Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-19@11:36:58 GMT

روز مباهله چه روزی است؟

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۵۸۵۳۸

روز مباهله چه روزی است؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بیست‌وچهارم ذی‌الحجه روز مباهله نام گرفته است. در این روز که روز نزول آیه «تطهیر» نیز هست، خداوند بر ارزش‌ها و فضیلت‌های اهل بیت (ع) و جایگاه راستین آنان در درک و شناخت اسلام راستین مهر تأییدی دیگر زد. روایات فراوانی در منابع معروف و دست اول اهل سنّت و منابع اهل بیت (ع) آمده است، که با صراحت می‌گوید: آیه مباهله درباره حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه (س)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) نازل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رویداد مباهله از رویداد‌های صدر اسلام است. هنگامی که پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت (ع) در یک سو و مسیحیان نجران در دیگر سو آمادهٔ مباهله یا نفرین طرف دروغگو شدند.

مسیحیان نجران که به مدینه آمده بودند تا در مورد درستی دعوت پیامبر (ص) پژوهش کنند با او به محاجه (دلیل آوردن) پرداخته، سرانجام بحث شان به جایی کشید که حضرت محمد (ص) خواست تا با آن‌ها مباهله کند.

هر یک از دو طرف با افراد خود به محل مباهله رفتند. مسیحیان وقتی دیدند که پیامبر اکرم (ص) با عزیزترین کسانش یعنی (حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه (س)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع)) می‌خواهد آن‌ها را به چالش بکشد مطمئن شدند که حضرت محمد (ص) اگر به خودش مطمئن نبود، جان خانواده اش را به خطر نمی‌انداخت. پس از مباهله کناره گرفتند.

بیشتربخوانید

چرا آیه مباهله نازل شد؟

از ام سلمه نقل کرده‌اند که در همان روز رسول خدا (ص) همان چهار نفر همراهان خود را در زیر عبای موئی و مشکین رنگ خود گردآورد و این آیه را تلاوت نمود: «إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً» این رویداد از سوی مسلمانان به عنوان یکی از برجستگی‌های اهل بیت محسوب شده و به عنوان دلیلی برای اثبات این امر که اصحاب کساء (حضرت محمد (ص)، امیرالمومنین علی (ع)، حضرت فاطمه (س)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع)) هستند، استفاده می‌شود.

بیست و چهارم ذی‌الحجه روز مباهله نام دارد و جارالله زمخشری از دانشمندان بزرگ معتزلة، در کتاب تفسیر کشاف به فضیلت اصحاب کسا (کسانی که در روز مباهله همراه پیامبر بودند.) اشاره کرده است.

مباهله در اصل از ماده بَهْل (بر وزن اَهْل) به معنی رها کردن است. این واژه را به معنی هلاکت و لعن و دوری از خدا معنی کرده‌اند آن نیز به خاطر رها کردن و واگذار نمودن بنده به حال خویش و خروج از سایه لطف خداست، اما از نظر مفهوم متداول که در آیه به آن اشاره شده، مباهله به معنی نفرین کردن دو نفر به همدیگر است. به این ترتیب که وقتی استدلالات منطقی سودی نداشت، افرادی که با هم درباره یک مسأله مهمّ دینی گفتگو دارند در یک جا جمع می‌شوند و به درگاه خدا تضرّع می‌کنند و از او می‌خواهند که دروغگو را رسوا سازد و مجازات کند، همان کاری که پیامبر اسلام (ص) در برابر مسیحیان نجران کرد، که در آیه ۶۱ سوره آل عمران به آن اشاره شده است.

در این آیه می‌خوانیم: (فَمَن حاجَّکَ فیهِ مِن بَعدِ ما جائَکَ مِنَ العِلمِ فَقُل تَعالَوا نَدْعُ اَبنائَنا وَ اَبنائَکُمْ وَ نِسائَنا وَ ئِسائَکُمْ وَ اَنْفُسَنا وَ اَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعنَةَ اللهِ عَلی الکاذِبینَ).

«هر گاه بعد از علم و دانشی که به تو رسیده، (باز) کسانی درباره مسیح با تو به ستیز برخیزند، بگو: "بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما نیز فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما نیز زنان خود را، ما از نفوس خود (و کسی که همچون جان ما است) دعوت کنیم، شما نیز از نفوس خود، آنگاه مباهله (و نفرین) کنیم، و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم"».

این آیه به ضمیمه آیاتی که قبل و بعد از آن نازل شده، نشان می‌دهد که در برابر پافشاری مسیحیان در عقاید باطل خود، از جمله ادعای الوهیت حضرت مسیح (علیه السلام) و عدم کارایی منطق و استدلال در برابر لجاجت آنها، پیامبر (ص) مأمور می‌شود که از طریق مباهله وارد شود، و صدق گفتار خود را از این طریق خاصّ و روحانی به ثبوت برساند، یعنی با آن‌ها مباهله کند تا راستگو از دروغگو شناخته شود!

