Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-04@20:04:43 GMT

کاملا هریس، پوشش دهنده ضعفهای بایدن

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۳۸۳۹۸

کاملا هریس، پوشش دهنده ضعفهای بایدن

*اکبر مختاری

سرانجام گمانه زنی‌ها برای انتخاب گزینه معاونت "جو بایدن" به پایان رسید و بایدن سناتور "کاملا هریس" را بعنوان معاون خویش برگزید.

اهمیت معاون در نبرد سخت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اگرچه زیاد نیست اما کم هم نیست؛ طوریکه برای برخی کاندیداها می‌تواند بسیار پراهمیت نیز جلوه کند.

مرور روندهای انتخاباتی ایالات متحده آمریکا در حداقل چهاردهه اخیر نشان میدهد که روسای جمهوری که توانسته‌اند موجهای خوبی در جامعه آمریکا ایجاد نمایند سرانجام برتری را از آن خویش ساخته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان گاه کاریزما و قدرت کلامی و نفوذ در پایگاه رای کاندیداهای ریاست جمهوری چنان بوده است که  معاون ،کاملا در زیر نام رییس جمهور از جایگاهش کاسته شده است.

این مورد را در مورد روسای جمهوری چون رونالد ریگان و حتی دونالد ترامپ میتوان بوضوح مشاهده کرد.

اما در برابر، برخی کاندیداهای ریاست جمهوری سعی داشته یا دارند که با انتخاب معاونی کارآمد، ضعف‌ها و خلاهای موجود خویش را پوشش دهند تا بتوانند با قدرت بیشتری در رقابت‌های انتخاباتی ظاهر گردند.

انتخاب کاملا هریس توسط جو بایدن را می‌توان در این راستا ارزیابی کرد.

بایدن و هریس در جریان مناظرات انتخاباتی /عکس آرشیوی/ گتی ایمجز

انتخاب معاونی زن،رنگین پوست،با سنی نسبتا معقول می‌تواند در افزایش رای کمپین جوبایدن موثر افتد.

اگر مروری بر پایگاه رای دوحزب اصلی آمریکا داشته باشیم معمولا تعداد زنانی که به حزب دموکرات رای میدهند نسبت به جمهوریخواهان بیشتر است

و این ترکیب شکل گرفته می‌تواند در جذب این پایگاه بهتر عمل کند.

از سوی دیگر سناتور کاملا هریس زنی سیاهپوست باتباری هندی – جاماییکایی است و انتخاب چنین شخصیتی در دوران یکی از مهم‌ترین جنبش‌های ضدنژادپرستی در تاریخ آمریکا که پس از مرگ "جورج فلوید" شکل گرفت می‌تواند در گرایش هرچه بیشتر سیاهان به کمپین جوبایدن موثر افتد.

مورد مهم دیگر سن کاملا هریس است.

هریس 55 سال دارد و حضور معاونی با این سن می‌تواند زمینه حضور در انتخابات چهارسال دیگر ریاست جمهوری و جانشینی احتمالی برای جو بایدنی را فراهم کند که خود را رییس جمهور دوران گذار نامیده و در صورت پیروزی احتمالی با 78 سال پیرترین رییس جمهوری تاریخ آمریکا خواهد بود.

هریس در جریان کمپین انتخاباتی بایدن در 9 مارس 2020 در شهر دیترویت ایالت میشیگان/ رویترز

سناتور کاملا هریس که هم اکنون سناتور ایالت کالیفرنیاست از جمله سناتورهایی است که با طرح‌های دونالد ترامپ طی سه سال اخیر مخالفت‌های جدی داشته است.

او که در سال 2017 بعنوان سناتور از ایالت کالیفرنیا انتخاب شد بارها با خروج ترامپ از برجام مخالفت کرد و از برجام بعنوان توافقی که بخوبی توانست مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود دفاع کرده است.

اسم او در اولین مناظره انتخابات مقدماتی کاندیداهای حزب دموکرات برای ریاست جمهوری در محافل سیاسی بطور جدی مطرح گشت جاییکه او در مناظره به بهترین وجهی به سوالات پاسخ داد و به نقد جدی برخی سیاست های جوبایدن پرداخت.

