Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@09:19:45 GMT

احیای ۸۰۵۳ شغل در شهرک‌های صنعتی

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۲۹۹۱۸

احیای ۸۰۵۳ شغل در شهرک‌های صنعتی

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از احیا ۴۶۸ واحد راکد و ۸۰۵۳ اشتغال در شهرک‌های صنعتی در سال جاری خبر داد و گفت که پس از اجرا و پیاده سازی پروژه توسعه خوشه های کسب و کار اشتغال ذینفعان خوشه ۱۸ درصد نسبت به قبل از شروع رشد داشته است.

 از سال ۱۳۹۳ به مناسبت پنجاهمین سالروز تأسیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و بنا به تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور، ۲۱ مرداد در تقویم رسمی کشور به‌عنوان "روز حمایت از صنایع کوچک" نامگذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۰ شهرک و ۳۲۲ ناحیه صنعتی و ۳ منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، ۶۵ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فنآوری، ۳۷ مرکز خدمات فنآوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فنآوری اطلاعات و خدمات نرم‌افزاری، ۸۵ هزار و ۸۷۴ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۴۵ هزار و ۹۱۲ واحد صنعتی و ۳ هزار و ۵۸ واحد کارگاهی، موجبات اشتغال مستقیم ۹۳۵ هزار و ۸۶۸ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

به بهانه روز حمایت از صنایع کوچک، اصغر مصاحب- معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران- درباره وضعیت فعلی شهرک‌های صنعتی، اظهار کرد: در حال حاضر در شهرک‌های صنعتی کشور از حدود ۴۵ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط مستقر، ۹۵۰۰ واحد تعطیل و راکد است. البته در سال جاری احیای ۱۵۰۰ واحد صنعتی در سراسر کشور برنامه‌ریزی و در دستور کار قرار گرفته و با بازگشت ۴۶۸ واحد صنعتی به چرخه تولید از ابتدای امسال، ۳۱ درصد از برنامه تدوین شده برای احیای صنایع کوچک و متوسط در سال ۹۹ عملیاتی شده است.

به گفته او همچنین  با راه‌اندازی مجدد این واحدها برای ۸۰۵۳ نفر اشتغال ایجاد و یا تثبیت شده است که با توجه به برنامه‌ریزی احیای ۲۷ هزار شغل در واحدهای صنعتی راکد در سال جاری، آمار تحقق یافته اشتغال در واحدهای احیا شده، ۳۶ درصد از مجموع اشتغال مورد نظر از محل این برنامه است. همچنین بر اساس اعلام  سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران استان تهران با ۵۰ واحد، استان قم ۴۶ واحد صنعتی و اصفهان با احیای ۴۱ واحد صنعتی به ترتیب بیشترین تعداد راه اندازی مجدد واحدهای صنعتی را از ابتدای امسال به خود اختصاص داده‌اند.

افزایش ۱۸ درصدی اشتغال در خوشه‌های کسب‌ و کار

وی درباره وضعیت خوشه‌های کسب و کار گفت: کل اشتغال ذینفعان خوشه‌های کسب و کار در حال اجرا و خاتمه یافته در کشور یک میلیون و ۲۱۶ هزار و ۵۴۶ نفر است. البته این تعداد بعد از مداخله و اجرای پروژه توسعه خوشه بوده که در مقایسه با قبل از آن حدود ١٨درصد رشد داشته است. به عبارت دیگر پس از اجرا و پیاده سازی پروژه توسعه خوشه های کسب و کار اشتغال ذینفعان خوشه ۱۸ درصد نسبت به قبل از شروع رشد داشته است.

همپنین به گفته این مقام مسئول در حال حاضر ٤٩٥ خوشه شناسایی شده، ١٠٤ خوشه خاتمه یافته و ٣٧ خوشه در حال اجرا است.

لازم به ذکر است که خوشه کسب و کار به واحدهای کسب و کار متمرکز در یک منطقه جغرافیایی که با همکاری و تکمیل فعالیت‌های یکدیگر، محصولات و یا خدمات مشابه و یا مشترکی را تولید و ارائه کرده و از چالش‌ها و فرصت‌های مشترکی نیز برخوردارند، اطلاق می‌شود. خوشه‌های کسب و کار می‌توانند در هریک از زیربخش‌های تولیدی، صنعتی، خدماتی، کشاورزی، هنری و صنایع دستی فعال باشند./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران خوشه های کسب و کار واحد صنعتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۹۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲ برابری سقف ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا از صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، محمدحسین مقیسه گفت: به پیشنهاد هیات مدیره و تصویب مجمع عمومی، سقف ضمانت‌نامه‌های اعتباری از پنج به ۱۰ میلیارد تومان و سقف انواع ضمانت‌نامه‌های غیراعتباری (پیمانکاری -قراردادی) از ۱۰ به ۲۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی با تاکید بر اهمیت افزایش سقف ضمانت‌نامه‌ها، اظهار داشت: افزایش سقف ضمانت‌نامه‌های این صندوق برای صنایع کوچک در سال «جهش تولید با مشارکت مردم»، اثربخشی خدمات صندوق را به صورت معنی‌داری افزایش خواهد داد و نقش صندوق را در جهش تولید برجسته‌تر خواهد کرد.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک تصریح‌کرد: ضمانت‌نامه اعتباری، برای پوشش ریسک عدم بازپرداخت تسهیلات اعطایی به نفع بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری و همچنین تضمین تامین مالی از طریق سکو‌های تامین مالی جمعی و سکو‌های تامین مالی زنجیره تامین با تخفیف حداکثر ۵۰ درصدی در کارمزد صادر می‌شود. درصد پوشش این نوع ضمانت‌نامه ۱۰۰ درصد اصل و سود تسهیلات سرمایه در گردش، ایجادی و توسعه‌ای را شامل خواهد شد.

مقیسه ادامه‌داد: صندوق با صدور انواع ضمانت‌نامه غیراعتباری به‌نفع کارفرما، تسهیل‌گر اجرای قرارداد‌های واحد‌های تولیدی مشمول تعریف صنایع کوچک است.

وی خاطرنشان‌کرد: ضمانت‌نامه‌های شرکت در مناقصه، پیش‌پرداخت و حُسن انجام کار را می‌توان مهم‌ترین ضمانت‌نامه‌های پیمانکاری دانست که در صندوق بدون دریافت ودیعه نقدی و با تخفیف حداکثر ۵۰ درصدی در کارمزد، به درخواست واحد‌های تولید کوچک و به نفع کارفرمایان صادر می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ضرورت احیای هنر نمدمالی در بام ایران برای تبدیل آن به کالای صادرات محور
  • بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه خارجی در خراسان رضوی
  • بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی استان خراسان‌رضوی
  • سه دستگاه ماشین آتش‌نشانی روز دنیا به شهرک شکوهیه تحویل شد
  • صدور مجوز بهره‌برداری شهرک صنعتی شماره ۲ زرند پس از ۱۷ سال انتظار
  • شهرک صنعتی زرند بازگشایی شد
  • توافق برای ورود ۱۰۰ مگاوات برق برای تامین انرژی واحد‌های تولیدی
  • جلوگیری از بیکار شدن ۷۸۰۰ کارگر استان مرکزی در سال گذشته
  • سقف ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک افزایش یافت
  • افزایش ۲ برابری سقف ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک