Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@00:42:23 GMT

پارکینسون، مهمترین بیماری سالمندی

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۵۳۳۹۱

پارکینسون، مهمترین بیماری سالمندی

متخصص بهداشت و سلامت روان گفت: پارکینسون مهمترین بیماری عصبی سالمندی به شمار می رود و از نشانه‌های بارز آن آهستگی و کندی در حرکت، سفتی در عضلات و لرزش اندام است.

زهرا مقیمی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پارکینسون نوعی بیماری عصبی یا اختلال حرکتی عنوان است که نیم تنه فرد مبتلا به این بیماری جلوتر از پاها حرکت می‌کند و این نوع راه رفتن موجب کندی در گام برداشتن بیمار مبتلا به پارکینسون می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه درمان این نوع بیماری عصبی همچنان ناشناخته باقی مانده و بررسی‌ها نشان می‌دهد سابقه خانوادگی، ژنتیک و ضربه به مغز در ابتلا به این اختلال موثر است، ‌افزود: ۵۰ تا ۷۰ سالگی اوج ابتلا به این اختلال حرکتی است و این بیماری در کنار آلزایمر به عنوان مهم‌ترین بیماری‌های اعصاب و روان دوران پیری شناخته می شود.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین عوامل شناخته شده و محتمل برای ابتلای افراد به این بیماری در حال حاضر عامل محیطی و سبک زندگی است و بعد از آن عامل ژنتیکی را می توان در مورد مبتلایان به این بیماری دخیل دانست چراکه به گفته بسیاری از پزشکان و روانپزشکان زمینه وراثتی بودن زمانی مطرح می شود که سن فرد مبتلا زیر ۵۰ سال باشد در غیر این صورت عوامل ژنتیک جز در مواردی خاص تأثیری در ابتلا به بیماری پارکینسون ندارد.

مقیمی احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون را تنها با افزایش سن دانست و افزود: آهستگی و کندی در حرکت اندام، سفتی در عضلات و لرزش اندامی همچون دست و پا از شایع‌ترین علائم مبتلایان به این بیماری عصبی است. کندی در پلک زدن  یا صحبت کردن از دیگر موارد و نشانه های ابتلا به پارکینسون به شمار می رود که در برخی مواقع گفته می شود بیمار دچار فلج اندام شده یا این اختلال اندام توانایی عضلانی فرد بیمار را کاهش داده است.

این رواندرمانگر گفت: در افراد مبتلا به پارکینسون ترشح دوپامین به عنوان انتقال دهنده پیام های عصبی در مغز با اختلال مواجه است و از طرفی کمبود این ماده در مغز موجب می شود فرد مبتلا کمتر احساس شادی کند و افسردگی و اضطراب به عنوان اختلالات روانی و استرس زا بیشتر به سراغ این دسته بیماران می آید.

وی با بیان اینکه علائم روانی بیماران مبتلا به پارکینسون بیشتر شامل اختلال در خواب، ادرار، بویایی و کاهش وزن است، تصریح کرد: بیمار مبتلا به پارکینسون برای اینکه زندگی یکنواختی نداشته و از طرفی امیدوار به بهبود باشد نیاز است با تغذیه سالم و مناسب و همچنین فعالیت های نشاط آور تا حدودی بیماری خود را کنترل و یا کاهش دهد و از همه مهمتر در مواجهه با فعالیت یا رفتارهای استرس زا دوری کند.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: مبتلا به پارکینسون بیماری عصبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۳۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن

همشهری آنلاین ـ لاله غزالی: کووید ـ ۱۹ و زیرسویه‌های آن حدود ۳ سال جهان را با مخوف‌ترین پاندمی قرن مواجه کرد و جان بسیاری از انسان‌ها را گرفت. اکنون که این بیماری فروکش کرده و آمار ابتلا به آن و تلفاتش کاهش پیدا کرده است، پزشکان و متخصصان در حال پژوهش درباره مسائل مرتبط با آن هستند.

اکنون موضوع مهم درباره کرونا عوارض آن است چراکه محققان براساس مطالعات خود ثابت کرده‌اند این بیماری تبعات و عوارضی دارد که مبتلایان را تا سال‌ها پس از بهبودی هم درگیر خود می‌کند.
عوارض این بیماری برای افراد متفاوت است و فاکتورهایی همچون سابقه بیماری‌ها، ژنتیک، میزان ایمنی بدن و... را دربر می‌گیرد.

کرونا عوارض کوتاه‌مدت و بلندمت دارد و می‌تواند به اندام‌های حیاتی بدن شامل قلب، ریه، مغز، کبد، کلیه و... آسیب بزند و باعث سکته قلبی و مغزی، افزایش احتمال ابتلا به پارکینسون و آلزایمر، نارسایی کلیه، ریزش مو و بثورات پوستی، مشکلات تنفسی، خستگی مزمن و... شود.

آنچه در این میان به آن کمتر پرداخته شده، عوارض روانی کروناست و حتی شاید فرد بهبودیافته نداند بعضی تغییرات خلقی وی به دلیل کرونا باشد. این در حالی است که پژوهشگران در تحقیقات خود به نشانه‌های متقنی از ارتباط بیماری‌های روانی با کرونا دست یافته‌اند و تاکید می‌کنند افراد درگیر باید از این موضوع آگاه باشند و برای درمان اقدام کنند.

در اینفوگرافیک زیر شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن را مشاهده می‌کنید:

گرافیست: داود سرخوش

کد خبر 846950 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها کرونا خبر مهم بیماری - ویروس بیماری - بیمارستان بیماری روانی روانشناسی

دیگر خبرها

  • شناسایی ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد
  • پیوند مدفوع می تواند علائم حرکتی در پارکینسون را بهبود بخشد
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان/ فوت ۱ مبتلا
  • کودکان پسر ۴ برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اوتیسم مبتلا می‌شوند
  • افراد مبتلا به آب‌سیاه نقاشی‌های معروف را چه شکلی می‌بینند؟ (+عکس)