Web Analytics Made Easy - Statcounter

مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی در تداوم انتشار گزارش‌های سیاستی خود در زمینه تأثیرات کرونا بر حوزه تامین اجتماعی، گزارش دیگری با موضوع «بیمه بیکاری در ایام کرونایی» تهیه کرد که بر اساس آن به دلیل روند صعودی تورم، قدرت خرید مقرری‌های‌ پرداختی در طول سال‌های اخیر کاهش یافته است به طوریکه میانگین مقرری بیکاری در سال ۹۸ تقریباً ۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷ میلیون تومان معادل ۱.۸ برابر حداقل مزد در این سال، به‌ترتیب معادل ۶۷.۸ و ۵۹.۲ درصد متوسط هزینۀ خالص و متوسط درآمد یک خانوار شهری در همان سال بوده است.

به گزارش ایسنا، مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی در تداوم انتشار گزارش‌های سیاستی خود در زمینه تأثیرات کرونا بر حوزه تامین اجتماعی و با همکاری مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، چهاردهمین گزارش سیاستی خود را با موضوع بیمه بیکاری در ایام کرونایی تهیه کرده است.

با توجه ‌به اینکه اقدامات در قالب طرح بیمه بیکاری جزء مهمی از سیاست‌های حمایتی اعلام‌شده توسط ایران در مواجهه با کرونا بوده، این گزارش با هدف بررسی نقش طرح‌های بیمۀ بیکاری در کشورهای منتخب و ایران در مقابله با بحران کنونی تهیه شده است. چراکه بدون داشتن شناخت اولیه از ماهیت و کارکرد طرح‌های بیمۀ بیکاری، استانداردهای مرتبط با آن، ویژگی‌های اولیۀ طرح در ایران و کشورهای منتخبی که نمونۀ بررسی هستند و درنهایت وضعیت صندوق بیمۀ بیکاری قبل از وقوع بحران کرونا، بحث در خصوص اثرگذاری و نقش این طرح‌ها در بحران کرونا کامل نخواهد شد.


این گزارش با عنوان «بررسی نقش و کارکرد صندوق بیمۀ بیکاری در بحران کرونا» که به‌تازگی توسط «مؤسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی» منتشر شده، در دو بخش کلی تنظیم شده است؛ بخش اول در ۵ فصل با موضوعاتی شامل وضعیت صندوق بیمه بیکاری در کشور طی سالهای اخیر، نرخ رشد تعداد مقرری‌بگیران بیکاری، نسبت جنسی، سنی و استانی آن‌ها و مشاغلی که بیشترین تعداد مقرری‌بگیران را داشته‌اند، عمدتاً به شناخت اولیه و شرایط پایۀ قبل از بحران کرونا در حوزۀ بیمۀ بیکاری اختصاص دارد و بخش دوم در سه فصل به‌طور ویژه به کارکرد طرح‌های بیمۀ بیکاری در هنگام این بحران می‌پردازد و مواجهۀ صندوق‌های بیمه‌ای ۲۱ کشور از جمله امریکا، آلمان، چین، روسیه و غیره را ترسیم و با تجربۀ ایران مقایسه می‌کند. در تبیین تجربۀ ایران، نحوۀ راه‌اندازی سامانۀ ثبت درخواست بیمۀ بیکاری در شرایط کرونا، چگونگی کارکرد آن و وضعیت سامانه با جزئیات مورد بحث قرار گرفته است.

 روند تغییرات آماری در مقرری‌بگیران بیکاری


براساس این گزارش، تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری طی سالهای اخیر روندی صعودی داشته و به حدود ۲۳۹ هزار نفر در سال ۹۷ رسیده که تا حدود زیادی محصول وضعیت رکودی حاکم بر کشور بوده است. همچنین نرخ رشد تعداد مقرری‌بگیران بیکاری بسیار پرنوسان بوده اما به‌طور متوسط، این نرخ از سال ۶۹ تا ۹۷، حدود ۱۰.۲۷ درصد بوده است.


بر پایه آمارها، ازآنجایی‌که جمعیت مشمول صندوق بیمۀ بیکاری تنها به مشمولین قانون کار، قانون تأمین اجتماعی و قانون بیمۀ بیکاری محدود است، درصد پوشش آن نسبت به کل بیکاران در کشور بسیار محدود است.

کاهش قدرت خرید به نسبت مقرری و حقوق پرداختی 


در خصوص مقدار مقرری‌ها، با وجود نرخ جایگزینی نسبتاً بالای مقرری بیکاری در ایران که بین ۵۵ تا ۸۰ درصد متوسط دستمزد در ۹۰ روز قبل از بیکاری است، به دلیل روند صعودی تورم، قدرت خرید مقرری‌های‌ پرداختی در طول سال‌های اخیر کاهش یافته است. میانگین مقرری بیکاری در سال ۹۸ تقریباً ۲.۷ میلیون تومان معادل ۱.۸ برابر حداقل مزد در این سال، به‌ترتیب معادل ۶۷.۸ و ۵۹.۲ درصد متوسط هزینۀ خالص و متوسط درآمد یک خانوار شهری در همان سال بوده است.

نسبت جنسی، سنی و توزیع استانی مقرری‌بگیران

براساس گزارش موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، تعداد مقرری‌بگیران مرد در سال ۹۲ نزدیک به ۳ برابر مقرری‌بگیران زن بوده که تا سال ۹۶ به ۲.۴ برابر کاهش پیدا کرده است.


همچنین بیشترین برقراری‌های جدید در ردۀ سنی ۲۵ تا ۳۴ سال و سپس ۳۵ تا ۴۴ سال است که این امر از آنجا ناشی می‌شود که معمولاً افراد با سابقۀ شغلی کمتر، بیشتر در معرض تعدیل قرار دارند.


بر اساس این گزارش، استان‌های‌ تهران، اصفهان، خراسان رضوی، البرز، آذربایجان شرقی، فارس، مازندران، گیلان، قزوین و خوزستان به‌ترتیب ۱۰ استان با بیشترین تعداد بیمۀ بیکاری برقرارشده هستند.


 کدام مشاغل، بیشترین تعداد مقرری‌بگیران بیکاری را به خود اختصاص داده‌اند؟


بیمه‌شدگان بخش فلزات اساسی، ماشین‌های الکتریکی و غیرالکتریکی، خدمات، تجارت، بانک، بیمه، مستغلات، صنایع محصولات شیمیایی و کائوچوئی، صنایع مواد غذایی و دخانیات به‌ترتیب با ۲۱، ۱۶، ۱۴، ۱۳ و ۱۱ درصد حوزۀ فعالیت عمدۀ مقرری‌بگیران سال ۹۶ را تشکیل می‌دهند.


براساس آمار موجود، حدود ۶۲ درصد بیمه‌شدگانِ مشمول بیمۀ بیکاری در سال ۹۶ به دلیل اتمام قرارداد و ۲۷ درصد آن‌ها به علت عدم‌نیاز کارفرما، مقرری‌بگیر بیکاری شده‌اند. تعطیلی کارگاه، حوادث غیرمترقبه و اخراج موجه، هر کدام با سهم تقریباً ۳ درصد، سه علت مهم دیگر وقوع بیکاری در بین مقرری‌بگیران بوده‌اند.

آخرین وضعیت سامانۀ ثبت درخواست بیمۀ بیکاری در کشور


از زمان راه اندازی سامانۀ ثبت درخواست بیمۀ بیکاری در کشور تا پایان روز دهم تیرماه ۹۹، مجموعاً بیش از ۸۵۵ هزار نفر در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که ۷۱۶ هزار نفر از آن‌ها در پالایش اولیه مشمول شناخته شده‌اند. تهران با بیش از ۱۵۳ هزار مشمول، ۲۱.۴ درصد از کل مشمولین بیمۀ بیکاری را به خود اختصاص داده و پس ‌از آن، استان‌های فارس، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، خوزستان، مازندران، البرز، گیلان و کرمان به‌ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند.


براساس گزارش موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، تعداد ثبت‌نام شدگان در سامانه بیمه بیکاری در ماه‌های موردنظر نوسانات زیادی داشته است، به‌طوری که حدود ۳۷۱ هزار نفر از بیمه‌شدگان مشمول بیمۀ بیکاری در اسفند ۹۸ بیکار شده‌اند.

این رقم در ماه فروردین ۹۹ به ۳۰۳ هزار نفر و در اردیبهشت‌ به ۱۸,۹۲۹ نفر کاهش یافت. رقم اخیر به مقدار متوسط تعداد مقرری‌های برقرارشده در شرایط قبل از بحران نزدیک است؛ بر اساس سالنامۀ آماری بیمۀ بیکاری سال ۹۶، به‌طورمتوسط در هر ماه ۱۷ هزار بیمۀ بیکاری برقرار شده است.
 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان تامین اجتماعی کروناویروس بیمه بیکاری مستمری بگیران مقرری بگیران بیکاری تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری بیکاری در کشور بیمۀ بیکاری تامین اجتماعی بحران کرونا عالی پژوهش قدرت خرید مقرری ها هزار نفر سال ۹۶ طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۰۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش بورس امروز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

شاخص کل بورس روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در نهایت با کاهش ۲۰۶۴۷ واحدی بر روی کانال ۲ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۹۸ واحد آرام گرفت. گزارش بورس امروز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ را بخوانید. به گزارش نبض بورس، بورس امروز ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ : خبر‌های مهم برای بورس امروز: ۱- شفاف سازی در ثفارس و افزایش سرمایه: افزایش سرمایه از محل سود انباشته در جلسه هیئت مدیره مطرح و پس از بحث و بررسی به تصویب هیئت مدیره محترم رسید و مقرر شد مراحل انجام کار طبق روال قانونی صورت پذیرد.
۲- بر اساس اصلاحیه مصوبه هیات وزیران برنج و روغن به فهرست کالا‌های مشمول دریافت ارز_ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی در سال ۱۴۰۳ اضافه شد
۳- صکوک مرابحه جدید در بورس تهران درج شد: بر اساس اطلاعیه شرکت بورس تهران، اوراق صکوک مرابحه شرکت ایران دارو (سهامی عام) به مبلغ ۱,۵۰۰ میلیارد ریال، با نرخ سود سالانه اوراق ۲۳ درصد، بابت تأمین بخشی از سرمایه در گردش به منظور خرید مواد اولیه مورد نیاز، با نماد "صدیران ۷۲" در فهرست نرخ‌های بازار اوراق بدهی بورس تهران درج شد.
۴- توقف بخشی از تولید در «خراسان»: شرکت پتروشیمی خراسان بیان داشت واحد کریستال ملامین از ساعت ۵:۰۰ روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۳.۰۲.۱۷ به دلیل لزوم انجام تعمیرات از مدار تولید خارج گردید.
۵- حمید پاداش، معاون هماهنگی و نظارت و زیربنایی معاون اول رییس‌جمهور: سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان تأمین مالی بنگاه‌ها از طریق بازار سرمایه انجام شده است؛ اما کافی نیست و باید افزایش یابد.
۶- احضار ۴۰ متهم معاملات مشکوک بورس به دستگاه قضا
۷- صادرات نخستین محموله تخم مرغ به روسیه در هفته آینده: رییس اتحادیه سراسری تولیدکنندگان تخم مرغ از صادرات نخستین محموله تخم مرغ به روسیه در هفته آینده خبر داد و گفت: امسال صادرات ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تن تخم مرغ هدف گذاری شده است.
۸- امارات واردات سیمان ایران را ممنوع کرد 
۹- افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی حفاری از محل سود انباشته، مورد تائید حسابرس قرار گرفت. ۱۰- تالار خودرو بورس کالا سه‌شنبه هفته جاری (۱۸ اردیبهشت) میزبان عرضه ۵۰ دستگاه کامیونت فورس متعلق به شرکت بهمن دیزل شامل ۲۰ دستگاه کامیونت فورس (FORCE) کابین بدون خواب ۶ تن بدون کاربری و ۳۰ دستگاه کامیونت فورس (FORCE) کابین خوابدار ۶ تن بدون کاربری است. صف‌های خرید و فروش در پیش گشایش تعداد نماد‌های در صف خرید: 24 نماد | ارزش صف‌های خرید:  245.7 میلیارد تومان تعداد نماد‌های در صف فروش: 36 نماد | ارزش صف‌های فروش:  346.1 میلیارد تومان گزارش بازار: شاخص کل امروز ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ 

