Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-محمود میرلوحی نوشت:نمایندگان مجلس یازدهم اخیرا از طرح‌هایی رونمایی می‌کنند که به نظر می‌رسد به رویکرد و نظر شورای نگهبان بسیار نزدیک است. گویی از این طریق می‌خواهند مراتب سپاس خود از شورای نگهبان را اعلام کنند.

طرح ورود شورای نگهبان و نظارت استصوابی به انتخابات شوراهای شهر و روستا و همچنین حضور اعضایی از شورای نگهبان یا قوه قضاییه در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس از این دست هستند که هر دو تصمیماتی نامناسب و نامتناسب با شرایط امروز کشور هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی ما این است که حاکمیت نمی‌تواند مجلس را منحل کند. این در حالی است که در برخی کشورها رییس‌جمهوری یا نخست‌وزیر می‌توانند دست به انحلال مجلس بزنند.

بر اساس قانون اساسی ما، کشور هیچگاه نمی‌تواند بدون مجلس باشد که این قانون جایگاه والای مجلس را نشان می‌دهد. همچنین در اصل ۱۱۰ قانون اساسی که اختیارات فراوانی به رهبری به عنوان ولی‌فقیه داده اما همچنان اختیار انحلال مجلس از سوی رهبری یا رییس‌جمهوری یا سایر نهادها و قوا مطرح نشده است. همین قانونگذاری نشان می‌دهد که مجلس رکن مهم کشور است و اگرچه تفکیک قوا از اهمیت بسزایی برخوردار است اما جایگاه نظارتی و قانونگذاری مجلس نوعی تقدم نسبت به سایر قوا دارد. بنابراین اگر صحبت از نظارت بر نمایندگان به میان می‌آید، باید از سوی نمایندگان اعمال شود، نه کسی یا نهادی خارج از مجلس بر رفتار نمایندگان مردم نظارت داشته ‌باشد و قدرت و اختیار امور را به دست بگیرد. مساله دیگر این است که شورای نگهبان در حال حاضر هم بخشی از فرآیند قانونگذاری در کشور است و لازم نیست حیطه اختیارات آن را توسعه داد. چنین طرح‌هایی تنها باعث می‌شود که مجلس از جایگاهی که امام مدنظرشان بود و مجلس را راس امور می‌دانستند، تنزل پیدا کند. 

از این جهت بزرگان کشور و مجلس نباید اجازه دهند که چنین ضربه سهمگینی به اعتبار و آبروی مجلس و جایگاه آن وارد شود. فلسفه وجودی شورای نگهبان در واقع پاسداری از قانون اساسی و شرع در قانونگذاری و حفظ آزادی و سلامت انتخابات بوده است؛ چرا که تصور بر این بوده که ۶ فقیه و ۶ حقوقدان آن اشخاصی فراجناحی و فراحزبی هستند. به مرور اما کارکرد شورای نگهبان تغییر کرده و حیطه اختیاراتش گسترده شده، بنابراین نباید این روند را ادامه داد و اقدامی کرد که شورای نگهبان نه‌تنها در انتخاب نمایندگان، بلکه طول ۴ سال نمایندگی نیز مداخله داشته ‌باشد؛ چرا که این اقدام با روح قانون اساسی مغایرت دارد.

علاوه بر این، این روزها بحث تسری نظارت شورای نگهبان بر انتخابات شوراها به بهانه جلوگیری از انتخاب افراد نامناسب مطرح می‌شود. ما تقریبا ۳۹ هزار روستا و 1300 شهر داریم که مجموعا ۱۲۹ هزار و ۸۰۰ نفر از سوی مردم انتخاب شده و به شوراهای شهر و روستا راه پیدا کرده‌اند. این انتخابات معمولا محلی و منطقه‌ای است و اگر بخواهیم رقابت آزاد در شوراها را نیز با نظارت استصوابی محدود و از حالت رقابتی خارج کنیم، اصل این انتخاب بی‌معنا می‌شود. ضمن اینکه تسری نظارت شورای نگهبان بر انتخابات شورای شهرها و روستاها مشمول اصل ۷۵ قانون اساسی هم می‌شود کما اینکه تشکیل دفاتر نظارتی در استان‌های مختلف همین‌گونه است. شاید همین نظارتی که مجلس تاکنون و در همین ۵ دوره انجام داده، نواقصی داشته اما قطعا با راهی که نمایندگان مجلس پیشنهاد کرده‌اند نه‌تنها به آزادی انتخابات لطمه وارد می‌شود، بلکه بر حجم مشکلات نیز افزوده خواهد شد.

این‌گونه اقدامات تنها به محدود شدن سفره انتخابات و محروم کردن رقبا و رقابت می‌انجامد. برخی نمایندگان معتقدند که با این نظارت دقت و کیفیت کار بالاتر می‌شود اما به‌واقع اگر نمایندگان مردم در مجلس نتوانند این دقت و کیفیت را در سطح کشور اعمال کنند، پس چه نیرویی می‌تواند این کار را انجام دهد؟ همچنین برخی مدعی‌اند که در شوراها به‌ دلیل نبود نظارت از سوی شورای نگهبان هرج و مرج و فساد وجود دارد؛ این در حالی است که تنها ۶ شورا تاکنون منحل شده که ۳ مورد ناشی از افتادن از حدنصاب بوده و ۳ شورا هم از سوی هیات حل اختلاف منحل شده است و این در مقابل 1300 شهری که شورای شهر دارند، رقمی بسیار ناچیز است. اتفاقا در دوره پنجم در بسیاری از کلانشهرها و شهرهای بزرگ تلاش شد که در زمینه سلامت اداری و مبارزه با فساد گام‌های بزرگی برداشته‌ شود و اگر بخواهند شوراهای شهر و روستای پنجم را به ‌صورت کلی مورد بی‌مهری قرار دهند، مشخص خواهدشد که مساله رقابت سیاسی است و چون امکان رای‌آوری ندارند، می‌خواهند داستان نظارت مجلس شورای اسلامی برای شوراهای شهر و روستا هم تکرار شود.

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد شوراهای شهر و روستا شورای نگهبان قانون اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۲۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتماً به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

عضو فقهای شورای نگهبان با تاکید بر این نکته که شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند گفت: من می‌توانم به ضرس قاطع بگویم در شرایط حاضر، شورای نگهبان نمی‌تواند جلسه مهمی در بررسی لوایح و طرح‌ها داشته باشد مگر اینکه حتماً کار پژوهشکده آنجا ارائه شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، آیت‌الله سید محمدرضا مدرسی یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان با حضور در پژوهشکده شورای نگهبان، از آخرین دستاورد‌های پژوهشکده شورای نگهبان بازدید کرد و ضمن تشکر از دکتر کدخدایی، رییس پژوهشکده شورای نگهبان و مدیران و کارکنان این پژوهشکده بابت تلاش‌های صورت گرفته در زمینه‌های مختلف، افزود: امیدوارم خداوند متعال، زحمات شما را به خوبی بپذیرد، رشد دهد و هم ذخیره برای دنیای خودتان و آخرت خودتان و هم ذخیره برای جمهوری اسلامی باشد.

این عضو فقهای شورای نگهبان با تاکید بر اینکه قانونگذاری، اساس حرکت یک ملت و کشور است، گفت: قانون‌گذاری معمولا نیاز به پایش دارد. قانون اساسی هم که انصافاً راهنمای بزرگی است برای اینکه نظام یک کشور منحرف نشود، پیش‌بینی کرده است که شورای نگهبان با معیار‌های شرع و قانون اساسی که معیار‌هایی جامع هستند قوانین را بررسی کند و شورای نگهبان نیز از روز‌های ابتدای تاسیس کار خودش را بر بنیانی قوی و متین بنانهاده است و فقها و حقوقدانان ادوار مختلف این شورا بنای مستحکم و روش دقیقی را برای بررسی مصوبات پایه‌گذاری کرده‌اند.

آیت‌الله مدرسی یزدی در ادامه ضمن ارزشمند برشمردن پژوهش‌ها و نظرات کارشناسی پژوهشکده شورای نگهبان، گفت: مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان نیز که در شهر قم تشکیل می‌شود از صاحب‌نظران برجسته‌ای تشکیل شده است که نظرات‌شان برای اعضای شورای نگهبان کارآمد است و البته گسترش ارتباط پژوهشکده شورای نگهبان و مجمع مشورتی فقهی بر غنای نظرات این دو مجموعه خواهد افزود.

دیگر خبرها

  • موسی غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم
  • ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب برطرف شد
  • زمان آغاز به کار مجلس ششم خبرگان رهبری اعلام شد
  • ششمین دوره مجلس خبرگان یکم خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند
  • زمان‌برگزاری نخستین اجلاس ششمین دوره خبرگان رهبری
  • زمان برگزاری نخستین اجلاس ششمین دوره مجلس خبرگان
  • شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتماً به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اول خرداد آغاز به‌ کار می‌کند
  • ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند
  • تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا مشکلات دارویی برطرف شود