Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@10:04:43 GMT

چرایی و ضرورت پژوهش در عرصه دفاع مقدس و مقاومت

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۲۹۱۰۹

چرایی و ضرورت پژوهش در عرصه دفاع مقدس و مقاومت

دفاع مقدس و مقاومت به‌عنوان یک تجربه گران‌بها و واقعی در تاریخ نه‌چندان دور این کشور، دارای ویژگی‌ها و مؤلفه‌هایی است که مایه برون‌رفت جامعه از مشکلات و معضلات خواهد بود. برخورداری امروزی از ویژگی‌ها و مؤلفه‌های آن دوران شکوهمند برای برون‌رفت از مشکلات و معضلات، مستلزم پژوهش‌های همه‌جانبه درباره موضوعات دفاع مقدس و روزآمد کردن آن‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا  به نقل از تارنمای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، به مناسبت برگزاری اولین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت؛ جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی حسن علایی فعال دبیر اجرایی این جایزه در یادداشتی به  دلایلی چند برای چرایی و ضرورت پژوهش در عرصه و حوزه دفاع مقدس و مقاومت پرداخته است:

در این یادداشت می خوانیم:

1- دست‌هایی درصددند تا واقعیت‌های دفاع مقدس را مورد تحریف قرار دهند. طرح شبهات، ابهام‌ها و سؤالات و پرسش‌هایی که بارها پاسخ آن داده‌شده است با قصد زمینه‌سازی برای تحریف واقعیت‌های جنگ مطرح می‌شود. پژوهش‌های علمی درباره موضوعات متنوع جنگ مانع از تحریف تاریخ جنگ خواهد شد.

2- با وجود گذشت چند دهه از شروع و پایان جنگ هنوز نتوانسته‌ایم دستاوردهای ارزشمند جنگ هشت‌ساله را به جهانی که تشنه دریافت این دستاوردها و پیام‌هاست برسانیم؛ چراکه پژوهش‌های درخوری که موردتوجه و استقبال جهانیان باشد و قابل‌ارائه در مجامع و مراکز علمی باشد انجام‌نشده است.

3- بسیاری از سرفصل‌های روشن جنگ نیز حتی نیازمند بازخوانی و پژوهش مجدانه است؛ سرفصل‌هایی چون دلایل شروع و آغاز جنگ، مشارکت و حمایت مستقیم و غیرمستقیم بیش از سی کشور از آغازگر جنگ، دلایل طولانی شدن جنگ و نقش قدرت‌ها در این میان، دلایل ادامه و پایان جنگ و...

4- ما به‌عنوان یک کشور و نظام مستقل که می‌خواهیم روی پای خود بایستیم باید از درس‌ها، پیام‌ها و دستاوردهای دوران جنگ هشت‌ساله که صحنه مقاومت و ایستادگی یک ملت بوده است بهره‌برداری کنیم و این مهم ممکن نیست مگر با پرداختن به پژوهش‌های متقن، علمی و نظام‌مند درباره موضوعات مختلف دفاع مقدس که امروزه کارایی دارد.

5- ادبیات جنگ که نمایشگر روح حماسی یک ملت مقاوم در صحنه جنگ است و فرهنگ ایستادگی را به نسل‌های آتی منتقل خواهد کرد برای غنای خود نیازمند تحقیق و پژوهش است. هر چه پژوهش درباره موضوعات و ابعاد گوناگون جنگ متقن‌تر، واقعی‌تر و علمی‌تر باشد ادبیات جنگ به همان میزان رشد یافته‌تر و تأثیرگذارتر خواهد بود. امروزه فاصله زیاد و معناداری بین کارهای پژوهشی و غیرپژوهشی در حوزه دفاع مقدس ملاحظه می‌شود. این فاصله و خلأ با برنامه‌ریزی، ایجاد انگیزه در پژوهشگران و مراکز پژوهشی و با اهمیت دادن به امر پژوهش باید پر شود. ادبیات جنگ باید بر پایه تحقیق و پژوهش بناگذاری و از آورده‌های پژوهش سیراب شود.

