Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-08@23:30:10 GMT

غدیر و طرح یک سوال تاریخی

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۸۹۳۶۸

غدیر و طرح یک سوال تاریخی

پایگاه خبری جماران: پیرامون واقعه غدیرخم که ضمن آن پیامبر اکرم(ص)، در پی ماموریتی الهی حضرت علی(ع) را در حضور هزاران حاجی به عنوان جانشین خود پس از رحلت معرفی فرمود، این پرسش تاریخی مطرح است که چرا جانشینی آن حضرت(ع) با وجود تاکید پیامبرو نزول آیه اکمال دین، پس از رحلت رسول گرامی اسلام(ص) نادیده گرفته شد و تاثیری بر رای اطرافیان رسول خدا هنگام انتخاب خلیفه برای مسلمانان نداشت؟ بلافاصله بعد ازآن سوال دیگری نیز به ذهن متبادرمی شود و آن اینکه چرا قائلین به اصالت واقعه غدیر که به تصریح حقایق تاریخی اصلی ترین جریان اسلامی بوده وبدون هیچ واسطه ای با رسول گرامی اسلام(ص) نسبت می یابند و از پشتوانه نص برای اثبات خود برخورداراست، دارای اکثریت در میان مسلمانان نیست؟! شاید برای این سوالات در حوزه نظری نتوان پاسخی ساده و کامل یافت، اما از نظر تاریخی می توان با تلاشی مجدانه به پاسخی روشن رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای دست یابی به پاسخ این سوالات از لابه لای متون تاریخی لازم است به روندهای تاریخی توجه نمود. چرا که این شیوه نگرش به تاریخ به نحوی روشن ماهیت مناسبات حاکم بر اجتماع آن عصر را معین ساخته و از این طریق می توان به آگاهی های مفیدی دست یافت. یکی از آگاهی های تاریخی، تعیین تعلق مسلمانان به طبقات اجتماعی وسطح یابی فرهنگی آنان است. رشد مسلمانان به مثابه گروهی ایمانی با ویژگی های مستقل از تعلقات طبقاتی و اجتماعی موضوعی است که نیازمند شرح و تبیین است. شواهد تاریخی گویای آن است که فضای فرهنگی حاکم بر محیط زندگی نومسلمانان متاثراز ارزش های سنتی قبل از اسلام بوده و شیوه های باز تولید ارزش های اجتماعی عمدتا همان هایی بوده است که در عصر جاهلیت رواج داشته است. درسال پایانی حیات پیامبر اسلام(ص) بسیاری از مسلمانان هنوز به شیوه قبل زندگی می کردند و نظام خویشاوندسالاری و قبیلگی که اصل را براصالت خاندان و قبیله می دانست، پایه سازمان اجتماعی را شکل می داد.عادات و رسوم برآمده از فرهنگ بیابانگردی، انگیزه و رفتارهای بنیادی را زیر سلطه داشتند و در نقاط دور دست ارزش های قبیله ای به نحو پررنگ تری حاکمیت داشتند و زیست مسلمانی هنوز در مرحله آغازین بود.براین پایه جامعه نوپدید اسلامی دارای ساختار دو بخشی بود.بخش اکثریت که اشرافیت وتفاخر های قومی و قبیلگی برایش ملاک بود و بخش اقلیت که تقوی و ارزش های برآمده از مکتب وحی را معیار سنجش و انتخاب قرار می داد.این وضعیت مانع فروپاشی استیلای نظام ملهم از ارزش های جاهلی وقبیلگی شد. بلکه با گسترش نفوذ جغرافیایی و کسب ثروت و قدرت به استیلای هر چه بیشتر آن انجامید. حال آنکه انتظار این بود که با رواج ارزش های نو و ایجاد فضای برادری و وحدت نظم اجتماعی کهن رو به زوال رفته و شکاف میان هنجارهای سنتی و زیست مسلمانی پر شود.اما با ممانعت ازمعرفی الگوهای مناسب قطع رابطه با جامعه سنتی میسرنشد و به تناسب بیگانگی با فرهنگ جدید، توده های مسلمان از پیگیری و اهتمام برای تحقق اهداف غدیر بازماندند. به همین دلیل در وقایع پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) و کنار زدن مصداق مورد نظر پیامبر با امر الهی –علی(ع) - واکنشی ازسوی انبوه حاضران در رخداد غدیر در دیدرس تاریخ نیست.

