Web Analytics Made Easy - Statcounter

دو گروه با خروج مشرکان از مکّه مخالف بودند: اوّل، خود مشرکان که به مکّه علاقه‌مند بودند و دوّم، مسلمانانِ کاسب و بازاری و ساکن در مکّه بودند که زندگی‌شان از معامله با مشرکان و دریافت حقّ دلّالی میگذشت.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، رهبر انقلاب در جلسه تفسیر قرآن خود با اشاره به ترجمه آیاتی از سوره توبه فرمودند: دو گروه با خروج مشرکان از مکّه مخالف بودند: اوّل، خود مشرکان که به مکّه علاقه‌مند بودند و بتهایشان آنجا بود و طواف میکردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوّم، مسلمانانِ کاسب و بازاری و ساکن در مکّه بودند که زندگی‌شان از معامله با مشرکان و دریافت حقّ دلّالی میگذشت. در چنین وضعی اگر ورود مشرکان به مکّه ممنوع میشد این بازارها بسته میشد.
ازطرف دیگر زندگی قریش و دیگر عربهای مکّه همان «رِحْلَةَ الشِّتاءِ وَالصَّیْفِ» بود که با ممانعت از ورود مشرکان به مکّه، ممکن بود آنها هم متقابلاً راه تجارت مسلمانان را ببندند. اینها همه برای مسلمانانی که مصلحت‌اندیش بودند، موجب مخالفت با این حکم میشد.


در ادامه برای زمینه‌سازی اجرای این حکم و آسان نمودن پذیرش آن میفرماید: «وَإِنْ خِفْتُمْ عَیْلَةً فَسَوْفَ یُغْنیکُمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ إِنْ شاءَ إِنَّ اللهَ عَلیمٌ حَکیمٌ»؛ اگر شما بترسید که با نیامدن مشرکان فرصت تجارت را از دست بدهید و به ‌این ‌خاطر فقیر شوید، چنانچه خدا بخواهد از فیض خود شما را بی‌نیاز خواهد کرد. اگر می‌بینید که اجرای یک حکم الهی به‌حسب ظاهر موجب آن است که راهی از راه‌های روزی شما بسته شود، بدانید که اگر این تکلیف را عمل کردید، خدا راه شما را باز خواهد گذاشت، پس به‌این‌خاطر، حکم الهی را نادیده نگیرید، همانا خدا دانا است و مصالح جامعه‌ی اسلامی را میداند. اگر میگوید با فلان جامعه قطع رابطه کنید، میداند که این به سود شما است. او ازرویِ آگاهی و دانایی، شما را به ترک معاشرت با آنان حکم میکند، و حکیم است که کارها را با حکمت و حساب انجام میدهد.

گاهی انسان برای ورود در کاری، آمادگی‌های روحی و جسمی و مالی را دارد و گاهی نه. عذرهایی مثلِ نداشتن نشاط و شوق لازم برای انجام کار، تهی‌دستی و عائله‌مندی، گرفتاری کسبی و شغلی، پیری و از دست‌ رفتن نیروی جوانی، که این‌همه سبب میشود انسان خود را برای انجام کارهای مهمّی چون جهاد، حاضر و آماده نبیند، باعث سنگینی و کُند ‌شدن او در قیام به انجام وظیفه میشود، تا‌ جایی ‌که واقعاً خود را معذور میداند و میگوید: «من سنگین هستم، سبُکها بروند.»؛ ممکن است کودکان من بی‌سرپرست شوند، ولی فلانی عائله ندارد و سبُک است و میتواند در جنگ شرکت کند؛ یا من صبح تا شب گرفتار تجارتم، پس نمیتوانم در جنگ حاضر شوم.
در این دستور همگانی، آیه میفرماید: «در جهاد که آینده‌ی شما و حیات اجتماعی‌تان و نیز پیشرفت فکر و هدف شما و ادامه‌ی راهتان بسته به آن است، چنین بهانه‌های جزئی و کوچک را موردِ نظر قرار ندهید و سبُک و سنگین در این راه قدم بردارید، که این برای شما بهتر است.»اینجا آیه‌ی قرآن روی همین نکته‌ی حسّاس که معمولاً پای همه آنجا لنگ است، دست میگذارد؛ یعنی شما با همین گرفتاری‌هایی که دارید، باید حرکت کنید.

پایان پیام/296

منبع: شبستان

کلیدواژه: تفسیر قرآن مقام معظم رهبری خبرگزاری شبستان شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۶۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انهدام باند سارقان و کشف ۲۶ فقره سرقت در شهرستان خرم‌آباد

ایسنا/لرستان فرمانده انتظامی لرستان از انهدام باند سارقان حرفه‌ای منازل و اماکن خصوصی و کشف ۲۶ فقره سرقت در شهرستان خرم‌آباد خبر داد.

سردار یحیی الهی امروز ۶ اردیبهشت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در پی وقوع سرقت از منازل و اماکن خصوصی در شهرستان خرم‌آباد، موضوع در دستور کار ماموران پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی افزود: ماموران پلیس آگاهی با انجام اقدامات اطلاعاتی، اعضای باند را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضایی و انجام عملیات منسجم و غافلگیرانه ۳ نفر از سارق و یک نفر مالخر را دستگیر و جهت انجام تحقیقات بیشتر به پلیس آگاهی منتقل کردند.

فرمانده انتظامی لرستان تصریح کرد: متهمان در تحقیقات به عمل آمده به ۲۶ فقره سرقت منازل و اماکن خصوصی اعتراف که پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

الهی در پایان از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه رفت و آمد مشکوک افراد ناشناس، به ویژه در ساعات پایانی شب، موضوع را سریعا از طریق تلفن ۱۱۰ به مرکز فوریت‌های پلیسی اطلاع دهند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (7 اردیبهشت)
  • عمل به آموزه‌های قرآن، نسخه شفابخش نجات بشریت است
  • انهدام باند سارقان و کشف ۲۶ فقره سرقت در شهرستان خرم‌آباد
  • حافظان قرآن به عنوان سفیران تاثیرگذار نقش آفرینی کنند
  • انهدام باند سارقان در خرم‌آباد
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (6 اردیبهشت)
  • شرط میلیون دلاری منچستر یونایتد برای نگه داشتن تن هاخ | یا صعود کن یا فقیر شو!
  • حاضرم به خاطر اینتر هر کار خطرناکی انجام دهم
  • رئیس‌کل جدید دادگستری سیستان و بلوچستان معرفی شد
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (5 اردیبهشت)