Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@04:38:36 GMT

متخصص داروسازی بالینی به سئوالات مبتلابه پاسخ داد

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۳۹۰۵۶

متخصص داروسازی بالینی به سئوالات مبتلابه پاسخ داد

متخصص داروسازی بالینی در برنامه مجازی مطب در خانه به سئوالات مبتلابه پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، دکتر ناعمه نیک ورز سه شنبه شب (21 مرداد) در ویژه برنامه مجازی «مطب در خانه» در پاسخ به فردی که پرسید «پدر من با توجه به اینکه پلاکت خون پایین و سن 80 سال دارد، هفته ای 2 تا 3 عدد قرص آسپرین می خورد که تازگی ها خون مردگی در دست ایشان به وجود می آید؛ آیا می تواند به جای قرص آسپرین، قرص دیگری بخورد که عوارض آن کمتر باشد؟» گفت: به هر حال به جای آسپرین داروهای دیگری نیز هستند که می توانند استفاده شوند اما این مشکل خون مردگی به خاطر اثر آسپرین است که جلوی تجمع پلاکتی را می گیرد و هر داروی دیگری با همین مکانیزم مشابه آسپرین را هم که بخواهند استفاده کنند، همین عوارض را احتمالاً برای ایشان ایجاد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

متخصص داروسازی بالینی ادامه داد: در نتیجه با توجه به اینکه من علت تجویز آسپرین برای پدر شما را نمی دانم، توصیه می کنم که به پزشک معالج ایشان مراجعه کنید و این عارضه را برای پزشک توضیح دهید؛ شاید لازم باشد که برای یک مدت آسپرین قطع شود و یا شاید از نظر پزشک معالج این خون مردگی ها، خیلی مورد جدی نباشد و بتوان همچنان آسپرین را ادامه داد لذا حتماً توصیه می کنم که بدون نظر پزشک معالج تصمیم به قطع یا عوض کردن قرص آسپرین نگیرید و حتماً با ایشان مشورت کنید.

 

 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دخترم کم اشتها بوده و دکتر متخصص کودکان شربت راسیپ تجویز کرده که به وسیله آن اشتهای او خوب شود؛ دو دوره این شربت را به او دادیم اما اگر این شربت را قطع کنیم دوباره کم اشتها می شود؛ بیان کرد: شربت راسیپ، حاوی سیپروهیپتادین و یکسری ویتامین ها و آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن است؛ تاکنون برای سیپروهیپتامین عارضه ای که باعث بلوغ زودرس شود، گزارش نشده است؛ در نتیجه نگران نباشید؛ پیشنهاد دیگر اینکه می توانید از مکمل های ویتامین و مولتی ویتامین های دیگر استفاده کنید اما به هر حال راسیپ ویتامین های مختلف را دارد.

 

نیک ورز در ادامه اظهار داشت: در مورد دو دروه مصرف این شربت من نمی دانم چند ماه بوده اما اگر واقعاً رشد کودک شما به واسطه بی اشتهایی دچار اختلال است، مشکلی نیست برای اینکه مصرف این شربت را ادامه دهید اما برای ادامه مجدد این شربت به واسطه اینکه ممکن است عوارضی مانند خواب آلودگی و یبوست ایجاد کند، توصیه می شود اگر قرار است بیشتر از 3 تا 6 ماه مداوم دارو را ادامه دهید حتماً دوباره به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید و یک ارزیابی مجدد از کودک شما داشته باشند و ببینند آیا لازم است که این دارو ادامه یابد.

 

 

وی در پاسخ به اینکه آیا قرص ویتامین «ث» 250 میلی را می توان هر روز یا دو روز در میان مصرف کرد؟ و در مورد نحوه مصرف قرص کلاژن هم توضیح بدهید؛ خاطر نشان کرد: اگر شما سابقه سنگ های کلیوی کلسیم اگزالات را ندارید می توانید از قرص ویتامین ث روزانه استفاده کنید و در مورد نحوه مصرف قرص کلاژن هم اگر قرص هایی دارید که یک گرم کلاژن دارند، حداقل روزی 2 عدد قرص را باید استفاده کنید؛ به طور کلی در رابطه با مصرف داروها برای دیدن اثرات پوستی بخواهید اثر مناسبی را ببینید باید مدت طولانی از داروها استفاده کنید و کلاژن هم ممکن است اثر داشته و یا نداشته باشد.

 

 

متخصص داروسازی بالینی ادامه داد: به طور کلی برای جلوگیری از ایجاد پیری زودرس پوست، بهترین کار استفاده مکرر از کرم های ضد آفتاب است که هر 2 ساعت یکبار باید تجدید بشود و 20 تا 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن حتماً باید کرم ضد آفتاب بزنید و از کرم های ضد آفتاب مخصوص دور چشم استفاده کنید و حتماً در بیرون زمانی که در معرض آفتاب قرار دارید از عینک آفتابی استفاده کرده و پوشش کافی پوست دست ها را داشته باشید و کلاژن برای جلوگیری از ریزش مو تأثیر چندانی ندارد، ممکن است کمی تأثیر داشته باشد اما خیلی تأثیر قبل توجهی نخواهد داشت.

 

 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شربت استامینوفن تا چه مدت قابل استفاده است؟ و اینکه آیا شربت اسماویت و ایمیونس در یخچال باید نگهداری شود؟ گفت: شربت استامینوفن از زمانی که باز می شود تا زمانی که تاریخ مصرف داشته باشد، می تواند استفاده شود و در مورد شربت های اسماویت و ایمیونس، فقط لازم است در دمای اتاق و در یک دمای 25 درجه سانتیگراد نگهداری شود و حتماً لازم نیست در یخچال باشد اما در فضاهای خیلی گرم هم نباید نگهداری شوند.

 

 

نیک ورز در پاسخ به فرد دیگری که پرسید «یک نفر به من، بابت عدم تمرکز و تنبلی مطالعه برای کنکور قرص مودافینیل 100 را پیشنهاد داد؛ با توجه به اینکه در مورد این قرص جستجو و مطالعه کردم به نظرم خوب نیامد؛ نظر شما چیست؟ و اینکه بابت کنکور قرص هایی مانند فارماتون یا نوروبیون را به من توصیه کردند؛ شاید کمبود خاصی نداشته باشم اما با این حال قرص فارماتون خیلی قرص خوبی به نظر می آمد؛ آیا اشکال دارد از این قرص استفاده کنم؟» توضیح داد: برای افزایش تمرکز قرص مودافینیل دارویی است که ممکن است کمی تمرکز را بالا ببرد اما به هیچ عنوان بنده توصیه نمی کنم که برای مطالعه کنکور از این دارو استفاده کنید و به طور کلی توصیه من این است که صرفاً برای افزایش تمرکز به دنبال داروهای روانپزشکی نروید مگر اینکه واقعاً یک مشکل زمینه ای مانند اختلال بیش فعالی و عدم تمرکز را داشته باشید که در این صورت باید تحت نظر یک روانپزشک از داروهایی که برای افراد دچار بیش فعالی و عدم تمرکز استفاده می شود، استفاده کنید.

 

 

وی ادامه داد: پس هیچ کدام از این داروها را بدون نظر یک روانپزشک استفاده نکنید؛ برای قرص فارماتون نیز، این قرص چه برند خارجی و چه برند ایرانی احتمالاً به دلیل اینکه جیسینگ دارد و تا حدی ممکن است به افزایش حافظه کمک کند به همین دلیل است که اثرات مثبتی از آن دیدید؛ البته یادمان باشد که ویتامین ها هم ممکن است تداخلات دارویی داشته باشند و در بعضی از بیماری ها نباید از یک حد خاصی بیشتر استفاده شوند.

 

 

متخصص داروسازی بالینی در پاسخ به خانم 39 ساله ای که کم خواب است و حتی با اینکه ظهر نمی خوابد اما خواب شب او کم بوده و نصف شب بیدار می شود و بعد از 2 ساعت به سختی می خوابد؛ اظهار داشت: یکسری تکنیک های بهداشت خواب هست که شاید رعایت کردن آن ها بتواند به بهبود خواب شما کمک کند؛ به طور مثال اینکه از عصر به بعد سعی کنید نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و حتی چای را توصیه می کنم استفاده نکنید و ببینید که آیا تأثیری در بهبود خواب شما دارد یا خیر؛ سعی کنید شام را در ساعات اولیه شب ترجیحاً تا 8 شب استفاده کرده باشید و از انجام ورزش ها و فعالیت های فیزیکی سنگین در ساعت های نزدیک خواب اجتناب کنید و دوش آب گرم را در ساعت های نزدیک خواب نداشته باشید و سعی کنید زمانی که به رختخواب می روید ترجیحاً به مشکلات روزمره فکر نکنید و کارهایی که کلاً ذهن شما را فعال می کند انجام ندهید؛ اگر با رعایت این نکات باز هم دیدید وضعیت خواب شما بهتر نشد باید حتماً به یک روانپزشک مراجعه کنید تا مورد ارزیابی قرار بگیرید.

 

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مصرف قرص زینگ پلاس در دراز مدت (6 ماه یا کمتر) باعث مشکلاتی مانند خرابی دندان و یا ایجاد لکه های قهوه ای پوست می شود؟ خاطر نشان کرد: تاکنون برای مصرف این دارو به مدت 6 ماه یا کمتر، گزارشی از این مشکلات (خرابی دندان و لکه های قهوه ای پوست) نداشته است، در نتیجه از این نظر جای نگرانی نیست و می توانید دارو را استفاده کنید.

پایان پیام/667

منبع: شبستان

کلیدواژه: متخصص داروسازی پاسخ به سوالات استفاده کنید ویتامین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۹۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوان ‌تراکتور متخصص گلزنی در بازی‌های حذفی!

به گزارش ورزش سه، مهدی هاشم‌نژاد وینگر جوان تراکتور در ابتدای نیمه دوم گل اول این تیم را مقابل ذوب آهن به ثمر رساند.

وینگر چپ پای تراکتور پرتلاش و دونده در زمین حاضر شد و با سرعت بالای خود خط دفاعی ذوب آهن را آزار داد و در ابتدای نیمه نخست با فرار فوق‌العاده‌ای که داشت پشت مدافعان این تیم صاحب توپ شد و ضربه سری که به سمت دروازه فرستاد با دخالت جعفری و تیر دروازه به گل تبدیل نشد و خود او در برگشت دروازه خالی ذوب آهن را باز کرد.

ویدئو: 331087

هاشم‌نژاد که پیش از این سابقه گلزنی در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا را هم در کارنامه خود دارد نشان داد که در بازی‌های حذفی با انگیزه خاصی به میدان می‌رود و شانس گلزنی بالایی خواهد داشت.

او هر زمان که در ترکیب اصلی تراکتور قرار گرفته عملکرد خوبی به نمایش گذاشته و موفق به گلزنی هم شده است و در بازی با ذوب آهن هم رویکرد خود را ادامه داد.

دیگر خبرها

  • غول داروسازی آمریکا بیش از ۲ هزار نفر را اخراج می‌کند
  • «غریبه» سریالی درباره نخبه داروسازی به زودی روی آنتن می‌رود
  • جوان ‌تراکتور متخصص گلزنی در بازی‌های حذفی!
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران
  • پیشنهاد به ژاوی: دستیار پپ را جای برادرت بیاور!
  • کلاهبرداری از دانش آموزان در پوشش فروش سئوالات کنکور 
  • برپایی پاویون ملی دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه پزشکی و داروسازی ویتنام ۲۰۲۴
  • افزایش تعداد بازداشت‌شدگان مدعی فروش سئوالات کنکور سراسری
  • آخرین مهلت ثبت نام برای حضور در نمایشگاه پزشکی و داروسازی ویتنام ۲۰۲۴