______________________________

اسماعیل علوی

 

اخبار مرتبط غدیر، محبت، هدایت دستی به دعا، دستی به عزا حج زمینه ساز آمال بشری امام صادق(ع) رسالت علمی و اصول اخلاقی فطر، سرآغاز فرصتی دوباره

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام علی ع غدیر غدیر خم اسماعیل علوی سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۹۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید بیش از ۲٠ هزار گردشگر از اماکن تاریخی شهرداری کاشان

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان گفت: طی روزهای سیزدهم و چهاردهم اردیبهشت سال‌جاری، ۲٠ هزار و ۶۲۶ نفر از اماکن تاریخی شهرداری بازدید کرده‌اند.

محمدعلی فرجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان با اشاره به اینکه کاشان دارای جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی است که هریک منحصربه‌فرد محسوب می‌شود، اظهار کرد: خانه تاریخی طباطبایی، خانه عباسیان و حمام سلطان امیر احمد از بناهای تاریخی شهرداری کاشان است که در حال حاضر تحت نظارت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قرار دارد.

وی با بیان اینکه خانه تاریخی طباطبایی به عنوان عروس خانه‌های ایران با استقبال کم‌نظیر گردشگران در تعطیلات اردیبهشت و همزمان با پیچیدن عطر گل سرخ و موسم گلاب‌گیری روبه‌رو شده است، افزود: بیش از ۱۲ هزار گردشگر داخلی و خارجی از این مکان بازدید کرده‌اند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان خاطرنشان کرد: با توجه به فصل بهار و همزمانی تعطیلات اردیبهشت و موسم گلاب‌گیری، شاهد استقبال هموطنان از اقصی نقاط کشور از اماکن گردشگری شهرداری کاشان بودیم، به نحوی که طی این دو روز ۳۹۰۳ نفر گردشگر داخلی و خارجی از حمام سلطان امیر احمد و ۴۵۴۶ نفر گردشگر داخلی و خارجی از خانه عباسیان بازدید داشته‌اند.

فرجی اضافه کرد: هنرمندان نمایشگاه صنایع‌دستی، عرقیات و سوغات کاشان در قالب غرفه‌ها و ایستگاه‌هایی در خانه‌های تاریخی طباطبایی و عباسیان مستقر بودند و راهنمایان گردشگری نیز با ارائه اطلاعات و معرفی هر بنا به انجام وظیفه پرداختند.

وی افزود: طی این مدت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان به عنوان متولی مدیریت پارکینگ‌های موقت شهرداری خدماتی را به گردشگران ارائه کرد.

کد خبر 750994

دیگر خبرها

  • انتقال آثار تاریخی با ارزش از موزه ملی به کرمان
  • بیش از هزار واژه پرکاربرد زبان بلغاری ریشه و اصالت فارسی دارند
  • طالبان: جهان اسلام باید از کشتار مسلمانان در غزه جلوگیری کند
  • وحدت اسلامی؛ راهکار مقابله با توطئه دشمنان/ لزوم تمسک مسلمانان به قرآن کریم و مساجد
  • سلامی: رسالت نیروی قدس پرکردن موارد نفوذ دشمن بین مسلمانان است
  • کشتی گیر آمریکایی: بسیاری از دانشجویان آمریکایی به اسلام گرویدند
  • دنیای اسلام در تصمیم‌گیری مشترک، خلاء بزرگ دارد | حج امسال به صورت ویژه حج برائت است | جمهوری اسلامی منتظر دیگران نمی‌ماند
  • ظرفیت اقتصادی جهان اسلام برای پایان اشغالگری در فلسطین
  • بازدید بیش از ۲٠ هزار گردشگر از اماکن تاریخی شهرداری کاشان
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله