Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-05@03:34:01 GMT

قیمت طلای جهانی اصلاح می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۹۵۴۱۲

قیمت طلای جهانی اصلاح می‌شود

ایران اکونومیست- فضا در بازار طلا همچنان نسبت به روند صعودی قیمتها بسیار خوش بین مانده اما نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد شمار کسانی که انتظار دارند طلا در هفته جاری اصلاح قیمت پیدا کند، افزایش یافته است.

 طلا در هفته گذشته در بالای مرز ۲۰۰۰ دلار چندین رکورد جدید شکست و در معاملات روز جمعه تا مرز ۲۰۸۹ دلار و ۲۰ سنت معامله شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته تحلیلگران، با وجود روند صعودی کلی بازار طلا، اصلاح گاه به گاه قیمت منتفی نیست و در حقیقت اصلاح قیمتها نشانه این است که بازار طلا در محدوده قیمت فعلی در حال تحکیم است و فرصتهای خرید جدیدی وجود دارد.

کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت مدیریت سرمایه SIA در این باره به کیتکونیوز گفت: اگرچه عوامل بنیادین موثر بر قیمت طلا به نفع روند صعودی این فلز ارزشمند باقی مانده اند اما از نظر فنی طلا وضعیت بیش خرید پیدا کرده و ممکن است در کوتاه مدت در معرض اصلاح قیمت قرار گیرد و تا محدوده ۲۰۰۰ یا ۱۹۲۵ دلار به عقب برگردد.

در نظرسنجی هفتگی طلای کیتکونیوز برای هفته جاری شمار تحلیلگران وال استریت که به افزایش و کاهش قیمت طلا رای دادند، مساوی بودند. در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۷ نفر شرکت کردند که از میان آنها هفت نفر معادل ۴۱ درصد به افزایش و هفت نفر معادل ۴۱ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند در حالی که سه نفر معادل ۱۸ درصد نظر خنثی داشتند.

در مقابل سرمایه گذاران بسیار خوش بین بودند و شمار شرکت کنندگان در نظرسنجی به بالاترین سطح در حدود سه سال اخیر رسید. در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران، ۲۴۳۰ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۶۷۰ نفر معادل ۶۹ درصد به افزایش و ۴۳۳ نفر معادل ۱۸ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و ۳۲۷ نفر معادل ۱۳ درصد نظری نداشتند.

آدام بوتون، استراتژیست ارزی فارکس لایو گفت: مذاکرات دولتمردان آمریکایی در خصوص بسته جدید کمک مالی نتیجه بخش نبوده و قیمتها در بازار فلزات ارزشمند در اوج خود قرار دارد. تصاویر بنیادین طلا از همیشه قویتر است اما سطوح بهتری وجود خواهند داشت.

هر دو گروه کارشناسان وال استریت و سرمایه گذاران در پیش بینی افزایش قیمت طلا برای هفته گذشته درست عمل کردند. هر اونس طلا در معاملات روز جمعه پس از پنج روز معامله متوالی افزایش، همزمان با بهبود ارزش دلار آمریکا، به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرد. هر اونس طلا در معاملات بازار نیویورک ۴۱ دلار و ۴۰ سنت معادل دو درصد سقوط کرد و در ۲۰۲۸ دلار بسته شد اما همچنان بالای مرز روانی مهم ۲۰۰۰ دلار ماند و برای کل هفته ۲.۲ درصد رشد ثبت کرد.

کسانی که به افزایش قیمت طلا خوش بین هستند، انتظار دارند طلا در هفته جاری تا مرز ۲۱۰۰ دلار صعود کند. اگر این قیمت با تورم تطبیق داده شود، مطابق با رکورد ۱۹۲۱ دلار سال ۲۰۱۱ خواهد بود.

ریچارد بیکر، دبیر اورکا ماینر ریپورت در این باره اظهار کرد: طلا پس از گزارش اشتغال ژوییه آمریکا که بهتر از حد مطلوب بود، در معاملات روز جمعه اندکی عقب نشست اما معتقدم این فلز ارزشمند هفته جاری انرژی برای صعود به مرز ۲۱۰۰ دلار پیدا می کند و نقره تا مرز ۳۰ دلار پیش می رود.

اکثر عوامل تاثیرگذار در صعود اخیر قیمت طلا شامل تزریق نقدینگی از سوی بانکهای مرکزی، نرخهای بهره اندک، افزایش تنشهای ژئوپلیتیکی و انتخابات ریاست جمهور آینده آمریکا به قوت خود باقی مانده اند.

به گفته جیم ویکاف، تحلیلگر ارشد بازار در کیتکو، هر گونه عقب نشینی قیمت طلا در معاملات هفته جاری به معنای پایان روند صعودی نخواهد بود. نمودارها همچنان مثبت مانده اند و فضا برای صعود طلا وجود دارد اما بازار در روند صعودی فعلا آماده اصلاح قیمت است.

پیش بینی می شود هر گونه کاهش قیمت در هفته جاری اندک باشد زیرا سرمایه گذاران زیادی در حاشیه بازار منتظر فرصت برای ورود به معاملات هستند.

فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در بلو لاین فیوچرز در این باره گفت: افراد زیادی منتظر اصلاح قیمت برای خرید هستند. اصلاح قیمت این حقیقت که بانک مرکزی آمریکا قرار است بسته کمک مالی دیگری را عرضه کند را تغییر نمی دهد.

 

 ایسنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سرمایه گذاران روند صعودی اصلاح قیمت هفته جاری نفر معادل کاهش قیمت قیمت طلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۵۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی یک فعال بازار: طلا در هفته آینده به این قیمت می‌رسد


نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن تاکید بر بازگشت قیمت جهانی طلا از مسیر صعود به دلیل کاهش تقاضای سرمایه‌گذاری بر روی طلا در بازار‌های جهانی، روند نزولی نرخ ارز در داخل را در کنار کاهش قیمت اونس جهانی طلا، دو عامل موثر بر کاهش قیمت سکه و طلا در بازار داخل عنوان کرد و گفت، اما از سویی افزایش تقاضا برای قطعات کوچکتر (ربع سکه و سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی) عاملی شد که مسیر این قطعات کوچکتر را از مسیر کاهشی سکه و طلا جدا کرد.

 محمد کشتی‌آرای درباره وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا اظهار کرد: قیمت جهانی طلا که طی دو ماه اخیر سیر صعودی به خود گرفت و به رقم‌های بی سابقه دست پیدا کرده بود، در این هفته سیر نزولی داشت و در حقیقت جاذبه خرید طلا در بازار‌های جهانی از دست رفت؛ علت آن نیز این بود که باتوجه به بهتر شدن شرایط سیاسی جهان و آرامش ایجاد شده در برخورد‌های نظامی خاورمیانه، طبیعتاً تقاضا برای خرید طلا به جهت سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کرده است. بر همین اساس این هفته، قیمت جهانی طلا با ۴۰ دلار کاهش، روز گذشته (پنجشنبه) به ۲۲۹۷ دلار برای هر اونس طلا و رسید.

نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با ایسنا ادامه داد: از سوی دیگر در یک هفته اخیر که سیر نزولی قیمت اونس جهانی را داشتیم، نرخ ارز در اخل نیز روند کاهشی داشت؛ هرچند که در برخی روزها، نوسان افزایشی را هم تجربه کرد، اما در مجموع طی یک هفته اخیر نرخ ارز کاهشی پیش امد؛ بنابراین این دو عامل سبب شد که تغییراتِ کاهشی مختصری در قیمت سکه و طلا را شاهد باشیم.

