Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، مجلس شورای اسلامی در دوره‌های مختلف مبلغی را به عنوان ودیعه مسکن در اختیار نمایندگان قرار می‌دهد. {توضیح مجلس درباره حق مسکن ۲۰۰میلیونی نمایندگان}  این مبلغ در دوره فعلی ۲۰۰ میلیون تومان اعلام شده است.

در فلسفه این مبلغ اینطور گفته می‌شود که نمایندگانی که در تهران منزل ندارند، کمک هزینه‌ای برای خرید یا رهن داشته باشند تا بتوانند وظیفه نمایندگی خود را دنبال کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه چقدر این فلسفه درست است یا خیر؟ محل بحث نیست. اما این موضوع درباره نمایندگانی که در تهران سکونت دارند و یا نمایندگانی که در دوره‌های قبلی مجلس نیز حضور داشته‌اند و این ودیعه را قبلا گرفته‌اند، مسئله مهمتری است.

دفاع عضو هیات رئیسه مجلس از حقوق نمایندگان | نمی‌توانیم چادر بزنیم! دفاع عضو هیات رئیسه مجلس از حقوق ۱۱ میلیون تومانی نمایندگان

ظاهراً طبق آیین‌نامه همه نمایندگان مجلس می‌توانند این ودیعه را دریافت کنند. امّا وقتی عدالت‌خواهانه و منصفانه به این مسئله نگاه شود پرسش مهمی پیش می‌آید و آن اینکه اگر نماینده‌ای در تهران خانه دارد و یا نماینده شهرستانی است که در دوره‌های قبلی در تهران خانه خریده و یا پیشتر ودیعه دریافت کرده، چرا باید چنین مبلغ کلانی را دریافت کند؟ آنهم در شرایطی که مسکن به یک معضل و بحران بسیار جدی برای مردم عادی تبدیل شده و بسیاری از مردم در تامین مبلغی بسیار کمتر از این نیز برای اجاره یا رهن دچار مشکلات عدیده هستند.

برخی خبرنگاران تسنیم برای پیگیری همین مسئله، بدون القای هیچ پیش‌فرض و چالشی، با برخی نماینده‌های تهران این سوال را مطرح کردند که ۱- آیا شما ۲۰۰ میلیون تومان ودیعه مسکن مجلس را گرفتید یا نه؟ ۲- اگر گرفتید، یعنی در تهران خانه نداشتید؟

در موردی بسیار عجیب، آقای عبدالحسین روح‌الامینی نماینده تهران در مواجهه با پرسش خبرنگار که این سوال را پرسیده، اولاً گفته است که «به تو چه؟» و سپس در پاسخ به اصرار خبرنگار که بالاخره این مسئله‌ای است که مردم حق دارند بدانند، گفته است: در تسنیم غلط کرده‌اند که گفته‌اند چنین موضوعی را بپرسید!

این درحالی است که اگر در ظاهر از آقای روح‌الامینی بپرسید شما موافق شفافیت هستید یا خیر؟ به احتمال زیاد برای مواجه نشدن با انتقاد عمومی تأکید خواهد کرد که بنده ۱۰۰ درصد موافق شفافیت هستم! اما وقتی با کوچکترین پرسشی درباره مبلغ دریافتی مواجه می‌شود به این نتیجه می‌رسد که غلط کرده‌اند این سوال را از او می‌پرسند، چرا که امثال او باید آسوده باشند که کسی از اعمال و رفتارشان چیزی نمی‌پرسد!

ممکن است آقای روح‌الامینی این ودیعه را دریافت کرده باشد و ممکن است دریافت نکرده باشد، اما نحوه مواجهه او با خبرنگار و یک سوال ساده و البته صریح در راستای شفاف‌سازی نشان می‌دهد که چنین نماینده‌ای واقعاً تا چه حد اولاً به شفافیت و رسیدگی به رفتار و اعمالش اعتقاد دارد و ثانیاً تا چه اندازه پیش و پس از انتخابات یک‌رنگ است!

این مسئله مهمی است که نشان می‌دهد مردم باید در انتخابات مختلف نه به شعارها بلکه به «تعهدات» واقعی افراد رأی دهند تا دست آنها برای تغییر رنگ پس از رأی‌آوری باز نباشد.

موضوع پیش رو همچنین آزمونی برای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان است تا بتواند از حیثیت خود دفاع  کند. اگر به این رفتار آقای روح‌الامینی رسیدگی نشود، این رفتار را  به حساب کل مجلس نوشته است!

در همین زمینه:

مردم تخلفات نماینده را سوت بزنند | وضیعت ۴۰ نماینده پرونده‌دار انتشار حقوق نمایندگان مجلس یا دستمزد بازیکنان فوتبال؟ | از درآمد پنهان هفته‌ای ۱.۵ میلیارد تا ... ودیعه مسکن نمایندگان چند برابر حق مسکن کارگران است؟ واکنش عضو هیات رئیسه مجلس به دریافتی نمایندگان | حقوق ما ۲۰ میلیون تومان نیست تایید دریافتی نجومی نمایندگان در ماه نخست | توضیح مجلس درباره حق مسکن ۲۰۰میلیونی نمایندگان کد خبر 539734 برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی روح الامینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۵۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ دکتر اسدالله عباسی امروز در نشست هم‌اندیشی با منتخبان مردم گیلان در دوازدهم دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب لایحه هفتم توسعه با همکاری مجلس و دولت، گفت: با آغاز لایحه‌ی هفتم توسعه در سال ۱۴۰۳ ضروریست تا مسائل کلان استان و حوزه انتخابیه نمایندگان بررسی و تصمیم گیری شود. 

استاندار گیلان با بیان اینکه برای حل مشکلات استان با همه مسئولان پای کار باشند افزود: مشکلات حوزه کشاورزی، توسعه شهرستان‌ها، گردشگری و زیرساختی با حضور نمایندگان منتخب مردم در مجلس دوازدهم مطرح شد تا برای حل مشکلات در سطح استانی و ملی تلاش شود.

دکتر اسدالله عباسی یکی از راه‌های توسعه گیلان را همدلی میان دولت و مجلس شورای اسلامی دانست و افزود: برای اجرای طرح‌ها ملی در استان باید در سطح کلان رایزنی‌های لازم انجام شود.

وی با اشاره به سفر ریاست محترم جمهوری و رییس محترم قوه قضاییه به گیلان در آینده نزدیک، افزود: باید مشکلات گیلان در حوزه‌های مختلف جمع آوری شده و همزمان با سفر این مسئولان به کشور پیگیر چگونگی برطرف شدن آن‌ها شویم.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان هم در این نشست انسجام میان دولت و مجلس برای پیشبرد اهداف استانی و شهرستانی را از دستاورد‌های این نشست دانست و گفت: با برگزاری این جلسات می‌تواند مشکلات استان را در همه بخش‌ها شناسایی کرده و نزد رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه مطرح کنیم.

ابراهیم نجفی اسپیلی در ادامه، یکی از نگرانی‌های کشاورزان را قیمت پایین برنج دانست و افزود: در روز‌های آینده شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی تشکیل جلسه داده و قیمت تضمینی خرید برنج برای سال ۱۴۰۳ را اعلام کند.

در این نشست همچنین احمدی سنگری نماینده رشت و خمام، دنیامالی نماینده بندرانزلی، علیجانی منتخب رودسر و املش، گودرزوند چگینی نماینده رودبار، لاهوتی منتخب لنگرود، فلاح منتخب رشت و خمام، رحمت زاده منتخب صومعه سرا، زارع منتخب لاهیجان و سیاهکل، معصومی منتخب فومن و شفت و اسلامدوست منتخب شهرستان‌های تالش، رضوانشهر و ماسال هر یک در سخنانی با تاکید بر تداوم همدلی برای توسعه استان، دیدگاه و نظرات خود را بیان کردند.

دیگر خبرها

  • تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت
  • جنجالی که نماینده مشهد درباره «بمب اتم» برپا کرد؛ کریمی قدوسی کیست؟
  • پرداخت بخشی از وام ودیعه مسکن به متقاضیان
  • ماجرای عجیب رای به مصوبه جنجالی مجلس یازدهم
  • اعتراف جنجالی ذوالنور درباره افزایش سن بازنشستگی /نفهمیدیم به چه چیزی رأی می‌دهیم، حتی بنده!
  • ببینید | توهین دولت سیزدهم به مردم به روایت نماینده اصولگرای مجلس
  • مردم عزیز ما در معیشت و مسکن با مشکلات زیادی مواجه هستند که باید برای حل آن تدبیر فوری کرد
  • واکنش محمد فاضلی به توییت جنجالی کریمی قدوسی
  • واکنش فاضلی به توییت جنجالی کریمی قدوسی
  • انتقاد تند از کریمی قدوسی بعد از ادعای جنجالی اش در حوزه نظامی / نه مسئولیت دارد نه عقوبت می شود!