Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: از دیدگاه امیرالمومنین (ع) یکی از پایه های مهم حکمرانی این است که مدیران آن جامعه کنار مردم قرار گیرند و افکار عمومی را نسبت به مسایل جامعه اقناع کنند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان آنچه در ادامه می آید بخش دوم گفتگوی ما با آیت الله کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره مولفه های حکومت عدالت محور از نگاه و عمل امیرالمومنین (ع) است

 

رسیدگی و توجه به حقوق مردم از جمله بایسته های عدالت محوری در حکومت امام علی علیه السلام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این توجه در سیره و سلوک ایشان چطور میسر می شود؟

حضرت در نامه ای که به مالک اشتر دارند به ایشان توصیه می کنند که حتما وقتی را به ارتباط بی واسطه و رودرو با مردم اختصاص دهد تا مردم بی واسطه با مدیر جامعه اسلامی در ارتباط باشند و خواست و نیاز خود را بدون تشریفات اداری مطرح کنند. در واقع مدیر جامعه اسلامی از دیدگاه امیرالمومنین علیه السلام باید به گونه ای رفتار کند که نه تنها امتیازطلبی طبقه خاص را از بین ببرد بلکه حق ضعیفان را از قدرتمندان و کسانی که اموال جامعه را به صورت نامشروع و غیر قانونی تصاحب کرده اند باز پس گیرد و در خدمت ضعفا قرار دهد.

نکته دیگری که حضرت در این باره می فرماید و در واقع توجه حاکم اسلامی را به آن جلب می کند این است که اگر مردم سو ظن و گمان بدی نسبت به موضوعی و مساله ای در جامعه پیدا می کنند مدیران آن جامعه باید در کنار مردم قرار گیرند و افکار عمومی را اقناع کنند. این یکی از پایه های مهم حکمرانی است و از جمله توصیه های مهم امیرالمومنین (ع) در این باره اجرای فنون مدیریتی و تعامل با کارگزاران زیر مجموعه است.

از دیدگاه امام علی برای بسط عدالت دولتمردان و مدیران جامعه اسلامی چه مسئولیت ها و وظایفی برعهده دارند؟

اولین نکته ای که امیرالمومنین (ع) در این باره در همان نامه به مالک اشتر بیان می کنند توجه به مدیریت منابع مالی است. دوم حفظ اقتدار حاکمیت چه در داخل و چه در حوزه بین المللی است. سوم: اصلاح اوضاع معیشتی و خدماتی و رفاهی و فرهنگی و سیاسی جامعه و توجه به عمران و آبادی و پیشرفت است. در این باره توصیه می کنند که نباید از مدیرانی که سابقه فساد داشته اند در مناصب استفاده و به آن ها میدان داده شود. در صورتی که امروز می بینیم گاهی مدیرانی هستند که عملکرد درستی ندارند و این موضوع احراز شده است و در واقع آن ها از لحاظ مدیریتی رد صلاحیت شده اند اما با این همه همچنان از آن ها در مناصب استفاده می شود.

نکته دیگری که ایشان طرح می کنند این است که مدیر جامعه اسلامی باید انتقادپذیر باشت البته انتقاد به معنای تخریب نیست اما اگر کسی نقد مشفقانه ای دارد نباید از شنیدن آن طفره رفت. نکته دیگر این است که کارگزاری که خوب کار می کند و مسئولیت خود را به بهترین شکل انجام می دهد نباید با کارگزاری که سستی به خرج می دهد یا خیانت می کند یک نوع دیده شود بنابراین توصیه به تشویق و مجازات کارگزاران دارند تا این گونه شایستگان دلگرم شوند و کسانی که می خواهند راه خطا را بروند به عقوبت کار خود بیندیشند.

آیا در اندیشه امام علی (ع) برای عدالت گسترانی اتکا به تجربه های دیگران جایگاهی وجود دارد؟

بله و نکته مهم این است که امیرالمومنین (ع) در این باره توصیه دارند حتما از ابتکار عمل های حاکمان و دولت های گذشته در این باره استفاده شود. همچنان که پیشتر اشاره شد حاکمانی که در گذشته حکومت می کرده اند از دیدگاه امیرالمومینن (ع) همگی حکام جور نبوده اند بلکه در میان آن ها حاکمانی هم بوده اند که بسترهای عدل را در سرزمین خود پیاده کرده بودند بنابراین امیرالمومنین هیچ اشکالی نمی بینند که از تجارب گذشتگان در این باره بهره برداری شود. امروز ما نیز در جامعه مان بسیار به این توصیه حضرت احتیاج داریم . می بینیم که مثلا با روی کار آمدن دولت دیگر، دولت فعلی همه پروژه های دولت قبلی را تعطیل می کند یا در برابر آن ها جبهه می گیرد. من مثالی می زنم و این مثال به معنای تایید دولت خاص نیست . در دولت گذشته پروژه مسکن مهر واقعا کارگشا بود و گره از کار بسیاری از مردم گشود اما می بینید دولت بعدی که سر کار آمد بلافاصله در برابر این پروژه موضع منفی گرفت.

