Web Analytics Made Easy - Statcounter

مؤسسه آرامان زنگان که در زمینه طرح تفکیک زباله از مبدأ فعالیت دارد هم‌اکنون با سه غرفه بازیافت در سطح شهر در حال فعالیت است.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، زباله به مجموعه موادی گفته می‌شود که پس از مصرف یا استفاده، دیگر کارآیی ندارند و دور ریخته می‌شوند و شاید هیچ پدیده دیگری غیر از زباله، نتواند درست‌ترین تعریف را از تمدن امروزی نشان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها بشر ردپایی جز زباله از خودش به جا نمی‌گذارد و این نتیجه عطش سیری ناپذیرش برای مصرف بیشتر است، اما این ردپا خیلی متنوع است و به یکی از مهم‌ترین مشکلات زیست محیطی در شهرها و روستاها تبدیل شده است و طبیعتا هزینه‌های زیادی را هم باید برای مدیریت این پسماندها پرداخت.

کشورهای پیشرفته برای مدیریت این پسماندها صنعت گسترده‌ای را برای تفکیک زباله و بازیافت آن راه‌اندازی کرده‌اند تا جایی که امروز از زباله به نام طلای کثیف یاد می‌شود و در ایران نیز اقداماتی در این مورد انجام شده که باید روز به روز گسترده‌تر شده و به جایی برسد که دیگر نیاز به دفع و از بین بردن زباله وجود نداشته باشد و این مهم همکاری جهادی مردم و مسؤولین را می‌طلبد.

 دبیر سازمان مردم نهاد آرامان زنگان که یک مؤسسه فعال در عرصه محیط زیست است و پویش تفکیک زباله از مبدأ را برای نخستین بار در این شهر را راه‌اندازی کرده با بیان اینکه خلاء تفکیک زباله از مبدأ در سطح شهر کاملا محسوس است، تصریح کرد: شهروندانی که زباله‌های خود را از مبدأ تفکیک کرده و با مؤسسه همکاری می‌کنند، علاوه بر حفظ سلامت محیط زیست به نوعی در انجام امور عام‌المنفعه هم شریک می‌شوند.

سینا دواجّی از استخدام زندانیان جرائم غیر عمد در کارگاه پردازش این مؤسسه خبر داد و افزود: امروز پس از چهار سال فعالیت 25 هزار شهروند زنجانی در این طرح مشارکت دارند که با آموزش چهره به چهره و جلب مشارکت شهروندان به  صورت روز افزون سعی در افزایش تعداد شرکت کنندگان در این طرح داریم.

وی گفت: هم اکنون با سه غرفه بازیافت در سطح شهر در حال فعالیت هستیم که این غرفه‌ها در سه محل بلوار مهدوی شهرک کارمندان، میدان شورا و روبه‌روی پمپ گاز گلشهر قرار دارند.

دبیر آرامان زنگان یادآور شد: خوشبختانه مردم به سطحی از آگاهی رسیده‌اند که به لزوم حفظ محیط زیست پی برده‌اند و همین جای خوشحالی دارد.

نقش مهم فرهنگ سازی در پیشبرد اهداف

دواجّی با بیان اینکه البته فرهنگ‌سازی نقش مهمی در پیشبرد اهداف موسسه دارد و باید به جایی برسیم که همه شهروندان زباله‌های خود را از مبدأ تفکیک کنند، گفت: آموزش جمع‌آوری، دپو و فشرده‌سازی زباله‌های بازیافتی نیز مقوله‌ای است که باید جدی گرفته شود.

 دبیر سازمان مردم نهاد آرامان زنگان با اشاره به اینکه این مؤسسه با تعداد 14 کارگر مشغول به کار است افزود: با استخدام زندانیان جرائم غیر عمد به این تعداد افزوده خواهد شد.

دواجّی ادامه داد: ارائه و سرمایه‌گذاری روی این طرح علاوه بر اینکه نتایج اجتماعی و فرهنگی بسیار مطلوبی دارد به لحاظ اقتصادی و ایجاد اشتغال نیز بسیار حائز اهمیت است، ولی متاسفانه حمایت‌های جدی از این بخش صورت نمی‌گیرد و سنگ‌اندازی‌ها برای کار ما بسیار بوده است.

خرید طرح خودمان از شهرداری زنجان

 دبیر سازمان مردم نهاد آرامان زنگان در ادامه با بیان اینکه در طی این مسیر چهار ساله با فراز و نشیب‌های بسیاری روبه‌رو بوده و هستیم تصریح کرد: چالش‌های غیر قابل باوری که از سوی شهرداری برایمان ایجاد شد و برخلاف اینکه انتظار بر این است که از چنین طرحی آن هم در زنجان که برای نخستین بار اجرایی می‌شود استقبال شود در ابتدا توقیف کار شدیم و پس از آن از ما طرح کار خواستند  و آن را به مزایده گذاشتند و مجبور شدیم طرح خودمان را بخریم و مبلغی بابت آن به شهرداری بپردازیم.

وی قوانین جدید مربوط به افزایش حقوق کارگران را نیز یادآور شد و افزود: ما مخالف افزایش حقوق کارگران نیستیم و باید اینگونه باشد، ولی در این راستا باید از کارفرمایان و کارآفرینان نیز حمایت شود تا توانایی پرداخت حقوق کارگران را داشته باشند و این درحالی است که تنها 720 هزار تومان حق بیمه تامین اجتماعی برای هر کارگر است.

وی گفت: از سویی حمایت‌های کرونایی نیز شامل حال مؤسسه ما نشده و ماهانه 7 تا 8 میلیون تومان اقساط وام صندوق کارآفرینی را که به زحمت موفق به دریافت آن شدیم را باید پرداخت کنیم ولی با این همه ما در این ایام حتی یک کارگر اخراج نکرده‌ایم.

دوّاجی خاطر نشان کرد: مؤسسه آرامان زنگان تنها مؤسسه تفکیک زباله از مبدأ در زنجان است و یک بخش ورودی ماده اولیه واحدهای بازیافتی شهرستان را تولید می‌کند و بخش‌های دیگر به صورت غیر اصولی و از طریق ضایعاتی‌ها تأمین میشود.

دبیر جوان مؤسسه آرامان زنگان که یکی از ارزشمندترین کارهای ممکن را در زنجان کلید زده است با گلایه از جوانانی که فقط به دنبال پشت میزنشینی هستند نیز گفت: متاسفانه جوانان بیکار به معنای واقعی کلمه جویای کار نیستند و تنها تفکر پشت میز نشینی دارند و از کار فراری هستند و بارها شده که جذب نیروی جوان داشته‌ایم ولی پس از مدتی تنها به علت اینکه این کار را کسر شأن دانسته به کارش ادامه نداده است و ما مشکل نیروی کار کاری نیز داریم که برای همین امر باید تفکر پشت‌میزنشینی اصلاح شود.

انتهای پیام/73005/ق

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست زباله زنجان استخدام موسسه تفکیک زباله از مبدأ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۶۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت پسماند به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،فاروق سلیمانی گفت: کارگاه‌های آموزشی مدیریت پسماند در راستای اجرایی نمودن طرح تفکیک از مبدا در سطح شهر و مدارس برگزار شد.

وضعیت زباله سطح شهر و معضلات موجود، کاهش تولید پسماند، تفکیک از مبدا و بازیافت و پلاستیک برای دانش آموزان از جمله مباحثی بود که در این کارگاه‌های آموزشی ارائه شد و دانش آموزان با راهکار‌های حفظ محیط زیست و جداسازی زباله‌ها آشنا شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: روزانه بیش از ۱۷۰ تن زباله در شهرستان مهاباد تولید می‌شود که حدود ۴۰ درصد آن، زباله خشک می‌باشد که در صورت انجام تفکیک از مبدا قابل بازیافت می‌باشد.

دیگر خبرها

  • برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت پسماند به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک
  • آزادی ۱۳۷ زندانی جرایم غیرعمد در استان بوشهر
  • ضرورت اجرای تفکیک زباله در کردستان
  • آزادی ۷ زندانی جرائم غیر عمد استان سمنان در سال جدید
  • دانش‌آموزان بدهی ۳ زندانی جرایم غیرعمد را پرداخت کردند
  • دانش‌آموزان ۳ زندانی جرایم غیر عمد را آزاد کردند
  • آزادی ۲ زندانی جرائم غیر عمد در همدان
  • آزادی ۶ زندانی جرایم غیرعمد توسط هیئات کاشان
  • جشن گلریزان کمک به زندانیان جرایم غیر عمد در گرمسار
  • لزوم افزایش فرهنگ‌سازی جهت تفکیک زباله از مبدا