تک‌روی سکه‌های کوچکتر نسبت به سایر قطعات سکه و طلا

وی در رابطه با آخرین قیمت انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا در بازار و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: روز گذشته (پنجشنبه) در آخرین معاملات، سکه تمام طرح قدیم ٣٨ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان بود و به نسبت ابتدای هفته ٣٠٠ هزار تومان کاهش داشت. قیمت سکه تمام طرح جدید که در جریان نوسانات تا ۴١ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان (در این هفته) نیز بالا رفته بود، در آخرین معاملات روز پنجشنبه ۴١ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان بود که به نسبت اول هفته، تغییری نداشت. نیم سکه نیز با ٢٠٠ هزار تومان کاهش هفتگی در آخرین معاملات به ٢۴ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان رسید.

اوتصریح کرد: علیرغم روند نزولی قیمت سکه و طلا، اما افزایش تقاضا برای قطعات کوچکتر سکه (ربع سکه و سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی) سبب شد که این قطعات کوچکتر نسبت به ابتدای هفته، افزایش بها را تجربه کنند. ربع سکه با ٣٠٠ هزار تومان افزایش هفتگی به ١۵ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان رسید. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز به نسبت ابتدای هفته با ٢٠٠ هزار تومان افزایش قیمت همراه و در آخرین معاملات، هفت میلیون و ٣٠٠ هزار تومان دادوستد شد.

کشتی‌آرای ادامه داد: قیمت هر مثقال طلای آب شده (١٧ عیار)، با نوسانات معمول بازار ٢٠٠ هزار تومان کاهش هفتگی داشت و در پایان هفته قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار ١۵ میلیون و ٣٠ هزار تومان بود.

علی‌رغم کاهش قیمت‌ها، حباب سکه بزرگ‌تر شد

نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: همانطور که اشاره شد، افزایش تقاضا برای خرید سکه، سبب شد که حباب سکه نیز این هفته با افزایش همراه باشد و ۵٠٠ هزار تومان افزایش پیدا کند؛ در آخرین معاملات پایانی هفته، قیمت هر قطعه سکه هفت میلیون و ٨٠٠ هزار تومان دارای حباب بود.

وی خاطرنشان کرد: ناگفته نماند که این روز‌ها در اتاق ارز و طلا، سکه نیز حراج و واگذار می‌شود، اما نکته جالب اینجاست که هیچ‌یک از این سکه‌هایی که در اتاق ارز و طلا به فروش می‌رسد، تاکنون به بازار برنگشته است؛ بنابراین بازار تقاضای طبیعی خود برای خرید سکه را دارد و از همین روی هم هست که حباب سکه این هفته با افزایش همراه شده است. سکه‌هایی که در فروردین ماه توسط بانک مرکزی فروخته شد، هنوز به بازار عرضه نشده و هرکسی که خریداری کرده، نزد خود نگه داشته است.

به گفته‌ی این کارشناس بازار سکه و طلای کشور، در حال حاضر، باتوجه به سیر نزولی نرخ ارز در بازار و فاصله از عدد‌هایی که پیدا کرده بود، سطح دادوستد‌ها در بازار عادی، به دور از هرگونه التهاب و کاملا منطقی بوده است و هیجان خاصی برای خرید و فروش مشاهده نشده است.

کشتی‌آرای برای هفته پیش‌رو نیز پیش‌بینی کرد: بنظر می‌رسد که هفته ابتدا نیز شرایط به همین صورت باشد. قیمت جهانی طلا تا این لحظه (جمعه) نوسان خاصی نداشته و بازار ارز هم که در ثبات نسبی به سر می‌برد؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که قیمت سکه و طلا در همین محدوده‌ها باقی بماند.

tags # قیمت طلا ، قیمت سکه سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳/ مثقال در کانال ۱۴ میلیونی بسته شد
  • بازار طلا از خواب خوش صعود، می‌پرد؟
  • طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • طلای جهانی پس رفت
  • نقره و خودروهای برقی/ نقش فلز نقره در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر!
  • پیش‌بینی یک فعال بازار: طلا در هفته آینده به این قیمت می‌رسد
  • افزایش قیمت جهانی نفت/ برنت ۸۳ دلار و ۸۵ سنت شد
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۴/ کاهش نرخ انس طلا
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • درجا زدن فدرال رزرو آمریکا نردبان طلای جهانی شد