حاکم اسلامی از دیدگاه امام علی (ع) در برابر مسایل جامعه و کنش بازیگران آن چه مسئولیت هایی دارد که آن عدالت بر زمین نماند؟

از توصیه های امیرالمومنین (ع) است که حاکم، مدیر و مدیران جامعه باید مسایل آن جامعه را پدرانه نگاه کنند. نگاه یک پدر به مسایل فرزندان خود چطور است. اگر هم نگاه اصلاحی داشته باشد این نگاه اصلاحی همراه با شفقت است و این که عدالت را در میان فرزندان خود مراعات می کند. این هم به آن معنا نیست که با همه فرزندان خود به یک گونه رفتار کند. نه! به این معناست که جایگاه ها را می شناسد و می داند با هر ظرفیتی چگونه رفتار کند. موضوع بعدی که امام طرح می کنند اهمیت بازرسی و دستورهای ویژه برای کم و کاستی هاست. به هر حل از دیدگاه امیرالمومنین (ع) مهم ترین چشم روشنی مدیران جامعه اسلامی تداوم عدالت در کشور، کسب رضایت مردم و توجه ویژه به امور قضایی است. بنابراین از دیدگاه حضرت، مدیران قوه قضائیه باید به سمت احیای حقوق عامه و مبارزه با فساد و نظارت بر امر قضا حرکت کنند. حضرت در این باره توصیه می کنند که یکی از اضلاع بسط عدالت، توجه به  عدالت مالیاتی است  و مبادا کسانی که باید خراج و مالیات بیشتری بدهند به واسطه نزدیکی به حکومت از زیر بار آن شانه خالی کنند و مالیات از محرومان جامعه دریافت شود.

بسیج ظرفیت های موجود در جامعه که امروز ما از آن به عنوان بخش خصوصی یاد می کنیم به ویژه توجه به کشاورزی و صنعت از جمله توصیه های حضرت است بدون توجه به صنعتگران و کشاورزان و افراد خلاق و مبتکر نمی توان در جامعه ثروت و آبادانی و رفاه تولید کرد.

اگر بخواهیم به جمع بندی از نکاتی که امام علی (ع) در بسط عدالت در جامعه مدنظر قرار می دهند برسیم چه نکاتی قابل طرح خواهد بود؟

مهم ترین نکته این است که در جامعه اسلامی، مدیران آن جامعه اول به آن اصلاح درونی و استقرار عدالت و تقوای درونی رسیده باشند یعنی اول رابطه خود را با خود و خداوند اصلاح کنند در این صورت می توانند در بیرون و جامعه نیز عملکرد درستی داشته باشند در غیر این صورت عملکرد آن ها نمایشی خواهد بود. وقتی این مسایل حل شد در آن صورت آن مدیران با دید درستی متوجه مسایل محرومان و مستضعفان جامعه خواهند بود و با فقر و فساد و تبعیض مبارزه عملی خواهند کرد. نکته کلیدی و مهمی که امیرالمومنین (ع) بر آن تاکید می کنند این است که مدیر جامعه اسلامی باید مراقب حواشی خود باشد و بداند چه کسانی به منصب او چشم طمع دوخته اند بنابراین مصالح عمومی جامعه را فدای روابط خویشاوندی نکند که در این صورت به تدریج مصالح عمومی و حقوق مردم در جامعه تضییع خواهد شد و در نتیجه فاصله میان دولت و ملت بیشتر و این رابطه متزلزل تر می شود بنابراین اگر حاکمان و مدیران جامعه می خواهند حرکت مبتنی بر عدالت داشته باشند از نگاه امیرالمومنین (ع) زاویه مهمی از این حرکت معطوف به اعتمادسازی و اقناع افکار عمومی است و مدیر جامعه اسلامی بداند که قدرت از طریق حق و عدالت و انصاف تقویت می شود.

