Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@00:35:10 GMT

ایستگاه راه آهن نقاب در خراسان رضوی ثبت ملی شد

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۳۸۹۵۳

ایستگاه راه آهن نقاب در خراسان رضوی ثبت ملی شد

ابوالفضل مکرمی‌فر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از طریق راه آهن سراسری مشهد – تهران که در مسیر خود از شهر نقاب می گذرد می‌توان به این شهر دسترسی داشت در شهر نقاب یک ایستگاه راه آهن مرکزی به نام همین شهر ( ایستگاه نقاب ) وجود دارد که تمامی قطارهای مسافربری و باربری که از این مسیر می‌گذرند در آن توقف دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره موقعیت مکانی این اثر گفت: ایستگاه راه آهن نقاب به لحاظ موقعیت در استان خراسان رضوی، ۵/۳ کیلومتری جنوب شهرستان جوین و شهر نقاب قرار دارد.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی درباره پیشینه این اثر تاریخی افزود: ایستگاه راه آهن نقاب در سال ۱۳۱۷ تاسیس شده و مربوط به دوره پهلوی اول است.

مکرمی فر با بیان این ‌که ساختمان اصلی ایستگاه در زمینی به مساحت حدود ۱۲۵ هزار متر مربع ساخته شده است گفت: در ایستگاه راه آهن نقاب چهار ساختمان اصلی قدیمی با نمای سنگی ساخته شده است که این ساختمان‌ها شامل ساختمان رییس ایستگاه، ساختمان توشه، ساختمان مسکونی، ساختمان سوزن‌بانی و همچنین مخزن سوخت است.

وی ادامه داد:عرصه معماری بنا در راستای ریل راه آهن و به صورت غربی- شرقی احداث شده است و از شرق و غرب با دشت جوین و از شمال و جنوب با بافت مسکونی همجوار است.

هم چنین مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی – فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره دیگر مشخصات این اثر تاریخی گفت: ساختمان رییس ایستگاه با ۲۰۰ متر مربع در مرکز ایستگاه و نزدیک به سکوی راه آهن قرار دارد.

محمود طغرایی درباره ویژگی‌های خاص این اثر افزود: ایستگاه راه آهن نقاب یکی از بناهای ماندگار و قدیمی است که از شأن ملی برخوردار است، ساختار بناها و استفاده از سنگ در این ایستگاه مجموعه زیبایی را پدید آورده است، ترکیب کلی فضا یادآور آثار برجسته دوران بعد از جنگ جهانی دوم در اروپاست.

وی ادامه داد: با توجه به پیشنهاد ثبت جهانی راه آهن قدیمی ایران در یونسکو، بخش تاریخی این میراث صنعتی در خراسان نیز در این پرونده قرار خواهد گرفت و ثبت خواهد شد.

ایستگاه قطار مشهد نیز در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

هم اکنون بیش از هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و معنوی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

برچسب‌ها اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نقاب جوین یونسکو اداره کل راه آهن خراسان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نقاب جوین یونسکو اداره کل راه آهن خراسان اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نقاب جوین یونسکو اداره کل راه آهن خراسان ایستگاه راه آهن نقاب خراسان رضوی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۸۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماز خواندن مرد غزه‌ ای زیر آوار ساختمان

گروه نجات وقتی شروع به آواربرداری از یک ساختمان مخروبه می‌کنند، مرد مسنی را می‌بینند که در زیر آوار در حال نماز خواندن بود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، این روزها شاهد نبرد جانانه مردم غزه با اسکتبار جهانی هستیم. رژیم غاصب صهیونیستی به همراه ایادی خود یعنی آمریکا و انگلیس جنایتکار، در حالی بی رحمانه علیه مردم فلسطین ائتلاف کردند و روزانه غیر نظامیان به ویژه زنان و کودکان را به خاک و خون می کشانند که مردم مسلمان و مظلوم غزه مقاومت معجزه آسایی را از خود بروز می دهند. آنچه برای ما و جهانیان بیشتر جلوه کرده، تقویت روحیه معنویت و حفظ آموزه‌های ناب اسلام در سخت‌ترین شرایط این نبرد است. «استقامتِ متکی بر معنویت» عبارتی است که تجسم آن را امروز در مردم مسلمان غزه مشاهده می‌کنیم و می‌توانیم از این صحنه‌ها درس‌های عبرت‌آموزی دریافت کنیم.

در فیلم‌های منتشر شده، افراد به ویژه نوجوانانی را می‌بینیم که با تلاوت قرآن سعی می‌کنند از آلام خود کم کنند و یا روحیه توکل خود را بالا ببرند؛‌ اما اکنون در تازه‌ترین فیلم منتشر شده از قضایای فاجعه‌بار غزه، صحنه‌ای بسیار شگفت‌آور را مشاهده می‌کنیم که انسان را به حیرت وا می‌دارد. گروه نجات وقتی شروع به آواربرداری از یک ساختمان مخروبه می‌کنند، مرد مسنی را می‌بینند که در زیر آوار در حال نماز خواندن بود و در آن حالت آیات 36 تا 38 سوره نور را می‌خواند.

نگاهی به آیه ای از قرآن که مردم غزه با آن قوت می گیرند / «حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِیلُ»

این فیلم را در ادامه مشاهده می‌کنید.

.

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • سه رام قطار فوق العاده به مسیر ریلی مشهد- تهران افزوده شد
  • سنگلج در خطر است!
  • اجرای طرح ملی ورزش با مردم در خراسان جنوبی
  • نماز خواندن مرد غزه‌ ای زیر آوار ساختمان
  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • ۶ محله در حاشیه مشهد میزبان رویداد یکصدا ایران شدند
  • ۵ حفار غیر مجاز در شهرستان نیشابور دستگیر شدند
  • تحصیل ۷۰ هزار اتباع خارجی در خراسان رضوی