Web Analytics Made Easy - Statcounter

تأسیس پایگاه دائمی نیروی دریایی سپاه در اقیانوس هند را می‌توان نقطه آغاز قدرت‌نمایی نیرو‌های مسلح کشورمان در بستر وسیع اقیانوس‌ها دانست. ترکیه در حال حاضر در کشور‌های قطر، سومالی، سودان، سوریه، قبرس شمالی، عراق و لیبی پایگاه نظامی دارد.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو_امید فعال؛ همواره قدرت نظامی یکی از مؤلفه‌های اساسی برای پیشرفت یک کشور است و دولت‌ها برای حفظ اقتدار کشورشان و اجرایی شدن سیاست‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای خود، بودجه‌های هنگفتی را به این حوزه اختصاص می‌دهند؛ برای مثال بودجه نظامی ایالات‌متحده بیش از ۶۸۴ میلیارد دلار است و بودجه نظامی چین به عنوان «رقیب همتای» آمریکا، در حدود ۱۸۱ میلیارد دلار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
 
بر همین اساس کشور‌های توانمند در حوزه صنعت دفاعی برای پیشبرد اهداف نظامی خود اقدام به تأسیس پایگاه‌های نظامی در اقصی نقاط جهان می‌کنند؛ به گزارش مرکز پژوهش‌های بین‌المللی کندی، آمریکا به‌طور مشخص ۷۳۷ پایگاه در ۱۳۰ کشور خارجی دارد.
البته لازم به ذکر است که همواره آمریکا به دنبال تجاوز به کشور‌های توسعه‌نیافته و غارت منابع ملی آن‌ها بوده و با حضور نظامی خود در عراق، افغانستان و کشور‌های دیگر به ناامنی در جهان از جمله آسیا غربی دامن زده است.
ترکیه نیز در همسایگی کشورمان مدتی می‌شود که به دنبال گسترش نفوذ خود در خاورمیانه و آفریقا است؛ این کشور در قطر اقدام به ساخت دو پایگاه نظامی کرده و اولین پایگاه ترکیه در قطر در اکتبر سال ۲۰۱۵ میلادی و در چارچوب روابط بین دوحه و آنکارا آغاز به کار کرد و در دسامبر ۲۰۱۷ با عنوان فرماندهی مشترک نیرو‌های قطر و ترکیه نام‌گذاری شد. به این پایگاه طارق بن زیاد نیز اطلاق می‌شود. دومین پایگاه نیز با نام «خالد بن ولید» آذرماه سال ۹۸ افتتاح شد.
ابراهیم کارگول سردبیر روزنامه ینی شفق چاپ ترکیه که نزدیک به اردوغان است، در صفحه‌ی توییتری خود عنوان کرد که اردوغان برای ایجاد پایگاه نظامی توافقنامه‌ای با سلطان عمان امضا کرده است.
همچنین چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه از مذاکرات خود با مقامات دولت نیجر در خصوص همکاری‌های نظامی خبر داده که نشانگر اهداف و برنامه‌های گسترده ترکیه در سیاست خارجی خود است.
ترکیه در حال حاضر در کشور‌های قطر، سومالی، سودان، سوریه، قبرس شمالی، عراق و لیبی پایگاه نظامی دارد؛ آمریکا، فرانسه، روسیه، بریتانیا، چین، ایتالیا نیز از جمله کشور‌هایی هستند که پایگاه نظامی خارجی دارند و آمریکا و کشور‌های اروپایی از گذشته تا به اکنون، استعمارگر بوده و هستند.  
در این میان ایران نیز برای ایجاد امنیت و حفظ اقتدار نظامی خود در مقابله با تجاوزات بیگانگان به دنبال تأسیس یک پایگاه دائم در اقیانوس هند است؛ سردار تنگسیری در همین رابطه تأکید کرد: «به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مأموریتی ابلاغ‌شده تا در آب‌های دوردست حضور یافته و این حضور دائمی باشد. اعزام ناوگروه از سوی نیروی دریایی سپاه به آب‌های دوردست در گذشته انجام‌شده است و ناوگروه دوم ما نیز به آب‌های اقیانوس هند اعزام شد و این مهم را تا پایان امسال عملیاتی خواهیم کرد.»  
بنا بر اعلام خبرگزاری فارس، فرمانده نیروی دریایی سپاه هدف از این کار را جلوگیری از ایجاد «مزاحمت از سوی دزدان دریایی و بعضی از شناور‌های بیگانه برای ماهیگیران و لنج‌داران ایرانی در آب‌های دریای عمان و در دهانه اقیانوس هند» اعلام کرد و افزود: «سپاه دیگر اجازه چنین تعدی‌هایی را با حضور قدرتمندانه خود در اقیانوس هند و دریای عمان نخواهد داد.»
همان‌طور که گفته شد، حضور نیروی دریایی سپاه در اقیانوس هند و تأسیس یک پایگاه دائمی می‌تواند از ابعاد مختلف موردتوجه قرار گیرد.
