Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-26@04:38:36 GMT

تصاویر| برداشت پسته وحشی در مراوه تپه

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۶۱۴۹۵

تصاویر| برداشت پسته وحشی در مراوه تپه

آفتاب‌‌نیوز :

ارتفاعات شهرستان مراوه تپه در استان گلستان به علت شرایط آب و هوایی خاص، زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های گرم دارد و زیستگاه طبیعی مناسبی برای رشد درختان پسته به وجود آورده است.رشد و باردهی این درختان به صورت خودرو قدمتی ۸۰۰ ساله دارد.

درختان پسته وحشی در گستره 30 هزار هکتاری پراکنده شده‌اند که با مجوز اداره منابع طبیعی، مردم منطقه زیر نظر شرکت توسعه بصیرت مراوه تپه فقط اجازه مدیریت، بهره‌وری و بهره‌برداری از ۵۶۰۳ هکتار از این درختان را دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برداشت پسته وحشی ارگانیگ از درختان جنگلی و کوهی منطقه مرزی قازانقایه و هفت روستای دهستان «پالیزان» که درشمال شرق استان گلستان واقع شده، انجام می‌شود.

شرکت توسعه بصیرت نزدیک به هزار نفر عضو دارد که همگی مردم روستاهای اطراف هستند. هر سال با آغاز فصل برداشت پسته، کوه‌های منطقه از قرق خارج شده و مردم می‌توانند پسته را برداشت کنند. برداشت پسته در قالب تعاونی به مردم محروم روستاهای مجاور واگذار می‌شود تا هم در اقتصاد منطقه و هم در توسعه و نگهداری درخت‌ها و بهره‌برداری از آنها مؤثر باشد.

یکی از مشکلات موجود، برداشت زودهنگام پسته در این منطقه است که باعث کند شدن تکثیر درختان می‌شود. به گفته مدیر جهاد کشاورزی مراوه‌تپه، وسعت ذخیره‌گاه ژنتیکی پسته مراوه‌تپه در ۶۰ سال گذشته ۵۰ هزار هکتار بود که به علت برداشت زودهنگام محصول، چرای بی‌رویه دام و قطع درختان، به ۷ هزار هکتار کاهش یافته است. قاچاق پسته توسط افراد سود جو و خارج کردن آن از مبادی غیر قانونی ، همچنین قیمت گذاری های نامتعارف توسط آنها یکی دیگراز دلایلی است که باعث شده مردم منطقه از منافع حاصل از این محصول بی‌بهره باشند.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: پسته وحشی شهرستان مراوه تپه استان گلستان برداشت پسته مراوه تپه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۱۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخریب برخی از خانه‌ها و اراضی کشاورزی بخش کویرات آران و بیدگل

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ بخشدار کویرات آران وبیدگل گفت:در پی بارش شدید باران، در ۴۸ ساعت گذشته در روستای حسین آباد آران و بیدگل سه منزل مسکونی و یک باب مغازه به طور کامل تخریب شد.
رضاپور با اشاره به آسیب ۱۵۰ هکتار باغ پسته در این بخش افزود: در بخش راه‌ها نیز به جاده دو بانده آران و بیدگل به ابوزیدآباد و روستا‌های محمد آباد و باغ‌های پسته، جو و گندم روستای فخره آسیب جدی وارد شده است.
وی گفت: با کمک مردم محلی و مسوولان شهرستان گروه‌های امدادی به منطقه اعزام و با ایجاد سیل بند از ورود بیشتر آب به داخل روستا‌های بخش کویرات جلوگیری شد.
بخش کویرات با حدود ۱۷ هزار نفر جمعیت در ۴۰ کیلومتری مرکز آران و بیدگل واقع است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ادامه آبیاری نخلستان‌های آبپخش تا برداشت محصول
  • علت قطع درختان منطقه ۷ تهران توسط مأموران شهرداری چیست؟ + ویدئو
  • امکان کاهش ۲۰ درصدی ضایعات برداشت گندم با روش‌های علمی
  • ممنوعیت برداشت فرآورده‌های جنگلی و مرتعی بدون اخذ مجوز در دماوند
  • واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری قم به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
  • تخریب برخی از خانه‌ها و اراضی کشاورزی بخش کویرات آران و بیدگل
  • رژیم صهیونیستی تاکنون از هیچ تجاوز و وحشی‌گری علیه مردم غزه دریغ نکرده است
  • پیشنهاد شهروند نی ریزی برای جلوگیری از خشکسالی در پی خشک شدن درختان پسته
  • بهره برداری از آب‌های انتقالی به دریاچه ارومیه ممنوع است
  • انجام عملیات سم‌پاشی درختان در منطقه ۵ اصفهان