Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-07@06:08:26 GMT

واکنش گمرک به ماجرای واردات گوشت‌های تاریخ گذشته

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۹۷۸۲۴

واکنش گمرک به ماجرای واردات گوشت‌های تاریخ گذشته

خبرگزاری تسنیم: مهرداد جمال ارونقی با اشاره به ابهامات ترخیص گوشت با تاریخ انقضای محدود گفت: مجوز ورود و ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ترخیص کالا کافی بوده و با داشتن آن‌ها نیاز به اخذ مجوز ترخیص از وزارت مذکور نخواهد بود لیکن مواردی مانند گواهی بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا سازمان دامپزشکی و گواهی بهداشت نباتی سازمان حفظ نباتات و گواهی انطباق با استاندارد سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی و نظایر آن‌ها که برای تأیید کیفیت کالا مستلزم بازدید کالا در مبدأ یا بعد از ورود به گمرک و نمونه برداری از آن است و اخذ آن‌ها قانوناً الزامی است مشمول مورد اشاره شده نمی‌باشد و قبل از ترخیص کالا، این مجوز‌های قانونی باید اخذ و به گمرک ارائه و سپس کالا ترخیص شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون فنی گمرک ایران گفت: باید توجه داشت ورود گوشت به کشور موکول به رعایت مادۀ ۷ قانون دامپزشکی است که وفق مفاد مادۀ اشاره شده ورود هرنوع دام زنده و فرآورده‌های خام دامی باید با موافقت وزارت جهاد کشاوری صورت پذیرد؛ علاوه بر این موضوع، مجوز ترخیص سازمان دامپزشکی برای ترخیص کالا در گمرک از طریق سیستمی اخذ و سپس اجازۀ ترخیص کالا داده می‌شود. به عبارت دیگر تا مجوز ترخیص کالا بصورت سیستمی به گمرک ارسال نشود امکان صدور پروانه و ترخیص کالا مقدور نخواهد بود.

این مقام مسئول در گمرک ایران تاکید کرد: علاوه بر این که مجوز ترخیص قانونی بصورت غیرمشروط صادر میگردد، مجوز‌های صادره دارای اعتبار زمانی مناسب میباشند و از این حیث اجازه خروج کالا‌های تاریخ مصرف گذشته یا منقضی شده دور از ذهن است؛ بنابراین گمرک هم با استفاده از سامانه و هم از طریق متصدیان ذیربط، برای ترخیص کالا‌های مشمول مجوز‌های قانونی، دو مورد اساسی را چک و کنترل می‌نماید: مورد اول اینکه مجوز قانونی ترخیص برای کالای مورد اشاره بدون هیچ قید و شرطی صادر شود و دوم اینکه در هنگام ترخیص قطعی کالا، مهلت و اعتبار قید شده در مجوز قانونی، سپری نشده باشد.

ارونقی ادامه داد: اگر صاحبان این کالا‌ها، در مدت اعتبار قید شده در مجوز‌های قانونی و یا به عبارت دیگر مهلت اعطاء شده جهت خروج کالا‌های خود، نسبت به ترخیص کالا‌های خود اقدام نکنند هرگونه اقدام در راستای ترخیص کالا باید با کسب اجازۀ مجدد از سازمان ذیصلاح و اعطای مهلت دوباره در این خصوص باشد که در راستای اعطای مهلتی دوباره جهت خروج کالا، ممکن است نمایندگان سازمان مربوطه مجدداً جهت بازدید و نمونه برداری به گمرک مربوطه مراجعه نمایند. با توجه به موارد اشاره شده می‌توان گفت، هیچ محموله گوشتی بدون مجوز سازمان‌های مربوطه، از گمرک ترخیص نشده است.

به گفته معاون فنی گمرک ایران، برخی از کالا‌ها مانند کلیۀ محصولات دارویی موعد دار که مدت معین تأثیر درمانی دارد، درصورتی قابل ترخیص از گمرک برای مصرف در کشور خواهد بود که حداقل ۶۵ درصد از مدت قابل مصرف بودن آن در حین ترخیص از گمرک باقی مانده باشد، اما درخصوص اکثر کالا‌ها مانند گوشت، ترخیص کالا از گمرک موکول به رعایت مفاد مواد قانونی مانند مادۀ ۷ قانون دامپزشکی و صدور مجوز ترخیص از سوی سازمان دامپزشکی یا سازمان‌های متولی صدور مجوز‌های قانونی است.

منبع: فردا

کلیدواژه: گمرک واردات گوشت تاریخ گذشته مجوز های قانونی ترخیص کالا مجوز ترخیص کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۷۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز «پوشاک استوک» منطقه شدیم

سیاست شکست خورده ممنوعیت واردات پوشاک، نه تنها ایران را به بستری مناسب برای قاچاقچیان این کالا تبدیل کرده است؛ بلکه طبق جدیدترین اظهارنظر فعالان صنعت پوشاک، ایران تبدیل به مرکز کالا‌های استوک منطقه شده است.

به گزارش اکوایران، با تشدید تحریم‌های ایران در اوایل سال ۱۳۹۷ دولت واردات پوشاک را همچون بسیاری از اقلام وارداتی دیگر ممنوع کرد. بدین ترتیب واردات رسمی به نفع قاچاق کنار کشید. موضوعی که همواره مورد نقد فعالان صنعت نساجی و پوشاک بود.

اخیرا نمایندگان بخش‌خصوصی در اتاق بازرگانی تهران به چالش‌های صنعت نساجی و پوشاک پرداختند. طبق اظهارات فعالان این صنعت، موضوع تخصیص و بازگشت ارز صادراتی، قاچاق به‌ویژه قاچاق پوشاک استوک از جمله مهمترین چالش‌های این روز‌های آنهاست.

هرویک یاریجانیان، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران گفت: با وجود گذشت یک ماه از سال جدید، هنوز همه صنایع درگیر بلاتکلیفی هستند. ما نمی‌دانیم قیمت ارز در روز‌ها و ماه‌های آتی چه روندی را طی خواهد کرد و این یعنی نمی‌توانیم برای ورود به بازار‌های بین‌المللی و فعالیت در آن برنامه‌ریزی داشته باشیم. بی‌ثباتی طی سال‌های اخیر باعث شده است که ما متاسفانه از تمام بازار‌های بین‌المللی دور بمانیم.

مهدی پورقاضی، عضو سابق هیات نمایندگان اتاق تهران نیز گفت: آنچه صنایع را رنج می‌دهد، این است که سیاست‌های پولی و بانکی و ارزی است که بانک مرکزی و دولت به کار می‌گیرند همان سیاست‌هایی است که سال‌ها به کار برده شده و نتایجش هم معلوم است. برای مثال اصرار دارند که نرخ دستوری پایینی برای ارز اعلام کنند و از این طریق به افراد و گروه‌های خاص ارز ارزان بدهند.

امین مقدم، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران به مشکلات موجود در حوزه نقل‌وانتقال پول، مبادلات ارزی و بازگشت ارز صادراتی سخن گفت و خواستار رفع آن‌ها شد.

طبق گزارش اتاق بازرگانی تهران، تراز صنعت نساجی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن ۳ برابر منفی شده در حالی که حدود ۸۰درصد کالا‌های ما در کشور در حال تولید است.

مسعود شاه‌بختی، بازرس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک گفت: جهش تولید در صنعت نساجی و به طور کلی دیگر صنایع اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه سیاست‌های بانکی ما اصلاح شود. در حال حاضر بسیاری از کشور‌ها از ما تقاضای کالا دارند، اما همکاران ما در این صنعت به دلیل تحریم‌های بانکی و مشکلات ارزی قادر به صادرات کالا نیستند.
مرکز توزیع کالای استوک

سعید جلالی قدیری، دبیر جدید اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران در این نشست با نقد از وضع موجود گفت: مساله اول ما تخصیص ارز و مساله دیگر قاچاق است. در مورد تخصیص ارز شفافیت وجود ندارد و همه اعم از صراف و ترخیص‌کار از رانت‌های موجود استفاده می‌کنند.

او افزود: در مورد قاچاق هم با وجود ممنوعیت واردات پوشاک که ما مخالف آن هستیم؛ ما اکنون مرکز توزیع کالای استوک در منطقه شده‌ایم. پنج سال است تلاش می‌کنیم بگوییم قاچاق بد است. ما نباید واردات را ممنوع کنیم و ممنوعیت واردات مشکلی از ما حل نخواهد کرد. قدیری تاکید کرد: ما در صادرات پوشاک و نساجی مزیت داریم؛ اما اینکه با چه مدلی جلو برویم مهم است.

دیگر خبرها

  • رشد ۱۷ درصدی صادرات کالا از گمرک کرمانشاه طی فروردین سال جاری
  • تشریح اقدامات سازمان بورس بعد از وقایع اردیبهشت سال گذشته
  • نجات راه‌سازی با اقدام به‌موقع دستگاه قضا
  • برنج و روغن شامل ارز ترجیجی شد
  • صادرات ۲۷۰ هزار تن محصولات کشاورزی از کردستان
  • مرکز «پوشاک استوک» منطقه شدیم
  • ورود نخستین محموله خودروهای هیبریدی به قشم
  • وزارت ارتباطات در تکالیف قانونی صدور مجوز اول شد
  • قیمت جدید دام زنده؛ گوشت قرمز چند است؟
  • صادرات دام راه حلی مناسب برای تعدیل بازار گوشت