Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: همزمان با فرارسیدن ماه محرم آئین‌های مختلفی در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شود که عمده این آئین‌ها به صورت دسته‌های عزاداری و سینه زنی و زنجیر زنی است اما امسال با شیوع بیماری کرونا و وضعیت قرمز برخی شهرستان‌ها در زمینه ابتلاء به این بیماری چگونگی برگزاری این آئین‌ها و بهره مندی مردم از معارف اهل بیت (ع) متفاوت خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان همدان نیز که متأسفانه وضعیت چند شهرستان آن به لحاظ شیوع کرونا قرمز اعلام شده از این قاعده مستثنی نیست و در راستای برگزاری به دور از مشکل این مراسم تصمیماتی لحاظ شده است.

ناگفته پیداست که محور حرکت یاران امام حسین (ع) از کربلای ۶۱ هجری تا همه تاریخ، محور اطاعت و پیروی از ولی و امام بوده و هست و ولایتمداری، انگیزه اصلی حیات وارثان عاشورا محسوب می‌شود و اکنون که مقام معظم رهبری در خصوص مراسم و عزاداری‌های محرم سال ۱۴۴۲ هجری فرمودند: «در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که کارشناسان و ستاد ملی کرونا اعلام می‌کنند؛ بنده به توصیه این عزیزان عمل می‌کنم. توصیه من به مردم این است که ببینیم ستاد ملی کرونا چه می‌گوید و در مسئله عزاداری به گفته این ستاد عمل کنیم. اگر وضعیتی که داریم را شل بگیریم، فاجعه بزرگی رخ خواهد داد.» باید این تبعیت را نشان داد.

مقدمات برگزاری آئین‌های ماه محرم با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به تصویب رسیده است با توجه به این فرمایشات مقدمات برگزاری آئین‌های ماه محرم با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به تصویب رسیده و در استان همدان نیز کارها در حال انجام است که در گفتگو با مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان این موضوع بررسی شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان در همین زمینه با اشاره به دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا در رابطه با برگزاری مراسم عزاداری محرم گفت: بر اساس ابلاغ ستاد ملی مبارزه با کرونا اگر هیئتی قصد برگزاری مراسم سینه زنی دارد، حتماً باید مراسم عزاداری در فضای باز برگزار شود.

حجت الاسلام محمدهادی نظیری با اشاره به اینکه امسال با محرم متفاوتی مواجه هستیم، اظهار کرد: تاکنون چنین شرایطی را تجربه نکرده‌ایم و با نهایت احترام می‌خواهیم مراسم عزاداری سید الشهدا را برگزار کنیم اما بر خلاف سال‌های گذشته با محدودیت‌هایی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری برای ما فصل الخطاب است، ادامه داد: مقام معظم رهبری فرموده‌اند هر آنچه ستاد ملی مبارزه با کرونا بگویید باید عمل شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه باید آنچه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرده برای برگزاری مراسم عزاداری سید الشهدا مد نظر قرار گیرد، ادامه داد: در برگزاری مراسم هیئت دو حالت مکان سرپوشید و یا فضای باز مطرح است.

اگر محل برگزاری مراسم سر پوشیده است نخست باید ارتفاع سقف حداقل شش متر باشد و تهویه مطبوع و مناسبی داشته باشد به طوری که مورد تأیید کارشناسان اداره بهداشت شهرستان قرار گیرد وی بیان کرد: دستور العمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌گوید اگر محل برگزاری مراسم سر پوشیده است نخست باید ارتفاع سقف حداقل شش متر باشد و تهویه مطبوع و مناسبی داشته باشد به طوری که مورد تأیید کارشناسان اداره بهداشت شهرستان قرار گیرد.

حجت الاسلام نظیری ادامه داد: بر اساس اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا اگر محل برگزاری مراسم هر دو شرایط ارتفاع شش متری سقف و تهویه مطبوع را داشت، مراسم عزاداری باید با رعایت فاصله گذاری اجتماعی با دو متر از چپ و راست و پیش‌رو و پشت سر بین افراد با ظرفیت یک چهارم آن مکان برگزار شود.

وی با تاکید بر اینکه حداکثر زمان برای برگزاری مراسم عزاداری بر اساس اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا برای مکان‌های سرپوشیده یک ساعت است، افزود: برنامه سینه زنی هم به صورت کامل در فضای سرپوشیده نباید برگزار شود به این معنا که مراسم هیئت باید به منبر و روضه ختم شود و سینه زنی انجام نشود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه سینه زنی یکی از حالت‌هایی است که امکان انتقال و انتشار ویروس در آن جدی است، افزود: بر اساس ابلاغ ستاد ملی مبارزه با کرونا اگر هیئتی قصد برگزاری مراسم سینه زنی دارد، حتماً باید مراسم عزاداری در فضای باز برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه در صورت برگزاری مراسم عزاداری سید الشهدا در فضای باز باید فاصله اجتماعی دو متر از چپ و راست و پیش‌رو و پشت سر رعایت شود، ادامه داد: همچنین استفاده از ماسک باید مد نظر قرار گیرد.

جلوگیری از حضور افراد مسن و افراد دارای بیماری زمینه‌ای

حجت الاسلام نظیری با اشاره به اینکه دستور العمل‌های بهداشتی ورود به جلسه، جلوگیری از حضور افراد مسن، جلوگیری از ورود افراد دارای بیماری زمینه‌ای و اطفال در هر دو مکان سر پوشیده و رو باز باید اجرا شود، بیان کرد: در فضای رو باز سینه زنی می‌تواند برگزار شود و حداکثر زمان برگزاری مراسم در فضای رو باز دو ساعت است.

وی با اشاره به اینکه هر کس می‌خواهد راه سید الشهدا را برود و عزاداری او مورد توجه امام حسین (ع) قرار گیرد باید یکسری مسائل اخلاقی و اجتماعی را رعایت کند، عنوان کرد: برگزاری مراسم هیئت در فضای باز یعنی رعایت حال مردم و همسایگان که تکلیف شرعی ما است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه پیشنهاد شده نهایت زمان برگزاری هیئت و پایان هیئت‌ها در فضای باز ۲۳:۳۰ دقیقه باشد، افزود: بعد از این زمان نباید هیئتی در فضای باز فعالیت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه طبق دستور العمل ستاد ملی مبارزه با کرونا برخی از مراسم خاص مثل حسینیه اعظم زنجان و شیرخوارگان حسینی نباید برگزار شود، ادامه داد: مراسم شیرخوارگان حسینی از مراسم پر خطر محسوب می‌شود.

امسال در همدان مراسم سوم عاشورا را به کیفیت سال‌های گذشته نخواهیم داشت حجت الاسلام نظیری با اشاره به اینکه در همدان تشخیص کارشناسان و ستاد مدیریت استان این بود که مراسم سوم شهادت سید الشهدا از موارد خاص محسوب می‌شود، افزود: امسال در همدان مراسم سوم عاشورا به کیفیت سال‌های گذشته را نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با مراسم سوم عاشورا در همدان باید فکر و تصمیم گیری شود، افزود: روستاهایی که در سوم عاشورا به همدان دسته می‌آوردند باید در روستاهای خود عزاداری کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان افزود: امسال برگزاری دسته عزاداری از هر نوع سینه زنی، زنجیر زنی و سقایی در صورتی مجاز است که دسته عزاداری حرکت و دسته روی نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه دسته عزاداری می‌تواند شکل گیرد اما باید به صورت ثابت باشد، افزود: فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در دسته‌های عزاداری باید رعایت شود و در دسته‌های زنجیر زنی باید زنجیرها شخصی باشد و یا هیئت یک زنجیر را شب اول محرم ضدعفونی کرده به هر فرد بدهد و شب آخر محرم زنجیر را پس بگیرد.

جلوگیری از ورود طبل و سنج به دسته‌های عزاداری

حجت الاسلام نظیری با اشاره به اینکه برای برنامه‌های تاسوعا و عاشورا باید برنامه ریزی و فکر دیگری شود ادامه داد: طبل و سنج هم در دسته‌های عزاداری نباید مورد استفاده قرار گیرد.

وی در زمینه نذورات ماه محرم نیز افزود: امسال باید نذورات کمی متفاوت باشد چراکه انجام برخی نذورات با ضوابط ادارات بهداشت مغایرت دارد و برخی از پذیرایی و توزیع نذورات موجب انتشار ویروس می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه موضوع نذورات قاعده شرعی دارد، افزود: یک تیم کارشناسی از طلاب تا محرم برای بررسی وضعیت اختصاصی نذورات تشکیل شده و خط ۴ تلفن رقمی در اختیار قرار خواهد گرفت و مردم از این طریق می‌توانند سوالات خود را مطرح کنند.

وی با اشاره به اینکه سعی بر این است که اگر حکم فقهی اجازه دهد نذورات را به سمت کمک‌های مومنانه سوق دهیم، بیان کرد: در فرایند طبخ غذا باید کارشناس بهداشت نظارت کند تا طبخ غذا موجب انتشار ویروس نشود.

حجت الاسلام نظیری در رابطه با توزیع نذورات ادامه داد: توزیع نذورات مانند سال‌های گذشته با سفره انداختن بعد از عزاداری ظهر عاشورا امکان پذیر نیست، بلکه باید نذورات توزیع شود و توزیع نذورات نباید در جلوی درب حسینیه و هیئت صورت گیرد بلکه باید طبخ و بسته بندی شود و درب منازل اهالی محله توزیع شود.

