Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، سهراب دل‌انگیزان کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه بخشی از اختلاف قیمت بین محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره به فرآیند بازاررسانی محصولات کشاورزی مربوط می‌شود، گفت: پس از برداشت محصول، هزینه‌های حمل و نقل و نگهداری احتمالی محصول در سردخانه و مجددا بارگیری از سردخانه به عمده فروشی و پس از آن حمل و نقل و جابجایی از عمده فروشی به خرده‌فروشی با هزینه‌هایی همراه است که همه این‌ها را باید در قیمت تمام شده محصول لحاظ کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او به ویژگی فسادپذیری بالای محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: محصولات کشاورزی فسادپذیری بالایی داشته و با هر بار حمل و نقل بخش‌هایی از محصول از دسترس خارج می‌شود که با احتساب هدررفت محصول در عمده فروشی‌ها و خرده‌فروشی‌ها و به ویژه با توقف‌های چندروزه محصولات کشاورزی در خرده فروشی‌ها، محصول نهایی هدررفت زیادی را خواهد داشت که همه این هزینه‌ها را هم باید در قیمت نهایی محصول در نظر گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه سپس افزایش قیمت دو برابری و حتی سه برابری محصولات کشاورزی از سر مزرعه تا رسیدن به دست مصرف کننده را منطقی عنوان کرد و افزود: گاهی می‌بینیم یک محصول با افزایش قیمت هشت برابری به دست مصرف کننده می‌رسد که این افزایش غیرمنطقی به بحث دلالی، انحصار برمی گردد که اصلا توجیه پذیر نیست.

او ادامه داد: زمانی که میوه با قیمت هر کیلوگرم چهار هزار تومان از باغدار خریداری می‌شود، عرضه آن میوه با قیمت هر کیلوگرم ۱۰ هزار تومان منطقی است، در حالی که گا‌ها شاهد هستیم همان میوه با قیمت ۲۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد که اصلا منطقی نیست.

سجاد احمدی رئیس سازمان مردم نهاد مجمع توسعه کشاورزی استان کرمانشاه  با تاکید بر اینکه در تمامی محصولات بخش کشاورزی شاهد اختلاف زیاد قیمت‌ها از مزرعه تا سفره هستیم، از نبود سیستم عرضه محصولات کشاورزی در دست بخش کشاورزی به عنوان یکی از دلایل اختلاف قیمت زیاد محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره یاد کرد.

او افزود: وقتی بخش کشاورزی هیچ نقشی در تعیین قیمت محصولات کشاورزی ندارد و تصمیم گیری در این مورد در وزارت صمت و تعزیزات صورت می‌گیرد، وجود مشکلاتی مثل اختلاف قیمت زیاد بین محصولات کشاورزی از سر مزرعه تا سر سفره را شاهد خواهیم بود.

احمدی تاکید کرد: وقتی تمرکز تصمیم گیری در بخش کشاورزی وجود ندارد و کشاورزان هم در تعیین قیمت محصولات کشاورزی هیچ نقشی ندارند، نتیجه این می‌شود که شاهد اختلاف چندین برابری قیمت محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره هستیم.

احمدی با بیان اینکه دلال‌ها تمام سود کشاورزی را به جیب زده و در این بین همه تولیدکنندگان متضرر می‌شود و هم مصرف کنندگان، گفت: دولت باید با سازوکار مناسب مانع از دپوی محصولات کشاورزی توسط دلال‌ها بشود.

احمدی گفت: ایجاد بازار‌های عرضه مستقیم محصولات کشاورزی می‌تواند نقش مهمی در کم کردن دست دلالان در عرضه محصولات کشاورزی داشته باشد و در نهایت منتهی به کم شدن اختلاف قیمت محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره شود.

او در ادامه توانمندسازی کشاورزان با اختصاص تسهیلات و معافیت‌ها به خود کشاورزان را به عنوان یکی از راهکار‌های کوتاه کردن دست دلال‌ها در بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: هم اکنون هیچ چیزی از معافیت‌های موجود در بخش کشاورزی عاید کشاورزان نمی‌شود، لذا باید سیاست دولت بر توانمندسازی کشاورزان متمرکز شود.

این کشاورز نمونه کرمانشاهی با بیان اینکه دولت با توانمندسازی کشاورزان می‌تواند گام‌های مهمی را در کوتاه کردن دست دلالان در سیستم عرضه محصولات کشاورزی بردارد، گفت: اگر خود کشاورزان نقدینگی کافی داشته و در عین حال توان ایجاد سردخانه‌های نگهداری محصولات کشاورزی را داشته باشند، مجبور به پیش فروش محصول خود به دلالان آن هم با قیمت‌های پایین نخواهند شد.

احمدی بیان کرد: دولت با آموزش و اختصاص تسهیلات بدون بهره و یا کم بهره به کشاورزان می‌تواند در جهت توانمندسازی کشاورزان گام‌های مهمی بردارد و نتایج این حمایت‌ها را در کنترل بازار تولیدات بخش کشاورزی ببیند.
انتهای  پیام/ز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محصولات کشاورزی جهاد کشاورزی کشاورزان محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره توانمندسازی کشاورزان قیمت محصولات کشاورزی اختلاف قیمت بخش کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۲۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت سنگین باران به کشاورزان خوزستان/ چقدر گندم از بین رفت؟

مسعود اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از گندمزارهای آماده برداشت استان تا ۵۰ درصد خسارت وارد شده و در خوشبینانه ترین حالت ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های آماده برداشت از دست رفته است.

وی ادامه داد: علاوه بر خسارات به مزارع گندم، به تأسیسات، باغات، گلخانه‌ها و دامداری‌های بسیاری از کشاورزان خسارت جدی وارد شده است.

وی گفت: امیدواریم سازمان جهاد کشاورزی به فوریت خسارات را به دقت برآورد و اعلام کند.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: همچنین انتظار داریم صندوق بیمه محصولات کشاورزی بدون فوت وقت، تعلل و مضایقه به وظیفه قانونی خود عمل کرده و طبق قانون خسارات وارده به بیمه شدگان را جبران کند.

اسدی همچنین گفت: از دولت و سازمان مدیریت بحران کشور انتظار داریم با توجه به اینکه امکان جبران خسارات وارده از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی قطعاً وجود ندارد نسبت به بررسی، برآورد و کمک به کشاورزان خسارت دیده استان که خساراتشان مشمول حمایت‌های صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیست اقدام عاجل کنند تا در سال جهش تولید با مشارکت مردم، کشاورزان خسارت دیده بار دیگر با امید به سنگر تولید برگردند.

کد خبر 6096216

دیگر خبرها

  • پرداخت غرامت به کشاورزان بیمه شده خوزستانی
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • شالیکاران امسال با قیمت مناسب برنج را به فروش خواهند رساند
  • گفتگو با با تولیدکننده خلاق گلاب در رادیو
  • خسارت ۵۰ درصدی بارندگی به گندمزار‌های خوزستان
  • ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های آماده برداشت خوزستان از دست رفت
  • طوفان ۲۰۰ هزار تن گندم این استان را از بین برد !
  • خسارت بارندگی به گندمزارهای آماده برداشت در خوزستان
  • خسارات سنگین طوفان به ۱۰۰ هزار هکتار از گندم‌زارهای خوزستان
  • خسارت سنگین باران به کشاورزان خوزستان/ چقدر گندم از بین رفت؟