Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیبانی از برداشت جو در سطح 7300 هکتار از زمین‌های کشاورزی زیر کشت این محصول در منطقه رخ خبر داد و پیش بینی کرد که بیش از 22 هزار تن محصول برداشت شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی شیبانی، رییس جهاد کشاورزی جلگه رخ تربت حیدریه در گفت و گو با خبرنگار  صبح توس؛ اظهار کرد: کار برادشت جو از اواسط تیر آغاز و تا پایان مرداد ماه ادامه دارد و برآورد می شود 22هزار و 570 تُن محصول از مزارع این منطقه برداشت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: از مجموع 7300 هکتار مزارع جو در بخش رخ ، 3500هکتار آن به صورت دیم و 3800 هکتار آن نیز به صورت کشت آبی است.

رئیس جهاد کشاورزی بخش رخ یادآور شد:‌ تعداد 3500 نفر بهره بردار در این بخش مشغول کشت و برداشت جو هستند که به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای بیش از4000 نفر نیز شغل ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: مقدار جو برداشت شده در هر هکتار از زمین آبی بطور میانگین 4.9 تن و در هر هکتار از زمین‌های دیم بطور میانگین 1.2.تن است.

شیبانی تاکید کرد: سال قبل 6500 هکتار از زمین های کشاورزی بخش رخ زیر کشت جو رفته بود و در پایان سال شاهد عملکرد 18هزار و 600 تُنی برداشت این محصول در این شهرستان بودیم، اما خوشبختانه امسال نسبت به سال گذشته به لحاظ بارش به موقع نزولات آسمانی 8 ‌درصد افزایش سطح تولید جو را شاهد هستیم.

رییس جهاد کشاورزی رخ تصریح کرد: بخش رخ دارای 25000‌ هزار هکتار اراضی زراعی است و مهمترین محصولات تولیدی این بخش جو، گندم، سیب زمینی، چغندر بعنوان قطب تولید این محصولات در شهرستان به شمار می‌رود.

شیبانی، شروع کاشت محصول جو در بخش رخ را از نیمه مهرماه هر سال عنوان کرد و در خصوص برداشت جو اظهار کرد: بیش از 42 ‌‌دستگاه کمباین کار برداشت جو در بخش رخ را بر عهده دارند و در این رابطه تیم های برداشت متشکل از کارشناسان مجرب مستقر در جهاد کشاورزی رخ بر کار برداشت و تنظیم کمباین ها نظارت دارند.

وی از دیگر اقدامات انجام شده برای حمایت از کشاورزان بخش رخ را توزیع بذر اصلاح شده و توصیه کشت ارقام جدید توزیع به موقع نهاده ها، اطلاع رسانی و پیگیری بیمه محصولات کشاورزی، اطلاع رسانی و ارائه خدمات فنی و کارشناسی بیان کرد.

مهدی شیبانی خاطر نشان کرد: در بخش رخ ارقام کشت شده این محصول در منطقه رخ ارقامی همچون واکسیما، بهمن، سهند، آبیدر وجلگه به روش آبیاری تیپ، بارانی و جوی پشته ای صورت می گیرد.

وی با اشاره به روند افزایشی کشت جو طی سال های اخیر اظهارامیدواری کرد:
در سال آتی با انجام پروژه های تحقیقی و ترویجی، افزایش ضریب نفوذ بذر گواهی شده و ارقام جدید با شرایط منطقه شاهد جهش در تولید این محصول باشیم.

محصول گندم و جو درمنطقه رخ از لحاظ عملکرد در هکتار طی چند سال گذشته در استان و کشور مقام برتر را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: هکتار از زمین جهاد کشاورزی برداشت جو بخش رخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۵۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمهیدات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای برداشت گندم و جو

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، علی معتمدی پور با اشاره به اینکه امسال ۸۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته گفت: ۶۹ هزار هکتار از اراضی استان دیم و بقیه آبی است، ضمن اینکه سطح زیر کشت جو نیز ۲۸ هزار هکتار است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: تمهیدات لازم جهت خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان با اختصاص ۸ مرکز ویژه خرید تضمینی در استان در نظر گرفته و تجهیز شده است، همچنین خرید تضمینی کلزا نیز طبق دستور مقام عالی وزرات به بخش خصوصی واگذار شد. معتمدی پور با بیان اینکه ۷۰ درصد نیاز گندم مصرفی از داخل استان تامین شد و در سال زراعی جاری که با نام "جهش تولید با مشارکت مردم" توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شده است، برنامه ریزی هدفمند جهت به کارگیری امکانات مورد نیاز برای برداشت به موقع و در کمترین زمان ممکن گندم به عنوان یک محصول راهبردی و شاخص‌ترین محصول در امنیت غذایی انجام گرفته است. این مسئول با بیان اینکه با هم افزایی و تلاش مضاعف در کنار هم در برداشت گندم و انجام مسئولانه رسالت تامین امنیت غذایی گام برداریم، گفت: در سال جاری حواله سوخت کمباین‌ها منوط به ارائه کارت معاینه فنی و همچنین معرفی نامه از مراکز جهاد کشاورزی با امضای کارشناس پهنه، به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی است.  

دیگر خبرها

  • از برداشت موز تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی
  • تمهیدات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای برداشت گندم و جو
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول
  • ۱۵۰۰ هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت
  • برداشت چغندر قند در دزفول
  • برداشت گندم از مزارع شهرستان دشتی
  • حدود ۶۰ هزار تن چغندرقند از مزارع خوزستان برداشت شد