Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@20:16:54 GMT

ممنوعیت برداشت چوب درختان شکسته و آسیب‌دیده

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۲۴۶۰۷

ممنوعیت برداشت چوب درختان شکسته و آسیب‌دیده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از صبح نو، به موجب این طرح، بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های شمال و هرگونه برداشت چوب توسط شرکت‌های چوب‌بری به مدت ۱۰‌سال ممنوع اعلام شد، چرا که سازمان محیط‌ زیست و بسیاری از مؤسسات تحقیقاتی و دانشگاه‌های کشور معتقدند که روند بهره‌برداری‌های تجاری و غیرتجاری از جنگل‌های شمال کشور به‌گونه‌ای بوده که اگر به همین شکل ادامه یابد، شاید تا ۵۰‌ سال دیگر چیزی از جنگل باقی نماند، اما در نقطه مقابل سازمان محیط‌ زیست، معاون جنگل سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور معتقد است طرح‌های جنگلداری که با بهره‌برداری همراه است، یک فرصت بوده و اگر متوقف شود، تهدیدات زیادی متوجه جنگل‌ها خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ضمن بیان این که از ابتدای امسال برداشت چوب درختان شکسته و آسیب‌دیده در جنگل‌ها ممنوع شده است، گفت: «ما پیش از این بخشی از درختان که به صورت تجمعی در جنگل‌ها افتاده بودند را نشانه‌گذاری و حدود ۵۰۰۰ متر مکعب از آن‌ها را به محلی برای دپو منتقل کردیم.»

عباسعلی نوبخت با اشاره به این که جنگل دو کارکرد اقتصادی و غیر اقتصادی دارد، اظهار کرد: «کارکردهای بازاری و اقتصادی جنگل تنها حدود ۲۰‌درصد است که شامل اقداماتی مانند کشت گیاهان دارویی می‌شود، این درحالی است که مزایای غیراقتصادی جنگل ۸۰‌درصد کارکرد آن را شامل می‌شود. یکی از این کارکردها ذخیره و تولید سالانه ۱۵۰۰‌ متر مکعب آب در هر هکتار است.»

وی با بیان این که درحال حاضر باتوجه به نوسانات اقلیمی در کشور ابتدا باید جنگل‌ها و مراتع را حفظ کنیم سپس به فکر احیاء، توسعه و غنی‌سازی آن باشیم، تصریح کرد: «جنگل‌های شمال کشور وسعتی حدود دو میلیون و ۴۰۰۰‌ هکتار دارند. از این‌رو میزان آبی که سالانه در این جنگل‌ها تولید و ذخیره می‌شود حدود سه میلیارد و ۶ میلیون متر مکعب است که این عدد حتی از میزان ذخیره آب در بزرگترین سد کشور - کارون سه- بیشتر است.»

نوبخت ادامه داد: «این جنگل‌ها نیاز آب بیش از نیمی از جمعیت کشور را که در قسمت‌های شمالی و جنوبی البرز زندگی می‌کنند، تأمین می‌کند. ما برای این که جلوی مهاجرت اکولوژیک از فلات مرکزی ایران را بگیریم نیاز به حفظ پوشش‌های گیاهی داریم.»

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود:« طرح‌های جنگلداری - که تا حدود چهار سال گذشته در جنگل‌های شمال کشور اجرا می‌شد - حدود ۵۵۰‌ هزار متر مکعب چوب از جنگل را برداشت و استحصال می‌کردند، این درحالی است که اکنون نیاز چوبی صنایع مستقر در کشور ۵/۵ تا ۶‌ میلیون متر مکعب است. از این‌رو جنگل‌های شمال کشور حدود ۱۰‌درصد از چوب مورد نیاز صنایع را تأمین می‌کردند.»

وی با اشاره به این که براساس کارکردهای مهم غیراقتصادی جنگل تصمیم بر آن شد که هرگونه برداشت چوبی از جنگل‌های شمال ممنوع شود، تصریح کرد: « به هرحال برخی صنایع ما در کشور نیاز به چوب داشتند که قرار شد برای کمک به آن‌ها در ۹۲۸‌ هزار هکتار از عرصه‌هایی که مستعد زراعت چوب هستند، کار زراعت انجام شود. ما طی سال گذشته در حدود ۱۰‌ هزار هکتار از این عرصه زراعت چوب را انجام دادیم و امسال نیز در ۳۰‌ هزار هکتار این کار انجام خواهد شد و در نتیجه آن یک میلیون متر مکعب از نیاز چوبی صنایع تأمین می‌شود.»

