Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر میثم سلیمانی روز شنبه در گفت‌ و گو با ایرنا افزود:  ساخت نانوذرات مغناطیسی اکسید آهن و هدفمند سازی آنها برای استفاده همزمان در فرآیند هایپرترمیای مغناطیسی و تشخیص سلول‌های سرطانی با گیرنده‌های سطحی CD۴۴  از جمله مهمترین اهداف انجام این تحقیق است که در طیف وسیعی از سلول‌های سرطانی از جمله ریه، کبد و  سینه ظاهر می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: نانوذرات سنتز شده در این پژوهش قادر است با ورود به بدن و قرارگیری در جریان خون با توجه به شناساگرهای سطحی که بر روی آنها قرار گرفته است، به سلول های سرطانی با گیرنده‌های CD۴۴ متصل و سپس با اعمال میدان رادیوفرکانسی و تولید گرما موجب مرگ سلول‌های سرطانی شود.  

وی با یادآوری تفاوت این نانوذره تولید شده با نمونه‌های قبلی گفت: ساخت این نوع از نانوذرات در سایز و مورفولوژی مطلوب و زیست سازگاری و هدفمند سازی آنها از طریق یک سری مراحل شیمیایی متعدد و به صورت پشت سرهم انجام می‌شود و این مهم ساخت این نانوذرات را بسیار پیچیده و هزینه بر می‌کند.

سرپرست این تیم تحقیقاتی خاطرنشان کرد: از ویژگی های مهم نانوذرات ساخته شده در این پژوهش، ساخت نانوذرات و هدفمند سازی آنها با مولکول‌های سطحی هیالورونیک اسید به صورت تک مرحله‌ای است که علاوه بر زیست سازگاری بسیار مطلوب نانوذرات، توانایی تشخیص سلول‌های سرطانی از سلول‌های سالم و تولید حرارت تحت میدان رادیوفرکانسی  را دارد ...

دکتر سلیمان تصریح کرد: استفاده از فناوری نانو موجب می شود سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شده و سلول های سرطانی با کم‌ترین آسیب‌رسانی به بافت‌ها و اندام‌های سالم بدن از بین بروند.

وی ادامه داد: امروزه بسیاری از دانشگاه‌ها و شرکت‌ها در سراسر دنیا در حال انجام مطالعه و آزمایش در این حوزه بوده و امید است در آینده‌ای نزدیک نانو فناوری؛ انقلابی شگرف در حوزه درمان ایجاد کند و با انجام تحقیقات و پایان نامه‌های کاربردی در دانشگاه‌ها گام موثری در نیل به این هدف برداشته شود.

سرپرست این تیم تحقیقاتی گفت: نتایج این پژوهش در مجله Carbohydrate Polymers از انتشارات Elsevier با ضریب تاثیر هفت و ۱۸ صدم به چاپ رسیده‌است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در دیگر پژوهش مشترک انجام شده با دانشگاه علوم پژشکی تهران، عملکرد نانو ذرات هدفمند اکسید آهن برای تشخیص و درمان تومور سرطان سینه در مدل حیوانی به روش هایپرترمیا (گرما درمانی) مورد آزمایش قرار گرفت که نتایج آن در مجله Scientific Reports از انتشارات Nature در سال ۲۰۲۰ به چاپ رسیده‌است.

امروزه بکارگیری نانوذرات مغناطیسی در پزشکی به ویژه در حوزه تشخیص و درمان سرطان توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است. در حوزه درمان سرطان، یکی از کاربردهای نانوذرات مغناطیسی، استفاده آنها در روشی بنام هایپرترمیا یا "گرما درمانی" است که اساس این روش بر مبنای افزایش دمای سلول‌های سرطانی در محدوده ۴۲ تا ۴۸ درجه سانتیگراد می باشد که سبب آسیب و یا مرگ سلولهای سرطانی می‌شود.

در درمان سرطان به روش هایپرترمیای مغناطیسی، نانوذرات مغناطیسی توسط جریان خون و یا بطور مستقیم به درون تومور تزریق می شوند.

اعمال یک میدان مغناطیسی خارجی با یک شدت و محدوده فرکانسی معین باعث افزایش دمای نانوذرات و به دنبال آن مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود و از دیگر کاربردهای نانوذرات مغناطیسی در حوزه تشخیص سرطان، می‌توان به کاربرد آنها در تصویر برداری رزونانس مغناطیسی (MRI) اشاره کرد که یک ابزار قدرتمند برای تشخیص و تصویر برداری از تومورهای سرطانی است.

دانشگاه اراک با ۱۱۵ رشته تحصیلی دارای ۳۰۰ عضو هیات علمی است.

برچسب‌ها استان مرکزی فناوری نانو دانشگاه اراک سرطان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان مرکزی فناوری نانو دانشگاه اراک سرطان استان مرکزی فناوری نانو دانشگاه اراک سرطان نانوذرات مغناطیسی سلول های سرطانی درمان سرطان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۵۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) این ربات سرطان ریه را تشخیص می‌دهد

پزشکان امیدوارند این ربات در تشخیص ایمن و دقیق‌تر سرطان ریه موثر باشد.

پزشکان بر این باورند که تشخیص زودهنگام در حفظ زندگی مبتلایان به سرطان موثر است.

براساس گزارش موسسه ملی سرطان سالانه ۱۲۵ هزار نفر در آمریکا به خاطر سرطان ریه جان خود را از دست می‌دهند.

این ریز روبات که از دستگاه‌های فعلی دقیق‌تر و ظریف‌تر است قادر به حرکت در محدوده گسترده تری از ریه و تشخیص غده و زائده‌های ریزتر و مشکوکتری است.

جزئیات بیشتر در باره نحوه کار و عملکرد این ربات را در تصاویر گزارش ببینید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور
  • (ویدئو) این ربات سرطان ریه را تشخیص می‌دهد
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • شناسایی ۳ نوع سرطان با یک قطره خون
  • حسگر تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد
  • چاقوی هوش مصنوعی چگونه نظام سلامت را جراحی می‎‌کند
  • تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص