Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@21:29:08 GMT

برایان هوک استعفا کرد یا برکنار شد؟

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۸۹۵۷۷

برایان هوک استعفا کرد یا برکنار شد؟

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ۲۵ مرداد ۹۷ بود که خبر رسید دولت ترامپ در راستای راهبرد فشار حداکثری خود علیه ایران، قصد دارد پست جدیدی تحت عنوان «گروه اقدام ایران» را به ریاست «برایان هوک» در داخل وزارت خارجه تشکیل دهد.

نیویورک‌تایمز در آن زمان در مقاله‌ای هدف نهایی از این اقدام دولت آمریکا را هماهنگ‌سازی تلاش‌ها برای مجبور کردن ایران به مذاکره با آمریکا و تن دادن به یک توافق هسته‌ای جدید عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شب گذشته، اما برایان هوکِ ۵۲ ساله پس از ۷۲۰ روز فعالیت به عنوان نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران از قصد خود برای استعفا خبر داد و پمپئو وزیر خارجه نیز آن را تایید کرد.

هوک در این دو سال، با تکرار لفاظی‌ها و اتهامات مختلف، نقش سخنگوی کمپین فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران را بازی کرد، اما در عمل نتوانست در سیاست خارجی واشنگتن در قبال تهران به موفقیت خاصی که برای ترامپ بهره انتخاباتی داشته باشد، دست یابد.

بیشتر بخوانید

برایان هوک استعفا می‌کند الیوت آبرامز جانشین برایان هوک کیست؟

علاوه بر شکست در متقاعد کردن ایران به مذاکره با آمریکا برای امضای یک توافق هسته‌ای جدید، سفر اخیر او به اروپا و خاورمیانه نیز نتوانست آنگونه که دولت ترامپ انتظار داشت حمایت‌ها از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر را افزایش دهد.

بر همین اساس، در خصوص تصمیم اخیر هوک، «برکناری یا اجبار به استعفا» فرضیه قوی‌تری نسبت به «استعفای داوطلبانه و اختیاری» به شمار می‌رود؛ به ویژه آنکه فرصت چندانی تا انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا باقی نمانده و ترامپ با توجه به برتری جو بایدن در نظرسنجی‌های انتخاباتی و انتقاداتی که در خصوص مدیریت بحران کرونا در آمریکا متوجه اوست، بیش از هر زمان دیگری به یک دستاورد دیپلماتیک ملموس برای فرار از تک‌دوره‌ای شدن نیاز دارد.

با این حال، استعفای برایان هوک چه از روی اختیار بوده باشد چه از روی اجبار، یک معنا بیشتر ندارد و آن اینکه دولت ترامپ در راهبرد فشار حداکثری خود علیه ایران شکست خورده است؛ این حقیقتی است که رسانه‌ها و کارشناسان آمریکایی نیز بار‌ها به آن اذعان کرده‌اند.

دولت ترامپ اکنون امیدوار است با جایگزین کردن هوک با یک سیاستمدار قدیمی و کارکشته بتواند لااقل در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه خود برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را به تصویب برساند، اما با توجه به مخالفت صریح روسیه و چین که هر دو از حق وتو برخوردارند، بعید است الیوت آبرامزِ ۷۲ ساله نیز بتواند به موفقیتی در این باره دست یابد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برایان هوک وزارت خارجه آمریکا دولت ترامپ برایان هوک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۹۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها

نتایج نظرسنجی شبکه آمریکایی «سی ان ان» نشان داد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین این کشور نسبت به جو بایدن، رئیس کنونی کاخ سفید، از حمایت تعداد بیشتری از رای دهندگان برخوردار است.

بنابر گزارش آر تی، بر اساس این نظرسنجی که از ۱۸ تا ۲۳ آوریل انجام شد و شامل ۹۶۷ رأی دهنده ثبت نام شده بود، با ضریب خطای آماری ۳.۸ درصد، ۴۹ درصد از شرکت کنندگان از ترامپ حمایت کردند و در عین حال، ۴۳ درصد از پاسخ دهندگان از بایدن حمایت کردند.

انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا قرار است در ۵ نوامبر ۲۰۲۴ برگزار شود و رقبای اصلی در رقابت انتخاباتی جو بایدن، رئیس جمهور فعلی دموکرات و دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق جمهوری خواه هستند.

هر دو نامزد قبلاً تعداد کافی رای را از انتخابات مقدماتی دریافت کرده اند تا نامزدی احزاب خود را تضمین کنند و تقریباً همه رقبای آنها انصراف خود را از رقابت اعلام کرده اند.

پیش از این مارینا هاید، ستون نویس روزنامه گاردین در تحلیلی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نامزد‌های آن به این نکته اشاره می‌کند که دو نامزد اصلی یعنی دونالد ترامپ و جو بایدن هر دو مسن هستند و در همین حال، یکی تقریبا مرتکب کودتا شده و دیگری از مشکلات حافظه رنج می‌برد. مسئله‌ای که انتخاب را برای رای‌دهندگان آمریکایی دشوار خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند
  • سخنگوی وزارت خارجه آمریکا استعفا کرد
  •  دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
  • سخنگوی عرب زبان وزارت خارجه آمریکا استعفا کرد
  • سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه از سمت خود استعفا کرد