Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز پژوهش‌های امت واحده لبنان گفت: رئیس سابق بخش گمرکات فرودگاه بین‌المللی بیروت که به‌طور مشکوکی ترور شد، در سال 2014 درباره خطر انباشت مواد منفجره در بندر بیروت هشدار داده بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، هفته گذشته انفجار مهیبی در بندر بیروت واقع در پایتخت لبنان رخ داد و ساختمان‌های زیادی در منطقه «اشرفیه» و نقاط دوردست را تخریب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موج ناشی از انفجار باعث وارد شدن خسارت‌های گسترده به ساختمان‌های اطراف محل انفجار شد. تاکنون در این حادثه هزاران نفر کشته و زخمی شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

آیا رژیم‌صهیونیستی عامل انفجار بزرگ بیروت بود؟

سیدفادی السید، رئیس مرکز مطالعات راهبردی امت واحده لبنان در گفتگو با خبرنگار حوزه غرب آسیا و محور مقاومت گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا گفت: انفجاری که در بندر بیروت رخ داد، باعث کشته و زخمی شدن هزاران نفر شد و حجم خسارت‌های تخریبی گسترده‌ای به همراه داشت؛ پیامدهای زیادی دارد که در سطوح مختلف ازجمله قضائی قابل بررسی است. آن هم در زمانی که دولت لبنان دستور دستگیری مقام‌های مسئول بندر بیروت را تا زمان تکمیل شدن تحقیقات صادر کرده است.

وی افزود: قاضی «فادی عقیقی»، مسئول دولتی دادگاه نظامی لبنان درباره این حادثه گفت که بازداشت مقام‌های مسئول به‌دلیل انجام تحقیقات حاکی از این است که دولت قصد دارد بیش از 80 عضو هیئت مدیره بندر بیروت، اداره‌کل گمرکات و دیگر مسئولانی را که در حادثه دست دارند مورد بازجویی قرار دهد. باید ابعاد مختلف حادثه از زبان دست‌اندرکاران، تعمیرکاران و مسئولان انبار شماره 12 که محل ذخیره 2 هزار و 350 تن ماده شیمیایی نیترات آمونیوم، مواد با شدت اشتعال بالا و کابل‌‌های مرتبط با انفجار بود، بیان شود. 

این تحلیلگر لبنانی عنوان کرد: وجود چنین مواد خطرناکی در انبار نزدیک به یک مکان نظامی ارتش لبنان می‌تواند گویای دست‌های پنهانی باشد که حادثه انفجار را رقم زده‌اند. این حادثه از لحاظ مشکوک بودن، مرگ دلخراش «نیکلای اسکاف»، رئیس سابق بخش گمرکات فرودگاه بین‌المللی بیروت را در ذهن متبادر می‌کند که چند سال پیش در نامه‌ای علت بازنشستگی پیش از موعد خود را جویا شده بود.

فادی السید گفت: اسکاف در آن نامه‌ که سال 2014 به بخش حسابرسی و مبارزه با قاچاق وزارت دارایی لبنان ارسال شد، درخواست کرده بود کشتی حامل 2 هزار و 350 تن نیترات آمونیوم از اسکله‌ای در بندر بیروت خارج شود. وی این هشدار را چند بار در جمع اعضای دولت مطرح کرد و درباره خطر انباشت آن هشدار داد، ولی به نتیجه‌ای دست نیافت.

وی افزود: تلاش‌های رئیس سابق بخش گمرکات فرودگاه بین‌المللی بیروت همچنان ادامه یافت تا اینکه پس از مدتی سرهنگ بازنشسته در حالی که در حال بازگشت به منزلش بود، ترور شد. نکته قابل توجه این است که تحقیقات بر سر حادثه ترور به‌سرعت انجام و پرونده بدون تکمیل شدن اطلاعات بسته شد.

خطر آشوب در اوضاع کنونی لبنان

فادی السید درباره تظاهرات چند روز اخیر لبنان پس از انفجار بیروت گفت: تظاهرات و اقدامات خشونت‌آمیزی که بعد از انفجار بندر بیروت شاهد آن هستیم، اقدام بسیار خطرناکی در اوضاع خطیر کنونی است و نمی‌توان با هیچ توجیهی آن را پذیرفت. هدف از این‌گونه اقدامات بیهوده تخریب تأسیسات زیرساختی، دولتی و خصوصی لبنان است.