6- دفاع مقدس و مقاومت به‌عنوان یک تجربه گران‌بها و واقعی در تاریخ نه‌چندان دور این کشور، دارای ویژگی‌ها و مؤلفه‌هایی است که مایه برون‌رفت جامعه از مشکلات و معضلات خواهد بود. برخورداری امروزی از ویژگی‌ها و مؤلفه‌های آن دوران شکوهمند برای برون‌رفت از مشکلات و معضلات، مستلزم پژوهش‌های همه‌جانبه درباره موضوعات دفاع مقدس و روزآمد کردن آن‌هاست. دفاع مقدس و مقاومت پیام‌های روشنی برای اداره و مدیریت جهادی جامعه در عرصه‌های گوناگون دارد. این پیام‌ها از خلال پژوهش‌هایی که انجام خواهد شد قابل فراگیری و دسترسی است.

7- پژوهش و تحقیق یعنی برخورد معقول و منطقی با حوادث و رویدادهای تلخ و شیرین جنگ به‌منظور درس‌آموزی از آن است. بازتاب خاطرات برخورد احساسی و عاطفی با جنگ است که در جایگاه خود لازم و ضروری است اما برای بهره‌مندی حداکثری از معارف جنگ ناگزیر به پژوهش و تحقیق در ابعاد گوناگون جنگ هستیم.

8- رهبر معظم انقلاب با اعتقاد راسخی که به حقانیت دفاع مقدس و مقاومت دارند بارها و در مناسبت‌های مختلف فرموده‌اند که سالیان سال باید درباره دفاع مقدس نوشته شود و محصولات فرهنگی ازجمله فیلم و...تولید شود. لازمه استمرار در نوشتن درباره موضوعات دفاع مقدس و مقاومت و تولید محصولات فرهنگیِ تأثیرگذار که انعکاس بین‌المللی هم داشته باشد این است که پژوهشگران، محققین و مراکز پژوهشی با جدَیت تمام به میدان بیایند و با ارائه‌ی کارهای پژوهشی دستان نویسندگان و هنرمندان را پُر کنند. بی‌شک حمایت مادی و معنوی از پژوهشگران و مراکز پژوهشی شرط لازم و کافی تولید پژوهش‌های فاخر است.

9- انقلاب اسلامی در گام دوم خود به دنبال تمدن سازی و دست‌یابی به الگوی پیشرفت همه‌جانبه و در همه زمینه‌هاست. لازمه گام برداشتن در مسیر تمدن‌سازی، خوداتکایی، خودباوری، اعتمادبه‌نفس عمومی، برخورداری از قدرت و توان علمی، مدیریت خلاقانه، خطرپذیر و نوآوری و ابتکار است. دوران هشت‌ساله دفاع مقدس تجربه موفقی است برای دست‌یابی به رمز و راز همه آنچه که لازمه حرکت در مسیر تمدن‌سازی و ارائه الگوی پیشرفت و بالندگی است. پژوهش و تحقیق روشی است مناسب برای شناخت و واکاوی عوامل موفقیت در کوران حوادثی که هر یک به‌تنهایی قادر بود یک کشور و یک ملت را از پای درآورد!

10- سبک زندگی ایرانی-اسلامی گمشده نسل حاضر در وانفسای تهاجم فرهنگ غرب برای حقنه کردن سبک و اسلوب زندگی غربی است. برای مقابله با این اندیشه، ارجاع و بازگشت به تجربه عملی و موفق زندگی در ساحت و زمانه دفاع مقدس راهگشا و درس‌آموز است. نگاهی به مؤلفه‌ها، ویژگی‌ها و سبک زندگی رزمندگان و شهدا سرمشقی است برای نسل نوجوان و جوان که طالب الگوهای عملی برای زندگی‌های موفق، بانشاط و سرزنده که تأمین‌کننده دو بعد حیات مادی و معنوی زندگی باشد، هستند. دست‌یابی به چنین الگوهایی در پرتو پژوهش و تحقیق بر مدار سبک و شیوه‌ی زندگی رزمندگان، ایثارگران، آزادگان، شهدا و خانواده آنان محقق خواهد شد. با تحقیق و پژوهش در لابه‌لای جزئیات زندگی آنان می‌توان به سرفصل‌ها و سرشاخه‌های اصلی و عملی زندگی‌های موفق دست یافت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دفاع مقدس مشکلات و معضلات دفاع مقدس و مقاومت درباره موضوعات پژوهش و تحقیق برون رفت پیام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۹۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای شناخت شهدا باید سرگذشت پژوهی کنیم

به گزارش خبرنگار مهر، سردار عبدالرضا آزادی ظهر امروز در آئین افتتاحیه ستاد برگزاری دومین کنگره سرداران، امیران، فرماندهان و ۲۵۰۰ شهید چهارمحال و بختیاری با اشاره به سخنرانی‌های مقام معظم رهبری اظهار کرد: بیشترین بیانات مقام معظم رهبری بر موضوع توصیف، الگو پردازی و سرگذشت پژوهی از شهدا است.

وی با اشاره به اینکه کنگره شهدا باید حتماً شهید محور باشد تصریح کرد: محور کنگره شهید است.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در ۲۹ شهریور خاطرنشان کرد: حضرت آقا فرمودند: دفاع مقدس و شهدا را بشناسیم و بشناسانیم؛ برای شناخت شهدا باید سرگذشت پژوهی کنیم.

در حوزه سرگذشت پژوهی عقب ماندگی داریم

وی با اشاره به آثار شهدا در چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: آثار شهدا تا حدودی جمع آوری شده، در حوزه سرگذشت پژوهی عقب ماندگی داریم.

سردار آزادی درباره محصول سرگذشت پژوهی بیان داشت: محصول سرگذشت پژوهی، سوژه است که بیانگر انتقال پیام شهید است.

وی با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری که فرمودند: دفاع مقدس گنج است؛ گفت: بسیاری از بخش‌های آثار شهدا واکاوی نشده است.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج درباره کنگره شهدا با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری یادآور شد: کنگره شهدا دو رویکرد اصلی دارد؛ که رویکرد اول زنده نگه داشتن یاد شهید است.

وی درباره رویکرد دوم کنگره شهدا گفت: انتقال پیام شهید است که پیام شهید را جز با زبان هنر نمی‌توان انتقال داد، رهبر معظم انقلاب سال گذشته ۵ بار بر موضوع هنر تاکید داشتند؛ باید پیام شهید را به جوان‌ها، نوجوان‌ها انتقال دهید.

سردار آزادی یادآور شد: مقصود از بزرگ داشت‌ها، جریان سازی است؛ رسالت کنگره باید جریان سازی فکری و عملی باشد.

وی خاطر نشان کرد: کنگره شهدا باید امید آفرین باشد و تولید امید کند؛ معنا را به جامعه منتقل کند که آن ایمان و امید است.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به کنگره ملی تصریح کرد: عنوان کنگره، کنگره ملی شهدا استان است و همه شهدا را در برمی‌گیرد؛ سطحش فراتر از استان باشد و بتواند حماسه رزمندگان دلاور را به کشور و حتی جهان معرفی کند.

وی افزود: برای کنگره به یک کار هنری و جریان ساز، فکر کنید تا ذهن تمام جوانان و نوجوانان را درگیر شهدا بکند.

کنگره شهدا حداقل باید ۵۰ جلد کتاب فاخر داشته باشد

سردار آزادی یادآور شد: این کنگره حداقل باید ۵۰ جلد کتاب فاخر داشته باشد باید حداقل ۵۰ تا ۱۰۰ مستند خوب تولید شود.

وی با اشاره به سخن رهبر انقلاب بیان داشت: کارهای شما شناسنامه انقلابی و دفاعی، دوران مقدس است که باید هنرمندانه به دیگران معرفی کنید؛ خاصیت هنر، آشنایی با شهدا است.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به جنگ نرم دشمن خاطرنشان کرد: تلاش دشمن تزریق بی هویتی است و کنگره باید امید آفرین باشد.

وی اظهار کرد: روایت جذاب خلق کنید فیلم نامه و سوژه خوب مهم است و از دل سرگذشت پژوهی بیرون می‌آید؛ بهترین کار را برای شهدا رقم بزنید.

کد خبر 6087232

دیگر خبرها

  • برگزاری ششمین نشست تخصصی گردشگری مقاومت در اهواز+فیلم
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود
  • ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید
  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی شهدا است
  • برای شناخت شهدا باید سرگذشت پژوهی کنیم
  • مقاومت، ایران را به ملت تعیین‌کننده برای بشریت تبدیل کرده است
  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی و نگه‌داشت یاد شهداست
  • سراسرنمای مقاومت باغ موزه دفاع مقدس پنج‌روز تعطیل شد
  • مشهد میزبان طرح ملی «زندگی و بالندگی»