Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چندی پیش وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد ۱۱ درصد داوطلبان در کنکور برای پر کردن ظرفیت خالی دانشگاه‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند، حال این سوال مطرح می‌شود که برگزاری آزمون سراسری با حضور یک میلیون داوطلب با تمامی هزینه‌هایی که برای خانوده‌ها در پی دارد، برای ۱۱ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها منطقی به نظر می‌رسد؟

محمدرضا نیک نژاد در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه میزان داوطلبانی که برای صندلی‌های دانشگاه‌های کشور با یکدیگر در کنکور رقابت می‌کنند ۱۱ درصد هم نیست، اظهار کرد: بر اساس آمار تقریباً ۹۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ از داوطلبان در دانشگاه غیردولتی مشغول به تحصیل هستند، تقریبا ۷.۵ درصد دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی جذب می‌شوند.

وی ادامه داد: در گذشته دولت خدمات بسیاری را در اختیار دانشجویانی قرار می داد که در دانشگاه‌های دولتی پذیرفته می‌شدند. به عنوان مثال کاغذ ماشین حساب خوابگاه و دیگر خدمات برای این دانشجویان رایگان بود اما در حال حاضر وضعیت چنین نیست به‌گونه‌ای که می‌توان آنان را نیمه خصوصی خواند.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: میزان دانشجویانی که از طریق کنکور جذب دانشگاه‌ها می‌شوند ۱۱ درصد است، این در حالی است که ۷.۵ درصد آنان در دانشگاه دولتی مشغول به تحصیل هستند. ۳.۵ درصد باقی مانده داوطلبان نیز جذب‌ رشته‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی خواهند شد.

وی با بیان اینکه بیشترین رقابت داوطلبان در کنکور مربوط به رشته‌های پرطرفدار مانند پزشکی در دانشگاه دولتی است افزود: کم نیستند دانشجویانی که از توانایی تحصیل در این رشته‌ها برخوردارند اما به دلیل ظرفیت کم دانشگاه‌های دولتی نمی‌توانند در رشته مورد علاقه خود قبول شوند.

نیک‌نژاد با بیان اینکه پذیرش‌ بدون کنکور دانشجو در دانشگاه‌ها در جهان بسیار رایج است اظهار کرد: دانشگاه‌های جهان رونده ثبت‌نام را برای پذیرش دانشجو پیش گرفته و برای آن فاکتورهای مشخصی را در نظر گرفتند. البته دانشگاه‌های برتری در جهان وجود دارند که دانشجویان برای ورود در آن با یکدیگر به رقابت می‌پردازند، اما نحوه پذیرش دانشجو با کنکور رقم نمی‌خورد.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: در بسیاری از کشورها در صورتی که دانش‌آموز شرایط لازم برای تحصیل در رشته پرطرفدار یک دانشگاه خاص را داشته باشد، بورسیه می‌گیرد و دولت تمامی هزینه‌های این فرد را تقبل می‌کند، اما دانشجویان موظفند این هزینه را پس از اینکه مشغول به کار شدند، به دولت بازگردانند.

این کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری کنکور در جهان گفت: عموما دانشگاه‌های جهان به‌ویژه در کشورهای سرمایه‌داری، بر اساس بررسی سوابق تحصیلی و معیارهای دیگر دانشجو را پذیرش می‌کنند و خبری از برگزاری کنکور در این کشورها نیست، کنکور در برخی کشورها مانند چین، ژاپن و غیره همچنان پابرجاست که مجموع آن‌ها به ۱۰ کشور می‌رسد.

وی اضافه کرد: یکی از نقاطی که منجر به حذف کنکور خواهد شد، شرایطی است که به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور شاهد آن هستیم. لازم نیست بیش از یک میلیون دفترچه کنکور تهیه شود تا رقم بسیار بزرگی هزینه‌ برای دولت بتراشد و پس از آن ۹۱ درصد داوطلبان جذب رشته‌هایی شوند که پذیرش دانشجو در آن بر اساس سوابق تحصیلی صورت می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها نمیتوان ادعا کرد که آرزوی دانشجو شدن بر دل دانشجویان می‌ماند. متاسفانه این حس به خانواده‌ها القا شده است که فرزندتان باید در کنکور شرکت کند و در صورت شرکت نکردن، از رقابت عقب می‌ماند و نمی‌تواند آینده خوبی داشته باشد.

به گفته نیک‌نژاد، اگر آگاهی رسانی در زمینه کنکور به درستی پیش می‌رفت، انتظار خانواده‌ها نیز از فرزندانشان بیش از اندازه نمی‌‌شد و بر اساس توانایی‌های دانش‌آموز و معدلش پیش می‌رفت.

