Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، VRAM  یا همان Video RAM یک حافظه مخصوص است که کارت گرافیک از آن برای ذخیره‌سازی و دسترسی به داده‌های گرافیکی استفاده می‌کند. این روز‌ها میزان VRAM یکی از مهم‌ترین فاکتور‌ها در مشخصات کارت‌های گرافیک است. در این راهنما می‌خواهیم توضیح دهیم که خیلی ساده به این سوال جواب دهیم: چه مقدار VRAM برای بازی کردن بازی‌های جدید لازم داریم؟

VRAM چیست؟

اول از همه، اصلا VRAM چیست و چه فرقی با RAM عادی دارد؟

خب، VRAM از نظر اصولی همان کار RAM سیستم را انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

RAM داده‌های ضروری را ذخیره می‌کند تا پردازنده بتواند به آن‌ها سریعا دسترسی پیدا کند و سیستم را بگرداند، و VRAM هم همین کار را برای کارت گرافیک و ذخیره‌سازی داده‌های گرافیکی انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید

چگونه VRAM کارت گرافیک را افزایش دهیم؟

امروزه محبوب‌ترین نوع وی‌رم GDDR SDRAM است. این نوع با DDR SDRAM (که همان نوع رمی است که در اکثر کامپیوتر‌ها به کار می‌رود) از چند جهت تفاوت دارد، اما خلاصه‌اش این است که به طور مشخص برای پردازش گرافیکی طراحی شده است.

این روز‌ها اکثر کارت‌های گرافیک جدید از GDDR۶ استفاده می‌کنند. البته بعضا از حافظه HBM هم استفاده می‌شود، اما آن‌ها به علت هزینه بالای ساخت و ارائه ندادن مزایای چندان زیاد برای گیمینگ بیشتر در GPU‌های مخصوص ورک‌استیشن به کار برده می‌شوند.

VRAM روی کدام تنظیمات گرافیکی بازی‌ها تاثیر می‌گذارد؟

تقریبا تمام گزینه‌هایی که برای تنظیم گرافیک بازی‌ها دارید مقداری از VRAM را مصرف خواهند کرد، اما در حال حاضر بیشترین مصرف را رزولوشن دارد.

افزایش رزولوشن رندرینگ از ۱۰۸۰p به ۱۴۴۰p به طرز چشمگیری مصرف VRAM را بالا می‌برد، و اگر به ۴K برویم که باز هم بیشتر.

آخرین سری کارت‌های گرافیکی که هم اکنون در بازار حضور دارندد حداقل ۸ گیگابایت رم GDDR۶ دارند، پس اگر یکی از آن‌ها دارید لازم نیست نگران پایین آوردن گرافیک برای خالی کردن VRAM باشید.

اما اگر یک GPU قدیمی‌تر با VRAM کمتر دارید، پس از رزولوشن بیشترین مصرف حافظه را کیفیت تکسچر دارد. پس اگر با کمبود حافظه مواجهید، با پایین آوردن کیفیت تکسچر می‌توانید حافظه را به طرز چشمگیری خالی کنید و راندمان را بالا ببرید.

از دیگر تنظیمات جالب توجه می‌توان به LOD Distance (فاکتوری که تعیین می‌کند آبجکت‌های محیط در چه فاصله‌ای از شما جزئیات بیشتر خود را بارگذاری می‌کنند) و برخی از انواع Ambient Occlusion و Anti-Aliasing اشاره کرد، اما این‌ها بیشتر از بخش پردازش کارت گرافیک کار خواهند کشید تا حافظه.

چقدر VRAM نیاز است؟

اشاره کردیم که کارت‌های جدید دارای حداقل ۸ گیگابایت حافظه هستند، پس اگر می‌خواهید یک سیستم جدید ببندید و روی رزولوشن‌های ۱۴۴۰p یا ۴K بازی کنید حتما یکی از آن‌ها را بگیرید (البته با فرض این که وضعیت اقتصادی گل و بلبل باشد).

این روز‌ها دیگر ۴ گیگابایت برای رزولوشن‌های بالاتر از ۱۰۸۰p کافی نیست و تنها دلیلی که برای خرید یک GPU چهار گیگابایتی وجود دارد محدودیت بودجه و یا عدم نیاز به بالاتر از ۱۰۸۰p رفتن است.

البته گزینه‌های دیگری هم وجود دارند. مثلا GTX ۱۶۶۰ Super دارای ۶ گیگابایت حافظه و کارت‌های رده بالایی همچون GTX ۱۰۸۰ Ti و RTX ۲۰۸۰ Ti دارای ۱۱ گیگابایت حافظه هستند.

اما مسلما تفاوت در راندمان فنی صرفا به VRAM برنمی‌گردد و تشخیص این که چقدر از آن را حافظه و چقدرش را قدرت پردازش کارت گرافیک تعیین می‌کند کمی سخت است.

