Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@11:55:27 GMT

ثبت ملی ایستگاه راه آهن نقاب ابلاغ شد

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۳۹۸۳۵

ثبت ملی ایستگاه راه آهن نقاب ابلاغ شد

مکرمی فر از ابلاغ ثبت ملی ایستگاه راه آهن نقاب خبر داد و گفت: ایستگاه راه آهن نقاب شامل چهار بنای سنگی که به شماره ۳۲۸۴۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، به استان ابلاغ شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «ابوالفضل مکرمی ‌فر» امروز (۲۲ مرداد) در جمع خبرنگاران گفت: از طریق راه آهن سراسری مشهد – تهران که در مسیر خود شهر نقاب را می پیماید می توان به این شهر دسترسی داشت، در شهر نقاب یک ایستگاه راه آهن مرکزی به نام همین شهر ( ایستگاه نقاب ) وجود دارد که کلیه قطارهای مسافربری و باربری که از این مسیر می گذرند در آن توقف دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی درباره موقعيت مکاني اثر اظهار کرد: ایستگاه راه آهن نقاب به لحاظ موقعیت در استان خراسان رضوی، شهرستان جوین، شهر نقاب (۵/۳ کیلومتری جنوب شهر شهر) قرار دارد،  ایستگاه راه آهن نقاب در سال ۱۳۱۷ تاسیس شده و مربوط به دوره پهلوی اول است.

 

وی با بیان این‌که ساختمان اصلی ایستگاه در زمینی به مساحت حدود ۱۲۵ هزار متر مربع ساخته شده است، گفت: درایستگاه راه آهن نقاب ۴ ساختمان اصلی قدیمی با نمای سنگی ساخته شده است که این ساختمان‌ها شامل ساختمان رئیس ایستگاه، ساختمان توشه، ساختمان مسکونی، ساختمان سوزن بانی و همچنین مخزن سوخت است.

 

مکرمی‌فر تصریح کرد: عرصه معماری بنا در راستای ریل راه آهن و بصورت غربی-شرقی احداث شده است، و از شرق و غرب با دشت جوین و از شمال و جنوب با بافت مسکونی همجوار است.

 

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره دیگر مشخصات این اثر تاریخی گفت: ساختمان رییس ایستگاه با دویست متر مربع در مرکز ایستگاه و نزدیک به سکوی راه آهن قرار دارد.

 

وی درباره ویژگی‌های خاص اثر اظهار کرد: ایستگاه راه آهن نقاب یکی از بناهای ماندگار و قدیمی، نه تنها برای شهر نقاب بلکه از شأن ملی برخوردار است، ساختار بناها و استفاده از سنگ در این ایستگاه مجموعه زیبایی را پدید آورده است، ترکیب کلی فضا یادآور آثار برجسته دوران بعد از جنگ جهانی در اروپا است.

 

مکرمی فر ادامه داد:با توجه به پیشنهاد ثبت جهانی راه آهن قدیمی ایران در یونسکو،بخش تاریخی این میراث صنعتی در خراسان نیز در این پرونده قرار خواهد گرفت وثبت خواهد شد. شایان ذکر است ایستگاه قطار مشهد نیز در فهرست آثار ملی کشور شده بود.

پایان پیام/483

منبع: شبستان

کلیدواژه: مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی ایستگاه راه آهن ثبت ملی ایستگاه راه آهن نقاب شهر نقاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۹۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابلاغ سلام رهبر انقلاب به خانواده شهید زاهدی

رئیس دفتر نظامی فرمانده کل قوا برای ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب در منزل شهید زاهدی حضور یافت. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سردار محمد شیرازی رئیس دفتر نظامی فرمانده کل قوا با حضور در منزل شهید زاهدی گفت: حضرت آقا امر فرمودند که «از طرف من بروید خدمت خانواده عزیز شهید و سلام من را به ایشان برسانید و ان‌شاالله فرصتی بشود که این عزیزان را ببینم.»

 

.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ابلاغ دستورالعمل رسیدگی به تخلفات رسانه‌های فراگیر
  • شرایط خرید کامیونت فورس در بورس کالا ابلاغ شد
  • درختانی که از داخل ساختمان عبور کردند
  • ببینید | حضور رئیس دفتر نظامی فرمانده کل قوا در منزل شهید زاهدی برای ابلاغ سلام رهبر انقلاب
  • ابلاغ سلام رهبر انقلاب به خانواده شهید زاهدی +فیلم
  • ابلاغ سلام رهبر انقلاب به خانواده شهید زاهدی
  • ابلاغ سلام فرمانده کل قوا به خانواده شهید زاهدی
  • ابلاغ سرفصل‌های دوره توانمندسازی بهره‌برداران بوم‌گردی
  • رئیس جمهور ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • رئیسی ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد