Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ پیشنهادی که دولت‌ها به‌خصوص دولت‌های وابسته به نفت و تک‌محصولی عمدتا در زمان کسری بودجه یا زمانی که برای صادرات نفت یا مشتقات آن با مشکلاتی همچون تحریم مواجه می‌شوند، از آن بهره می‌جویند. با اجرای این طرح به بیانی ساده در واقع دولت نفت را به مردم پیش‌فروش می‌کند تا در زمان سرسید معینی این نفت را در بازار جهانی که پشتوانه آن این اوراق است، نقدا به فروش برساند و سپس اصل پول و سود آن را به خریدار بازگرداند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این روش پرداخت ماهانه یا در بازه‌های مشخص سود وجود ندارد و پس از سررسید تعیین شده، مبلغ و سود مشخص آن به خریدار پرداخت می‌شود. این بیان ساده‌ای از طرحی است که احتمالا دولت درنظر دارد با آن، نقدینگی موجود را همچون چند ماه گذشته به بازار بورس هدایت کرده تا سرمایه‌های مردم به جای بازار ارز و طلا و مسکن و... که افزایش تورم و قیمت را به همراه دارد، این‌بار به سوی بورس انرژی سرریز شود.

دیپلماسی، نفت و تکذیب‌های غیرمعمول

همزمان با انتشار محتوای جلسه ستاد اقتصادی دولت، ایلنا هم به نقل از یک منبع آگاه، از اجرای طرح پیشنهادی آلمان و انگلیس برای مذاکره میان تهران و واشنگتن برای برداشتن تحریم‌های غیرهدفمند تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده خبر داد که گفته شده شرایط توافقی که سال ۲۰۱۵ حاصل شد را احیا می‌کند. البته این خبر از سوی سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه تایید نشده است. او این اظهارات را غیرواقعی خوانده و با تاکید بر اینکه امریکا موظف است همه تحریم‌ها را لغو و به برجام بازگردد، هدف منتشرکنندگان این خبر را زیرسوال برده است. علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز در پاسخ مکتوب به پرسش همشهری درمورد وساطت آلمان و البته انگلیس برای رفع تحریم‌هایی که بیشترین تاثیر اقتصادی را بر زندگی مردم می‌گذارند و حضور ایران در میدان مذاکره هم گفته است: «تا زمانی که امریکا رویکرد خود را نسبت به ایران تغییر ندهد و عملا به ساز و کار برجام برنگردد و تحریم‌ها را علیه ملت ایران کنار نگذارد و خسارت‌ها را جبران نکند، در هیچ سطحی و هیچ مقامی با امریکا مذاکره نخواهیم داشت.» با این حال در ادامه ربیعی تاکید کرده که جمهوری اسلامی در همکاری نزدیک با سایر ملت‌های همسو از همه ابزار دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی استفاده می‌کند تا مطمئن شود که دولت امریکا از ادامه رفتار‌های غیرعادی و ناسازگار با معیار‌های بین‌المللی مأیوس شده و شاید مهم‌تر از آن، بار دیگر تکرار کرده که جمهوری اسلامی از بازگشت ترامپ در مسیر جبران گذشته، استقبال می‌کند؛ جملاتی که به روشنی رویکردی تلطیف شده نسبت به سخنگوی وزارت خارجه دارد.

اما در حالی که مقامات داخلی این خبر را تکذیب می‌کردند، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست خبری با همتای آلمانی‌اش مدعی شد که مسکو پیشنهاد‌های جدیدی ارایه کرده که می‌تواند به از‌سرگیری همکاری‌های بین اعضای توافق هسته‌ای یا همان برجام کمک کند. در این خبر که خبرگزاری دولتی ایرنا منتشر کرده، لاوروف تاکید دارد شرکای اروپایی روسیه نیز ایده‌هایی را در این مورد پیشنهاد خواهند کرد.
بیشتر بخوانید: گشایش اقتصادی به شیوه روحانی؛ دلار و سکه‌ بدهید، اوراق بگیرید/ طرح «عرضه پته نفتی» به سود مردم است؟فارغ از نگاه دیپلماتیک، به لحاظ اقتصادی و بر‌اساس این طرح اقتصادی مرتبط با فروش نفت که احتمالا کسری بودجه را جبران می‌کند، باید مفری برای فروش نفت در بازار جهانی ایجاد کرد که همین امر نیازمند حصول یک توافق بر سر تحریم‌های ایران خواهد بود. از همین‌رو همزمانی طرح گشایش اقتصادی و اشاره‌های تلویحی که این روز‌ها حسن روحانی در مورد تغییر شرایط اقتصادی و محمود واعظی، رییس‌دفتر رییس‌جمهوری در مورد لغو تحریم‌ها دارند، نشان می‌دهد که در فضای دیپلماسی کشور نیز تحرکاتی وجود دارد، اما تکذیب وزارت خارجه و البته تاکید حسن روحانی بر تایید و اجازه رهبری برای اجرای طرح گشایش اقتصادی نشان می‌دهد که شاید این تحرکات در سطوحی بالاتر از وزارت خارجه تصمیم‌گیری شود. از سویی اگرچه مدتی است مرسوم شده که تصمیم‌گیری‌های کلان و مهم اقتصادی به جای اینکه در مجلس اتخاذ شود، طی فرآیندی فراقانونی، در جلسات سران قوا به تصویب می‌رسد، اما تصمیم‌گیری برای این مورد در نشست سران قوا و منوط کردن آن به نظر رهبری نیز نشانه‌های دیگری از این تحرک و تغییر وضعیت است. منبع: روزنامه اعتماد لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 دولت گشایش اقتصادی گشایش اقتصادی وزارت خارجه تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۸۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است

شهریار حیدری ؛ نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با پارس نیوز، اظهار داشت: پیمان بریکس، پیمان فرامنطقه‌ای است و جمع کشورهای عضو در این گروه صاحب قدرت‌های ژئوپلیتیک و اقتصادی هستند. آمریکا برای همه کشورهای قدرتمند در قاره‌های مختلف، در مواقعی از تهدیدات به عنوان یک ابزار برای تحریم، تنش و برخورد علیه کشورهای مختلف استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه کشورهای قدرتمند برای مقابله با تهدیدات آمریکا به سمت تشکیل پیمان‌های جدید می‌روند، ادامه داد: چندین پیمان از قبیل شانگهای، بریکس و .. شکل گرفته و در آینده نیز احتمال شکل گرفتن پیمان‌های کوچکتر نیز وجود دارد که هدف از تشکیل این پیمان‌ها ، جلوگیری از شکنندگی در مقابل تهدیدات آمریکا و غرب است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: با توجه به قرار داشتن کشور در شرایط تحریم، عضویت جمهوری اسلامی ایران در پیمان بریکس که با رایزنی دولت و وزارت خارجه انجام شد، دستاوردهایی از قبیل تولید قدرت جدید در منطقه، تقویت روابط اقتصادی، دور زدن تحریم‌ها و کمرنگ شدن  و جلوگیری از اثرات تحریم‌ها را به دنبال خواهد داشت.

حیدری در خصوص اثرگذاری تعاملات پارلمانی پیمان بریکس بر روابط دولت‌ها نیز بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر تقویت روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی با کشورهای مختلفی که حاضر به ارتباط دیپلماسی با کشورمان هستند، تأکید دارد. البته هرگونه پیوستن به پیمان‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و همچنین توافق با کشورهای دیگر نیز نیازمند تأیید مجلس است.

دیگر خبرها

  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح
  • ساعت سرکوب در دانشگاه‌های آمریکا / گسترش جنبش‌های مردمی حمایت از فلسطین همزمان با مشت آهنین غرب در برخورد با فعالان معترض
  • حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است
  • دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد
  • بورل: درباره گسترش تحریم‌های موجود علیه ایران اتفاق نظر وجود دارد / تحریم‌ها به تنهایی نمی‌توانند خطر گسترش تنش‌ها را برطرف کنند؛ باید جایی برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • بورل: درباره ایران باید جایی را برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • معافیت ایرباس از تحریم های روسیه
  • بزرگ نمایی تحریم، چالش حوزه روابط مالی نفت و دولت
  • پیوند میدان و دیپلماسی‌
  • دیپلماسی اقتصادی، برگ برنده همسایگی