تفسیر آیه

«هر گاه (مسیحیان) بعد از علم و دانشی که به تو رسیده (درباره نفی الوهیت مسیح (علیه السلام) و تثلیت و انحرافاتی از این قبیل) با تو به بحث و ستیز برخیزند، به آن‌ها بگو: "ما فرزندان خود را دعوت کنیم شما نیز فرزندان خود را (فَمَن حاجَّکَ فیهِ مَن بَعدِ ما جائَکَ مِنَ العِلمِ فَقُل تَعالَوا نَدْعُ اَبنائَنا وَ اَبنائَکُم)، ما زنان خویش را دعوت نماییم و شما نیز زنان خود را، (وَ نِسائَنا وَ نِسائَکُمْ)، ما از نفوس خود (و کسی که همچون جان ما است) دعوت می‌نماییم و شما نیز نفوس خود (وَ اَنفُسَنا وَ اَنفُسَکُمْ).

آنگاه مباهله (نفرین) کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم: (ثُمَّ نَبْتَهِل فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللهِ عَلَیَ الکاذِبینَ).

بدون تردید از نظر تاریخی این مسئله واقع شد. یعنی پیامبر (صلی الله علیه وآله) گروهی را انتخاب کرد و همراه خود برای مباهله آورد.

در روایات اسلامی که مفسّران و محدّثان نقل کرده‌اند آمده است «هنگامی که آیه فوق نازل شد پیامبر (ص) به مسیحیان نجران پیشنهاد مباهله داد، بزرگان مسیحی از پیامبر (ص) یک روز مهلت خواستند، تا در این باره به شور بنشینند. اسقف (اعظم) به آن‌ها گفت: "نگاه کنید، اگر فردا محمد با فرزند و خانواده‌اش برای مباهله آمد از مباهله با او بپرهیزید، و اگر اصحاب و یارانش را همراه آورد با او مباهله کنید که او پایه و اساسی ندارد".

فردا که شد که پیامبر (ص) آمد، در حالی که دست حضرت علی (ع) را گرفته بود و امام حسن (ع) و امام حسین (ع) پیش روی او حرکت می‌کردند، و حضرت فاطمه (علی‌ها السلام) پشت سر او مسیحیان و در پیشاپیش آنان" اسقف اعظم آنان بیرون آمدند.

هنگامی که پیامبر (ص) را با همراهان مشاهده کرد، پرسید: این‌ها چه کسانی هستند؟ " گفتند: "این یکی، پسر عمو و داماد او است، و این دختر زاده‌های او هستند، و این بانو، دختر او است که از همه نزد او گرامی‌تر است. " اسقف نگاهی کرد و گفت: "من مردی را می‌بینم که مصمّم و با جرأت در مباهله آمده و می‌ترسم او راستگو باشد، و اگر راستگو باشد بلای عظیمی بر ما وارد خواهد شد. " سپس گفت: "ای ابوالقاسم (محمد (ص)) ما با تو مباهله نخواهیم کرد، بیا با هم صلح کنیم"»!

و در بعضی از روایات آمده که اسقف اعظم گفت: «من صورت‌هایی را می‌نگرم که اگر از خدا بخواهند کوه را از جا برکند چنین خواهد شد! پس مباهله نکنید که هلاک خواهید شد»!

همین مضمون با تفاوت‌هایی که به اصل قضیه ضرر نمی‌زند، در بسیاری از تفاسیر دیگر نیز آمده است، مانند تفسیر فخر رازی (جلد ۸، صفحه ۱۰) و قرطبی (جلد ۲، صفحه ۱۳۴۶) و روح البیان (جلد ۲، صفحه ۴۴) و روح المعانی (جلد ۳، صفحه ۱۸۸) و بحر المحیط (جلد ۲، صفحه ۴۷۲) تفسیر بیضاوی (ذیل آیه مورد بحث) و تفاسیر دیگر.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: روز مباهله قرآن کریم فرزندان خود مسیحیان نجران امام حسین روز مباهله حضرت فاطمه امام حسن نفوس خود شما نیز اهل بیت نازل شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۸۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر + جزئیات | تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در گفتگویی که با خبر ۱۴ رسانه ملی داشت، از صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر خبر داد و گفت: تاکنون صحت انتخابات در ۱۳۳ حوزه انتخابیه توسط شورای نگهبان تایید شده است.

وی با اشاره به اینکه روز گذشته صحت انتخابات در ۵۲ حوزه انتخابیه اعلام شد، عنوان کرد: بررسی‌ها در مورد سایر حوزه‌های انتخابیه ادامه دارد و زمانی که به جمع‌بندی برسیم، اعلام خواهد شد.

دکتر طحان‌نظیف سپس به اعلام اسامی ۸۱ حوزه انتخابیه که صحت انتخابات در آن‌ها تایید شده پرداخت که عبارتند از:

استان تهران:
۱. تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

استان بوشهر:
۲. بوشهر، گناوه و دیلم
۳. دشتی و تنگستان
۴. دشتستان
۵. کنگان، دیـر، جم و عسلویه

استان هرمزگان:
۶. بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی‌آباد و خمیر
۷. میناب، رودان، جاسک، بشاگرد و سیریک

استان آذربایجان شرقی:
۸. تبریز، آذرشهر و اسکو
۹. سراب
۱۰. شبستر
۱۱. کلیبر، خداآفرین و هوراند
۱۲. مراغه و عجب‌شیر
۱۳. مرند و جلفا
۱۴. ملکان و لیلان
۱۵. میانه
۱۶. هشترود و چاراویماق
۱۷. ورزقان

استان سمنان:
۱۸. سمنان، مهدی‌شهر و سرخه
۱۹. شاهرود و میامی
۲۰. گرمسار و آرادان

استان کرمان:
۲۱. بم، ریگان، فهرج، نرماشیر و گنبکی
۲۲. رفسنجان و انار
۲۳. زرند و کوهبنان
۲۴. سیرجان و بردسیر
۲۵. شهر بابک
۲۶. کهنوج، منوجان، رودبارجنوب، قلعه گنج، فاریاب و جازموریان

استان آذربایجان غربی:
۲۷. ارومیه
۲۸. بوکان
۲۹. پیرانشهر، سردشت و میرآباد
۳۰. خوی و چایپاره
۳۱. ماکو، چالدران، پلدشت و شوط
۳۲. مهاباد
۳۳. میاندوآب، چهاربرج و باروق
۳۴. نقده و اشنویه
۳۵. شاهین‌دژ و تکاب

استان سیستان و بلوچستان:
۳۶. زاهدان
۳۷. ایرانشهر، راسک، سرباز، دلگان، فنوج، بمپور، بخش‌های بنت، آشار و آهوران
۳۸. چاه‌بهار، نیک‌شهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد
۳۹. خاش، میرجاوه، تفتان، بخش های نصرت‌آباد و کورین
۴۰. سراوان، مهرستان، سیب و سوران و گلشن

استان کرمانشاه:
۴۱. کرمانشاه
۴۲. اسلام آبادغرب و دالاهو
۴۳. پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر
۴۴. سنقر
۴۵. قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب
۴۶. کنگاور، صحنه و هرسین

استان گلستان:
۴۷. گرگان و آق قلا
۴۸. رامیان و آزادشهر
۴۹. علی آباد کتول
۵۰. گنبدکاووس
۵۱. مینودشت، کلاله، گالیکش و مراوه‌تپه

استان فارس:
۵۲. شیراز و زرقان
۵۳. آباده، بوانات، خرمبید و سرچهان
۵۴. نی‌ریز، استهبان و بختگان
۵۵. اقلید
۵۶. جهرم و خفر
۵۷. سپیدان و بیضاء
۵۸. سروستان، خرامه و کوار
۵۹. فسا
۶۰. کازرون و کوه‌چنار
۶۱. لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم
۶۲. مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد
۶۳. ممسنی و رستم

استان گیلان:
۶۴. رشت و خمام
۶۵. آستارا
۶۶. آستانه اشرفیه
۶۷. بندرانزلی
۶۸. رودبار
۶۹. رودسر و املش
۷۰. طوالش، رضوانشهر و ماسال
۷۱. فومن و شفت
۷۲. لاهیجان و سیاهکل
۷۳. لنگرود

استان چهارمحال و بختیاری:
۷۴. شهرکرد، بن، سامان و فرخ‌شهر
۷۵. اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار
۷۶. لردگان، خانمیرزا و فلارد

اقلیت‌های دینی:
۷۷. زرتشتیان
۷۸. کلیمیان
۷۹. مسیحیان آشوری و کلدانی
۸۰. مسیحیان ارمنی شمال ایران
۸۱. مسیحیان ارمنی جنوب ایران

گفتنی است؛ سخنگوی شورای نگهبان در نشستی که روز گذشته (شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲) با خبرنگاران داشت نیز به اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان کشور پرداخت.

کد خبر 839780 برچسب‌ها خبر ویژه مجلس - انتخابات شورای نگهبان

دیگر خبرها

  • دعای بدون عمل سرانجامی ندارد
  • تبادل فرهنگ‌ها پیوست سفر‌های نوروزی قرار گیرد
  • توزیع ۴۶۰۰ بسته معیشتی در مناطق کم برخوردار استان
  • اعتراض شدید برادر امام خمینی به انتخابات دور اول مجلس شورای اسلامی در خمین
  • «طرح مسطورا» بارزترین کار فرهنگی در ماه رمضان اجرا می شود
  • اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر + جزئیات | تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید
  • اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر
  • تایید صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر
  • دشمن به دنبال فریب مردم و استحاله فرهنگی است
  • حجت الاسلام والمسلمین رفیعی: امید به خداوند باید همراه با تلاش و کوشش باشد