیز چگونگی تولید محتوی و تحلیل محتوی یکی از چالشهای پیش روی جامعه خبری استان است.
 امروز برای تسخیر افکار عمومی نیاز به تکنیکها و تاکتیکهای خبری روز دنیا است چقدر جامعه خبری ما از این ابزارها استفاده می کند چیزی است که باید آن را در تولیداتشان جستجو کرد.
اگر صفحات مجازی را تورق کنیم خواهیم دید که امروز تولید و تحلیل محتوی در قلم خبرنگاران بسیار کم و محدود شده است و اغلب خبرنگاران  به بازنشر مطالب یکدیگر مبادرت می ورزند و این همان آفتی است که گریبانگیر جامعه خبری  شده است.
خبرنگاران  اگر بخواهند در جامعه خبرنگاری ماندگار شوند و نامشان همیشه در اذهان باقی بماند بایستی حرفه ای فکر کنند، حرفه ای رفتار کنند و حرفه ای قلم بزنند تا هم برای خودشان مفید باشند و هم برای جامعه سودمند.
 و در پایان ضمن آرزوی سلامتی برای همه خبرنگاران  و آنهایی که قلم را در دست گرفته اند امیدوارم قلمشان همواره در مسیر خدمت به جامعه و مردم به خصوص مردمی که زبانشان قاصر و توانشان کم است قرار گیرد.
                                                                          

برچسب‌ها روز خبرنگار روز قلم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روز خبرنگار روز قلم روز خبرنگار روز قلم جامعه خبری قرار گیرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۸۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۹۰ ورزشکار معلول زنجانی در رشته‌های مختلف ورزشی فعالیت می‌کنند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ خدابنده لو گفت: امروزه افراد دارای معلولیت در فعالیت‌های اجتماعی و مسابقات زیادی شرکت و توانمندی‌های خود را به جامعه ثابت می‌کنند.

وی افزود: در این راستا اولین جشنواره ورزش‌های بومی، محلی در سه شهرستان زنجان، ابهر، خدابنده در سال گذشته برگزار شد که استقبال گروه‌های هدف را به دنبال داشت.

مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد: فعالیت‌های ورزشی برای افراد دارای معلولیت از ۲ جنبه درمانی که هدف آن تأمین سلامتی و پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری‌های ثانویه است حائز اهمیت می‌باشد.

خدابنده لو گفت: ورزش نه تنها اعتماد به نفس را در فرد تقویت می‌کند بلکه نگرش جامعه را نسبت به معلولین دگرگون کرده و از نظر جسمی، روحی، فردی و اجتماعی آنها اثر قطعی و تعیین کننده‌ای دارد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان همچنین به اجرای طرح آموزشی آگاه سازی پیشگیری از معلولیت‌ها در دوره سالمندی اشاره کرد و گفت: این طرح با موضوعات سکته مغزی، بیماری قلبی- عروقی، استئوپروز، آرتروز، دیابت، سقوط و دمانس (آلزایمر) است که در سال گذشته ۲ هزارو ۷۲۷ در سطح استان شهری و روستایی تحت پوشش قرار گرفتند.

به گفته وی، آشنایی با بیماری استئو آرتریت، سقوط- بیماری دیابت - بیماری قلبی و عروقی -پوکی استخوان - سکته مغزی و آشنایی با بیماری دمانس از جمله موضوعاتی است که برای سالمندان جامعه هدف بهزیستی و افراد محلی در ۲ گروه سنی میانسالان با رده سنی ۶۵ الی ۴۵ و گروه سالمندی با رده سنی ۸۵ الی ۶۵ برای هر ۲ جنس آموزش داده می‌شود.

دیگر خبرها

  • افتتاح موزه‌های دفاع مقدس در ۵ استان کشور
  • چرا کمتر شاهد خبرنگاری تحقیقی و پژوهشی هستیم؟
  • بیمه رایگان دهک‌های یک تا پنج ادامه دارد
  • بیمه رایگان دهک‌های یک تا پنج جامعه ادامه دارد
  • مد خوب، مد بد!
  • سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • آموزش؛ حلقه مفقوده در دیابت/ سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • واکنش قاضی‌عسکر به اتفاقات دانشگاه‌های آمریکا
  • ۸۹۰ معلول زنجانی در حوزه ورزش فعالیت می کنند
  • ۸۹۰ ورزشکار معلول زنجانی در رشته‌های مختلف ورزشی فعالیت می‌کنند