Web Analytics Made Easy - Statcounter

۳۰ درصد دوم سهام عدالت این هفته قابل معامله است، بازار خودرو به تعادل نزدیک، متقاضیان وام ودیعه مسکن از ۲۱ مرداد به بانک معرفی می‌شوند، عزم بانک مرکزی برای کاهش نرخ ارز در بازار برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۱۸ مرداد ماه شبستان به شرح زیر است:

آیین‌نامه بتن ایران منتشر شد

محمد شکرچی‌زاده افزود: با توجه به این که بیش از ٥٠ درصد ساختمان ها در کشور بتنی هستند، این اتفاق برای مهندسی عمران کشور، رخداد مهمی محسوب می‌شودو از این پس، طراحی سازه‌های بتنی به آیین‌نامه‌های داخلی متکی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین از انتشار آیین‌نامه بتن ایران- آبا" از سوی سازمان برنامه و بودجه خبر داد و افزود: تدوین مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان در ابتدای دولت تدبیر و امید، بار دیگر به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی سپرده شده و این مرکز با به کارگیری متخصصان تراز اول کشور،  مشاوران،  اساتید و صاحب‌نظران، کار تدوین ویرایش جدید مباحث از جمله مبحث نهم را آغاز کرد و متعاقب آن، سازمان برنامه نیز در قراردادی، بازنگری آبا را که آخرین ویرایش آن مربوط به ١٨ سال قبل بود در سال ٩٣ به مرکز تحقیقات سپرد.

شکرچی‌زاده توضیح داد: در گذشته این دو مدرک مهم مهندسی که هر دو مربوط به طراحی سازه‌های بتنی بودند، با هم تفاوت‌ و یا تناقضاتی داشتند،  در نتیجه اغلب مهندسان طراح سازه‌های بتنی کشور، برای رهایی از سردرگمی به آیین‌نامه های خارجی مراجعه می‌کردند.

وی تصریح کرد: ویرایش جدید این دو مجموعه که هر دو در مرکز تحقیقات انجام شده، با هم هماهنگ است و انتظار می‌رود روند طراحی سازهای بتنی در آینده با استفاده از این دو مرجع طراحی، متکی به آیین‌نامه‌های داخلی که هماهنگ با شرایط و مصالح موجود کشور و تجربیات داخلی است، بهبود قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کند.

 

۳۰ درصد دوم سهام عدالت این هفته قابل معامله است

سید محمد جواد فرهانیان روز شنبه در گفت و گویی افزود: در دور گذشته آزادسازی سهام عدالت، به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها مردم به بانک‌ها و کارگزاری‌ها مراجعه می‌کردند و در این مرحله، مراجعه به بانک‌ها وجود دارد اما بانک‌ها از درگاه کارگزاری خود اقدام به فروش می‌کنند.

وی با بیان این که فروش سبد سهام عدالت محدودیت زمانی ندارد، تصریح کرد: افرادی که روش مستقیم را برای دسترسی به سبد سهام خود انتخاب کرده و به کارگزاری‌های بازار سرمایه معرفی شده‌اند ممکن است به حساب برخی از آنها پول سهام واریز نشده باشد زیرا همه سفارش‌ها تکمیل نشده و ناهماهنگی بین بازار پول و سرمایه اتفاق افتاد.

 مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار با بیان این که اکنون این ناهماهنگی رفع شده است، گفت: افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده و سهامشان را نفروخته‌اند اما به فروش آن نیاز دارند، می‌توانند در سامانه تغییر وضعیت دهند و سهام خود را بفروشند.

فرهانیان خاطرنشان کرد:زیرساخت‌های بانک‌ها برای قبول سهام عدالت به عنوان وثیقه کارت‌های اعتباری هفته آینده آماده می‌شود.

 

بازار خودرو به تعادل نزدیک /ایران خودرو و سایپا زیان انباشته ۴۰ هزار میلیارد تومانی دارند

«حسین مدرس خیابانی» در خصوص آشفتگی این روز‌های بازار خودرو و اقدامات وزارت صنعت برای بازگشت آرامش به بازار، افزود: شرایطی که امروز در بازار خودرو با آن مواجه ایم با دو ماه پیشتر متفاوت است.