وی اظهار کرد: من ۸ سال پیش دانش‌آموزی داشتم که برای کلاس ریاضی خصوصی ۱۵ میلیون تومان هزینه کرده بود! این در حالی بود که نرخ کلاس‌های خصوصی در آن زمان به ۷۰ یا ۸۰ هزار تومان می‌رسید. در پایان نیز در رشته‌های بدون آزمون دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل شد، گویی خانواده این دانش‌آموز پولشان را در جوی آب ریخته بودند.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: خانواده‌ها به دلیل عدم آگاهی و انتظار بیجا از فرزندانشان، بیهوده هزینه می‌کنند و نتیجه‌ای نمی‌بینند. مافیای کنکور و تمامی شاخه‌های مربوطه، دانش‌آموزان و خانواده‌ها را به این سمت هزینه کردن برای موفقیت در کنکور سوق می‌دهند، این هزینه به جیب واسطه‌ها یا شاخه‌های اصلی این مافیا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: باید آگاهی‌رسانی لازم به ۸۹ درصد داوطلبانی که از طریق پذیرش در رشته‌های بدون آزمون در دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شوند، صورت گیرد. همچنین مشاوران باید اطلاعاتی در زمینه وضعیت تحصیلی دانش‌آموز در اختیار والدین قرار دهند، چه بسا نیازی نباشد که یک دانش‌آموز برای شرکت در کلاس‌های کنکور چندین میلیون تومان هزینه کند، زیرا معدل و شرایط فرد متناسب با پذیرش در رشته‌های سطح یک هم‌خوانی ندارد، در چنین شرایطی بهتر است اطلاعات کافی در زمینه رشته‌های بدون آزمون دانشگاه‌ها در‌اختیار داوطلبان و خانواده‌های آنان قرار گیرد.
انتهای‌ پیام/

31 / 320 کنکور آزمون مافیای کنکور رشته‌های بدون آزمون

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: کنکور آزمون مافیای کنکور رشته های بدون آزمون رشته های بدون آزمون دانشگاه ها خانواده ها دانش آموز رشته ها ۱۱ درصد بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۷۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش حقوق کارکنان دانشگاه آزاد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌‌رئیس دانشگاه آزاد کشور با اشاره به افزایش حقوق کارکنان دانشگاه آزاد تا ۳۵ درصد گفت: دولت امسال ۲۰ درصد افزایش حقوق برای اعضای دولت در نظر گرفت که  ما در جلسه شورای معاونان در حال تهیه لایحه‌ای برای هیأت امنای دانشگاه آزاد کشور هستیم  که در پی آن ۳۰ تا ۳۵ درصد حقوق کارکنان افزایش خواهد یافت.

محمد مهدی طهرانچی در اجلاسیه گروه کشوری علوم اجتماعی با بیان اینکه مدیران و هیأت‌های علوم اجتماعی دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور در قالب دانشکده‌های هنر و رسانه در چالوس گرد هم جمع شدند و مباحثی پیرامون رفتار اجتماعی دانشجویان و دانش آموزان و داوطلبان آموزشی پرداختن به مسائل آموزشی را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند، گفت: آینده آموزش عالی در حقیقت در گرو توجه به حرکت‌هایی است که امروز در قالب انتخاب رشته رخ می‌دهد و این آینده کشور را رقم می‌زند.

رئیس دانشگاه آزاد کشور با بیان اینکه همواره در خبر‌ها داشتیم که مجموعه‌ای از دانش آموزان در کنکور شرکت می‌کردند، افزود: در هفته‌ای که گذشت ۱۲۰ هزار نفر در رشته ریاضی، شش برابر در رشته تجربی و سه برابر در دیگر رشته‌ها شرکت کردند که این حکایت از یک ناهنجاری در انتخاب رشته بین دانش آموزان داردو اگر این موضوع عالمانه هدایت نشود می‌تواند آینده با چالش همراه شود.

وطهرانچی بیان کرد: دانش آموزان بر اساس دریافت خودشان انتخاب رشته می‌کنند، اما دانشگاهیان باید علل این انتخاب و توزیع نامتوازن را بررسی کنند که امروز در این اجلاسیه در حوزه علوم اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و مسائل جدی هم مطرح شد که امیدواریم با همت و تلاش موانع برطرف شود.

وی همچنین با بیان اینکه ما در یک جنگ ترکیبی قرار گرفتیم و در این جنگ، نگاه هنر و رسانه نقش جدی را بازی می‌کند، تصریح کرد: در هنر و رسانه بحث جامعه شناسی و مخاطب شناسی جایگاه بسیار مهمی دارد که به این مبحث نیز از سوی بیش از ۷۰ جامعه شناس از دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور در این اجلاسیه پرداخته شد که جایگاهشان در نقش آفرینی جدیدشان در دانشکده‌های هنر و رسانه را بتوانند در جایگاه دقیقی قرار بدهند .

 

دیگر خبرها

  • کارگروه آمایش و مدیریت طرح تحول آموزش عالی استان برگزار شد
  • تمدید مهلت ثبت‌نام پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد پیام نور
  • میزان موفقیت روش IVF در درمان ناباروری چقدر است؟
  • مهلت ثبت نام پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد پیام نور تمدید شد
  • حذف ۲۷ رشته در دانشگاه اصفهان در سال جاری
  • ۲۷ رشته در دانشگاه اصفهان در سال جاری حذف می‌شود
  • مهلت ثبت نام بدون آزمون دکتری تخصصی دانشگاه آزاد تمدید شد
  • افزایش حقوق کارکنان دانشگاه آزاد
  • اعلام نتایج بررسی اولیه پذیرش بدون آزمون دکتری دانشگاه تهران
  • پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی