Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه آمریکا بار دیگر از اقدام این وزارتخانه در فروش تسلیحات به عربستان سعودی دفاع کرده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، به نقل از رویترز، مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در حالی روز چهارشنبه از عملکرد این وزارتخانه در فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی در سال ۲۰۱۹ دفاع کرده است که یک نهاد نظارتی دولت آمریکا در گزارش اخیر خود اعلام کرده است که فروش تسلیحات به عربستان سعودی بدون در نظر گرفتن خطر مربوط به تلفات غیر نظامیان در یمن بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یک نهاد نظارتی دولتی در آمریکا که تحقیقاتی در خصوص «فروش اضطراری» ۸ میلیارد دلاری اسلحه به عربستان سعودی و برخی متحدان عرب آمریکا در خلیج فارس انجام داده است می‌گوید که وزارت خارجه آمریکا ارزیابی روشنی از اثرات این معامله و از جمله بر تلفات انسانی در یمن نداشته است.

گزارش دفتر بازرسی کل وزارت امور خارجه آمریکا نشان می‌دهد که مایک پامپئو در ماه مه ۲۰۱۹ و به رغم مخالفت کنگره با فروش این تسلیحات به عربستان و امارات، امکان فروش این تسلیحات را ذیل قانون «فروش اضطراری» به این دو کشور فراهم کرد.

دفتر بازرسی گفته است که قصد نداشته است تا قضاوتی در خصوص اضطراری بودن یا نبودن این معامله داشته باشد.

یک روز قبل از انتشار گزارش تحقیقاتی این نهاد نظارتی، مقامات وزارت خارجه یک جلسه مطبوعاتی غیرعادی ترتیب دادند تا رسانه‌ها را نسبت به سیاست پامپئو در فروش سلاح به عربستان و امارات توجیه کنند.

پامپئو در این باره گفت: ما همه اقدامات خود را مطابق با قانون انجام داده‌ایم. من به کاری که تیمم انجام داده است، افتخار می‌کنم. ما به یک نتیجه واقعا خوب دست یافتیم. ما مانع از قربانی شدن انسان‌ها شدیم.

رئیس جمهور آمریکا دو ماه پیش در نامه‌ای خطاب به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از قصد خود برای اخراج بازرس کل وزارت خارجه آمریکا، استیو لینیک خبر داده بود. لینیک از سال ۲۰۱۳ و در زمان اوباما در این سمت بود که سپس به درخواست پامپئو و توسط ترامپ برکنار شد.

اکنون این نهاد تحقیقاتی می‌گوید که تصمیم پامپئو و ترامپ بر روی گزارش آن‌ها تاثیر منفی نگذاشته است.

گزارش دفتر بازرسی کل وزارت خارجه آمریکا معتقد است که در مجوز «فروش اضطراری» ماه مه ۲۰۱۹ وزارت خارجه، ارزیابی درستی از خطرات و یپامد‌ها‌ی این معامله نداشته است و از جمله فروش بمب‌های هدایت شونده و تاثیر آن بر غیرنظامیان عنوان شده است.

حدود ۴ هزار و ۲۲۱ قطعه سلاح از ابتدای ژانویه ۲۰۱۷ به عربستان و امارات فروخته شده است که ارزش این معاملات ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پمپئو عربستان اسلحه عربستان سعودی خارجه آمریکا فروش تسلیحات وزارت خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۱۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزیران خارجه عربستان و آمریکا در ریاض

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری الجزیره، وزارت خارجه عربستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که فیصل بن فرحان آل سعود وزیر خارجه این کشور در ریاض با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود دیدار کرده است.

بر اساس این گزارش در این دیدار موضوع غزه و گذرگاه رفح و آتش‌بس و ورود کمک‌های انسانی به غزه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

وزیر خارجه آمریکا که کشورش یکی از مهم‌ترین حامیان رژیم صهیونیستی در حمله به غزه و استمرار جنایات آن به شمار می‌رود، مدعی شد که برای تامین مطالبات انسانی در غزه نیاز به آتش بس وجود دارد. این ادعا در حالی مطرح شده که واشنگتن تاکنون ۳ بار به تنهایی قطعنامه‌های آتش بس مطرح شده در شورای امنیت را وتو کرده است.

وی خواستار تقویت تلاش‌ها برای ایجاد ثبات و منع گسترش درگیری‌ها در منطقه شد و گفت که بهترین کار برای بهبود شرایط انسانی در غزه رسیدن به آتش بس است.

بلینکن ادامه داد که استمرار کمک‌های انسان‌دوستانه طی روزهای آینده محور مذاکرات وی با دیگر طرف ها خواهد بود. وی همچنین از تلاش های نخست وزیر و وزیر خارجه قطر برای رسیدن به آتش بس تشکر و قدردانی کرد.

کد خبر 6092017

دیگر خبرها

  • دیدار وزیران خارجه عربستان و آمریکا در ریاض
  • تفرقه در وزارت خارجه آمریکا/ اختلاف بر سر حمایت تسلیحاتی از اسرائیل است
  • روسیه محل اقامت مزدوران ارتش اوکراین را بمباران کرد
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان | گفت و گوی مهم برای آتش بس در غزه
  • روسیه: ارتش اوکراین بیش از هزار نظامی دیگر را از دست داد
  • بسته تسلیحاتی 6 میلیارد دلاری آمریکا در مسیر اوکراین
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی/ تهدید روسیه به نابود کردن تسلیحات هسته ای آمریکا در لهستان
  • حمله نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی
  • روسیه: اوکراین حدود هزار نظامی دیگر را از دست داد
  • نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی حمله کردند