به گفته سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، دو ماه پیش شورای رقابت هنوز اسناد و مدارک دریافتی از خودروسازان را به طور کامل بررسی نکرده و در قیمت تمام شده خودرو‌ها بازنگری نکرده بود، به همین دلیل فاصله زیادی بین قیمت کارخانه‌ای و بازاری خودرو‌ها افتاد.

وی اظهار داشت: به همین دلیل تقاضای غیر واقعی در بازار وجود داشت و عده‌ای از این فاصله قیمتی ایجاد شده کاسبی می‌کردند.

مدرس خیابانی، به طور نمونه به برنامه‌های پیش فروش دو خودروساز بزرگ کشور اشاره کرد که برای ۲۵ هزار دستگاه خودرو، بیش از پنج میلیون و ۷۰۰ هزار نفر ثبت نام کردند و خودروسازان در نهایت مجبور به قرعه‌کشی شدند.

وی خاطرنشان کرد: در آن مقطع زمانی دو اقدام به انجام رسید، یکی اینکه تقاضا‌ها را واقعی کنیم تا افرادی که مصرف کننده واقعی خودرو هستند موفق به ثبت نام شوند و اقدام دوم، ارائه قیمت‌های واقعی خودرو بود.

این مقام مسوول با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با شورای رقابت به این منظور، تشریح کرد: بخشی از مواد اولیه مورد نیاز تولید خودرو از جمله ورق‌های فولادی، محصولات پتروشیمی، فلزات اساسی و ... تابع شرایط بورس است.

 

متقاضیان وام ودیعه مسکن از ۲۱ مرداد به بانک معرفی می‌شوند

«محمود محمودزاده» اظهار کرد: بخش زیادی از پالایش متقاضیان تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات یا همان وام کمک ودیعه اجاره انجام شده و متقاضیان طبق اعلامی که از قبل صورت گرفت بر اساس رقم سمت راست کد ملی خود از روز ۱۴ مرداد نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام کرده‌اند که این روند تا بیستم ادامه می‌یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: از روز بیست و یکم معرفی افراد واجد شرایط را به بانک شروع می‌کنیم تا نسبت به تکمیل پرونده خود در بانک اقدام کنند.

محمودزاده با بیان اینکه ۱۷ بانک و دو موسسه اعتباری برای پرداخت وام اجاره توسط بانک مرکزی معرفی شده اند گفت: ما بر اساس سهمیه‌ای که هر بانک دارد در سامانه اقدام ملی مشخص کرده ایم که متقاضی می‌تواند شعبه بانک مورد نظر خود را مشخص کند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره زمان پرداخت تسهیلات کمک ودیعه اجاره تصریح کرد: این مرحله مربوط به سیستم بانکی است، اما تلاش می‌شود در کوتاه‌ترین زمان پرداخت‌ها صورت گیرد.

تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات یا همان وام کمک ودیعه اجاره به میزان ۵۰، ۳۰ و ۱۵ میلیون تومان، مدتی قبل در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسید. سود این تسهیلات ۱۳ درصد است. نحوه بازپرداخت آن بدین صورت است که در روش اول، گیرندگان وام (مستأجران) می‌توانند تسهیلات را یک‌ساله دریافت کنند و صرفا سود آن را ماهانه بپردازند و در پایان سال، اصل آن را پرداخت کنند. در روش دوم، متقاضیان می‌توانند وام را سه ساله دریافت کنند و در مدت ۳۶ ماه اصل و فرع آن را به بانک بپردازند. مستاجران در تهران ماهانه ۵۴۰ هزار تومان، کلانشهر‌ها ۳۲۰ هزار تومان و سایر شهر‌ها ۱۶۰ هزار تومان پرداخت خواهند کرد.

