Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ شیوع بیماری کرونا از یک سو و فشار‌های اقتصادی در جامعه از سویی دیگر سبب اختلالات روانی افراد شده است و جامعه نیازمند نسخه شفا بخش بازیابی سلامت روان خود است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، اپیدمی کرونا در کشور شرایط روحی و روانی را به حدی به هم ریخت که بسیاری از مردم مسائل و مشکلات بزرگ اقتصادی را فراموش کرده و دچار این بحران شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با اینکه حفظ سلامت روانی و روحی مردم از مهمترین وظایف در قبال افراد جامعه است اما مسئولان آنچنان که باید این وظیفه را انجام نداده‌اند و به ذکر چند جمله رعایت موازین بهداشتی اکتفا کرده‌اند.

مردم در این شرایط کرونایی ماه‌هاست که با کمبود مهمترین وسیله پیشگیری از بیماری یعنی ماسک مواجه‌اند، اما انگار راه‌حلی نیز برای این معضل وجود ندارد با این وجود وقتی که به تاریخ کشورمان رجوع می‌شود شاید مردم روز‌های بسیار بدتری را تجربه کرده‌اند اما تحمل مهمترین پیشه آنان بوده است. از سوی دیگر مردمان این مرز و بوم همواره در شرایط بحرانی قرار داشته است و گوشه به گوشه کشور با بحران‌ها و حوادث ویرانگری رو‌به‌رو بوده که با مدیریت‌ها و مانور‌هایی که صورت گرفته مردم از این شرایط سخت عبور کرده‌اند. اما در این روزها تمام حساسیت مردم این شده است که به استقبال کرونا نروند تا بتوانند زیر آسمان آبی برای چند روز بیشتر نفس بکشند.

با این حال به دلیل وجود مشکلات متعدد، ناشناخته بودن بیماری کرونا و ترویج خبرهای منفی سبب شده تا افکار مردم به صورت بیمار ‌گونه به سمت نگرانی و اضطراب برود و این بدان معنی است که شاید شایعات از خود بیماری بیشتر اثر گذار‌تر باشد که گاهی می‌تواند یک فرد با قدرت روحی و فکری بالا را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد و افکارات شخص را به هم بریزد.

خطر ابتلا به کرونا در کودکان همچنان ادامه دارد/ علائم بیماری کرونا در کودکان را بشناسیدروند افزایشی ‌بیماران کرونایی در قم / مردم ‌پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنندروحانی: محققان کشور با همه توان برای مهار ویروس کرونا بسیج شده اند

شایعات و حرف‌هایی که گاهاً هیچگونه اساس علمی ندارند سبب می‌شود تا حتی با یک سرماخوردگی ساده به دنبال این موضوع باشیم که آیا کرونا گرفته‌ایم یا نه! تست کرونا را نیز مهم‌ترین راه‌حل عبور از درگیری فکری می‌دانیم، غافل از اینکه همین فشار‌های روحی می‌تواند در آینده‌ای نزدیک این افراد را به بسیاری از بیماری‌های بدتر از کرونا از لحاظ روحی و جسمی تبدیل کند. اما سوال این است که راهکارهای اساسی در مقابله با اضطراب ناشی از بیماری کرونا که ناخودآگاه به ذهن و فکر انسان خطور می‌کند وجود دارد؟

فاطمه رستم‌خانی، متخصص اعصاب و روان در گفت‌و‌گو با تسنیم با اشاره به این‌که استرس به معنای تغییرات محیطی است که سبب می‌شود فرد نتواند خود را با محیط سازگار کند اظهار داشت: این تغییرات محیطی که در حال حاضر در جامعه حاکم است موجب ایجاد استرس می‌شود و شاید منشا آن نیز ناشناخته بودن بیماری باشد که باعث نگرانی شخص می‌شود.

وی افزود: استرس ناشی از بیماری کرونا در جامعه وجود دارد و در هر کس به نوعی متفاوت است، برخی از افراد می‌توانند با این استرس کنار بیایند، برخی به شدت با آن درگیر هستند و این درگیری باعث اختلال عدم سازگاری با محیط می‌شود که در نهایت فرد را دچار استرس می‌کند.

رستم‌خانی با اشاره به این‌که همه در حال تجربه یک شرایط جدید هستیم و ممکن است این اختلال در شغل و زندگی عادی و محیطی اثر گذار باشد عنوان کرد: حتی این استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند که قطعا با ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن تحت تاثیر بیماری قرار خواهد بود.

وی تصریح کرد: استرس تا حدودی لازم است چرا که ممکن است عملکرد و خود مراقبتی ما را افزایش دهد اما زیاد بودن این استرس زیان آور و ناکار آمد خواهد بود زیرا استرس انواع بیماری‌ها را هم تقلید می‌کند و سبب ایجاد بیماری‌هایی همچون افسردگی به ویژه در افرادی که زمینه بیماری افسردگی، استرس، حملات پانیک دارند می‌تواند تشدید یابد.

این پزشک متخصص اعصاب و روان زنجانی با بیان این‌که همه روزه بیمارانی مراجعه می‌کنند که ناگهان دچار تپش قلب، افسردگی، استرس، تنگی نفس شده و ‌حتی احساس مرگ ناگهانی پیدا دارند عنوان کرد: حتی بیمارانی وجود دارند که به اصرار برای دادن تست کرونا به بیمارستان‌ها مراجعه می کنند و گاها در همین بیمارستان‌ها دچار بیماری می‌شوند.

حال همان‌طور که از گفته‌های پزشک متخصص روان‌شناس نیز پیدا است، این مهمان نا‌خوانده به غیر از بیماری که ایجاد می‌کند اعصاب و روان هر کس را به نحوی تحت تاثیر قرار می‌دهد که باید برای غلبه بر آن آگاهی و اطلاعات در برخورد با این ویروس بالا‌تر رود زیرا اگر این مهمان ناخوانده بخواهد بیشتر جا خشک کند بهتر است کمی به شیوه متفاوت زندگی فکر کنیم و این شیوه را هر چه سریع‌تر پیاده کنیم، بیشتر در خانه بمانیم، ‌خارج از خانه  حتما از ماسک استفاده کنیم.

اما در این بین مسئولان نیز موظف هستند تا آرامش روانی را در جامعه ایجاد کنند و مانع از ترس و اضطراب بین مردم شوند تا شاید با گذر زمان شرایط بهتر از حال حاضر شود و بیماری رخت از جامعه امروزی بسته و آرامش روانی قبلی بر جامعه حاکم شود.

گزارش از معصومه غریبه

انتهای پیام/ش

R7707/P/S6,59/CT7 بیشتر بخوانید... گزارش| عدم استقبال اصناف استان زنجان از وام کرونایی / مبلغ پایین وام دردی از مردم دوا نمی‌کند قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... گزارش| عدم استقبال اصناف استان زنجان از وام کرونایی / مبلغ پایین وام دردی از مردم دوا نمی‌کند پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ گزارش ویدئویی| خواب سنگین ستاد کرونا و علوم پزشکی گیلان/ بازگشت بحران کووید-۱۹ به گیلان ۲ جانشین فرمانده ناجا: برای برخورد با اراذل و اوباش جدیت داریم / اجرای طرح "نگهبان محله" برای برقراری نظم و امنیت ۳ یکی از بزرگان طایفه‌ای سیستان و بلوچستان درگذشت ۴ میزان اثربخشی واکسن ویروس کرونا چه میزان خواهد بود؟ / آیا تزریق واکسن ایمنی دائمی ایجاد می‌کند؟ ۵ واکنش سخنگوی کمیسیون آموزش‌ مجلس به تعویق ‌کنکور سراسری/ این موضوع به‌نفع دانش‌آموزان نیست‌ ۶ ‌تداوم زنجیره شیوع کرونا در یزد / واحدهای صنفی ‌۳ روز ‌تعطیل شدند ۷ افزایش هزینه‌های تولید باغداران قیمت میوه را گران کرد ۸ تلاش مجلس برای توزیع کالاهای اساسی سبد خانوار / گرانی ‌فشار بسیار مضاعفی ‌به مردم وارد می‌کند مهمترین اخبار استانها گزارش| مادوان در برزخ شهر و روستا؛ شهری که از ابتدایی‌ترین زیرساخت‌ها محروم است استان بوشهر در شرایط هشدار کرونایی / عزاداری سنتی بوشهری‌ها‌ با شرایط ویژه برگزار می‌شود + فیلم تلاش مجلس برای توزیع کالاهای اساسی سبد خانوار / گرانی ‌فشار بسیار مضاعفی ‌به مردم وارد می‌کند جولان بیکاری در منطقه پرظرفیت خوزستان / ماجرای شهرک صنعتی که به یک باره "معدن" شد + فیلم مهمترین اخبار تسنیم میزگرد ایده‌ها در تسنیم|شفافیت تبلیغات نامزدها به انتخابات ریاست‌جمهوری می‌رسد/ طرح شفافیت، نهایتاً تا ۲ ماه آینده در صحن مجلس آمریکا در جریان تحریم تسلیحاتی ایران عقب نشینی کرد/ حذف چند بند از قطعنامه پیشنهادی عمران خان: شیعیان پاکستانی عزاداری محرم را با الگوی هیات‌های ایران برگزار کنند آغاز جلسه رأی اعتماد به «خیابانی» وزارت اطلاعات: ۵ تیم جاسوسی دستگیر شدند درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بیماری کرونا اعصاب و روان ترین اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۸۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پله‌نوردان بیشتر عمر می‌کنند | متخصصان از تاثیرات شگرف این فعالیت ورزشی بر سلامت می‌گویند

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: بالا رفتن از پله می‌تواند عمر شما را طولانی کند. این نتیجه گیری محققان بریتانیایی است که گزارش می‌دهند بالا رفتن از پله ها به طور چشمگیری خطر مرگ به هر دلیلی به ویژه خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد. یافته‌های این محققان، در یک کنگره علمی انجمن اروپایی قلب و عروق (ESC) ارائه شده است.

به گزارش مدیکال نیوز، دکتر سوفی پادوک، نویسنده این تحقیق و یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه شرق آنگلیا و دانشگاه نورفولک و نورویچ، گفت: اگر حق انتخاب بین پله‌ها یا آسانسور را داشته باشید، به سراغ پله‌ها بروید، زیرا این کار به قلب شما کمک می‌کند. حتی فعالیت‌های بدنی کوتاه مدت مانند دوره‌های کوتاه بالا رفتن از پله‌ها تأثیر مفیدی بر سلامتی دارد.

دکتر پادوک و همکارانش متاآنالیز ۹ مطالعه را در مورد فواید سلامتی بالا رفتن از پله انجام دادند( متاآنالیزیک روش آماری است که چندین مطالعه را ترکیب می‌کند و نتایج آن‌ها را یکپارچه می‌کند).

این تحقیق در مجموع ۴۸۰. ۴۷۹ شرکت‌کننده را شامل می‌شد مشارکت کنندگان زن و مرد به طور نسبتا یکسان در این تحقیق حضور داشتند. محدوده سنی شرکت کنندگان بین ۳۵ تا ۸۴ سال بود. جمعیت مورد مطالعه در این تحقیق شامل شرکت کنندگان سالم و همچنین کسانی بود که سابقه قبلی حمله قلبی یا بیماری شریانی محیطی داشتند.

محققان گزارش دادند شرکت کنندگانی که از پله‌ها بالا می‌رفتند در مقایسه با افرادی که از پله‌ها بالا نمی‌رفتند، ۲۴ درصد کمتر در معرض خطر مرگ در طول دوره مطالعه بودند.

در نتیجه این تحقیق همچنین مشخص شد که پله‌نوردان ۳۹ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و خطر کلی کمتر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی یا حمله قلبی، نارسایی قلبی یا سکته قرار داشتند.

دکتر آدداپو ایلویوماد، متخصص قلب و عروق پیشگیرانه در موسسه قلب و عروق میامی در فلوریدا که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: کاهش قابل توجه مرگ و میر ناشی از همه علل و بیماری‌های قلبی وعروقی مرتبط با بالا رفتن منظم از پله ها، تأثیر عمیقی را که حتی دوره های کوتاه فعالیت بدنی می‌تواند بر سلامت ما داشته باشد، نشان می دهد. ایلویوماد افزود: این یافته‌ها این تصور را تقویت می‌کنند که هر مقدار حرکت برای بهینه‌سازی سلامت قلبی عروقی و طول عمر اهمیت دارد.

جیمز کانینگهام، مربی ارشد در شرکت« سلامت و تناسب اندام آنلاین توتال شیپ»، نیز گفت: بالا رفتن از پله یک شکل فوق العاده از ورزش است که می‌تواند به راحتی در زندگی روزمره گنجانده شود. این نوعی تمرین مقاومتی و قلبی و عروقی است که به طور همزمان روی قلب، ریه‌ها و عضلات شما تاثیر می‌گذارد. این مزیت دوگانه احتمالا یکی از دلایل مرتبط بودن آن با طول عمر است.

دکتر آدداپو ایلویومادنیز گفت: بالا رفتن از پله ممکن است به دلایل مختلفی یک شکل ویژه از ورزش موثر باشد. اول، این یک فعالیت تحمل وزن است که چندین گروه عضلانی از جمله عضلات چهارسر ران، همسترینگ، باسن و ساق پا را درگیر می‌کند. این نوع تمرین مقاومتی می‌تواند به حفظ توده عضلانی بدون چربی کمک کند، که برای سلامت متابولیک و تنظیم گلوکز بسیار مهم است. ثانیا، تلاش با شدت بالا که در طول پله‌نوردی لازم است، می‌تواند با به چالش کشیدن قلب و ریه‌ها، آمادگی قلبی و تنفسی را بهبود بخشد. در نهایت، بالا رفتن از پله یک الگوی حرکتی عملکردی است که فعالیت‌های زندگی روزمره را تقلید می‌کند و تعادل، هماهنگی و تحرک را ارتقا می‌دهد.

دکتر اریک جی هگدوس، متخصص ارتوپدی و همچنین استاد و رئیس دپارتمان علوم توانبخشی در دانشکده پزشکی دانشگاه تافتس در ماساچوست که در این مطالعه شرکت نداشت ، نیز درباره پله نوردی گفت که بالا رفتن از پله مزایای آشکاری نسبت به راه رفتن دارد. این یکی دیگر از روش‌های محبوب و کم‌ضرر ورزش است.

هگدوس گفت: پله‌نوردی ضربان قلب را بیشتر از پیاده‌روی سطحی و قطعا خیلی بیشتراز فعالیت‌های ثابت مانند نشستن، سوار شدن به آسانسور یا پله‌های برقی افزایش می‌دهد. وی افزود: افزایش ضربان قلب هم ایمن و هم سالم است . این متخصص البته هشدار داد: داشتن قدرت و تعادل برای بالا رفتن از پله‌ها مهم است.

بیشتر بخوانید:

راز جوان‌تر شدن در پیری

کاهش فشار خون با ایستادن بیشتر !

کد خبر 847444 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها سلامت سن و سال و عمر خبر مهم بیماری - قلبی قلب ورزش پزشکی

دیگر خبرها

  • پله‌نوردان بیشتر عمر می‌کنند | متخصصان از تاثیرات شگرف این فعالیت ورزشی بر سلامت می‌گویند
  • دمنوش‌هایی برای آرامش اعصاب
  • دمنوش هایی برای آرامش اعصاب
  • راه مبارزه با روانشناس‌نماها ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه است
  • ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه، راهی برای مبارزه با روانشناس‌نماها
  • پایش سلامت روان در کشور؛ دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ وضعیت افسردگی در کشور