شاخص کل: 2 میلیون و 231 هزار و 499 واحد | کاهش 7648 واحدی | معادل منفی 0.34 درصد

شاخص کل قیمت وزنی-ارزشی: 463 هزار و 40 واحد | کاهش 1587 واحدی | معادل منفی 0.34 درصد

شاخص کل هم وزن: 741 هزار و 344 واحد | کاهش 2760 واحدی | معادل منفی 0.37 درصد

شاخص قیمت هم وزن: 414 هزار و 795 واحد | کاهش 1544 واحدی | معادل منفی 0.37 درصد 

شاخص آزاد شناور: 2 میلیون و 870 هزار و 467 واحد | کاهش 10683 واحدی | معادل منفی 0.37 درصد

شاخص بازار اول: یک میلیون و 723 هزار و 464 واحد | کاهش 5165 واحدی | معادل منفی 0.30 درصد

شاخص بازار دوم: 4 میلیون و 223 هزار و 80 واحد | کاهش 16640 واحدی | معادل منفی 0.39 درصد

شاخص سهامداران خرد امروز ۱۸ اردیبهشت  ۱۴۰۳ 

(شاخص ارزش دارایی سهامداران با دارایی کمتر از ۱۰ میلیارد تومان)

شاخص سهامداران خرد:  133 هزار و  363 واحد | کاهش 405 واحدی | معادل منفی 0.3 درصد

ارزش و حجم معاملات

تعداد معاملات: 300 هزار و 97 نوبت معاملاتی

ارزش معاملات: 38 هزار و 340 میلیارد ریال

حجم معاملات: 6 میلیارد و 425 میلیون برگه اوراق بهادار

ارزش دلاری بورس

ارزش دلاری بازار: 154 میلیارد دلار

نماد‌های تاثیرگذار

۷ نماد تاثیرگذار بر شاخص کل بورس: فارس ، شبندر ، شتران ، وغدیر ، وبملت ، ومعادن ، ثفارس

صف‌های خرید و فروش

تعداد نماد‌های در صف خرید: 52 نماد | ارزش صف‌های خرید: 995 میلیارد تومان
سنگین‌ترین صفوف خرید: ثزاگرس ، فاهواز ، تپکو

تعداد نماد‌های در صف فروش: 51 نماد | ارزش صف‌های فروش: 2362 میلیارد تومان
سنگین‌ترین صفوف فروش: ثفارس ، خفولا ، وثنو

سرانه خرید و فروش بازار

سرانه خرید: 22.1 میلیون تومان

سرانه فروش: 24.4 میلیون تومان

برترین عرضه و تقاضا

۳ نماد با برترین تقاضا در بورس:  ثزاگرس ، فاهواز ، وایرا

۳ نماد با برترین عرضه در بورس:  ثفارس ، خفولا ، وثنو

بیشترین و کمترین قیمت

۳ نماد با بیشترین افزایش قیمت در بورس: دامین ، وتوسم ، لابسا

۳ نماد با بیشترین کاهش قیمت در بورس: ثفارس ، کماسه ، واعتبار

ورود و خروج پول حقیقی:

میزان خروج پول حقیقی: 147 میلیارد تومان

۳ نماد با بیشترین ورود پول حقیقی: توسن ، دامین ، خبنیان

۳ نماد با بیشترین خروج پول حقیقی: خساپا ، خودرو ، نوری

نقشه بازار امروز ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳     

گزارش بازار هر روز راس ساعت ۱۳:۳۰ در نبض بورس منتشر خواهد شد.

دیگر خبرها

  • گزارش بورس امروز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • قیمت نفت صعودی شد
  • صعودی شدن روند ولادت در استان بوشهر پس از ۷ سال
  • شاخص کل بورس به روند صعودی باز خواهد گشت؟ + فیلم
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران و جهان
  • روند ولادت در استان بوشهر صعودی شد
  • گزارش بورس امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • دولت روحانی چگونه سفره مردم را کوچک کرد؟
  • افت شاخص انتظارات تورمی به پیش از آغاز تحریم/ تدوام روند نزولی نرخ تورم