مقابله با دزدان دریایی اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴ در نزدیکی سواحل سومالی لنج ایرانی توسط دزدان دریایی ربوده و سه نفر از این ملوانان اسیر و متأسفانه ۸ نفر آن‌ها نیز کشته می‌شوند؛ ظهور پدیده دزدان دریایی در آب‌های آفریقا توانسته برای خطوط کشتیرانی تجاری و نفت‌کش‌ها مسئله‌ساز شود و امنیت صیادان، واحد‌های صید صنعتی و لنج‌داران ایرانی را به خطر بی اندازد.
حمله به نفت‌کش‌های ایرانی از جمله اقدامات دزدان دریایی سومالی است؛ این نفت‌کش‌ها در دو نوع کشتی نفت خام و کشتی فراورده‌های نفتی وجود دارند و اغلب ارزش آن به چند ده میلیون دلار می‌رسد.
گفتنی است ناوگروه‌های نیروی دریایی طی چند سال گذشته تا ۱۳۹۷، بیش از ۴۰۰ فروند نفت‌کش تجاری را اسکورت نموده و بیش از ۳۰۰ مرحله با دزدان دریایی درگیری داشته‌اند که در این درگیری‌ها کشتی‌هایی با ملیت‌های ایرانی و غیر ایرانی نیز از چنگ دزدان دریایی نجات داده‌اند.  
این درحالی‌که ژنرال مکنزی، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا پیرامون ایجاد پایگاه دائم دریایی توسط جمهوری اسلامی در آب‌های اقیانوس هند و دریای عمان گفت: «ایران را بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت و ثبات خاورمیانه است.»
طرف غربی از گسترش نفوذ استراتژیک ایران به اقیانوس هند و دریای عمان ترس دارد و این درحالی‌که است که آمریکا و متحدانش با تجاوز به خاورمیانه باعث کشته شدن ده‌ها هزار غیرنظامی شدند؛ بر اساس این مطالعه که در قالب پروژه «هزینه‌های جنگ» دانشگاه «براون» انجام‌گرفته، در جریان این جنگ‌ها دستکم ۸۰۱،۰۰۰ نفر جان خود را ازدست‌داده‌اند که حدود نیمی از آن‌ها غیرنظامی بوده‌اند. این جنگ‌ها همچنین ۶.۴ تریلیون دلار هزینه‌بر جای گذاشته است.
بنابر گزارش بنگاه خبرپراکنی بریتانیا (BBC)؛ امیر سرتیپ دکتر محمدحسن نامی، رئیس پیشین سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح در سال ۱۳۹۰ در مقاله‌ای در تشریح این استراتژی نوشت که اهمیت «دفاع از دور» به‌ویژه برای حوزه آب‌های دریای عمان مطرح است که «هم امنیت خلیج‌فارس و هم امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را تأمین می‌کند.»
آقای نامی در مقاله خود به‌طور خاص به اهمیت اقیانوس هند اشاره‌کرده و گفته که دشمن در پی توان و قدرت «دریاپایه» است و به همین دلیل نوشته بود که «باید حضوری فراتر از این منطقه داشته باشیم و این در حقیقت همان دست بلند است که مقام معظم رهبری فرمودند و حضور امروزه ما تا دهانه ورودی دریای احمر و حتی زیر مدار ۱۰ درجه را شامل می‌شود.»  
ایران سرمایه گذاری عظیمی را در بخش دفاع دریایی خود انجام داده و با کشتی‌های جنگی و قایق‌های تندرو، در آب‌های منطقه‌ای خلیج فارس و دریای عمان همچنین آب‌های فرا منطقه‌ای به اجرای ماموریت می‌پردازد؛ حضور ناوگان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در آب‌های آزاد به منظور تامین منافع کشور ادامه خواهد داشت.
تأسیس پایگاه دائمی نیروی دریایی سپاه در اقیانوس هند را می‌توان نقطه آغاز قدرت‌نمایی نیرو‌های مسلح کشورمان در بستر وسیع اقیانوس‌ها دانست. همکاری نیروی دریایی سپاه در کنار نیروی دریایی ارتش می‌تواند قدرت راهبردی ایران را در منطقه افزایش دهد و در نهایت امنیت را به آب‌های اقیانوس هند بازگرداند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: قایق های تندرو سپاه خلیج فارس سپاه پاسداران ناو آمریکایی اقیانوس هند ترکیه نیروی دریایی سپاه سپاه در اقیانوس هند اقیانوس هند دزدان دریایی پایگاه نظامی دریای عمان منطقه ای نفت کش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۶۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه بارش‌ها در مرکز، شرق، جنوب شرقی و جنوب کشور / دمای هوا در نوار غربی افزایش می‌یابد

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به تضعیف بارش‌ها در مناطقی از کشور، از روند نسبی افزایش دما در نوار غربی خبر داد.

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به آخرین وضعیت جوی در کشور اظهار کرد: امروز به تدریج ابرناکی و بارش در شرق سواحل دریای خزر، شرق تهران و استان‌های سمنان و خراسان شمالی کاهش می‌یابد و در مرکز، شرق، جنوب شرق و جنوب کشور ادامه خواهد داشت.

وی افزود: بر همین اساس، در شمال شرق فارس، غرب کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب خراسان رضوی و خراسان جنوبی، رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد و در سایر مناطق بارندگی خفیف خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تصریح کرد: پنجشنبه در شرق شمال، شرق کشور و استان فارس، رگبار ضعیف و پراکنده همراه با افزایش نسبی دما پیش بینی می‌شود و در جنوب شرق کشور شامل استان کرمان، نیمه جنوبی خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان، رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید رخ خواهد داد.

ضیائیان ادامه داد: جمعه در ارتفاعات جنوب کرمان و شرق یزد، رگبار پراکنده و وزش باد انتظار می‌رود و در نوار غربی کشور روند افزایش نسبی دما را شاهد خواهیم بود.

وی گفت: شنبه در چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و ارتفاعات غرب فارس، افزایش ابر و رگبار پراکنده رخ خواهد داد و در ساعات بعدازظهر، در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، افزایش ابر، رگبار و رعد و برق انتظار می‌رود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: یکشنبه در ارتفاعات خوزستان و ایلام، استان کهگیلویه و بویراحمد، غرب فارس و شمال بوشهر، افزایش ابر و رگبار پراکنده خواهیم داشت.

ضیائیان افزود: تا روز جمعه وزش باد در نوار شرقی کشور تداوم دارد و در بعضی از ساعات روز، شدید و گاهی با گرد و خاک همراه خواهد بود، همچنین چهارشنبه و پنجشنبه خلیج فارس و تنگه هرمز مواج پیش‌بینی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت کنونی آسمان اصفهان، ابری و رگبار باران، گاهی وزش باد شدید و به تدریج نیمه ابری با بیشینه ۱۹ و کمینه ۱۲ درجه سانتی‌گراد است و روز پنجشنبه، نیمه ابری گاهی وزش باد با بیشینه ۲۲ و کمینه ۱۱ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.

کد خبر 747372

دیگر خبرها

  • انتقاد چین از تاثیرات منفی گسترش «آکوس» بر صلح و ثبات منطقه
  • واکنش روسیه به مانور نظامی ناتو در نزدیکی مرز روسیه
  • آموزش‌های مرتبط با آبزیان در استان بوشهر گسترش می‌یابد
  • ادامه بارش‌ها در مرکز، شرق، جنوب شرقی و جنوب کشور / دمای هوا در نوار غربی افزایش می‌یابد
  • تمجید چهره های سیاسی ترکیه از عملیات ایران علیه اسرائیل؛ سپاه ابرهه توسط ابابیل آهنین ایران مورد هدف قرار گرفتند ...
  • گسترش همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی
  • توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • ۱۰ کشته در برخورد دو بالگرد نظامی در مالزی+ فیلم
  • نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی
  • حملات هوایی شدید رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان/ حزب الله لبنان پایگاه‌ نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد