Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@16:27:06 GMT

بیش از ۶۰ هزار تن خرما صادر شد

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۴۶۴۸۷

بیش از ۶۰ هزار تن خرما صادر شد

سخنگوی گمرک گفت: صادرات انواع خرمای ایران در چهار ماهه امسال به ۵۲ کشور جهان به وزن ۶۰ هزار و ۷۳۴ تن به ارزش بیش از ۵۳ میلیون و ۵۱ هزار دلار رسید.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از گمرک ایران، «سید روح اله لطیفی» با اشاره به اینکه ایران در بین کشورهای دارای شرایط مناسب برای رشد انواع خرما قرار دارد، گفت: این شرایط موجب تولید انواع خرمای مرغوب شده و بر همین اساس نمونه خرماهای مرغوب ایرانی در جهان بی نظیر است، زیرا محل کشت و شرایط مهیا شده برای رشد این نوع خرماها فقط در زمین های برخی نقاط ایران امکانپذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ایران در چهار ماهه امسال اقدام به صادرات بیش از ۶۰ هزار و ۷۳۴ تن انواع خرما برابر با ۵۳ میلیون و۵۱ هزارو ۱۷۰ دلار به ۵۲ کشور جهان از جمله سوئد، هلند، روسیه، ترکیه، قطر، اکراین، افغانستان، کانادا، استرالیا، آلمان، فرانسه، انگلستان، عراق، هند، پاکستان، چین، شیلی، مجارستان و ...کرد.

به گفته وی، عراق در بین شرکا  از مقاصد اصلی این محصول با بیش از ۹ میلیون و ۷۲۹ هزار دلار، سپس پاکستان با افزون بر هفت میلیون و ۶۴۷ هزار دلار و قزاقستان با بیش از پنج میلیون و ۹۱۰ هزار دلار جای دارند.

لطیفی خاطر نشان کرد: خرما مضافتی تازه و خشک کرده، استعمران تازه وخشک، پیارم، شاهانی و زاهدی انواع خرماهای صادراتی ایران به حساب می آیند.

وی تاکید کرد: خرمای مضافتی با بیش از ۲۹ میلیون دلار، مشتقات خرما با بیش از ۱۳ میلیون دلار، خرمای کبکاب با نزدیک به پنج میلیون دلار و خرمای زاهدی با سه میلیون و ۶۰۰ هزار دلار، خرمای استعمران با بیش از یک و نیم میلیون دلار، خرمای پیارم با بیش از ۳۰۵ هزار دلار و خرمای شاهانی با ۱۴۲ هزار دلار، به ترتیب محصولات صادراتی خرمای ایران در چهار ماهه نخست امسال بودند./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: تولید خرما صادرات خرما خرما میلیون دلار انواع خرما هزار دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۶۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنه‌های تار عنکبوتی از آفات نخیلات

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ احمد سبحانی سبحانی افزود: از دلایل بروز آفات کنه‌های تار عنکبوتی خرما می‌توان به گرم شدن تدریجی هوا، کاهش رطوبت نسبی و آغاز فصل وزش باد‌های گرم و خشک در استان بوشهر اشاره کرد.

وی اظهار داشت: تشخیص به‌موقع و مناسب این آفت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در صورتی که عملیات سمپاشی به موقع انجام شود می‌تواند از بروز خسارت‌های بیشتر توسط این آفت جلوگری کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه این آفت باعث افت کمی و کیفی محصول خرما می‌شود اظهار داشت: کنه‌های تار عنکبوتی خرما از شیره بافت برگ‌های جوان و به خصوص میوه‌های نارس خرما تغذیه می‌کند.

سبحانی با اشاره به اینکه در اثر آفت تار عنکبوتی اندازه میوه‌های خرمای آسیب دیده کوچک می‌ماند گفت: با خروج مواد قندی و شیره نباتی از میوه خرما، پوست میوه نیز سخت و خشک می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کنه‌ها در زیر تار‌ها تخم‌ریزی کرده و فعالیت دارند اظهار داشت: هنگام طغیان آفت خوشه‌های خرما منظره‌ای غبارآلود به خود گرفته و میوه‌ها به رنگ قرمز تیره در آمده و چروکیده و نامرغوب می‌شوند.

کارشناس امور کشاورزی استان بوشهر هم گفت: نخیلات استان بوشهر در معرض تهدید‌های مختلف و متنوعی هستند که باید با اصول مناسب با آنها مقابله کرد.

عبدالرحیم خادمی با بیان اینکه آفت چوب‌خوار یکی از مهمترین آفت‌ها در نخلستان‌های استان بوشهر است اظهار داشت: آفت چوب‌خوار خسارت‌های گسترده‌ای به نخل وارد می‌کند و به تنه، ریشه و تاج درخت می‌رسد.

وی افزود: این خسارت‌ها باعث می‌شود تا میوه خرما از نظر کیفیت و کمیت افت کرده و در بازار خرما، مشتری‌پسندی لازم را نداشته باشد.

خادمی با اشاره به آلوده‌شدن پاجوش‌های نخیلات به آفت چوبخوار خرما اظهار داشت: این آفت موجب بروز برخی بیماری‌های قارچی در تنه نخیلات شده و همین امر خسارت را دوچندان کرده است.

دیگر خبرها

  • خواص شگفت انگیز خرما برای درمان بیماری‌ها و سلامتی بدن (فیلم)
  • کنه‌های تار عنکبوتی از آفات نخیلات
  • روسیه دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکا را بلوکه کرد
  • ببینید | آشنایی با فواید خرما
  • تجارت ۵ میلیارد دلاری گمرکات کردستان در سال گذشته
  • ۲۱۸ هزار تن کالا از مرز مهران به عراق صادر شد
  • خواص و فواید خرما + فیلم
  • خرما و آبزیان بوشهر در نمایشگاه اکسپو در تهران عرضه می‌شود
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را/ دود این سیاستها به چشم صادر کننده‌ها می‌رود
  • محصول خرما و آبزیان بوشهر در نمایشگاه صادراتی