Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ ‌عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با هشدار نسبت به حراج ‌زمین‌های کشاورزی ‌گیلان گفت: این موضوع به عنوان زنگ خطر باید مورد توجه جدی مسئولان اجرایی‌ باشد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، سید علی آقازاده صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به علت بارش شدید باران سطح بسیار زیادی از شالیزارهای استان گیلان دچار خسارت شده و هزینه‌های هنگفتی به شالیکاران استان وارد شده است اظهار داشت: فرهنگ بیمه کردن محصول برنج در گیلان به علت ضعف اجرایی نهادینه نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه اقتصاد گیلان بر پایه کشاورزی، صنعت و گردشگری پایه‌ریزی شده است موقعیت ویژه استان در تولید محصول استراتژیک برنج را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: قوانین، دستورالعمل‌ها، تجهیزات و امکانات برای توسعه کشاورزی گیلان وجود دارد اما تحقق آن به ظرفیت‌های اجرایی استان برمی‌گردد. 

آقازاده با بیان اینکه در بخش مکانیزاسیون تولید برنج استان گیلان تاکنون کارها و اقدامات خوبی انجام شده است برنامه‌های اجرایی شده را کافی ندانست و تصریح کرد: بنده به شدت در این مورد انتقاد دارم زیرا امر مکانیزاسیون در راستای اقتصادی کردن تولید محصول برنج موضوعی است که باید بیشتر از این‌ها دنبال می‌شد.

نماینده فومن و شفت در مجلس: واردات بی‌رویه برنج توسط واسطه‌گران/ برنج به‌نفع دلا‌ل‌ها قد می‌کشدگزارش|خودتحریمی یا ارز دولتی؛ علت افزایش قیمت برنج چیست؟تأکید استاندار گیلان بر جلوگیری از متضرر شدن شالیکاران؛ توزیع برنج وارداتی از مرداد تا مهر متوقف شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توسعه صنایع تبدیلی و توجه بیشتر به بحث بازرگانی محصول استراتژیک برنج را خواستار شد و ابراز داشت: برای پیشرفت و توسعه در بخش تولید برنج مؤلفه‌هایی مانند تسطیح اراضی، تجهیز آب‌بندان‌ها، مکانیزاسیون، تأمین نهاده‌ها و نظایر این وجود دارد که مانند یک زنجیره به هم وابسته‌اند.

وی ادعای مسئولان ذیربط در باب چهار دهه فعالیت و حرکت در راستای توسعه مکانیزاسیون تولید برنج و گذر از تولید سنتی به سمت تولید صنعتی را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: باید بررسی شود که این برنامه‌ها تا چه حد توانسته به اقتصادی کردن تولید برنج کمک کند و چه دستاوردهایی برای استان و کشاورزان به بار آورده است.

آقازاده تولید 2 تن برنج در هر هکتار با وجود تمام اقدامات تحقیقاتی و صنعتی که تاکنون انجام شده است را مورد توجه قرار داد و با تأکید بر اینکه انجام تحقیقات علمی و نوآوری‌‌ها باید در خدمت تولید قرار گیرد افزود: در کنار تحقیقات پژوهشی باید بسترهای اجرایی آن فراهم شود در غیر این‌صورت تغییر مثبتی در تولید برنج استان پدید نمی‌آید.

نماینده مردم رشت در مجلس از افزایش چند برابری قیمت کود شیمیایی و سه برابر شدن هزینه‌های کاشت و برداشت محصول برنج در مقایسه با سال گذشته سخن گفت و اظهار داشت: مردم و کشاورزان گیلانی نسبت به بیمه بی اعتماد هستند و در حالی‌که امسال خسارات زیادی به آنان وارد آمد تنها 20 درصد شالیزارهای گیلان بیمه بودند.

نماینده مردم رشت در مجلس حراج کردن و فروش زمین‌های کشاورزی استان گیلان را زنگ خطری که باید مسئولان اجرایی نسبت به آن حساسیت ویژه‌ای داشته باشند تلقی کرد و گفت: متوسط زمین کشاورزی هر خانوار در گیلان حدود 7 هزار متر است که آن هم با گذشت زمان و بحث وراثت روز به روز کمتر هم می‌شود.

آقازاده توجه بیشتر به معیشت مردم و کشاورزان را یکی از راه‌های جلوگیری از فروش زمین‌های کشاورزی و تغییر کاربری اراضی استان گیلان اعلام کرد و افزود: شرایط بازرگانی محصول برنج در حال حاضر نامناسب است از طرفی به علت اقتصادی نبودن و عدم صرفه، کشاورزان نیز اقدام به فروش زمین‌های زراعی خود می‌کنند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سا‌زمان جهاد کشاورزی گیلان نیز تغییر کاربری اراضی کشاورزی به ویژه در استان را خط قرمز وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد و اظهار داشت: جلوگیری از تغییر کاربری اراضی شالیزاری گیلان در دستور کار قرار بوده و همچنان هم است از طرفی مجوزهای لازم برای ساخت و ساز بر روی این اراضی هم صادر نمی‌شود. 

قاسم جوادزاده با بیان اینکه 230 هزار هکتار از اراضی شالیکاری استان گیلان به تولید محصول برنج اختصاص دارد درصد کشت ارقام پرمحصول برنج در استان را چیزی حدود 10 درصد اعلام کرد و گفت: در سال گذشته 14 هزار هکتار از اراضی گیلان به تولید ارقام پرمحصول برنج اختصاص داشت که این میزان امسال به 24 هزار هکتار رسید.

وی کشت ارقام باکیفیت نظیر هاشمی بومی، دم سیاه، علی کاظمی در 90 درصد از شالیزارهای گیلان را مورد توجه قرار داد و با تأکید بر اینکه درصد رسیدگی مزارع برنج استان هم به 80 درصد رسیده است ابراز داشت: پیش‌بینی ما از افزایش تولید برنج در گیلان حکایت داشت که بارندگی‌های اخیر در استان کمی این موضوع را تحت شعاع قرار داد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه چیزی حدود 30 درصد از شالیزارهای استان به علت بارش شدید باران دچار ورس شده‌اند تصریح کرد: در حال حاضر به دنبال یک برند منطقه‌ای به نام برند برنج گیلان با محوریت شالیکوبی‌های استان هستیم و تاکنون نیز اقدامات بسیار زیادی را برای تحقق این امر انجام داده‌ایم.

انتهای پیام/614/ش

R7877/P/S6,71/CT11 بیشتر بخوانید... بارش ۳۷۸ میلیمتری باران در املش؛ مزارع برنج در گیلان دچار ورس شدند ترخیص ۸۰ هزار تن برنج تا پایان مرداد ماه از گمرک/بانک مرکزی ارز را تامین کرد چرا بانک مرکزی ارز دولتی واردکنندگان برنج را نمی دهد؟/نامه‌های ستاد تنظیم بازار به در بسته خورد قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... بارش ۳۷۸ میلیمتری باران در املش؛ مزارع برنج در گیلان دچار ورس شدند ترخیص ۸۰ هزار تن برنج تا پایان مرداد ماه از گمرک/بانک مرکزی ارز را تامین کرد چرا بانک مرکزی ارز دولتی واردکنندگان برنج را نمی دهد؟/نامه‌های ستاد تنظیم بازار به در بسته خورد پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ بیش از ۱۲۰۰۰ بسته معیشتی توسط بسیج کارگری خراسان رضوی توزیع شد ۲ اظهارات جنجالی بهنام سراج: مقابل یک گروه بزرگ قرار گرفته‌ایم نه صرفاً تیم‌ها/ متأسفانه "قیمت‌ها" نتایج را رقم می‌زند ۳ گزارشات تسنیم نتیجه داد؛ شهرداری سنندج برای حفظ بنای تاریخی پای کار آمد/ "حمام شیشه" مرمت می‌شود ۴ روایت تسنیم از علل کاهش ازدواج در اردستان؛ شرایط دست و پا گیر ازدواج را سخت کرده است ۵ آیت‌الله علم‌الهدی: عزای حسینی با رعایت دستورالعمل‌ها اقامه می‌شود/ دشمنان مترصد سوءاستفاده هستند ۶ برگزاری مراسم‌های آیینی ایام محرم در نطنز ممنوع است/توزیع نذورات تنها در قالب بسته‌های معیشتی ۷ شیوع کرونا به ۱۵۰۰ کارگاه اقتصادی در استان گیلان خسارت زد ۸ گزارش ویدیوئی| صف‌های طولانی گاز در بلوچستان؛ کامیون‌ها گاز را به موقع نمی‌رسانند! مهمترین اخبار استانها دغدغه بچه هیئتی‌ها برای حفظ سلامت و جان مردم / رعایت اصول بهداشت‌ یک واجب "عقلی و شرعی" است + فیلم برنامه مجلس برای تأمین کالاهای اساسی ‌اقشار آسیب‌پذیر ‌/ طرح ‌کارت‌های اعتباری ‌هفته آینده ‌در مجلس ارائه می‌شود‌ گزارش|روایت تسنیم از مصائب بیماران کلیوی / هزینه‌هایی که در نهایت بیماران را به کام مرگ می‌کشاند لرستان| هیچ غار جدیدی در کوهدشت کشف نشده است مهمترین اخبار تسنیم دیپلمات روس: تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با شکست سنگین مواجه شد سخنگوی وزارت خارجه: دیپلماسی فعال ایران، آمریکا را برای چندمین بار شکست داد برنامه مجلس برای تأمین کالاهای اساسی ‌اقشار آسیب‌پذیر ‌/ طرح ‌کارت‌های اعتباری ‌هفته آینده ‌در مجلس ارائه می‌شود‌ نامه نمکی به مردم ایران: الگویی بی‌‌بدیل از شور آمیخته با شعور حسینی ارائه کنیم تاکید آمریکا بر لزوم اجرای «مکانیزم ماشه»/ هشدار ایران درباره استفاده از مکانیزم بازگشت خودکار تحریم‌ها درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: زمین های کشاورزی بانک مرکزی ارز برنج در گیلان محصول برنج استان گیلان تولید برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۶۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منتخب شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی انتخابات کار

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان ؛ مهرداد لاهوتی منتخب مردم شهرستان لنگرود در سیزدهمین دوره مجلس شورای اسلامی امروز با حضور در صدا وسیمای مرکز گیلان با مدیر کل این مرکز دیدار و گفتگوکرد.

مهرداد لاهوتی در این دیدار ضمن قدردانی از ابتکارعمل رسانه ملی در ایجاد کانال‌های تلویزیونی و افزایش مشارکت آگاهانه مردم در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ ، از صدا و سیما خواست مثل همیشه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را در حل مشکلات استان به ویژه در بخش‌های کشاورزی از جمله محصولات استراتژیک استان همچون برنج، چای و ابریشم یاری کند.

منتخب مردم لنگرود در سیزدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره دغدغه‌های مردم استان و شهرستان لنگرود در سه بخش کشاورزی، برنج، چای و ابریشم افزود: تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی برنج، باغ‌های چای و توت به علت حمایت نکردن کشاورزان، واردات بیش از حد این محصولات، نبود سد‌های کافی و مدیریت ضعیف منابع آبی در فصل بارش ها، بخشی از مشکلات استان و شهرستان است.

وی همچنین به کم توجهی به صنایع در گیلان از جمله صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: تکمیل بندر گردشگری شمال کشور در چاف و چمخاله و بهره برداری از تله کابین لنگرود می‌تواند در اقتصاد استان اثر گذار باشد.

مهرداد لاهوتی مهاجرت به گیلان را از دیگر موارد مهم و قابل توجه دانست وافزود: با توجه به مهاجرت پذیر بودن گیلان باید در فراهم کردن زیر ساخت‌های استان تجدید نظر کرد تا در آینده مردم دچار مشکل نشوند.

مهرداد لاهوتی همچنین حل تداخل زمین‌های مردم با دولت ، در چاف و چمخاله و بخش اطاق ور لنگرود را از دیگر دغدغه‌های این شهرستان عنوان کرد.

وی با بیان اینکه مشکلات و راهکار‌های حل آن را در مجلس مطرح و پیگیری خواهیم کرد گفت: از صدا و سیمای گیلان هم به عنوان حلقه واسط بین حاکمیت و مردم می‌خواهیم مثل همیشه با تولید برنامه‌های مختلف ما را در رسیدن به اهداف یاری کنند تا مشکلات مردم این استان کشاورزی را حل کنیم.

مدیر کل صدا و سیمای مرکز گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه صداوسیما، صدای مردم به مسئولان است، گفت: هم اکنون برنامه‌های خبری و تولیدی بسیاری با رویکرد حل مشکلات مردم و پیگیری مطالبات آن‌ها در این مرکز در حال تولید و پخش است و برنامه‌ی جدید تلویزیونی «پاسخ» با رویکرد پیگیری مطالبات مردم از مسئولان که هر چهارشنبه ساعت ۳۰: ۲۱ از شبکه باران پخش می‌شود از جمله این برنامه هاست.

تقی ربانی انعکاس توانمندی‌ها و مشکلات همه‌ی شهرستان‌ها از جمله لنگرود با رویکرد «عدالت گستری»، «هویت محوری» و «شتاب دهی در پیشرفت» را از برنامه‌های الویت دار این مرکز و سازمان عنوان کرد و افزود: برای ادامه این روند و پخش این برنامه‌ها از قاب شبکه استانی و شبکه‌های ملی ، استقبال و اعلام آمادگی می‌کنیم.

مهدی محمودی معاون خبر صدا وسیمای مرکز گیلان هم در این نشست، توجه به حل مشکلات بخش کشاورزی و پیگیری دقیق و کارشناسانه آن را از مطالبات به حق مردم دانست و گفت: با تولید و پخش خبر و گزارش در بخش‌های مختلف استان و کشور در تلاش هستیم تا مسائل استان را با کمک مسئولان با محوریت خودکفایی در تولید حل کنیم و شاهد صادرات انواع محصولات تولیدی استان در بازار‌های دیگر کشور‌ها باشیم.

دیگر خبرها

  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • عرضه زمین راهگشا برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی در ساخت مسکن است
  • رشد تولید کشاورزی از ارکان تحقق شعار سال است
  • منتخب شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی انتخابات کار
  • عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: حال کارگران در دولت سیزدهم خوب شد
  • درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی
  • شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است
  • بازدید نمایندگان مجلس از بخش‌های فضایی و موشکی وزارت دفاع
  • پیشرفت رو به جلو صنعت دفاعی قابل مشاهده و اندازه گیری هست
  • بررسی موضوع تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به عراق