Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی رستمی فرماندار تربت حیدریه درنشست چالش‌ها و فرصت‌های صنعت نوغان داری و ابریشم گفت: رونق و احیا صنعت ابریشم کشی شهرستان ازین جهت حائز اهمیت است که علاوه بر نقش سازنده این حرفه در معیشت و اقتصاد بیش از ۲۰ هزار نفر، دارای عقبه و میراث فرهنگی و معنوی گران بهایی است که از گذشتگان به یادگار مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او افزود: مردم سخت کوش این منطقه در حالی میراث دار این صنعت ارزشمند هستند که در گذشته بیش از ۳هزار کارگاه ابریشم کشی در بخش بایگ فعال بوده که بنا به دلایل مختلف این تعداد اکنون به ۶۰۰ کارگاه کاهش یافته است.

فرماندار تربت حیدریه ادامه داد: از ۸۵ سال پیش اداره کل نوغانداری استان در این شهرستان مستقر بوده و در حال حاضر تمام زیر ساخت‌های لازم برای توسعه و شکوفایی بیشتر این حرفه در شهرستان وجود دارد و باید تلاش کنیم ضمن جلوگیری از خام فروشی، در کنار صنعت نوغانداری، صنایع فراوری وابسته به آن از‌جمله ابریشم بافی، زری بافی و سایر دستبافته‌های سنتی و هنری بیشتر احیا شود و ارزش افزوده و سوداوری آن به مردمان سخت کوش این بخش بازگردد.

رستمی بیان کرد: خام فروشی و واردات بی رویه نخ را از آفت‌های این صنعت است و پیشنهاد می‌گردد جهت جان دادن به این پیشه کهن تعرفه واردات نخ که در سال گذشته ۲۷ درصد بوده به ۴۰ درصد افزایش یابد، ضمن اینکه بخشی از این تعرفه جهت حمایت از آن دوباره به این بخش تزریق شود.

او تصریح کرد: راه اندازی مرکز پژوهش‌های علمی نوغان داری در تربت حیدریه، اصلاح ژنتیکی تخم نوغان و مجوز افزایش سقف ورود پیله ابریشم برای احیا و راه اندازی کارگاه‌های بیشتر از دیگر موارد حمایتی است.

انتهای پیام/ا. غ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ابریشم بافی نوغان داری اشتغال زایی خام فروشی تربت حیدریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۵۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز توزیع بیش از ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان؛ عدیل سروی زرگر در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: توزیع تخم نوغان در ۱۱ مرکز توسعه‌ی نوغانداری و ۸ اداره‌ی جهاد کشاورزی گیلان آغاز شده است.
وی اضافه کرد: نوغانداران برای دریافت تخم نوغان مورد نیاز خود، هرچه زودتر به مراکز توزیع در سراسر گیلان مراجعه کنند.
رئیس مرکز توسعه‌ی نوغانداری کشور با بیان اینکه پارسال ۱۳ هزار و ۵۰۰ جعبه‌ی تخم نوغان در گیلان توزیع شده بود، افزود:حجم جعبه‌های تخم نوغان امسال ۱۲ درصد بیشتر از پارسال است.
عدیل سروی زرگر قیمت هر جعبه تخم نوغان را ۲۸ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این قیمت در سراسر کشور یکسان است.
وی اضافه کرد: سال گذشته هزار و ۷۲۲ تن پیله ی‌تر ابریشم در کشور تولید شد که گیلان با تولید ۵۱۰ تن سهم حدود ۲۹ درصدی این صنعت را به خود اختصاص داد.
رییس مرکز توسعه‌ی نوغانداری کشور همچنین از اتخاذ تدابیر لازم برای افزایش تولید قلمه و نهال درخت توت برای تامین نیاز نوغانداران در سراسر کشور از جمله گیلان خبر داد و افزود: علاوه بر تولید ۱۴۶ هزار اصله نهال توت در شرکت دامپروری سپیدرود، ۸۷۰ هزار قلمه‌ی توت هم درایستگاه‌های منابع طبیعی تولید و در اختیار نوغانداران قرار گرفته است.
رضا صورتی زنجانی، رییس مرکز تحقیقات ابریشم کشور نیز با تشریح روند تولید تخم نوغان در این مرکز گفت: تا سال ۱۴۰۱ حجم تولید تخم نوغان ایرانی تنها ۴ هزار و ۳۰۰ جعبه بود که این رقم پارسال به ۱۰ هزار جعبه افزایش یافت و اکنون برای تولید ۱۵ هزار جعبه ایی هدف گذاری شده است.
به گفته‌ی کارشناسان این حوزه هر ۲ و نیم کیلو پیله ی‌تر یک کیلو پیله‌ی خشک تولید و از هر ۲ و نیم کیلو پیله‌ی خشک هم یک کیلوگرم نخ ابریشم استحصال می‌شود.

دیگر خبرها

  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • شرکت ملی نفت منطقه تربت‌حیدریه افزون‌ بر ۷۰۰ بازدید انجام داد
  • آغاز توزیع بیش از ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان
  • کشف و ضبط هشت هزار عدد قرص متادون ۴۰ خارج از شبکۀ توزیع در تربت حیدریه
  • نامگذاری خیابانی در تهران به نام اولین روزنامه نگار شهید ایران
  • بانک‌ها اعتبارات را به سمت تولید سوق دهند
  • ویزیت رایگان ۷۴ سالمند ساکن در سرای سالمندان تربت حیدریه
  • ساخت ۱۰ تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی
  • نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه
  • کشف ۵۰ تن رب غیر مجاز در تربت حیدریه