Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: امام موسی کاظم(ع)‌ می‌فرمایند «سعی کنید در دین خدا فقیه باشید»؛ اگر انسان در دین خدا تفقه کرد منحرف نمی شود، تمام مشکلات امروز ما نتیجه فاصله گرفتن از دین است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «علی نظری منفرد» امروز در مسجد جامع غدیر خم به مناسبت ماه ذی الحجه و ولادت امام موسی کاظم(ع) درباره علت تغییر زمان ولادت امام موسی کاظم(ع)‌ به سخنرانی پرداخته گفت: طبق هماهنگی شورای انقلاب فرهنگی روز ۲۰ ماه ذی الحجه روز ولادت امام موسی کاظم(ع) مطرح و در تقویم هم به عنوان روز ولادت حضرت امام کاظم(ع) ثبت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: پیش از این روز هفت صفر را روز تولد امام موسی کاظم(ع) می‌گرفتند در حالی که این روز، روز شهادت امام حسن مجتبی(ع) بود، درباره روز ولادت امام موسی کاظم(ع) پژوهش و تحقیقات گسترده‌ای صورت گرفت و نشان داد که روایات ولادت امام موسی کاظم(ع) در ۲۰ ماه ذی‌الحجه نسبت به قول ولادت ایشان در ۷ صفر بسیار قوی‌تر است.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از ابوبصیر در باب موالید ائمه(ع) جلد اول اصول کافی، بیان کرد:  ابوبصیر می‌گوید ما با حضرت امام صادق(ع) اعمال حج را به جا آوردیم پس از آن وقتی به ابواء رسیدیم همسر امام صادق(ع) همراه کاروان بودند، در این سفر امام موسی کاظم(ع) به دنیا آمدند؛ همه روایان شرح این ولادت را نوشتند و در آن هیچ اختلافی نیست که ولادت امام موسی کاظم(ع) در ۲۰ ماه ذی‌الحجه بوده است. بر اساس این روایات تولد امام موسی کاظم(ع) در ماه ذی الحجه قرار داده شد.

آیت‌الله نظری منفرد درباره شناخت دین از نظر امام کاظم(ع)، اظهار کرد: حضرت می‌فرمایند «سعی کنید در دین خدا فقیه باشید»؛ دین مجموعه‌ای از اعتقادات، احکام و اخلاق است، اگر انسان در دین خدا تفقه کرد منحرف نمی شود، تمام مشکلات امروز ما نتیجه فاصله گرفتن از دین است.

وی با بیان اینکه انسان باید در زندگی بداند در چه مسیری حرکت می‌کند، ابراز کرد: برخی فکر می کنند به زندگی برسند و در حاشیه زندگی هم به دین رسیدگی کنند.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم افزود: درباره دین، خداشناسی، پیامبرشناسی، امام شناسی و معادشناسی تحقیق کنید و بروید دین را یاد بگیرید.

 آیت‌الله نظری منفرد ادامه داد: درباره تحقیق از دین باید به منبع مطمئن دسترسی داشته باشید، تمام مطالب استاد در زندگی انسان بسیار نقش دارد گاهی استاد انسان را به اوج می رساند و گاهی برعکس عمل می‌کند بنابراین باید استاد دین را شناخت. بهترین منبع برای دریافت دین ائمه معصومین(ع) هستند.

وی در پایان با بیان اینکه یکی از شئون نزول حدیث ثقلین روز عید غدیر است، خاطرنشان کرد:‌ در نماز حداقل ده مرتبه از خداوند درخواست می‌کنیم که ما را به صراط مستقیم هدایت کند، انسان باید طراط مستقیم را که قرآن و اهل‌بیت(ع) هستند را بشناسد و با تفکر دقت در مسیر آنها حرکت کند.

پایان پیام/487

منبع: شبستان

کلیدواژه: دین اسلام آموزه های دینی گفتمان دینی دین ولادت امام موسی کاظم ع ماه ذی الحجه دین خدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۰۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان جنوبی به لحاظ افزایش ولادت چهارمین استان کشور است

مصطفوی مدیر گروه سلامت و جوانی جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تعداد موالید خراسان جنوبی که از سال ۱۳۹۵ به بعد هر سال با کاهش قابل توجهی روبه‌رو بود در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ ثابت ماند، اما در سال گذشته نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۶ درصد (۳۹۰ مورد) افزایش یافت.

وی افزود9+: شاخص میزان مرگ و میر مادران باردار در خراسان جنوبی نیز سال ۱۴۰۱ معادل ۲۰ در ۱۰۰ هزار تولد زنده بود که سال ۱۴۰۲ به ۶.۵ در ۱۰۰ هزار تولد زنده کاهش پیدا کرد.

مدیر گروه سلامت و جوانی جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: شاخص مرگ مادران باردار در این استان با ارائه مراقبت‌ها و خدمات بهداشتی و درمانی، در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ماقبل کاهش یافت و کاهش میزان مرگ مادران باردار در ۱۰۰ هزار موالید زنده یکی از شاخص‌های توسعه کشور‌ها به‌شمار می‌آید.

وی تاکید کرد: مراقبت‌های قبل از بارداری، حین بارداری و پس از زایمان در حوزه بهداشت، اقدامات سریع و ارزشمند انتقال مادران به مراکز درمانی در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی و مداخلات درمانی مطلوب و موثر به خصوص مادران نیازمند مراقبت ویژه یا افراد دچار بیماری‌های زمینه‌ای در کاهش این آمار موثر بوده است.

مصطفوی گفت: جوانی جمعیت یکی از اولویت‌های استان به شمار می‌رود و لازم است فرهنگسازی و اطلاع رسانی بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مردم باید با آسیب‌های پیر شدن جمعیت و خانواده‌های تک فرزند یا بدون فرزند آشنا شوند، افزود: بیش از ۹۰ درصد قانون "حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اجرا شده و سال گذشته رتبه اول را بین دستگاه‌های اجرایی استان در اجرای قانون کسب کرده است.

حدود ۱۰ درصد از جمعیت خراسان جنوبی بالای ۶۰ سال و سالمند هستند و از این حیث هجدهمین استان سالمند کشور محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • خراسان جنوبی به لحاظ افزایش ولادت چهارمین استان کشور است
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • (عکس) روبوسی کاظم صدیقی و وزیر ارشاد در نماز جمعه
  • ساعت پخش بازی بایر لورکوزن و اشتوتگارت امروز شنبه ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • ساعت پخش بازی وستهم و لیورپول امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پیام تسلیت حجت الاسلام سید موسی موسوی در پی درگذشت ماموستا فخری
  • شهادت هزاران نفر از مردم فلسطین، دستاورد غرب وحشی و مدعی دموکراسی است
  • جلوگیری از تردد خودروهای شوتی در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد
  • حضرت نجمه خاتون علیهاالسلام، مصداقی برای آیه شریفه تطهیر است