Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@02:38:42 GMT

وِرس از دلایل افزایش هزینه برداشت برنج در تالش  

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۵۰۲۳۲

وِرس از دلایل افزایش هزینه برداشت برنج در تالش  

ایسنا/گیلان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تالش گفت: ۳۰ درصد از شالیزارهای این شهرستان دچار وِرس شدند و این امر موجب بر افزایش هزینه برداشت محصول شده است.

علی موسوی در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه شهرستان تالش ۱۶ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که ۴۸۰۰ هکتار  این اراضی دچار ورس شده‌اند، گفت: به طور میانگین ۷۶ تا ۷۹ هزار تن برنج سفید در این شهرستان تولید می شود و امسال نیز انتظار محصول بسیار خوبی داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته ورس یا خوابیدگی ساقه‌های برنج که در اثر بارش پیش آمد، موجب افزایش هزینه تمام شده برداشت برنج برای کشاورزان شده است.

وی افزود: کشاورزان این شهرستان آنطور که باید برای بیمه‌کردن شالیزارهایشان اقدام نمی‌کنند و یکی از دلایل نبود استقبال لازم، این است که پوشش‌های حمایتی بیمه در حد انتظارشان نیست.

موسوی خاطرنشان کرد: معمولا بیمه بسیار کمتر از میزانی که کشاورزان در بروز حادثه خسارت می بینند، پول پرداخت می‌کنند و این امر موجب می‌شود که شالیکاران نسبت به بیمه کردن شالیزارشان رغبت چندانی نداشته باشند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت حمایتی بیمه محصول کیوی بسیار خوب شده است، اما کشاورزان برای بیمه محصول برنج نیاز دارند که دست کم یک چهارم خسارتی که متحمل می‌شوند را دریافت کنند، که متاسفانه اینگونه نیست.  

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تالش یکی دیگر از دغدغه های شالیکارن تالشی را مجهز نبودن سردهنه ها این شهرستان عنوان کرد و گفت: از آنجایی که این شهرستان تحت پوشش سد سفیدرود برای آبیاری برنج نیست، ضروری است برای حفاظت از سفره‌های زیرزمینی شهرستان حتما سردهنه‌ها تجهیز شوند.

وی افزود: درصورتی که کشاورزان دغدغه تامین آب نداشته باشند، طبق تقویم زراعی پیش می‌روند و هنگام برداشت برنج  با بارندگی مواجه نمی‌شوند.

موسوی گفت: تاکنون ۱۵ درصد برنج این شهرستان برداشت شده است و ۹۰ درصد نیز رسیده ست.

وی با اشاره به اینکه ورس موجب شد که کشاورازن مجبور شوند تعداد کارگرهای مورد نیاز برای برداشت برنج را افزایش دهند، گفت: کمباین‌ها نیز در شالیزارهایی که ورس رخ داده است کندتر از روش معمول پیش می‌روند و همه این موارد موجب می‌شود که برداشت برنج این شهرستان زمان بیشتری را طی کند.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی برداشت برنج خسارت برداشت برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۰۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از نانوایان و کشاورزان نمونه در مرند

امام جمعه مرند در مراسم تجلیل از نانوایان و کشاورزان نمونه با بیان اینکه یکی از الویت‌های جهادکشاورزی باید تامین امنیت غذایی باشد گفت: دستگاه‌های اجرایی مربوطه باید نظارت خود را افزایش دهند تا کیفیت محصولات ارائه شده به مردم مخصوصاً نان پخت شده افزایش یابد.

حجت الاسلام نعمت زاده با تاکید بر افزایش بازدهی نانوایی‌های شهرستان مرند اظهار کرد: استفاده از دستگاه‌های مبتنی بر علم روز در نانوایی‌ها می‌تواند بسیاری از مشکلات این حوزه را رفع کند.

وی به گله مندی مردم در خصوص قیمت‌ها اشاره و تاکید کرد: مسئولین ضمن کنترل کیفیت محصولات ایجاد ثبات قیمت کالا‌ها را نیز در دستور کار خود قرار دهند.

فرماندار مرند نیز در این جلسه با بیان اینکه امروزه گندم جزو موضوعات راهبردی کشور محسوب می‌شود گفت: جهادکشاورزی شهرستان مرند آماده است بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی نسبت به خرید تضمینی گندم اقدام کند.

 عباسی ادامه داد: در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ پیش بینی می‌شود میزان خرید تضمینی گندم در شهرستان مرند ۳۱ هزار و ۵۰۰ تن باشد.

وی با بیان اینکه علاوه بر گندم کلزا نیز جزو محصولات استراتژیک محسوب می‌شود افزود: پیش بینی کارشناسان کشاورزی از خرید تضمینی کلزا در سال زراعی پیش رو در شهرستان مرند ۲۶۰ تن می‌باشد.

فرماندار مرند ادامه داد: در شهرستان مرند ۲ مرکز خرید تضمینی گندم و یک مرکز خرید تضمینی کلزا در حال فعالیت هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل
  • افت تراز آب های زیرزمینی در کهگیلویه/توقف کشت برنج با آب زیرزمینی
  • فعالیت ۲۱ بانک نشا در آمل/کشت مکانیزه ۲۴ هزار هکتاری
  • مزایای بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر اطلاع رسانی شود
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی
  • آفت واردات بر بار برنج مازندران
  • بازار برنج را بدون حمایت دولت نمی‌توانیم مدیریت کنیم
  • تجلیل از نانوایان و کشاورزان نمونه در مرند
  • کشت کلزا در مهاباد ۵ برابر افزایش یافت