وی افزود: نکته نخست این است که این‌گونه تظاهرات در راستای تخریب وجهه لبنان (به‌عنوان عروس غرب آسیا) در اذهان عمومی انجام می‌شود؛ چه اینکه بلافاصله شاهد بودیم همه کشورهای عربی و اسلامی در برابر آن موضع گرفتند و با مردم لبنان ابراز همدردی کردند.

رئیس مرکز پژوهش‌های امت واحده لبنان گفت: نکته دوم اینکه تشویق به برگزاری چنین تظاهراتی با هدف ساقط کردن حکومت در اوضاع خاصی انجام می‌شود که در آن برخی بازنشستگان ارتش لبنان سردمدار تصرف و اشغال برخی وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی شده‌اند و این شائبه به وجود می‌آید که توطئه بعدی علیه لبنان ایجاد گروه شبه‌نظامی موسوم به «ارتش آزاد لبنان» مشابه  «ارتش آزاد سوریه» است تا زمینه‌های هدف قرار دادند و ضربه زدن به ارتش لبنان را فراهم کند.

ارتش لبنان امروز تنها واحد نظامی منسجم این کشور است که گرایش به هیچ گروه سیاسی ندارد و نقطه اتکای خروج لبنان از بحران به‌شمار می‌رود. 

این تحلیلگر سیاسی لبنان تأکید کرد: اظهارات سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان که ارتش این کشور را مورد وثوق و اطمینان معرفی کرد در این راستاست که بارقه امید لبنانی‌ها به خروج از بحران به شیوه نظامی افزایش یابد، آن هم به شیوه‌ای که ارتش لبنان در نظر خواهد گرفت تا توطئه دشمنان را ناکام بگذارد.

فادی السید گفت: سومین نکته آن است که تهدید بزرگی که لبنان را تهدید می‌کند تشکیل شبه‌نظامیان «ارتش آزاد لبنان» است که قصد دارند کودتای نظامی در این کشور به وجود آورند؛ آن هم در زمانی‌ که لبنان با هدف قرار گرفتن بندر بیروت دچار خسارت‌های زیادی شده است. بندر بیروت شریان حیاتی اقتصاد لبنان به‌شمار می‌رود که خزانه دولت را تأمین می‌کند و با حمله اخیر دچار خسارت بزرگی شده است.

انتهای پیام/4033/

منبع: آنا

کلیدواژه: انفجار بیروت بندر بیروت ارتش لبنان ارتش آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۷۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع انفجار گاز در نیشابور با یک کشته و یک مصدوم

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور اعلام کرد: این حادثه در ساعت ۰۳:۲۵ بامداد امروز (جمعه) رخ داد و بلافاصله پس از اطلاع مرکز ارتباطات اورژانس پیش بیمارستانی نیشابور، آمبولانس پایگاه ۱ شهری به صحنه حادثه اعزام شد.   سید حمید حسینی ادامه داد: پس از حضور کارشناسان فوریت‌های پزشکی در صحنه حادثه و در تریاژ اولیه، تعداد مصدومان این حادثه دو نفر ارزیابی شد که متاسفانه یک مصدوم به علت شدت جراحات وارده، قبل از رسیدن اورژانس فوت کرده بود.   وی افزود: اقدامات پیش بیمارستانی برای مصدوم دیگر این حادثه انجام و پس از دریافت خدمات فوریت‌های پزشکی به بیمارستان حکیم نیشابور منتقل شد.   مدیر مرکز حوادث دانشگاه بر ضرورت رعایت اصول ایمنی و بررسی استاندارد‌های لازم در خصوص وسایل گازسوز و پرهیز از انجام اقدامات غیر اصولی و غیر استاندارد تاکید کرد.

دیگر خبرها

  • وقوع انفجار گاز در نیشابور با یک کشته و یک مصدوم
  • سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا| شکست سنگین شهرداری گرگان در بیروت
  • افزایش شهدای غزه به ۳۴۳۰۵ نفر
  • واکنش تند بیروت به فرود یک هواپیما با عبارت حک‌شده «تل‌آویو»
  • فردا: مصاف نخست شهرداری گرگان در خانه الریاضی
  • حمله حزب‌الله لبنان به نظامیان و مرکز‌های نظامی صهیونیستی
  • حمله حزب‌ الله لبنان به نظامیان و مراکز نظامی صهیونیستی
  • انفجار خودرو بمب‌گذاری شده در الرقه سوریه
  • حمله حزب‌الله لبنان به نظامیان و مرکزهای نظامی صهیونیستی
  • حمله تروریستی در بریانسک روسیه خنثی شد