رادیو و قدرت ایجاد انقلاب در موسیقی
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۶۶۷۰۹
برنامه "گلها" که در دهه ۱۳۵۰ در رادیو پخش میشد، جریانی انقلابی در موسیقی بود که باعث شد بروز نوآوریها و خلاقیتهای هنرمندان موسیقی سنتی کشور شد؛ اما به نظر میرسد در سالهای اخیر رادیو نتوانسته بستری برای رشد و تعالی هنرمندان موسیقی اصیل ایرانی باشد.
به گزارش خبرنگار ایمنا، موسیقی همواره برای ارائه خود به عنوان یک هنر تأثیرگذار وابسته بسیاری به رسانه دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در روزگاری که موسیقی از چنان اهمیت بالایی برخوردار است، به طبع میتواند در سیاست گذاریهای فرهنگی متولیان هم نقش بسزایی بازی کند. رادیو از زمان تولد خود تا به الان به یک اعتبار آنچه ماهیت رسانهای خود یعنی شنیدن است از موسیقی به عنوان عنصری حائز اهمیت استفاده کرده. فعالیت هنرمندان در بستر رادیو میتواند زمینه را برای گسترش فعالیتهای هنرمندان و شناساندن آنها به جامعه و در نتیجه توسعه موسیقی را به مثابه صنعت فراهم بیاورد.
رسانه با سیاست و سیاستگذاری پیوندی محکم و ناگسستنی دارد. دغدغههای فرهنگی و هنری جدای از دغدغههای مالی و اقتصادی نیاز به حمایتهای دولتی و تخصیص بودجههای خاص دارد. سرمایه گذاری در زمینههای فرهنگی اگر چه ممکن است بازدهی مالی کوتاه مدتی نداشته باشد، اما در بلند مدت بازدهی بالایی در جهت پیشرفت منابع انسانی و تسهیل روابط اقتصادی بین صنعتها گوناگون و در نتیجه اقتدار ملی و سیاسی دارد.
امروز گله بسیاری از هنرمندان به راکد بودن بازار موسیقی ایرانی و نبود خلاقیتهای کافی و نوآوریهای جسورانه است که به حق شاهد آن هستیم؛ اما کسی حاضر نیست بپرسد که واقعاً دلیل این چیست. جدای از آنکه تعصبات نابهجا و ویرانگر و مسائل مالی در این موضوع دخیل هستند، عدم برنامهریزی و سیاستگذاریها و بسترسازیهای نامناسب برای پیشرفت و پویایی موسیقی ایرانی سهم بهسزایی در این روند دارند. وقتی سخن از سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی میشود نگاه به سمت دولت و متولیان فرهنگی متمایل میشود در حالی که اگر چه دولت در این مورد میتواند بسیار کارآمد باشد، اما زمانی که رسالت خود را به درستی انجام نمیدهد باید چشم امید را به سمت اهالی هنر و تشکلهای و صنوف غیردولتی آورد.
در دوران طلایی موسیقی ایران که شاهد پیشرفتهای قابل توجه در علم موسیقی و ردیف بودیم، بیشک بستری فراهم شده بود به نام رادیو و برنامهای تنظیم شده بود به نام برنامه گلها. برنامهای که ابتکار آن به مرحوم داود پیرنیا برمیگردد مردی که دغدغههای فرهنگی بسیاری داشت. بیشک امروزه به وجود چنین افرادی احساس نیاز فراوان میشود افرادی که صرفاً به دنبال بازدهیهای مالی بالا نیستند و دغدغههای فرهنگی هم دارند.
گلها در شناساندن شخصیتهای هنری مختلف و جامعه و فراهم کردن فضایی منحصر بهفرد برای همکاری هنرمندان مختلف و خلق آثاری ماندگار تأثیر بسزایی داشت. حسن کسایی، جلیل شهناز، پرویز یاحقی، همایون خرم و علیاصغر بهاری تنها تعداد اندک از هنرمندانی هستند که در رادیو گلها نواختند و شناخته شدند. هر کدام از این در طی سالهای طولانی برای رشد و تعالی موسیقی ایرانی زحمت کشیدند و مورد احترام طیف گستردهای هستند.
چیزی که در مدیریت برنامههای موسیقی بسیار ضروری و مهم است جلوگیری از دخالت دادن سلیقههای شخصی در دعوت از هنرمندان و فعالیتهای هنری آنها است، چیزی که متأسفانه بعدها با تغیر مدیریت در برنامه "گلها" هم شاهد آن بودیم. به دلیل اعمال نظرهای شخصی در دعوت از هنرمندان مختلف به رادیو بسیاری از هنرمندان خانه نشین و منزوی شدند و انگیزه خود را برای ادامه فعالیتهای هنری از دست دادند.
امروزه با بسط و گسترش رسانهها و افزایش سواد رسانهای مردم نسبت به قبل همچنین افت قابل توجه کیفیت موسیقیعام نیاز به چنین برنامههای بیش از پیش احساس میشود. رادیو به عنوان گستردهترین رسانه شنیداری، میتوان با تدوین برنامهای برای موسیقی سنتی ایران ضمن کمک به این سبک برای ادامه حیات و شکوفا شدن، گوش مخاطب ایرانی را بار دیگر با ردیف موسیقی اصیل آشنا کند.
کد خبر 438845منبع: ایمنا
کلیدواژه: موسیقی برنامه گلها موسیقی سنتی موسیقی ایرانی رادیو رادیو آوا جلیل شهناز شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سیاست گذاری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۶۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۲ شاخصه مهم «هیئت» از نگاه رهبر انقلاب/ جمعیت ملاک سنجش نیست
حجت الاسلام پناهیان در نشست هم اندیشی سالیانه ۷۰۰ هیئت رزمندگان اسلام ضمن معرفی دو شاخصه مهم هیئت از نگاه رهبر انقلاب گفت: کسی حق ندارد هیئت خود را با جمعیت، رسانه ای بودن یا نبودن و ... بسنجد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بیست و هشتمین نشست هماندیشی سالیانه و سراسری 700 هیأت رزمندگان اسلام در سراسر کشور از صبح امروز در مشهد مقدس آغاز شد. در این نشست علما و مسئولان مربوطه به تبیین سیاستها و برنامههای هیأت رزمندگان اسلام در سال 1403 پرداختند.
در روز آغازین این همایش، حجت الاسلام راشد یزدی با موضوع «اخلاق در هیئت» صحبت کرد. او گفت: در این جلسه میخواهم دو جمله مهم اخلاقی بیان کنم که درس بزرگی برای همه ما خواهد بود، اما قبل از بیان این دو مورد، باید مقدمه ای را بگویم.
اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت آستان قدس رضوی در مالزیحجت الاسلام راشد یزدی بیان کرد: فلاسفه بحثی در مقوله حرکت دارند و معتقدند حرکت بر دو نوع است: «حرکت قطعیه» و «حرکت توسطیه». حرکت قطعیه بدین معناست که همه شما از نقاط مختلف ایران به سمت مشهد مقدس حرکت کردید تا در این همایش حضور داشته باشید. در نقطه مقابل، حرکت توسطیه در درون حرکت قطعیه قرار دارد و به معنای آن «هدف و نیتی» است که شما برایش در اینجا گردهم آمدید. دقت داشته باشید همه اعمال عبادی از این دو حرکت برخورداراند. برای مثال، در حین نماز، قامت می بندیم و وارد نماز می شویم و اعمال آن را انجام می دهیم. همه این کارها، حرکت قطعیه نام دارد اما حرکت توسطیه، آن است که نماز را برای چه کسی و به چه دلیلی خواندید؟ اگر نماز را برای خدا خواندید، حرکت توسطیه شما، پاک خواهد بود اما اگر غیر از این باشد، ناپاک است.
اگر مُهر اخلاص بر هیئت زده شود، عمل ما پسندیده خواهد بود
وی اضافه کرد: فراموش نکنید که خداوند متعال برای ارزیابی اعمال ما به حرکت توسطیه نگاه می کند. در روایتی از پیامبر اسلام آمده است: خدا به طول، عرض و حجم عمل نگاه نمی کند، بلکه به «عمق» عمل نظر می کند. همچنین در روایت دیگری از افرادی یاد می شود که حج خود را برای غیر خداوند انجام دادند و بنابراین هیچ خیری برایشان نوشته نشده است. درس مهمی که از این دو روایت برای امروز ما دریافت می شود این است که اگر مُهر اخلاص پروردگار بر اعمال، روضه و هیئت داری ما زده شد، عمل ما پسندیده خواهد بود و در بازار ملکوت عرضه خواهد شد. خریدار این عمل هم خود خداوند است اما اگر مُهر اخلاص بر اعمال ما زده نشود، هیچ ارزشی ندارد. بنابراین شرط کافی برای پذیرش اعمال «اخلاص» است. برای مثال، در آیه ای از قرآن می خوانیم: «من عمل صالحا او ذکر او انثی و هو مومن ...»
او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اکنون در جمع شما اهالی هیئت رزمندگان قرار داریم و باید این سوال را از خود بپرسیم که مدال «رزمندگان» را برای خدا زدیم یا غیر خدا؟ اگر کسانی را به سوی هیئت دعوت می کنیم باید در راستای جلب نظر الهی باشد نه غیر از آن. حضرت موسی به خداوند گفت: خدایا می خواهم سوالی ازت بپرسم؛ سوال بسیار حساسی است اما پرسشگر آن نیز حضرت موسی کلیم الله است که از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است. حضرت پرسید: خدایا، اگر تو خدایی داشتی، برای جلب نظر او چگونه عبادتش می کردی؟ چه میزان نماز می خواندی و روزه می گرفتی؟ پروردگار متعال جواب داد: «اگر من خدایی داشتم، برای جلب نظر او به بندگانش خدمت می کردم.»
وی در پایان گفت: امیدوارم هیئت رزمندگان همانطور که با اخلاص شروع کرده، با همین اخلاص ادامه بدهد و فرزندان شما جایتان را بگیرند.
در بخش دیگری از نخستین روز همایش هیات رزمندگان اسلام، سیدمحمدرضا آل داود با موضوع «سواد رسانه ای و جنگ شناختی» صحبت کرد. او گفت: رهبر معظم انقلاب در 6 فروردین ماه سال 1403 سخنان بسیار مهمی را در جمع شاعران بیان کردند که 2-3 هفته بعد همه ما اهمیت آن را درک کردیم. ایشان فرمودند: «در دنیای امروز، چالش ها و درگیری ها، چالش های رسانه ای است و بیش از آنکه ابزارهای جنگی در عقب راندن دشمن تاثیر بگذارند، رسانه ها موثراند. جنگ، جنگ رسانه ای است و هر کس رسانه قوی تری داشته باشد در اهدافش موفق تر خواهد بود.» دقت داشته باشید که رهبر معظم انقلاب درباره جنگ شناختی صحبت کردند.
وی با اشاره به یک سند افشا شده از آمریکایی ها درخصوص جنگ شناختی گفت: سال ها قبل سندی از آمریکایی ها به دست آمد که عنوان اصلی آن چنین بود: «آمریکایی ها چگونه می توانند ذهن ها و قلب ها را در جهان اسلام تسخیر کنند؟» در سال 2004 یکی از محققین آمریکایی متوجه شد که ما در قلب مان 40 هزار نورون عصبی داریم و یکی از راه اصلی تسخیر قلب ها، «هک ادراکی» است. موضوع هک ادراکی بسیار گسترده است اما یکی از شیوه های آن استفاده از فضای مجازی و تاثیرگذاری با استفاده از آن است. سند دیگری هم از آمریکایی ها به دست آمده است که می گوید: «در جنگ شناختی و ادراکی هر چه قدر بیشتر اطلاعات جمع آوری کنیم، تاثیر بیشتری بر اذهان خواهیم داشت.»
نیاز به تشکیل یک سپاه سایبری در فضای مجازی داریم
این کارشناس رسانه با تاکید بر اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به تشکیل یک سپاه سایبری در فضای مجازی داریم، گفت: در درون این سپاه سایبری باید نیروهای دغدغه مند و مردمی بسیجی داشته باشیم تا بتوانند فعالیت دشمنان در فضای مجازی را خنثی کنند. در عملیات وعده صادق دیدید که ایران تبدیل به تنها کشوری شد که به 4 کشور مهم هسته ای دنیا، حمله موشکی موفق انجام داد، اما آیا در فضای مجازی و بازنشر اطلاعات و اخبار نیز به همین اندازه موفق بودیم؟ جالب است بدانید حجم تولید محتوا در روزهای قبل از عملیات مذبوحانه اسرائیلی ها به اصفهان، 8 برابر تولید محتوای آنان بعد از عملیات وعده صادق است. این موضوع بسیار قابل تامل است. به نظر می رسد در حوزه جنگ شناختی ضعف هایی داریم که باید پوشش داده شود.
