Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@21:43:51 GMT

مکرون در ویرانه های بیروت به دنبال چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۹۳۵۴۷

مکرون در ویرانه های بیروت به دنبال چیست؟

به گزارش نور نیوز؛ گویا مکرون هنوز تصور می‌کند لبنان مستعمره فرانسه است که با وجود ناتوانی در پاسخ به معترضین کشورش، به بیروت آمده و اعطای کمک‌های بین‌المللی را منوط به اصلاحات سیاسی کرده است!
رئیس جمهور فرانسه با تعیین ضرب‌الاجل تا اول سپتامبر، وقیحانه مدعی شده است که در صورت عدم وقوع اصلاحات، شخصا مسئولیت سیاسی اجرای اصلاحات را برعهده می‌گیرد!
برای پاسخ به چرایی این رفتار باید کمی به عقب‌تر یعنی فروردین ماه سال ۹۶ برگردیم، زمانی که لبنانی‌ها خود را برای برگزاری انتخابات پارلمانی بعد از وقفه‌ای چهارساله آماده می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در آن زمان هم لبنان با مشکلات سنگین اقتصادی و بدهی ۱۰۰ میلیارد دلاری در آستانه ورشکستگی بود. «سعد حریری» نخست وزیر وقت لبنان در آن زمان با برگزاری یک کنفرانس بین المللی با عنوان «سیدر ۱» به میزبانی فرانسه درصدد جلب کمک‌های بین‌المللی به منظور گذر از این بحران بر آمد.
حریری در این کنفرانس به رای دهندگان لبنانی گفت که آراء شما در انتخابات پیش رو به صورت مستقیم در نقد شدن وعده مالی بین‌المللی مطرح شده در این کنفرانس نقش خواهد داشت!  
این کمک‌ها با توجه به وعده‌های کشورها و نهادهای مختلف، مجموعا به ارزش ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در کنار بخشودگی بخشی از بدهی‌های سر رسید شده لبنان برآورد شد، اما چون منوط به انتخاب جریان غربگرا از سوی مردم شده بود، هیچگاه عملیاتی نشد.  
مردم لبنان انتخاب خود را کردند و انتخابات به پیروزی قاطع گروه‌های سیاسی همراه با مقاومت منتهی شد، اما گروه‌های هم‌سو با محور ضدمقاومت علنا اعلام کردند که مردم تاوان این انتخاب را خواهند داد.
پس از تشکیل پارلمان و دولت جدید نه تنها این وعدهای مالی روی کاغذ ماند بلکه تحریم‌های همه جانبه بانکی به بهانه مسدود کردن دسترسی‌های مالی حزب‌الله و ویرانی معیشت مردم این کشور آغاز شد.
در کنار تشدید این فشارها، جریان‌های فاسد و شکست خورده انتخابات با سوء استفاده از اعتراضات متراکم مردم، دولت را متهم به ناکارآمدی و فساد کردند و با تحریک مردم دست به آشوب خیابانی زدند.
حریری برای فرار از پاسخگویی استعفا کرد تا مسیر را برای تکمیل پازل بعدی یعنی انحلال مجلس فراهم کند. رویایی که با هوشمندی پارلمان محقق نشد و نخست‌وزیر جدید سریعا انتخاب شد.
اکنون با انفجار بیروت زمان به نقطه صفر بازگشته است و مکرون بار دیگر در نقش منجی ظاهر شده، پمپئو با حریری تماس گرفته و وعده کمک داده، صهیونیست‌ها پرچم لبنان را در تلاویو به اهتزاز در آورده و رژیم سعودی نقش خود را در بازسازی لبنان پس از جنگ‌های داخلی یادآوری کرده است!
مکرون شرط کمک‌های بین‌المللی را اصلاحات سیاسی دانسته و گفته اجازه نخواهد داد دست مفسدان به این کمک‌ها برسد. اصلاحاتی که حذف حزب‌الله از صحنه سیاسی لبنان و خلع سلاح مقاومت هدف نهایی آن است.
حال پازل بعدی این سناریو چیست؟ موضع‌گیری امشب سیدحسن نصرالله به طور قطع سخنانی تاریخی خواهد بود که می‌تواند مسیر پاسخگویی به بسیاری از سوالات بدون پاسخ را هموار کرده و راهبرد مقاومت را در قبال شرایط پیش روی لبنان ترسیم نماید.
 

برچسب‌ها انفجار ریاست جمهوری لبنان بیروت امانوئل مکرون

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انفجار ریاست جمهوری لبنان بیروت امانوئل مکرون انفجار ریاست جمهوری لبنان بیروت امانوئل مکرون بین المللی کمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۳۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست کمیته جمع آوری کمک برای مردم غزه

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ یک کشتی حامل کمک‌های انسانی برای مردم غزه حدود دو هفته دیگر از بندر بیروت راهی بندرعریش مصر خواهد شد.
کمیته ملی جمع آوری کمک برای مردم غزه درلبنان امروز در نشستی دربیروت اعلام کرد کشتی کمک‌های انسانی شامل دوهزار تن مواد غذایی وضروری مورد نیاز محاصره شدگان نوار غزه است.
هانی سلیمان سخنگوی این کمیته گفت نخستین کشتی کمک‌های انسانی از لبنان به نوار غزه به نام هیلاریون کبوجی، شخصیت مسیحی معروف نامگذاری شده است که نماد مبارزه خستگی ناپذیر علیه رژیم صهیونیستی بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


جوزف القصیفی، رئیس اتحادیه روزنامه نگاران لبنان، دراین نشست تاکید کرد غزه نیازمند اقدام عملی سازمان ملل برای توقف جنایت‌های ضد بشری رژیم صهیونیستی است.
محموله کشتی کمک‌های انسانی هیلاریون کبوجی قرار است پس از تخلیه دربندر عریش مصر ازراه زمینی به نوارغزه منتقل شود.
--------
مصاحبه‌ها:
فتحی ابوالعرادات - از مسئولان جنبش فتح درلبنان
شیخ خضرالکبش - ازشخصیت‌های اهل سنت لبنان
بسام الهاشم - سیاستمدارمسیحی لبنانی
عامر وهاب - نماینده کمیته کمک به غزه در الجزایر

دیگر خبرها

  • نشست کمیته جمع آوری کمک برای مردم غزه
  • عربده کشی نتانیاهو برای دادگاه لاهه
  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است
  • سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا| شکست سنگین شهرداری گرگان در بیروت
  • واکنش تند بیروت به فرود یک هواپیما با عبارت حک‌شده «تل‌آویو»
  • دکتر ساکت به دور از مواضع سیاسی دنبال کار فرهنگی بود
  • شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است
  • شهرداری به دنبال ارائه کیفیت خدمات در نمایشگاه بین‌المللی کتاب است
  • فردا: مصاف نخست شهرداری گرگان در خانه الریاضی
  • بورل اوضاع غزه بدتر از ویرانه‌های آلمان در جنگ جهانی