Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@12:58:52 GMT

«سجام» عامل کاهش ورود پرونده‌های قضایی

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۰۸۱۰۴

«سجام» عامل کاهش ورود پرونده‌های قضایی

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان از کاهش ورود پرونده‌های قضایی با ارسال گزارشات به سامانه سجام خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، عباس نجفی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم به دنبال آن است در کنار اقدامات متعدد پیشگیرانه در حوزه‌های مختلف، در راستای اجرای منویات رهبری و تاکیدات رئیس قوه قضائیه از حداکثر ظرفیت‌های مردمی در قالب اشخاص حقیقی در سازمان‌های مردم‌نهاد با هدف پیشگیری از وقوع جرایم، تخلفات و کاهش هزینه‌های ناشی از آن استفاده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: استفاده از این ظرفیت در مبانی دینی با عنوان امر به معروف نهی از منکر دیده شده که براساس آن مردم جامعه به لحاظ اقتضائات زندگی اجتماعی باید نسبت به منکرات در سطح جامعه حساس و از خود واکنش نشان دهند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان گفت: استفاده از ظرفیت‌های مردمی در قانون اساسی در موضوعات مختلف پیش‌بینی شده و در مجموعه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز با راه‌اندازی سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مردمی) اقدام به ایجاد بستر مناسب برای دریافت گزارشات مردمی در حوزه تخلفات و جرایم در سطح ادارات، سازمان‌ها و نهادهای مختلف جامعه کرده است.

وی اضافه کرد: از محاسن سامانه سجام امکان دسترسی عموم مردم به این سامانه با عنوان دیده‌بانان پیشگیری و بدون افشاء هویت آنها است که تمام اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند با ورود به سامانه به آدرس: http://sajam.scpd.ir نسبت به درج اطلاعات اولیه و ارسال گزارشات خود اقدام کنند.

نجفی بیان کرد: تمام گزارشات ثبت شده به صورت روزانه توسط کارشناسان معاونت پیشگیری از وقوع جرم رصد و برای رسیدگی و اعلام نتایج به دستگاه مربوط ابلاغ و تاحصول نتیجه پیگیری انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: هر موضوع مجرمانه یا تخلفی (مانند تخلف کارمندان در ادارت) که به سامانه اعلام شود، به هیات بررسی ارجاع داده می‌شود و پس از بررسی‌های مورد نیاز دستور پیگیری و رسیدگی آن صادر خواهد شد. 

نجفی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری روند مشارکت مردم در سامانه سجام افزایش پیدا کرده و متوسط در هر ماه بیش از یکصد گزارش مردمی در حوزه‌های مختلف در این سامانه ثبت و به این معاونت واصل شده است.

وی ارسال گزارش‌های به سامانه سجام را موجب افزایش مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی افراد دانست و گفت: این اقدام از خسارات بیشتر، شکل‌گیری دعاوی مختلف جلوگیری می‌کند که در نهایت موجب کاهش حجم ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی خواهد شد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان بیان کرد: در کنار سامانه سجام، رئیس قوه قضائیه اقدام به تنظیم و ابلاغ دستور‌العمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضائیه در ششم اسفندماه سال گذشته به منظور ساماندهی و جذب حداکثری سازمان‌های مردم‌نهاد در زمینه‌های سیاست‌گذاری قضایی، پیشگیری از وقوع جرم، حمایت از بزه‌دیدگان، میانجی‌گری، صلح و سازش، نظارت بر اجرای قوانین، رسیدگی و باز اجتماعی شدن متهمان و مجرمان کرده است.

وی اظهار کرد: به همین منظور پیش‌بینی شده تا سامانه جامعی برای دریافت اطلاعات و گزارش‌های سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه معاونت پیشگیری از وقوع جرم استان‌ها راه‌اندازی شود.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان همدان گفت: گزارش‌های واصله پس از دریافت در هیات استانی متشکل از دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان و نیز یک نفر شخص حقیقی به انتخاب رئیس کل دادگستری، مطرح و اقدامات حمایتی لازم از قبیل ارائه خدمات مشورت‌های حقوقی، معاضدت‌های قضایی و تسهیل ارتباطی با مراجع قضایی یا نظامی را به نهادهای مردمی ارائه کند.

وی خاطرنشان کرد: گزارشات توسط این هیئت صحت‌سنجی می‌شود و پس از بررسی‌‌های اولیه در صورت احراز جرم یا تخلف به صورت محرمانه به سازمان‌های مربوطه و ضابطین قضایی و نظامی ارسال می‌شود و تا تحقق کامل امر از سوی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان این موضوع پیگیری خواهد شد؛ همچنین نتایج در سامانه ثبت و اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس همدان سامانه سجام دادگستری همدان سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سامانه سجام قوه قضائیه خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۸۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش آمار سرقت در اسفند سال گذشته

به گزارش خبرگزاری مهر، اصغر جهانگیر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: ستادهای پیشگیری از جرایم انتخاباتی بلافاصله پس از برگزاری مرحله اول انتخابات، جلسه جدیدش را به ریاست دادستان کل کشور برگزار کرد و در آنجا مقرر شد همچنان مسائل پیشگیرانه برای جلوگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی در دستور کار همه نهادهای امنیتی، اجرایی و قضائی دنبال شود و تخلفات و جرایمی که قانونگذار عنوان کرده پیگیری شود تا قبل از مرحله دوم انتخابات این امکان وجود داشته باشد که اطلاع رسانی لازم صورت گیرد.

وی افزود: یک جلسه دیگر طی هفته آینده خواهیم داشت برای اینکه آخرین وضعیت پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی را تا قبل از مرحله دوم جمع بندی کنیم و در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

جهانگیر درباره پرونده‌های تخلفات انتخاباتی نیز گفت: یکسری پرونده‌ها به دادگاه ارسال شده و برای تعدادی از پرونده‌ها نیز کیفرخواست صادر شده و در حال رسیدگی است و جمع بندی و خروجی‌اش در آینده اطلاع رسانی می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در ادامه با اشاره به اینکه یکی از موضوعات اصلی ما در سال گذشته در شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم که به ریاست قوه قضائیه برگزار شد، بحث پیشگیری از سرقت بود، گفت: در این زمینه، اقدامات خوبی انجام شده است و نتیجه آن این بود که در اسفند سال گذشته با کاهش سرقت روبرو بودیم.

وی افزود: بحث مرخصی سارقین در ایام عید کلاً منتفی شد و سخت گیری‌ها در این زمینه افزایش یافته است. در کارگروه‌های دادستانی نظارت بر فعالیت سارقین پس از آزادی مورد تأیید قرار گرفت.

جهانگیر در پایان گفت: امیدواریم در سال جاری با پیگیری‌های دستگاه قضا و فراجا بتوانیم سرقت را تا حد قابل قبولی کاهش دهیم.

کد خبر 6087215

دیگر خبرها

  • کاهش ۲.۹ درصدی طرح شکایت در دیوان عدالت اداری
  • چهار راهبرد سند تحول برای کاهش پرونده‌های ورودی به قوه قضاییه
  • کاهش ۳۰ درصدی پرونده‌های معوق قضایی استان
  • باور‌های اعتقادی مهم‌ترین عامل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است
  • دادستانی از اقدامات شهرداری‌ها حمایت قضایی می‌کند
  • کاهش پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در تهران
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق در کردستان
  • کاهش ورودی پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در شهر تهران
  • کاهش ورودی پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در تهران
  • کاهش آمار سرقت در اسفند سال گذشته