Web Analytics Made Easy - Statcounter

حنیف غفاری کارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد اینکه معاون وزیر خارجه روسیه از برگزاری محتمل کمیسیون مشترک برجام به طور حضوری در آینده نزدیک خبر داد، گفت: نشست‌های کمیسیون مشترک برجام یک امر روتین و قابل پیش‌بینی است و زمان انعقاد توافق هسته‌ای ایران و اعضای ۱+۵، مقرر شد که به مدیریت ریاست بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در آن زمان خانم موگرینی و اکنون آقای جوزف بورل، جلساتی را برگزار کنند با اعلام اینکه مواضع طرفین و نقاط اختلافی مطرح و راهکار‌هایی برای حل و فصل آن‌ها سنجیده شود و آنچه اخیرا مقامات روسی هم اعلام کردند، مصداق یک نشست اضطراری نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: در نشست قبلی کمیسیون مشترک برجام بیشتر طرفین توافق هسته ای وضعیت موجود را اعلام و توصیف کردند و  جمهوری اسلامی ایران هم دوباره بر بدعهدی و بی تفاوتی اتحادیه اروپا نسبت به حفظ منافع ایران تاکید کرد.

غفاری ادامه داد: اتحادیه اروپا در نشست گذشته برجام خیلی صریح اعلام کرد که به دلیل فشار‌های آمریکا قدرت بیشتری برای اینکه منافع جمهوری اسلامی ایران در برجام را ندارد و حتی طرف‌های اروپایی به توجیه همکاری خود با آمریکا بر سر موضوعاتی مانند فعالسازی مکانیسم ماشه و بحث‌هایی در خصوص بحث تحریم تسلیحاتی ایران پرداختند.

کارشناس مسائل اروپا تصریح کرد: نشست آتی کمیسیون مشترک برجام  از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه  اولا به اکتبر یعنی پایان تحریم تسلیحاتی ایران نزدیک می‌شویم و در اینجا طرف اروپایی ناچار است که مواضع خود را رسما و صریحا در این خصوص اعلام کند، لذا بازیگران اروپایی معمولا به حرکت در حالت ابهام علاقمند هستند و ابهام سازی هدفمند در هر مذاکره و در هر پرونده از جمله برجام را یکی از تاکتیک‌های خود می‌دانند، بنابراین طرف اروپایی در نشست پیش رو به دلیل نزدیکی به زمان اتمام تحریم تسلیحاتی ایران مجبور است، موضع رسمی و علنی خود را در این مورد اعلام کند.

بیشتر بخوانید

نشست امروز شورای امنیت باید جلسه محاکمه آمریکا و اروپا شود  ایران بر روی اینکه چه کسی در کاخ سفید باشد، حساب باز نکرده است

او با اشاره به انتخابات پیش رو آمریکا، گفت: جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود بر روی اینکه چه کسی در کاخ سفید باشد، حسابی باز نکرده و نباید هم باز کند، اما طرف اروپایی این مسئله برایش اهمیت دارد، یعنی طرف اروپایی کاملا به یک متغیری وابسته به جریان قدرت در واشنگتن تبدیل شده است. در چنین شرایطی طرف اروپایی قطعا طرح‌ها و پیشنهاداتی را ارائه خواهد داد و نکاتی را ناظر بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مطرح می‌کند، اما جمهوری اسلامی ایران و خصوصا وزارت امور خارجه کشورمان که مذاکرات را در دست دارد، باید بر خطوط قرمزی مانند بی تاثیر بودن انتخابات واشنگتن بر مطالبات ایران تاکید کند.

غفاری ادامه داد: دستگاه دیپلماسی کشورمان باید بر متعهد بودن اتحادیه اروپا تاکید کند، چراکه طرف اروپایی در اینجا طرف تعهد است نه طرف واسطه گر، در حالی که  اروپایی‌ها طی چندین دور مذاکرات کمیسیون مشترک برجام از طرف متعهد خارج شدند و به یک طرف واسطه گر تبدیل شدند یعنی پیشنهاداتی را مطرح می‌کنند تا به قول خودشان رضایت آمریکا را تامین کنند و از آن طرف هم یک امتیاز بسیار کوچک و نسبی را هم به ایران دهند، در صورتی که تهران آن را قبول نکرده و قبول نخواهد کرد.

کارشناس مسائل اروپا تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان طرفی که محق است که تحریم‌های تسلیحاتی آن در ماه اکتبر تمام شود و از مزایای برجام بهره‌مند شود، باید در مقام طرف مطالبه‌گر و در مقام طرفی که دست برتر را در مذاکرات دارد از اروپا طلب شفافیت کند و عواقب و تبعات هرگونه تصمیم اتحادیه اروپا در نشست آتی که برگزار خواهد شد را بر عهده و گردن خود طرف‌های اروپایی بگذارد.

او افزود: زمانِ قاطعانه‌تر سخن گفتن با طرف اروپایی فرا رسیده است و  ان‌شاءالله دیپلمات‌های ما هم بتوانند آن را لحاظ و کاملا رعایت کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: توافق هسته ای ایران کمیسیون مشترک برجام ایالات متحده آمریکا اتحادیه اروپا جمهوری اسلامی ایران کمیسیون مشترک برجام اتحادیه اروپا طرف اروپایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۳۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رده‌بندی جدید لیگ‌های اروپایی؛ سری آ پس از 17 سال در بین دو لیگ برتر اروپا!

لالیگا به جایگاه سوم سقوط کرد و سری آ جای لیگ باشگاهی اسپانیا را در رده‌بندی جدید یوفا گرفت.

طرفداری | سری آ این روزها حال خوشی دارد و پس از اینکه آنها سهمیه پنجم لیگ قهرمانان اروپا را به طور قطعی بدست آوردند حال به رده دوم برترین لیگ‌های اروپایی هم صعود کردند.

رده‌بندی جدید لیگ‌های اروپایی از سوی یوفا منتشر شده که طبق عادت این چند سال، لیگ برتر انگلیس در جایگاه نخست قرار گرفته است. حتی حذف تیم‌های انگلیسی از تورنمنت‌های معتبر یوفا هم باعث نشده تا جایگاه اول لیگ برتر دچار خدشه شود و هنوز هم لیگ برتر انگلیس از دید و امتیازات فیفا در رده اول قرار گرفته است. نکته مهم اما در رده‌بندی جدید یوفا، جایگاه سری آ است. سری آ در رده‌بندی جدید یوفا به جایگاه دوم صعود کرده است.

این برای اولین بار و از فصل 07-2006 است که در آخرین رده بندی لیگ‌های اروپایی، سری آ را در بین دو لیگ اول قاره سبز می‌بینیم. اتفاقی که مطمئنا می‌تواند تاثیرات مثبتی در آینده برای فوتبال ایتالیا در پی داشته باشد. نکته مهم دیگر در این رده‌بندی سقوط لالیگا به رده سوم است. سیاست‌های خاویر تباس که به عقیده بسیاری از کارشناسان و هواداران فوتبال، اشتباه است تاثیر خودش را در رده‌بندی جدید یوفا به وضوح نشان داده است. در ادامه نگاهی به رده‌بندی 10 لیگ برتر اروپا می‌اندازیم.

10 لیگ برتر فوتبال اروپا در رده‌بندی جدید یوفا سیاست‌های خاویر تباس و سقوط لالیگا به جایگاه سوم لیگ‌های برتر اروپا

از دست ندهید ????????????????????????

جای خسرو حیدری بودم پیشنهاد منچسترسیتی را قبول می‌کردم! مرد هزار چهره؛ یورگن کلوپ مشاور مالی شد (فیلم) خوشحالی باورنکردنی جیمی کرگر در دیوار زرد! (فیلم) لیونل مسی در شکل‌وشمایلی که هرگز ندیده‌اید! (عکس)

دیگر خبرها

  • پاسخ به یک ابهام بزرگ درباره فصل جدید «پایتخت»
  • پاسخ به یک ابهام بزرگ دربراه فصل جدید «پایتخت»
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا / واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا/ واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد
  • جهش ۴۶ درصدی صادرات آلمان به ایران در فوریه ۲۰۲۴
  • واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد
  • تجارت ۸۵۰ میلیون یورویی ایران و اتحادیه اروپا در ۲ ماه
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا
  • رده‌بندی جدید لیگ‌های اروپایی؛ سری آ پس از 17 سال در بین دو لیگ برتر اروپا!
  • چالش های اتحادیه اروپا در خاورمیانه چیست؟/ نگاه بروکسل به پرونده هسته ای ایران با اسرائیل متفاوت است/ اتحادیه اروپا می تواند با ایران در مقابله با تهدیدهای مشترک همکاری کند