Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-26@05:09:51 GMT

خستگی کادر درمان خطرناک است

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۰۱۸۹۴

خستگی کادر درمان خطرناک است

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، این روزها شاهد اوج گیری دوباره بیماری کرونا در نقاط مختلف کشور هستیم، به طوری که آمار روزانه مرگ و میر ناشی از این ویروس منحوس، به بالای ۲۰۰ فوتی رسید و حتی در روزهایی نیز این رکورد شکسته شد.

اما، به دنبال اجباری شدن استفاده از ماسک در محیط‌های شلوغ و سر بسته، موج جدید بیماری تا حدودی کنترل شد و فروکش کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طوری روز گذشته آمار فوتی‌ها به عدد ۱۳۲ رسید. یعنی اینکه بعد از ۱۵ تیر ۹۹ که استفاده از ماسک اجباری شد، آثار آن کم کم نمایان شده است. اما این فروکش طوفان موقتی است و اگر دوباره پروتکل‌های بهداشتی را نادیده بگیریم، اوضاع بحرانی خواهد شد.

علی رضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، در ارتباط با استفاده از ماسک، گفت: میزان استفاده از ماسک در اجتماعات ۷۲ درصد و در ادارات دولتی ۸۳ درصد بوده است که اگر بتوانیم میزان استفاده از ماسک را تا ۹۵ درصد جمعیت کشور برسانیم، می‌توان انتظار فروکش موج جدید بیماری را داشت.

در همین حال، سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، به تشریح وضعیت بیماری کرونا در برخی از استان‌هایی پرداخت که در منطقه قرمز بوده‌اند.

وی برای نمونه به استان ایلام اشاره کرد و گفت: در استان ایلام از ابتدای شیوع کرونا تا خرداد سه خیز متوسط بیماری را در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت داشتیم اما از ابتدای خرداد شاهد خیز شدیدتری بودیم به طوری که در نیمه اول تیر تعداد موارد بستری در این استان به بیشترین میزان خود رسید.

وی ادامه داد: از حدود یک ماه گذشته با همکاری مردم ایلام شاهد شیب نزولی هستیم و در حال حاضر سه شهر در وضعیت قرمز و سه شهر در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند. موارد ابتلاء و بستری نیز در شهرهای ایلام، مهران، دهلران، آبدانان و دره شهر شدت بیشتری دارد.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، طی این مدت ۱۲ هزار و ۲۴۱ مورد نظارت بر اجرای پروتکل‌ها در این استان انجام شده است که در جریان آن ۴۵۲ واحد صنفی به دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها تعطیل و ۲۶۴ مورد به مراجع مربوطه معرفی شدند.

وی، میانگین استفاده از ماسک در این استان را ۷۸.۱ درصد اعلام کرد و افزود: میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در صنوف و اماکن نیز ۷۷.۸۹ درصد است.

لاری ادامه داد: در مورد استفاده از ماسک بیشترین آن با ۸۹ درصد مربوط به چرداول و کمترین آن با ۵۸ درصد مربوط به ملکشاهی است. کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز مربوط به ایوان با ۵۷.۷ درصد است.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: یک ماه است که کمپین «من ماسک می‌زنم» آغاز شده و در این مدت شاهد کاهش آمار ابتلاء و بستری و فوت در کشور هستیم. با ادامه این روند در هفته های آتی شاهد روند کاهشی ابتلاء به ویروس کرونا در کشور خواهیم بود.

وی از شهروندان خواست که از سفر به استان‌های مازندران، خراسان رضوی، گیلان و گلستان پرهیز کنند و اصول سه گانه شستشو، رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک را هم فراموش نکنند.

متأسفانه این درخواست سخنگوی وزارت بهداشت، آن طور که انتظار می‌رود، از سوی برخی از مردم جدی گرفته نمی‌شود. زیرا، در روزهای گذشته که با تعطیلی روز شنبه همراه بود، جاده‌های منتهی به شمال کشور به شدت شلوغ شد. یعنی اینکه هنوز برخی از هموطنان نمی‌خواهند باور کنند که این ویروس، خطرناک و کشنده است و تاکنون بالغ بر ۱۸ هزار مرگ و میر در کشور به همراه داشته است.

یادمان نرود کادر درمان و مدافعان سلامت، بیش از ۶ ماه است که جان خود را برای مراقبت از ما فراموش کرده‌اند و تا کنون نیز تعداد زیادی از جامعه پزشکی و پرستاری کشور، درگیر بیماری و مرگ و میر شده‌اند. در همین حال، هشدارها برای روزهای سرد سال نیز نگران کننده است و باید از همین حالا به فکر چاره بود. زیرا، همزمانی پاندمی آنفلوانزا و کرونا ویروس، می‌تواند با فاجعه انسانی همراه باشد. بنابراین، باید هشدارها را جدی بگیریم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: طرح ترافیک 99 سها رضانژاد انفجار بیروت عید غدیر آمونیوم نیترات پوکر پرسپولیس ویروس کرونا شیوع کرونا پروتکل های بهداشتی رعایت بهداشت ماسک کادر درمان طرح ترافیک 99 سها رضانژاد انفجار بیروت عید غدیر آمونیوم نیترات پوکر پرسپولیس سخنگوی وزارت بهداشت استفاده از ماسک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۱۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عفونت‌های ادراری و پروستات از جمله بیماری‌های شایع

سید امیر محسن ضیایی رئیس جامعه اورولوژی ایران در نشست خبری گفت: رشته جراحی مجاری ادرار و کلیه پیشرو در کشور است و بسیاری از کارهای غیر تهاجمی از این رشته شروع شده است و در منطقه بهترین خدمات جراحی کلیه و ادرار در ایران ارائه می شود. 

وی بیان کرد: با توجه به محدودیت های واردات تجهیزات و منابع مالی به دلیل تحریم ها ایران در تراز جهانی، از جایگاه خوبی در حوزه اورولوژی برخوردار است. 

ضیایی ادامه داد: سنگ های ادراری و بیماری های پروستات همچنین عفونت های دستگاه ادراری از جمله بیماری شایع محسوب می شود. 

سطح سواد سلامت تاثیر زیادی بر تشخیص به هنگام بیماری ها دارد. امروزه دسترسی به خدمات در کشور افزایش یافته و همین موضوع سبب تشخیص به هنگام بیماری ها می شود. 

وی گفت: در کنگره امسال تازه های اورولوژی مطرح و کارشناسان تجربیات خود را به اشتراک می گذارند. در این کنگره دستیاران رشته اورولوژی در این همایش شرکت خواهند داشت. 

در ادامه مراسم محمد علی زرگر استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: الان ۱۴۰۰ متخصص اورولوژی در کشور داشته و ۲۰۰ دستیار در ایران در حال تحصیل هستند. 

وی بیان کرد: بیماری پروستات در همه دنیا شایع است و با تشخیص بموقع قابل درمان بوده و بیماران زندگی طبیعی را خواهند داشت. 

زرگر ادامه داد: اکنون جراحی ها در کشور به صورت بسته و به صورت لاپاراسکوپی نیز انجام می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • مواظب این موجود خطرناک باشید
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • ‌بیماری مالاریا در صورت ‌تشخیص دیرهنگام، خطرآفرین است
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می‌گیرند؟/ شایع‌ ترین بیماری های اورولوژی در کشور
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علل عمده آن | آیا خطرناک است؟
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می گیرند؟
  • حـذف کودکان مهاجر از سلامت
  • پیوند مدفوع می تواند علائم حرکتی در پارکینسون را بهبود بخشد
  • شوکه‌کننده: ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک
  • عفونت‌های ادراری و پروستات از جمله بیماری‌های شایع