 

عزم بانک مرکزی برای کاهش نرخ ارز در بازار

«عبدالناصر همتی» شب گذشته (جمعه ۱۷ مرداد)  در برنامه بدون تعارف گفت: تمام تلاش خود را برای کنترل نقدینگی و کاهش نرخ ارز در بازار انجام می دهیم. پس از ارسال اسامی صادرکنندگان متخلف به قوه قضاییه، در ۱۰ روز گذشته ۲ و نیم میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشت.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: قیمت واقعی ارز بسیار کمتر از نرخ ارزی است که الان در بازار مورد معامله قرار می‌گیرد. همین امروز و فردا قیمت ارز را پایین خواهیم آورد و به مردم نشان خواهیم داد که دولت هیچ وقت به دنبال گران کردن ارز برای تامین کسری بودجه نبوده است.

­رئیس کل بانک مرکزی در برنامه «بدون تعارف» بخش خبری ۲۰:۳۰ با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور درباره مدیریت بازار ارز گفت: سال ۹۷ التهابات وحشتناکی در بازار ارز ایجاد شد که آن را مدیریت کردیم و شرایط خوبی را تا آبان ۹۸ داشتیم و ثبات خوبی را شاهد بودیم که در نتیجه آن تورم نزولی شد. اکنون نیز تیم بانک مرکزی همان تیم است و قادریم ثبات را به بازار بازگردانیم.
وی با بیان اینکه از آبان ۹۸ چند اتفاق افتاد که سیستم را به هم زد، افزود: حوادث آبان ماه انتظارات منفی را در جامعه ایجاد کرد و اگر به نمودار ارز دقت کنید نمودار ارز از آبان ۹۸ شروع به بالا رفتن می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: پس از این اتفاق دوباره به سمت ثبات حرکت می‌کردیم که با شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم و سیستم تجاری و اقتصادی کشور به هم خورد چراکه تجار نتوانستند تجارت کنند و درآمد ارزی حاصل از صادرات کاهش یافت.

همتی تاکید کرد: البته در افزایش نرخ ارز در این اواخر همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند، مسائل سیاسی و امنیتی نیز دخالت داشت و دشمنان اهداف بالاتری داشتند اما ما تلاش کردیم تا بازار را کنترل کنیم و اقدامات جدی را در این زمینه شروع کرده‌ایم که نتیجه آن مشخص خواهد شد./

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار کاهش نرخ ارز در بازار مرکز تحقیقات بازار خودرو بانک مرکزی سهام عدالت آیین نامه بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۸۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: تا یکشنبه هفته آینده منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برای بررسی در صحن علنی مجلس هستیم. در صورت ارائه نشدن این برنامه، کمیسیون و نمایندگان اقتصادی مجلس برنامه خود را ارائه خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، روز گذشته دومین نشست بررسی مسائل ارزی با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید،  عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این نشست، قالیباف با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد گفت: در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد. دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.

در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد. دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنندرئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد؛ بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را به صحن علنی ارائه کنیم. در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم، مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر روی اصل موضوع بحث و گفت و گو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکارها به جمع‌بندی برسیم، بیان کرد: واقعیت این است که ناترازی‌ها در قیمت ارز تاثیرگذار است؛ بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت؛ دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود، گفت: یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی است؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم‌های سیاسی قرار دارد که اگر ترکیب آنها را با هم رعایت کنیم، می‌توانیم مشکلات را حل کنیم اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شد. همچنین اگر به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین تعادل این موضوع مهم است.

حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود: تشخیص علمی و تصمیم سیاسی؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم‌های سیاسی قرار دارد؛ اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شدرویکرد اقتصادی و مدیریتی در موضوع ارز اشکال دارد
همه اختیارها را به رئیس بانک مرکزی دادیم، اما ...

قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: همه اختیارهای موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.

وی با اشاره به تورم کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکردهای اقتصادی در این زمینه، گفت:  به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد.

قالیباف خطاب به مسئولان اقتصادی حاضر در نشست گفت: ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه هفته آینده برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.

در این جلسه محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارائه کرد.

همچنین وزیر اقتصاد و  روسای کمیسیون های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکارهای خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد
  • تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی
  • کاهش غیر منتظره نرخ تورم در حوزه پولی یورو /انتظارات بازار و بانک مرکزی اروپا
  • منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • قالیباف: اگر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه خود را ارائه خواهد کرد
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد
  • حراج شمش طلا در مرکز مبادله توانسته به قیمت بازار آزاد کمک کند؟
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی