Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-06@18:19:49 GMT

اسماعیلی: در یک سال اخیر هیچ رسانه‌ای توبیخ نشده است

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۲۹۰۱۵

اسماعیلی: در یک سال اخیر هیچ رسانه‌ای توبیخ نشده است

خبرگزاری فارس: غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه پیش از ظهر امروز در نشستی با حضور رسانه‌ها، اظهار کرد: ایام و اعیاد ماه ذی‌الحجه را تبریک می‌گویم؛ به ویژه عید سعید غدیر خم که عید امامت و ولایت است و روز خبرنگار را گرامی می‌دارم و این روز را به همه اصحاب رسانه و خبرنگاران محترم تبریک می‌گویم و یاد و خاطره تمام خبرنگاران شهید خصوصا شهید صارمی و شهید آوینی را گرامی می‌داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: به نوبه خودم مجدد تشکر می‌کنم از خدمات و زحمات جامعه رسانه‌ای کشور به ویژه خبرنگاران حوزه حقوقی و قضایی که ما امروز در قوه قضائیه این جمع را همکاران خود می‌دانیم.

* خبرنگاران با رعایت صداقت و امید آفرینی، خنثی‌کننده تهاجم رسانه‌ای دشمن هستند

اسماعیلی اضافه کرد: امروز جامعه ما از سوی دشمنان با دوگانه تحریف و تحریم روبه رو است و همانطور که با جنگ اقتصادی مواجهه داریم، شاهد جنگ تمام عیار امپراطوری رسانه‌ای دشمن با استفاده از ابزار تحریف در مقابل نظام جمهوری اسلامی هستیم و در همین راستا اهمیت حرفه خبرنگاری در جامعه امروز و در مواجهه با جنگ رسانه‌ای از ناحیه دشمنان بیش از پیش آشکار می‌شود.

وی با بیان اینکه خبرنگاران با رعایت امانت، صداقت، شفافیت و امید آفرینی، خنثی‌کننده تهاجم رسانه‌ای دشمن هستند، گفت: در حوزه داخلی و به ویژه در قوه قضائیه، آن هم در دوران تحول، جلب مشارکت گروه‌های مختلف مردمی به ویژه گروه‌های نخبگانی و تأثیرگذار از برنامه‌های اولویت‌دار قوه قضائیه بوده است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: در این برنامه تحولی، خبرنگاران و جامعه رسانه‌ای کشور در حوزه تبلیغ و ترویج گفتمان عدالت و مبارزه با مظاهر فساد نقش مهمی دارند و ما در ماه‌های اخیر شاهد نمونه‌های بسیار خوبی از گزارشگری فساد توسط جامعه رسانه‌ای کشور بوده‌ایم؛ در این حوزه خبرنگاران ما را همکاران خود بدانند و ما آن‌ها را همکار خود می‌دانیم.

وی با تأکید بر اینکه خبرنگاران را چشم و گوش دستگاه قضایی برای یافتن مشکلات می‌دانیم، ادامه داد: رویکرد قوه قضائیه در رسیدگی به تخلفات جامعه رسانه‌ای با این فرض است که می‌دانیم در هر جامعه‌ای احتمال وقوع جرم و فساد از ناحیه گروهی اندک وجود دارد و دشمن تلاش زیادی می‌کند تا در هر یک از این جوامع عامل نفوذی داشته باشد و در نتیجه گاهی اوقات تشکیل پرونده و رسیدگی قضایی امری اجتناب ناپذیر خواهد بود، اما آنچه مهم است، سیاست و رویکرد دستگاه قضایی در رسیدگی به جرایم و تخلفات حوزه رسانه است.

* در یک سال اخیر هیچ رسانه‌ای توبیخ نشده است

اسماعیلی افزود: در دوره تحول تلاش شده است به جای رویکرد سختگیرانه به رویکردی توأم با مدارا، اصلاحی و اقناعی حرکت کنیم و این رویکرد، سرلوحه کار ما باشد؛ این را باید اضافه کنم که سیاست اصلی ما این است که اولا رسانه‌ها و خبرنگاران محترم خودشان قانون و مقررات را رعایت کنند و ثانیا با اعمال نظارت‌های صنفی و انجمن‌های صنفی مربوطه اگر تخلفی رخ می‌دهد در واحد‌های صنفی مورد رسیدگی قرار گیرد و در نهایت هیأت نظارت بر مطبوعات و وزارت ارشاد به عنوان نهاد‌های متولی در این حوزه، قبل از ورود دستگاه قضایی، مأموریت‌های قانونی خودشان را به نحو شایسته انجام دهند تا نوبت به رسیدگی‌های قضایی نرسد.

وی تصریح کرد: در یک ساله اخیر اقدامات خاص و ویژه‌ای در در دستگاه قضایی رخ داده است که یکی از آن‌ها فعال شدن شورای حل اختلاف ویژه اصحاب فرهنگ و رسانه و برگزاری جلسات توجیهی برای مدیران رسانه‌ها بوده است؛ همچنین صدور بخشنامه رئیس قوه قضائیه در زمینه رسیدگی به جرایم سیاسی و ترویج این رویکرد هم یکی دیگر از اقدامات قوه قضائیه در حوزه مربوط به رسانه‌ها بوده است.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: در چند ماه اخیر در چندین پرونده کیفرخواست با توجه به جرایم سیاسی صادر شده است و دادگاه با حضور هیأت منصفه برگزار شده است و در یک سال اخیر هیچ رسانه‌ای توبیخ نشده است و حتی تعدادی از خبرنگاران از عفو رهبری برخوردار شده‌اند.

وی تصریح کرد: توصیه ما این است که جامعه رسانه‌ای حوزه مسائل امنیتی کشور و خط قرمز‌های نظام را رعایت کنند و از آن فراتر نرود؛ چاره‌ای نیست اگر جرمی رخ داده شود به خصوص در حوزه امنیت، باید رسیدگی کرده و به آن موضوع ورود کنیم.

* ۱۶۶ محکوم به قصاص با گذشت اولیای دم، حیات جدیدی پیدا کردند

* در سال گذشته هیچ واحد تولیدی با حکم قضایی تعطیل نشده است

اسماعیلی گفت: از آغاز سال ۱۳۹۹ تا امروز ۱۶۶ مورد از پرونده‌های محکومیت به قصاص با گذشت اولیای دم، اجرای قصاص منتفی شده است و محکومان به قصاص حیات جدیدی پیدا کردند.

وی ادامه داد: در یک سال اخیر تمام تلاشمان این بوده است که ضمن رسیدگی به پرونده‌های قضایی، هیچ کارگاه و کارخانه و واحد صنعتی و تولیدی تعطیل نشود و کارگری بیکار نشود و استیفای حقوق کارگران در اولویت قرار گیرد.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: در سال گذشته هیچ واحد تولیدی با حکم قضایی تعطیل نشده است و در جای دیگر حتی اگر افرادی هم قصد تعطیل کردن داشته‌اند از تعطیلی جلوگیری کرده‌ایم، چرا که تعطیلی کارخانه و واحد تولیدی را بر نمی‌تابیم.

اسماعیلی به موضوع شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: همچنان این ویروس مشکل کل دنیاست، اما در قوه قضائیه اقدامات خوبی اجرا شد برای مثال برگزاری دادگاه الکترونیک بوده است و برای اجرای درست آن، زیرساخت‌های لازم هم فراهم شده است؛ این امر در این راستا اجرا شد تا تردد‌های کمتر شده و مشکلی برای سلامتی اصحاب پرونده ایجاد نشود.

تنها در یکی از استان‌های کوچک کشور یعنی خراسان جنوبی که نسبتا کوچک محسوب می‌شود در سه ماهه اول امسال ۵ هزار و ۸۹۸ مورد دادگاه الکترونیکی با استفاده از فناوری‌های نوین برگزار شده است.
اصحاب پرونده در منازل و دفاتر کار خود بودند که دادگاه تشکیل شد آن هم به صورت الکترونیک و جالب است در همین استان چهار پرونده با طرفین حاضر در خارج از کشور به صورت الکترونیکی برگزار شد.
درصد از شرکت کنندگان در جلسات وضعیت را خوب ارزیابی کرده و ۹ درصد آن را متوسط و تنها یک درصد این دادگاه‌ها را نامناسب ارزیابی کردند: کرونا ضمن اینکه تهدید محسوب می‌شود یک فرصت هم هست و ما از این فرصت برای توسعه دادرسی‌های الکترونیک استفاده کردیم
وی درخصوص بدهکاران بانکی هم گفت وضعیت کشور ایجاب می‌کند که یقه بدهکاران بزرگ بانکی و آن‌ها که از دادن مالیات فراری هستند را بگیریم و استیفای حقوق شهروندان را کنیم
البته در این مسیر باید با بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی هم باید کمک می‌گرفتیم که از همکاری این دو سازمان و نهاد هم تشکر می‌کنیم.
از اوایل سال ۹۸ تا امروز در تهران با پیگیری سازمان امور مالیاتی بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان مالیات از بدهکاران عمده اخذ شده است.
ما به سمت کسبه جز نرفتیم بلکه بدهکاران بزرگ را به سراغشان رفته و از آن‌ها بازخواست کردیم.
حدود ۶ هزار میلیارد تومان هم بدهی مالیات در استان‌ها اخذ شد که مجموعا حدود ۲۹ هزار میلیارد تومان بدهی مالیاتی وصول شده است.
اخیرا در حوزه بدهی بانکی هم در حوزه گروه فرزانه راد ۱۴۰ میلیارد تومان بدهی این گروه به بانک مسکن را تسویه کردیم و ۲۳۰ میلیارد بدهی به بانک رفاه را هم در دست وصول داریم
وی همچنین درخصوص موضوع درخواست سازمان جنگل‌ها و موضوع جنگل‌های هیرکانی گفت: ما قبل از ورود سازمان جنگل‌ها به موضوع ورود کردیم و موضوع را بازدید میدانی کردیم و اسناد و مدارک را بررسی کردیم.
گزارشی از سوی رییس کل دادگستری استان مازندران ارایه شد که حکم اولیه را صحیح نمی‌دانستند و همین امر باعث شد با دستور رییس قوه قضاییه اعمال ماده ۴۷۷ شد تا موضوع مجدد بررسی شود.
وی ادامه داد هر کجا که حقی از مردم ضایع شده باشد ما ورود می‌کنیم و حتی اگر حکمی هم قطعی شده باشد آن را لغو کرده و مجدد بررسی می‌کنیم.
البته این حکم براساس یک سری اظهار نظر کارشناسی صادر شده بود که مشخص شد این اظهار نظر‌ها کارشناسی درستی نشده بود.
وی درخصوص پرونده سرمربی سابق تیم فوتبال کشور هم گفت: این قرارداد از سوی سازمان بازرسی بررسی شد و مشخص شد که یک سری اشتباهاتی داشته است.

 

ادامه دارد

منبع: فردا

کلیدواژه: سخنگوی قوه قضائیه توبیخ رسانه اسماعیلی شیوع کرونا دادرسی الکترونیک جامعه رسانه ای یک سال اخیر میلیارد تومان دستگاه قضایی قوه قضائیه رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۹۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه چهار بندی سپاهان در واکنش به حکم‌ کمیته انضباطی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ محرومیت ۱۰ ساله هوادار منتسب به باشگاه سپاهان و دستور وزیر ورزش و رییس فدراسیون برای آسیب شناسی فضای ورزشگاه‌ها سبب شده باشگاه سپاهان بیانیه جدیدی صادر کند و موارد دیگری را درباره محکومیت هواداران تیم حریف یادآوری کند.

به نقل از ورزش سه در ادامه بیانیه ۴ بندی سپاهان را می‌توانند:

باشگاه سپاهان با توجه به تاکید وزیر محترم ورزش در خصوص حفظ حرمت بانوان، نکاتی را به استحضار جامعه فوتبال می‌رساند.

با عنایت به تاکید وزیر محترم ورزش مبنی بر برخورد با حرمت‌شکنی رخ داده در ورزشگاه آزادی، و عزم کمیته محترم انضباطی فدراسیون فوتبال که در رسیدگی به پرونده هوادار خاطی سپاهان آن‌هم با سرعتی مثال‌زدنی و بدون احضار فرد خاطی تجلی پیدا کرد، انتظار می‌رود کمیته محترم انضباطی برخلاف روال گذشته و با همین جدیت و سرعت اخیر، نسبت به موارد ذیل نیز عمل کرده و دستورات قضایی لازم را صادر نماید تا علاوه بر بازنمایی جایگاه خود به عنوان رکن عدالت قضایی‌ و دوری از اتهام یکسونگری و جانبداری، حضور ایمن و سالم بانوان در ورزشگاه‌ها را تداوم ببخشد:

1- برخورد با فحاشی منظم و هماهنگ ۳۰ هزار نفره هواداران پرسپولیس علیه باشگاه و بازیکنان سپاهان آن هم درحضور بانوان و کودکان که از دو ساعت قبل از بازی تا نیم ساعت بعد از بازی بصورت علی‌الدوام انجام شده است. همچنین لازم است فارغ از هر رنگی با لیدر یا لیدرهایی که مطالب تحریک کننده و تهدید آمیزی بر علیه هواداران سایر تیم‌ها منتشر کرده‌ و می‌کنند برخورد جدی صورت گیرد چرا که قطعا آسیب رفتار این افراد کمتر از آن هوادار منتسب به سپاهان نیست؛ که برخورد پند آموز با آنها مصداق حی علی خیر العمل برای رکن قضایی فدراسیون است.

2- شناسایی و برخورد با لیدرها و سرلیدرهای باشگاه پرسپولیس خصوصا در قسمت بانوان، که فحاشی جمعی بی‌سابقه‌ای را همراه با رکیک‌ترین الفاظ از جایگاه هواداران بانوی تیم پرسپولیس بر علیه هواداران و بازیکنان تیم سپاهان رقم زدند. هرگونه سهل‌انگاری در این خصوص منجر به تسری این حرکات و رفتار شنیع در دیگر استادیوم ها خواهد شد که مسئولیت اولیه آن بر عهده رکن قضایی فدراسیون فوتبال خواهد بود.

3- رسیدگی به کوتاهی مسئولان برگزاری مسابقه درخصوص مکان یابی جایگاه هواداران میزبان در طبقه فوقانی که زمینه‌ساز برخی از اتفاقات ناگوار این بازی شد.
یادآور می‌شود همین موضوع دلیل اصلی حادثه جراحت و آسیب سرباز احمدی و حوادثی از این دست در اصفهان، تهران و سایر شهرها بوده که متأسفانه همیشه در هیاهوی رسانه‌ای و عدم ریشه‌یابی دقیق رکن قضایی فدراسیون، از آن غفلت شده است.

4- برخورد مناسب با خبرنگار و رسانه منتشر کننده سخنان فرد خاطی منتسب به هواداران سپاهان که با اقدام شنیع و فرصت‌طلبانه خود، موجب خدشه‌دار شدن احساسات عمومی گردید؛ حرکت این خبرنگار و رسانه کمتر از تخلف هوادار متخلف سپاهان نبوده است. قابل توجه اینکه متاسفانه علی‌رغم هشدارهای متعدد قبلی در حال حاضر هیچ قانون و مقرره ای در خصوص فعالیت رسانه‌ها در حوزه ورزش و خصوصاً فوتبال ما وجود ندارد.

حال آنکه به عنوان مثال در مسابقات آسیایی، مقررات کاملاً روشنی حتی درخصوص استقرار عکاسان و خبرنگاران در زمین مسابقه موجود است.

بدیهی‌است هر رسانه‌ای می‌تواند با تک تک هواداران منتسب به باشگاه‌های مختلف مصاحبه کند و احتمالاً محتوایی نامناسب را درخلال چنین مصاحبه‌هایی تولید و بازنشر کند. آیا چنین رفتاری و تولید چنین محتواهایی امنیت روانی جامعه را به خطر نخواهد انداخت؟!
اگر با رفتار این رسانه برخورد نشود به‌زودی شاهد چنین رفتاری در سایر ورزشگاه‌ها هم خواهیم بود.

در این میان نقش کمیته انضباطی فدراسیون و سایر ارکان قضایی فدراسیون نقشی خطیر و قابل توجه است و امید است عزیزان بتوانند همین سرعت عمل را در سایر موارد نیز داشته باشند.

257 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902844

دیگر خبرها

  • هفتمین تور نظارتی قوه قضاییه با حضور اصحاب رسانه در استان هرمزگان/ طراحی سامانه‌های الکترونیک قضایی در حوزه های اعسار، انحصار وراثت و.../ ابتکار جالب توجه در خصوص پرداخت دیه تصادفات بدون تشکیل پرونده قضایی/ تشریح آسیب‌های قاچاق سوخت در استان هرمزگان
  • هفتمین تور نظارتی قوه قضاییه در هرمزگان با حضور ۵۰ خبرنگار
  • تحقق عدالت فرهنگی با فروش هم‌زمان حضوری و مجازی در نمایشگاه کتاب
  • آماده حمایت جدی از ناشران و مخاطبان این حوزه هستیم
  • وارد آمدن خسارت به ۱۰۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایری استان ایلام
  • پیام پر از طعنه و تذکر سپاهان به کمیته انضباطی
  • اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان حرکت بزرگ اقتصادی را رقم می زند
  • خسارت ۵۰۰ میلیارد ریالی بارش‌های سیلابی به حوزه عشایری ایلام
  • بیانیه جدید باشگاه سپاهان؛ لیدرهای قسمت بانوان را شناسایی کنید
  • بیانیه چهار بندی سپاهان در واکنش به حکم‌ کمیته انضباطی