نوبخت با بیان این که سازمان جنگل‌ها تا پایان سال گذشته می‌توانست درختان شکسته، ریشه‌کن یا خشک شده و غیرقابل احیا را از جنگل‌ها برداشت کند، اظهار کرد: از ابتدای امسال براساس قوانین موجود، دیگر مجوز این کار را نخواهیم داشت. ما طی سال‌های گذشته بخشی از درختان را که به صورت تجمعی در جنگل‌ها افتاده بودند نشانه‌گذاری و حدود ۵۰۰۰‌ متر مکعب از آن‌ها را به محلی برای دپو در کنار جاده‌های جنگلی منتقل کردیم.  

کد خبر 539088 برچسب‌ها محیط زیست جنگل محیط زیست سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: محیط زیست جنگل محیط زیست سازمان جنگل ها و مراتع کشور جنگل های شمال کشور سازمان جنگل ها برداشت چوب جنگل ها جنگل ها متر مکعب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۴۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلاجقه: حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران باتوجه به سرریز شدن سد کجکی آیا حقابه ایران داده خواهد شد اظهار کرد: با توجه به شرایط مناسب بارشی که وجود داشته است و سرریز شدن محدود از سد کجکی و سطح پایین دست کمال خان اتفاق ایجاد شده، رهاسازی آب تا حدی صورت گرفته اما تمام دریچه‌های سد باز نیست.

وی افزود: حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون متر مکعب آب رهاسازی شده که با رایزنی‌های مستمر بیشتر خواهد شد.

به گزارش آنا، سد کجکی که در ولایت هلمند افغانستان بر روی رود هیرمند ساخته شده آب از آنجا به دریاچه هامون می‌ریزد که بخشی از آن در سیستان و بلوچستان ایران است که برای مصارف شرب، کشاورزی و دامداری مصرف می‌شود. اما چند سالی است افغان‌ها سدهای کجکی و کمالخان را روی این رود ساخته‌اند و حقابه ایران را بسیار کمتر از میزانی که تعیین شده می‌دهند.

حال چندی پیش حجم بسیار زیادی از آب از پرچاوه به پایین دست بند کجکی جریان یافت و این بند بعد از چهار سال دوباره پر آب شد.

دولت سیزدهم پس از ۶ سال این کنوانسیون دریای خزر را احیا کرد

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست درباره شرایط دریای خزر گفت: دریای خزر شرایط نوسانات متعدد دارد که با توجه به شرایط اقلیمی و بهره بردای پنج کشور از این دریا، احتمال دارد که در فصول و سال های مختلف عقب نشینی یا بالاآمدگی داشته باشد.

به گفته سلاجقه دولت سیزدهم پس از ۶ سال این کنوانسیون را احیا کرد و اکنون در بازه زمان عقب نشینی هستیم و کشورهای حوزه آبریز خزر باید در قالب کنوانسیون تهران وظایف خود را اجرا کنند. همچنین در ژنو توافقات خوبی شکل گرفت و کاپ ششم هم در تهران برگزار می شود که کشورها اگر آب بند یا سدی ایجاد کرده اند، تکالیف خود را بایددر این زمینه عملیاتی کنند.

معاون رئیس جمهور درباره میزان عقب نشینی آب دریای خزر توضیح داد که در میانگین نوسانات وضعیت فعلی طبیعی و البته سال هایی داشته ایم که این عقب نشینی بیشتر بوده است.

سلاجقه در پاسخ به سوالی درباره جمع آوری کیسه های نایلونی اظهار اشت: مطابق اساس نامه دولت،کیسه‌های زیر ۲۵ میکرون از چرخه تولید و توزیع و مصرف در بازه زمانی ۵ ساله حذف می شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • سلاجقه: حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • ۹ کانون آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های سردشت شناسایی شد
  • ثبت ۱۳۳۰ میلی‌متر باران در کهگیلویه و بویراحمد
  • ۳۵۹ دشت کشور در چالش بحران فرونشست | حفر ۱۱۷هزار حلقه چاه در دشت‌های با نرخ فرونشست
  • برداشت حدود ۶۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت کشور
  • عکس| تصویر دیده نشده از امیر جعفری در کنار بازیگر سریال جنگل آسفالت