موفقیت کاملا هریس در مناظره اول چنان بود که تحلیلگر ارشد سیاست خارجی روزنامه نیویورک تایمز او را فردی دانست که میتواند در مناظرات در برابر ترامپ بخوبی عمل کند و حتی او را شکست دهد.

در مجموع میتوان کاملا هریس را در میان سه کاندیدای نهایی برای معاونت بایدن،بهترین دانست.

اگر "الیزابت وارن" انتخاب میشد اگرچه می‌توانست در جذب جریان پیش رو در درون حزب دموکرات بهتر عمل کند اما سن بالای هفتاد سال او خلا جانشینی آتی بایدن را نمی‌توانست پرکند و اگر "سوزان رایس" انتخاب می‌شد حواشی بیشتری پیش رو عملکردش در نمایندگی امریکا در سازمان ملل و موارد دیگر کارنامه سیاسی‌اش در دوران اوباما بود.

کاملا هریس برگ برنده دیگری را نیز با خود بهمراه دارد و آن سابقه‌اش بعنوان دادستان در ایالت کالیفرنیا و حمایت‌هایش از اهمیت وجود پلیس است همانی که دائما این روزها ترامپ بخاطرش دموکراتها را نقد می‌کند.

کاملا هریس را نه میتوان همچو جوبایدن محافظه کاری در میان حزب دموکرات دانست نه میتوان دموکراتی پیش رو همچو "برنی سندرز" و "الیزابت وارن" قلمداد کرد؛ بلکه او را باید در خط میانه حزب دموکرات دانست؛ جایی که گاهی حتی برای برخورد با مجرمان در دوران دادستانیش از مجازات اعدام دفاع کرده است و دربرابر در سخنرانی‌های گذشته از افزایش مالیات بر ثروتمندان برای بهبود وضعیت کارگران دفاع کرده است.

کاملا هریس در ابتدای کمپین انتخاباتی خود برای ریاست جمهوری از بازگشت آمریکا به برجام حمایت کرده است اما بررسی روند کاری گذشته‌اش نشان می‌دهد که با لابی اسراییل نیز رابطه نسبتا خوبی دارد.

در نهایت کاملا هریس را می‌توان یکی از بهترین گزینه‌هایی دانست که می‌توانست در این زمان به موفقیت کمپین انتخاباتی جو بایدن کمک کند همانی که بایدن با انتخاب او کلید شروعش را زده است.

 

*مدرس علوم سیاسی



بیشتر بخوانید

*
نظر نامزدهای دموکرات آمریکا درباره "ایران و بازگشت آمریکا به برجام"

*۴ زن، گزینه معاونت ریاست جمهوری جو بایدن/ از زنان رنگین پوست تا معلول جنگی

*چه کسی معاون جو بایدن می شود؟

 

لینک کوتاه: asriran.com/00372J

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: کاملا هریس انتخابات 2020 آمریکا ریاست جمهوری حزب دموکرات کاملا هریس جو بایدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۸۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت بیش از ۲۰۰ دانشجو فقط در یکی از دانشگاه‌های آمریکا

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان در گزارشی با استناد به بیانیه «ژن بلاک»، رئیس دانشگاه کالیفرنیا، اعلام کرد که در طول اعتراضات حمایت از فلسطین، بیش از ۲۰۰ نفر در محوطه دانشگاه کالیفرنیا بازداشت شدند.

از سوی دیگر، بازداشت بیش از ۲۰۰۰ معترض به جنگ غزه در دانشگاه‌های آمریکا تائید شده است.

در همین ارتباط روزنامه آمریکایی واشنگتن پست اعلام کرد طی دو هفته گذشته بیش از ۲۰۰۰ معترض به جنگ در غزه در جریان تظاهرات‌های دانشگاه‌های آمریکا بازداشت شدند.

به گزارش آنا، اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا از دو هفته پیش در دانشگاه‌های مختلف برای حمایت از مردم فلسطین و محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه آغاز شده و علی‌رغم سرکوب شدید پلیس و نیرو‌های امنیتی آمریکا این تظاهرات ادامه دارد و الهام‌بخش اعتراض‌های دانشجویی در دیگر کشور‌های جهان بوده است.

ساعاتی پیش شبکه «سی‌ان‌ان» هم اعلام کرد که پلیس و نیرو‌های امنیتی آمریکا به تجمع و تظاهرات دانشجویان تگزاس حمله و ۱۸ دانشجو را با ضرب‌وشتم بازداشت کردند.

با اوج گرفتن اعتراضات دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی از لس‌آنجلس تا نیویورک در حمایت از مردم فلسطین در غزه، موج ضدصهیونیستی نوپا چنان زلزله‌ای در جهان به راه انداخته که نیرو‌های پلیس و گارد ملی آمریکا با خشونت تمام به صحنه آمده‌اند.

از سوی دیگر، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در نخستین سخنرانی پس از اعتراضات گسترده دانشجویی در این کشور در حمایت از غزه که به خشونت و بازداشت شمار زیادی از دانشجویان منجر شده است، گفت که این اعتراضات او را وادار به تغییر سیاست آمریکا در منطقه نکرده است!

اعتراضات در دانشگاه‌های سراسر آمریکا روزهاست که پرتنش دنبال می‌شود و معترضان از برچیدن چادر‌هایی که در محوطه دانشگاه در حمایت از غزه برپا کرده‌اند، خودداری کرده و در نتیجه مدیریت دانشگاه‌ها خواستار ورود نیرو‌های امنیتی به داخل محیط‌های آموزشی شدند.

بایدن در نخستین سخنرانی پس از التهابات اخیر در دانشگاه‌های آمریکا، در کاخ سفید گفت: اعتراضات در دانشگاه‌ها دو اصل بنیادی آمریکا را به بوته آزمایش گذاشت؛ نخستین اصل حق آزادی بیان و تجمع صلح‌آمیز و دومین اصل حاکمیت قانون است.

وی مدعی شد: هر دو باید حفظ و رعایت شوند. ما کشوری استبدادی نیستیم که مردم را ساکت و مخالفان را سرکوب کنیم. در عین حال، کشوری بی‌قانون هم نیستیم. جامعه‌ای مدنی هستیم و نظم باید حرف اول را بزند!

بایدن بدون اشاره به اعتراضات صلح آمیز دانشجویان که با برپایی چادر و شعار‌های حمایتی از غزه، دست به تجمع و تحصن زده‌اند، مدعی شد: مخالفت ضرورت دموکراسی است، اما مخالفت نباید به هرج‌ومرج و محروم کردن دیگران از حقوقشان منجر شود تا حدی که دانشجویان قادر به پایان ترم و تحصیلات دانشگاهی نشوند!

ادعا‌ها و اظهارات بایدن درباره اعتراضات اخیر در دانشگاه‌های آمریکا در حالی است که نیرو‌های امنیتی و پلیس این کشور با ورود خشونت‌آمیز به داخل دانشگاه‌ها، از گاز اشک‌آور و باتوم برای متفرق کردن معترضان استفاده و شمار زیادی را بازداشت کرده‌اند.

بایدن در ظاهر چند باری از اقدامات تل‌آویو انتقاد کرده، اما واشنگتن هرگز تأمین تسلیحاتی رژیم صهیونیستی را متوقف نکرده است. جنایات صهیونیست‌ها در نوار غزه در حالی وارد هفتمین ماه می‌شود که اشغالگران تاکنون بیش از ۳۴ هزار فلسطینی را که عمدتاً زنان و کودکان هستند، به شهادت رسانده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حضورآگاهانه مردم در انتخابات و انتخاب اصلح
  • (ویدیو) مجری صداوسیما خطاب به رئیس جمهور آمریکا: دانشجو‌ها را نزنید آقای بایدن!
  • خیزش دانشجویان آمریکا نشان‌دهنده بیداری وجدان‌های‌ جهانی است
  • حمایت جایزه پولیتزر از دانشجویان پوشش دهنده اخبار اعتراض‌ها
  • بازداشت بیش از ۲۰۰ دانشجو فقط در یکی از دانشگاه‌های آمریکا
  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم
  • واکنش بایدن به اعتراض دانشجویان حامی فلسطین
  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن
  • درخواست نمایندگان دموکرات از بایدن برای ممانعت از حمله به رفح
  • گاف‌های بایدن به روایت آمار | کارکنان کاخ سفید جورکشِ جو!