تقدیر از حمایت‌های نماینده ولی فقیه در استان و نگاه ویژه و اهل بیتی استاندار همدان

وی با قدردانی از نماینده ولی فقیه در استان همدان و نگاه ویژه و اهل بیتی استاندار همدان، گفت: از رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان که در باب همکاری و تعامل با هیئت‌های مذهبی برای برگزاری مراسم قدم برداشته است قدردانی می‌کنم.

آنچه مسلم است اینکه کرونا اگرچه در ماه‌های ابتدایی شیوع؛ مناسک مذهبی و دسته‌جمعی را تحت شعاع قرار داد و صورت سنتی آنها را که حضور دورهم در اماکن مذهبی بود تعطیل کرد، اما صورت‌های دیگری از این مناسک مذهبی پیدا شد و تداوم اجرای آن از طریق فضاهای مجازی شکل گرفت تا جایی که شاید بتوان گفت حتی دین‌داری عمیق‌تر شد و به مردم و جوامع کمک کرد که همچنان به یاد خدا باشند.

امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و خطرات آن، هیئت‌های عزاداری در سراسر کشور با شرایطی خاص در ماه محرم فعالیت خواهند کرد و بار دیگر نشان خواهند داد که با رعایت کامل پروتکل‌های اعلامی ستاد کرونا نیز می‌توان مناسک مذهبی را برپا داشت.

کد خبر 4995625

منبع: مهر

کلیدواژه: ماه محرم ویروس کرونا ویروس کرونا روز خبرنگار شیراز بوشهر عید غدیر خم شیوع کرونا گرگان آمار کرونا ماه محرم کمک مومنانه شهرکرد قزوین ستاد ملی مقابله با کرونا بیرجند مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزاری مراسم عزاداری حجت الاسلام نظیری دسته های عزاداری سال های گذشته توزیع نذورات فضای باز سوم عاشورا سید الشهدا برگزار شود کرونا اگر مراسم سوم قرار گیرد ماه محرم سینه زنی بر اساس آئین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۶۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم پایانی هفته هنر انقلاب اسلامی خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، با حضور جمعی از مسئولان، اصحاب فرهنگ و هنر مراسم پایانی هفته هنر انقلاب اسلامی خوزستان در تالار مهتاب اهواز برگزار شد. 

در این مراسم، رئیس حوزه هنری خوزستان گفت:حضرت امان خمینی (ره) درباره هنر معتقد بودند که هنر در عرفان اسلامی ترسیمِ روشنی عدالت، شرافت و انصاف و تجسم تلخکامی گرسنگان مغضوب قدرت و پول است. 

محمد شهباز گروئی افزود: امام خمینی رحمت الله علیه، بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی همچنین معتقدند بودند که "هنرمندان ما در جبهه‌های دفاع مقدسمان این‌گونه بودند، تا به ملأ اعلا شتافتند و برای خدا و عزت و سعادت مردمشان جنگیدند و در راه پیروزی اسلام عزیز تمام مدعیان هنر بی‌درد را رسوا کردند. "

وی اظهار کرد: قطعا این هنر و این هنرمند محدود به جغرافیا نیست که حقیقت و انسانیت مرز نمی‌شناسد و چقدر اقل و ادل سرود: مرزِ ما عشق است هرجا اوست آنجا خاکِ ماست، سامرا، غزه، حلب، تهران، چه فرقی می‌کند؟ 

شهباز گهروئی با تاکید بر اینکه نهضت هنر انقلاب در استان خوزستان شعله ورتر از گذشته، موثر و جریان ساز شده است، بیان کرد: روایت تولیدات و رویداد‌های شاخصِ نهضت هنر انقلاب اسلامی در خوزستان در زمان محدود یک ساعت و دوساعت بی شک غیرقابل انجام است، اما چه شد که به این نقطه مطلوب رسیدیم و قدردان چه چیز یا چه کسانی باید باشیم تا این مسیر همچنان رو به رُشد و تعالی باشد و آن چه مطلوب و ایده آل امامین انقلاب اسلامی است، محقق گردد. 

در این مراسم حجت الاسلام آرش نیک نژاد هنرمند نقاش خوزستانی و مبدع سبک تداعی به عنوان چهره هنر انقلاب اسلامی خوزستان انتخاب و معرفی شد.

دیگر خبرها

  • آیت الله جوادی آملی: حرف هر واعظی در مردم اثر نمی‌کند، وگرنه روضه خوانی‌ها و وعظ کم نیست
  • ۳۰ برنامه در هفته عقیدتی و سیاسی در همدان برگزار می‌شود
  • چیستی عدالت و تاثیر آن در جامعه
  • مراسم تودیع و معارفه مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان سیریک
  • برگزاری مراسم پایانی هفته هنر انقلاب اسلامی خوزستان
  • اعزام ۳۰۰۰ نفر از استان همدان به مناطق عملیاتی غرب کشور
  • ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در شهر خروشهرستان نیشابور
  • امت اسلام در کنار همدیگر به یک دشمن واحد توجه کنند