Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حمید عبداللهیان بعدازظهر سه شنبه در جلسه توجیهی مداحان و هیئات مذهبی بسطام به میزبانی مهدیه بسطام با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره ستاد کرونا، بیان کرد: در زیارت جامعه الکبیره می‌خوانیم که ما نباید از امام جلو بیفتیم آن کسانی که این گونه باشند، گمراه خواهند شد همچنین برای کسانی که از امام شأن عقب بیفتند نیز گمراهی وجود دارد و تنها کسانی سعادتمند می‌شوند که همراه با امام باشند، امام جامعه ما رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع تقلید هستند اگر به فتاوی و بیانات این اشخاص دقت کنیم همه به قانون تبعیت از کارشناس خبره تاکید دارند از سوی دیگر مراجعه به کارشناس خبره یک مبنای عقلایی و فقهی نیز دارد لذا مراجع ما خودشان را ملتزم می‌دانند که از این قانون تبعیت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه عقل انسان حکم می‌کند که در زمانی که احتمال ضرر وجود داشته باشد، به آن موضوع ورود نکند و این نشان می‌دهد که ما در زندگی‌مان باید از مبانی عقلی پیروی کنیم، افزود: کرونا موضوع ضرر شخصی نیست بلکه به گرفتاری یک جامعه باز می‌گردد اگر کسی اصرار داشته باشد که جلسات را بر خلاف مبنای کارشناسی تشکیل دهد و بیماری به کسی منتقل پیدا کند طبق فتاوی مراجع، شخص ضامن شرعی زیان و ضررهای آن‌ها است.

مسئولیت در قبال عزاداران

رئیس تبلیغات اسلامی شاهرود با بیان اینکه اگر بر اساس بی ‌موالاتی و بی‌احتیاطی فردی، کسی دچار زیان و حتی مرگ شود شرعاً دیه بر گردن او است، تاکید کرد: باید مراقبت کرد زیرا این مبنای فقهی است که مراجع بر روی آن تاکید دارند لذا مقرراتی که در ستاد کرونا تصویب شده بر مبنای همین قواعد عقلی و مبانی دینی است.

عبداللهیان با بیان اینکه دستورالعملی که درباره محرم تهیه شده در ستادی به تصویب رسیده که وزیر کشور، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، وزارت بهداشت، فرماندهی انتظامی و … عضو آن هستند و در شهرستان‌ها نیز شخصیت‌های متناظر اعضای این ستاد محسوب می‌شوند، ابراز داشت: باید به مصوبات این ستاد دقت داشت زیرا در ستاد برگزاری مراسم محرم تمام وظایف دستگاه‌های عضو اعم از دانشگاه علوم پزشکی، تبلیغات اسلامی، ائمه جمعه، اوقاف و… مشخصاً ذکر شده است.

وی افزود: هر هیئت، حسینی و مسجدی که می‌خواهد جلسه‌ای در ماه محرم برگزار کند ملزم است که مراتب را به اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مراجعه و مجوز کتبی بگیرد که در آن حضور امنای مکان، اعضای هیئت مذهبی و تبلیغات اسلامی برای امضا تعهدنامه الزامی است.

ممنوعیت‌های مراسم مذهبی

امام جمعه موقت شاهرود با بیان اینکه عزاداری‌ها در فضای باز باید با فاصله گذاری حداقل دو متر از هر طرف بین افراد حاضر در این مراسم برگزار شود، گفت: در تمام مساجد و خانه‌ها و … که فضای بسته هستند عزاداری ممنوعیت دارد زیرا سکون هوا سرعت انتقال بیماری را بیشتر می‌کند.

عبداللهیان با بیان اینکه ساعت مراسم محرم نیز باید کاهش یابد، بیان کرد: این مراسم باید حداکثر یک ساعت باشند زیرا تراکم و تجمع هرچه زودتر به اتمام برسد از سوی دیگر جابجایی هیئت‌ها و دسته روی‌ها نیز در ایام محرم ممنوع است که بر این اساس تمام مراسم دسته روی، نخل برداری و … از هر مکان به هر مکان دیگر ممنوعیت دارد البته اگر هیئتی قرار بود در فضای باز و به صورت ساکن با رعایت فاصله‌گذاری نسبت به برگزاری دسته زنجیر زنی مبادرت ورزد، همه باید از زنجیرهای شخصی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه تمام این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها در تعهد نامه‌ای که امنا و هیئت‌های مذهبی امضا می‌کنند باید لحاظ شود وگرنه در صورت بروز رویدادی هیئت‌های عزاداری مسئول خواهند بود، گفت: استفاده از ماسک به صورت مستمر در تمام طول جلسه و مراسم الزامی است.

رئیس تبلیغات اسلامی شاهرود با اشاره به نذورات ماه محرم، بیان کرد: امروز نیاز شدید به تجهیزات پزشکی و حتی تخت بیمارستانی وجود دارد لذا مردم می‌توانند نذورات خودشان را به سمت تجهیزات پزشکی نیز سوق دهند.

کد خبر 4996204

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ویروس کرونا محرم 99 مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین تبلیغات اسلامی سمنان ویروس کرونا روز خبرنگار شیراز بوشهر شیوع کرونا عید غدیر خم گرگان آمار کرونا ماه محرم شهرکرد کمک مومنانه قزوین محرم 99 ستاد ملی مقابله با کرونا تبلیغات اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۴۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم «آگاه زمان» برای سالگرد شهادت شهیدمطهری

به گزارش خبرنگار مهر؛ ویژه برنامه چهل و پنجمین سالگرد شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری با نام «آگاه زمان» روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت با حضور خانواده شهید مطهری، جمعی از چهره‌های علمی، دینی و همچنین دوستداران و اندیشمندان حوزه فرهنگ و هنر در خانه موزه شهید مطهری برگزار می‌شود.

شهید مرتضی مطهری متولد ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ هجری شمسی در فریمان، استاد فلسفه و کلام اسلامی و تفسیر قرآن، عضو هیئت موتلفه اسلامی و از نظریه پردازان نظام جمهوری اسلامی ایران بود، وی قبل از انقلاب اسلامی استاد دانشگاه تهران بود و بعد از انقلاب به ریاست شورای انقلاب منصوب شد.

مهمترین خدمات مطهری در طول حیاتشان ارایه ایدیولوژی اصیل اسلامی از طریق درس و سخنرانی و تألیف کتاب است. این امر به خصوص در سال‌های ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۷ به خاطر افزایش تبلیغات گروه‌های چپ و پدید آمدن گروه‌های مسلمان چپ زده و ظهور پدیده التقاط به اوج خود می‌رسد، در این سال‌ها استاد شهید با همکاری تنی چند از شخصیت‌های روحانی، «جامعه روحانیت مبارز تهران» را بنیان می‌گذارد.

شهید مطهری به یک نهضت اسلامی معتقد بود و برای اسلامی کردن محتوای نهضت تلاش‌های ایدئولوژیک بسیاری کرد. از جمله مهمترین این اقدامات می‌توان به کمک به تأسیس حسینیه ارشاد در سال ۱۳۴۶ اشاره کرد.

مطهری ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۸ پس از بازگشت از یکی از جلسات فکری سیاسی توسط یکی از اعضای گروه فرقان ترور شد و به شهادت رسید.

امام خمینی (ره) در پیام تسلیت خویش به مناسبت شهادت استاد فرمودند: «مطهری شخصیتی بود که عمر شریف و ارزنده خود را در راه اهداف مقدس اسلام صرف کرد و با کجروی‌ها و انحرافات مبارزه سرسختانه کرد.»

زمان برگزاری این مراسم سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت از ساعت ۱۴:۳۰ در خانه موزه شهید مطهری واقع در خیابان دولت، نبش بن بست صدرا است.

کد خبر 6089537 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم پایانی هفته هنر انقلاب اسلامی خوزستان
  • برگزاری نشست «گردشگری بدون مرز در فضای همکاری کشورهای عضو اکو»
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • برگزاری مراسم «آگاه زمان» برای سالگرد شهادت شهیدمطهری
  • کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر راه‌اندازی شد/مهیای نذر جمعه اول
  • برگزاری مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم محرم علیپور در مرند
  • مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم "محرم علیپور" برگزار شد
  • برگزاری گرامیداشت یاد و خاطره شهید شفیع زاده در تبریز
  • برگزاری مراسم کهن بیل گردانی در شهر نیم‌ور
  • برگزاری مراسم جشن تكليف دانش آموزان دختر در شهر نسر