نگاهی به واقعه غدیرخم و اهمیت اطلاعرسانی
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۹۷۳۳۲
روز 18 ذیالحجه را باید یکی از وقایع مهم در تاریخ صدر اسلام بدانیم که در آن اهمیت اطلاعرسانی و آگاهیبخشی به مردم به وضوح دیده میشود؛ بنابر روایات، پیامبر مکرم اسلام (ص) در آخرین حج زندگی پربرکتشان از تمام قبایل و طوایف مسلمانان دعوت کردند تا در این مراسم شرکت کنند؛ قریب به 120 هزار نفر دعوت پیامبر را لبیک گفته و در این مراسم معنوی شرکت کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رسول مکرم اسلام خبر ولایت را نه در منا و عرفات بلکه در کیلومترها آن طرفتر یعنی در غدیرخم اعلام کردند؛ شاید بتوان گفت دلیل این کار پیامبر این است که همه حاجیان بدانند که خبر ولایت خبری بسیار مهم است و همه توجهات باید جلب آن شود. فرض کنید که پیامبر این خبر را در منا یا روز عید قربان اعلام میکرد، آیا بهانهای دست عدهای نمیآمد که بگویند «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» توصیهای همانند دیگر توصیههای پیامبر در موسم حج است؟ بنابراین جلب توجهات برای اعلام این خبر بسیار مهم بود. علاوه بر این پیامبر همه شرکتکنندگان در حج را در غدیرخم نگهداشت، چه کسانی که جلوتر رفته بودند و چه کسانی که عقب مانده بودند. این موضوع هم دلیلی بر اهمیت خبری است که قصد اعلامش را دارند.
خبر ولایت امیرالمومنین اعلام میشود، بنابر روایات همه افراد اعم از زن و مرد با علی علیهالسلام بیعت رودررو میکنند اما هنوز رسالت پیامبر تمام نشده است. یک جمله کلیدی از سوی ایشان تکلیف همه شرکتکنندگان و نسلهای پس از آنان را روشن میکند. جایی که پیامبر میفرمایند «حاضرین باید به غایبین اطلاع دهند». این جمله دقیقا همان چیزی است که رسالت مهم خبرنگاری را روشن میکند. پیامبر اسلام 120 هزار خبرنگار را مامور کرد تا این پیام مهم را در سرتاسر جهان منتشر کنند. اما آیا به راستی همهشان این رسالت را به درستی انجام دادند؟
بیایید چند ماهی جلوتر برویم، پیامبر گرامی اسلام جان به جان آفرین تسلیم کرده، مسلمانان سوگوارند و همه منتظر تعیین تکلیف خلافت پس از پیامبرند. در اینجاست که رسالت همه آن 120 هزار خبرنگار دوباره مرور میشود. آیا کسی فریاد روز غدیر خم را برآورد؟ آیا کسی خبر از آن واقعه مهم را به گوش دیگران رساند و دوباره یادآوری نمود؟
فارغ از بغض و کینه مهاجرین با حضرت علی علیهالسلام که در نوشتار جای بحث آن نیست یا بیبصیرتی انصار در راهاندازی سقیفه بنیساعده که هر دو منجر به از دست رفتن ولایت و انحراف سنت پیامبر شد، باید ضلع دیگری را هم مرور کرد و آن هم اطلاعرسانی و آگاهیبخشی از سوی همه کسانی است که با چشم خودشان دیدند پیامبر(ص) چه جملهای را در وصف امیرالمومنین داشت، همهشان دیدند که چه ارزشهای خبری در پیام او نهفته بود اما ....
باید این سوال را از تاریخ بپرسیم زمانی که انصار، سعد بن قباده انصاری را به عنوان خلیفه پس از پیامبر انتخاب کردند، چرا مردم و به ویژه کسانی که غدیرخم را دیده بودند، هیچ حرفی نزدند و با او بیعت کردند؟ اگر در غدیر حضور داشتند و یا خبرش را از صاحبان خبر شنیده بودند و بیعت کردند، اشتباهی بس بزرگ مرتکب شدند و اگر هم از غدیر بیاطلاع بودند باید انگشت اتهام را به سمت کسانی برد که از وظیفه ابلاغ خبر و اطلاعرسانی امر پیامبر غافل شدند.
باید این سوال را از تاریخ بپرسیم که زمانی که مهاجرین با توطئهای ابوبکر را خلیفه بعد از مسلمین کردند آیا کسی در بینشان نبود که یادی از سخن پیامبر کند؟ خبر هنوز هم تازه بود و تنها چند ماه ازش گذشته بود اما گویا اطلاعرسانی ضعیف صورت گرفته بود.
واقعه غدیر خم در کنار تمام درسهایی که به مسلمانان داد نکتهای را گوشزد کرد و آن هم اهمیت اطلاعرسانی و رسالت خبرنگاری بود. پس با ماموریت مهمی مواجهیم و امروز این رسالت مهم بر دوش کسانی است که ما آنان را با نام «خبرنگار» یا «عکاس» میشناسیم. بارها دیدهایم که با قلم فرسایی یک خبرنگار یا با یک فریم عکس از وقوع یک اشتباه یا انحراف جلوگیری شده است. گاهی اوقات عدم اطلاعرسانی صحیح یا غافل شدن از اعلام یک خبر پیشمانی سنگینی به همراه دارد؛ پشیمانی به قیمت انحرافی بزرگ و چند قرنی.
برچسبها عید سعید غدیرخم روز خبرنگار سواد رسانه ایمنبع: ایرنا
کلیدواژه: عید سعید غدیرخم روز خبرنگار سواد رسانه ای عید سعید غدیرخم روز خبرنگار سواد رسانه ای اطلاع رسانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۷۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسجد و هویتبخشی به محله
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محلهها میشود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله میشود.
محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقالهای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد بهعنوان الگوی جامعه دينی و هويتبخش محله» به این موضوع اشاره میکند که مسجد به معنی سجدهگاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق میشود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.
* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی
به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر میآید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب میکردند.
یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزههای دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.
* مهمترین کارکرد مساجد
این پژوهشگر توضیح میدهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.
الویری در ادامه این پژوهش توضیح میدهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونهای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.
این پژوهشگر اینگونه جمعبندی میکند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محلهای متناسب با باورهای دینی و ظرفیتها و ضرورتهای برخاسته از آرمانهای نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانیها و تفاوتهای آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزههای دینی و ژرفکاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینههای آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.
گفتنی است، یافتههای این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.
انتهای پیام/