مثلا همان GTX ۱۶۶۰ Super شش گیگابایتی در رزولوشن ۱۴۴۰p عملکرد بهتری نسبت به RX ۵۵۰۰ XT دارد. کارت گرافیک میان رده AMD علی‌رغم داشتن ۲ گیگابایت حافظه بیشتر نمی‌تواند بهتر عمل کند. پس لزوما VRAM نیست که قدرت یک کارت گرافیک را تعیین می‌کند.

نتیجه

پس در کل، ۴ گیگابایت حداقل حافظه‌ایست که برای گیمینگ روی ۱۰۸۰p نیاز خواهید داشت و برای رزولوشن‌های بالاتر، ۶-۸ گیگابایت لازم خواهد بود. اما در کل اصلی‌ترین فاکتور در خرید یک کارت گرافیک باید قدرت پردازش آن باشد.

منبع: ویجیاتو

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کارت گرافیک گیمینگ گیگابایت حافظه کارت گرافیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۳۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چت‌جی‌پی‌تی حالا دیگر حافظه هم دارد

ایتنا - سازنده اوپن‌ای‌آی اعلام کرد که چت‌جی‌پی‌تی اکنون حافظه خود را دارد.
این به معنای آن است که این سیستم اکنون خواهد توانست جزئیاتی را درباره کاربرانش بیاموزد و به خاطر بیاورد.

برای نمونه، اگر فردی شعری درباره حیوانات خانگی‌اش درخواست کند، سیستم احتمالا به یاد می‌آورد که آن حیوانات خانگی دو گربه‌اند. این سیستم نکات ادبی و نوشتاری بیشتری را هم به خاطر می‌آورد، مانند اینکه کسی دوست دارد پاسخ‌هایش به صورت فهرستی و تیتروار ارائه شوند، یا اینکه افراد دوست دارند از چه زبان‌های برنامه‌نویسی رایانه‌ای استفاده کنند.

این ابزار اکنون برای کاربران نسخه پولی چت‌جی‌پی‌تی پلاس در حال عرضه است. این ابزار احتمالا به دلیل قوانین داده‌ها در اروپا یا کره در دسترس نیست.

چت‌جی‌پی‌تی همیشه قادر بوده است جزئیات را در یک مکالمه خاص، مانند پیام قبلی، به خاطر بسپارد. اما زمانی که مکالمه بسته می‌شود، این خاطرات ثبت شده از بین می‌رفتندــ اما اکنون این حافظه قبلی حتی پس از خروج فرد از برنامه و بازگشت به آن باقی می‌ماند.

 

حافظه یکی از چالش‌های اصلی برای مدل‌های زبانی بزرگ مانند مدل‌هایی است که چت‌جی‌پی‌تی را راه‌ می‌اندازند و تغذیه می‌کنند، چرا که بدون حافظه، شخصی‌سازی پیام‌ها برای شخص طرف صحبت دشوار است. از آن زمان، اوپن‌ای‌آی و سایرین به دنبال افزودن ویژگی‌های حافظه به محصولاتشان بوده‌اند.

با این حال، با در نظر گرفتن اینکه آن خاطرات در سیستم ذخیره می‌شوند، این ابزارها با نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی همراه‌اند. اوپن‌ای‌آی گفت از آنجا که این ویژگی برای نخستین بار آزمایش می‌شد، اکنون ابزار جدیدی اضافه کرده است که نشان می‌دهد چه حافظه‌هایی ایجاد شده‌اند و گزینه حذف آن‌ها را نشان می‌دهد.

این ویژگی همچنین می‌تواند به طور کامل و نیز برای مکالمات فردی غیرفعال شود.

اوپن‌ای‌آی اعلام کرد که آگاه است این ویژگی جدید «ملاحظات افزوده حفظ حریم خصوصی و ایمنی» را به همراه می‌آورد. این شرکت تلاش می‌کند این نگرانی‌ها را‌ــ برای نمونه با تغییر مسیر تنظیمات چت‌جی‌پی‌تی از به خاطر آوردن اطلاعات حساس مانند جزئیات سلامتی‌ــ کاهش دهد.

دیگر خبرها

  • چت‌جی‌پی‌تی حالا دیگر حافظه هم دارد
  • سود ۳۱۷ میلیون دلاری پالایشگاه آبادان در سال گذشته
  • لپ‌تاپ Infinix GT Book چه مشخصاتی دارد؟
  • ثبت نام نمایندگان رسانه‌ها به منظور پوشش دیدار ایران و ازبکستان
  • گوشی Moto G85 5G به زودی عرضه می‌شود
  • ظاهر آیفون متحول می‌شود/ جزئیات
  • آزارهای جنسی در هالیوود + موشن گرافیک
  • شیائومی پوکو F۵ + مشخصات، دوربین، قیمت و بررسی گوشی Xiaomi Poco F۵
  • این مواد خوراکی استخوان‌های بدن را تقویت می‌کنند
  • مانیتور گیمینگ جدید Skyworth چه مشخصاتی دارد؟