 

پایان پیام/187

منبع: شبستان

کلیدواژه: اقناع افکار عمومی حکمرانی امیرالمومنین ع مدیر جامعه اسلامی مدیران جامعه افکار عمومی امام علی آن جامعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۳۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در استان تهران تشریح شد

نماینده ولی فقیه در سپاه استان تهران با بیان اینکه هدف هفته عقیدتی سیاسی آشنایی جامعه با آثار شهید مطهری است گفت: ۲۰۰ عنوان برنامه در هفته عقیدتی سیاسی با محوریت آشنایی جامعه با افکار و عقاید ارزشمند شهید مطهری برگزار می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی معبودی صبح امروز در نشست خبری گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی و مقام معلم در جمع اصحاب رسانه با اشاره به تقارن روز معلم و هفته عقیدتی سیاسی اظهار داشت: پایه‌های اصلی تفکر بسیج، سپاه و نیروهای مسلح مسائل اعتقادی است لذا ارتباط دائمی و مستمر پاسداران و بسیجیان با افکار شهید مطهری در اثبات افکار نیروهای مسلح در مسائل اعتقادی و اخلاقی کمک‌رسان خواهد بود که در این راستا 200 عنوان برنامه در شهرستان‌های استان تهران برگزار خواهد شد.

وی افزود: آشنایی جامعه با آثار کم‌نظیر و افکار بلند شهید مطهری دستاورد دیگر این ایام است زیرا که شهید مطهری افکار ارزشمندی دارد و اگر جوانان، بسیجیان و.. با افکار این اندیشمند گران‌قدر آشنایی پیدا کنند، در دفاع از انقلاب اسلامی مؤثرتر و محکم‌تر پیش خواهند رفت.

نماینده ولی فقیه در سپاه حضرت سیدالشهدا (ع) استان تهران در ادامه گفت: شهید مطهری الگویی است که می‌تواند ما را از نظر فکری، علمی و رفتاری تأمین کند و پاسداران ما الگوی خود را عالمان آگاه قرار دهند و نام‌گذاری این هفته به علت تداعی مستمر این الگوی ارزشمند است.

معبودی تصریح کرد: از 7 تا 12 اردیبهشت به‌عنوان هفته عقیدتی سیاسی نام‌گذاری شده که برنامه‌های متنوعی با موضوع "شهید مطهری، خودسازی و تمدن سازی"، "شهید مطهری، تعلیم و تربیت و حقوق زنان"، شهید مطهری، مکتب انقلاب و بسیج"، شهید مطهری، عترت، قرآن و ولایت، "شهید مطهری، شهدا و ولایتمداری" و "شهید مطهری، معنویت، مهدویت و قدس شریف" برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در این هفته مراسم مختلفی ازجمله اهدای گل به بارگاه امام خمینی (ره) و تجدیدعهد با بنیان‌گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی در حرم حضرت امام (رض)، برگزاری نشست‌های حکمت مطهر با محوریت اندیشه شهید مطهری، غبارروبی و عطرافشانی قبور شهدا، دیدار با خانواده شهدای فرهنگی، دیدار با ائمه جمعه شهرستان‌ها و برگزاری حلقه‌های صالحین در پایگاه‌های مقاومت با محوریت اندیشه‌های شهید مطهری، تجلیل از مربیان تربیتی و بصیرتی استان، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، تبیین آثار و برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی است.

روحیه عقیدتی میان نیروهای انقلابی تقویت شود

نماینده ولی فقیه در سپاه حضرت سیدالشهدا (ع) استان تهران با تأکید بر اینکه یکی از اهداف هفته عقیدتی سیاسی آشنایی جامعه با آثار شهید مطهری است، در پایان خاطرنشان کرد: شهید مطهری در تمامی موضوعات اجتماعی افکار و عقاید ارزشمندی دارد که در این هفته برای شناساندن آن به مردم تلاش خواهیم کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آگاهی افکار عمومی و حقایقی که جنگ غزه برای دنیا آشکار کرد
  • نیازمند تحول در نگرش عمومی جامعه در حوزه وقف هستیم
  • ۲۰۰ عنوان برنامه عقیدتی سیاسی در استان تهران برگزار می‌شود
  • برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در استان تهران تشریح شد
  • هشدار جدی درباره نقشه جدید نفوذی‌ها در ایران
  • چرا خیزش دانشجویی آمریکا صهیونیست‌ها را به وحشت انداخت؟
  • هشدار جدی روزنامه جمهوری اسلامی درباره نقشه جدید نفوذی ها در ایران
  • هشدار جدی جمهوری اسلامی درباره نقشه جدید نفوذی ها در ایران
  • سند راهبردی جامعه قرآنی عصر رونمایی شد
  • اربعین به برکت انقلاب اسلامی جهانی شده است