4 فعالیت مهم دشمن در فضای مجازی و جنگ شناختی
وی تاکید کرد: فراموش نکنید که دشمن در حوزه جنگ شناختی چند کار بسیار مهم انجام می دهد که یکی از آنها تضعیف روحیه است. بارها شده که از من می پرسند ما در فضای مجازی چه باید بکنیم؟ پاسخ می دهم که باید به گونه ای مجهز شویم که در بمباران اطلاعاتی در فضای مجازی دچار تضعیف روحیه نشویم. یکی از بخش های مهم جهاد تبیین، ارتقای سواد رسانه ای جامعه است. جامعه ما نباید درگیر یک خبر تقطیع شده بشود و روحیه خود را ببازد.
آل داود بیان داشت: کار دیگری که دشمن در حوزه جنگ شناختی انجام می دهد بی ثبات سازی است. یکی از مصادیق بی ثبات سازی، تغییر سبک زندگی زنان و مردان ما با استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است. در این شرایط، اگر می خواهیم در این زمینه ورود پیدا کنیم و با جنگ شناختی دشمن مقابله کنیم باید سراغ افسران جنگ نرم برویم. افسر کسی است که شجاعانه هیمنه دشمن را میشکند. فضای مجازی هیئت باید تبیین گر باشد و به مقابله با دشمن در فضای مجازی بپردازد. بحران سازی دیگر کاری است که دشمن با استفاده از فضای مجازی به آن دامن می زند و از آن بهره می گیرد. فعالیت چهارم دشمن نیز عادی سازی است که نمونه آن را در موضوع حجاب می بینید.
وی در پایان گفت: امروز سنگین ترین جنگ نرم تاریخ علیه ما جریان دارد و آنهم اغوای توده های عوام توسط خواص اغوا شده است. خواص چگونه اغوا می شوند؟ دشمن آنها را حرام خور و تبدیل به حیوان جلاد و بی رحم میکند. چه کسی باید این خواص را به مسیر درست بازگرداند؟ بدون شک، هیئت؛ نباید شبکه اجتماعی هیئت به شبکه اجتماعی اینستاگرام ببازد. عمر شبکه اجتماعی هیئت، مسجد، راهیان نور و اربیعن بسیار طولانی تر از فناوری های غربی است و حتما بر آنها مقابله خواهد کرد.
حجت الاسلام احمد پناهیان با موضوع «بایدها و نبایدهای هیئت» صحبت کرد.
او در مقدمه سخنان خود با اشاره به اهمیت زیارت امام رضا علیه السلام گفت: امام معصوم و امت هر دو حقی بر گردن هم دارند؛ امام رضا می فرمایند اگر شما حقی که ما گردن شما داریم را ادا کردید، سپس نوبت به ما می رسد که حق شما را ادا کنیم. بنابراین در وهله اول، شیعیان باید حق امام را ادا کنند.
هیئت، مهم ترین بخش های قدرت نرم جمهوری اسلامی
وی با اشاره به «بایدها و نبایدهای هیئت» گفت: موضوع صحبت امروز من بایدها و نبایدهای هیئت است و می خواهم یکی از بایدهای هیئت را از بیان رهبر معظم انقلاب به شما بگویم. دستور مقام معظم رهبری در دیدار ایشان با جمعی از مداحان در میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها بسیار روشن است. ایشان می فرمایند: هیئت از مهم ترین بخش های قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است. در این قدرت نرم، دو شاخصه مهم وجود دارد؛ یکی، توانایی برانگیختن و حرکت آفریدن است.
پناهیان تاکید کرد: زمانی هیئت قدرت نرم به شمار می رود که برانگیزنده باشد و در جامعه حرکت ایجاد کند. یک هیئت می تواند برنامه ای برگزار کند که هیچ تاثیری در شرایط معنوی، اخلاقی و شرعی جامعه خود نداشته باشد. دقت داشته باشید اگر هیئتی مراسمی را برگزار کرد و نتوانست موج آفرینی کند، رسالت خود را به درستی انجام نداده است.
حجت الاسلام احمد پناهیان با اشاره به قدرت نرم هیئت در طول تاریخ انقلاب اسلامی گفت: البته هیات های ما از قدرت خوبی برخوردار بودند که نمونه آن را در خرداد 1342، سال های 1356 و 1357 میبینیم. هیئت ها بودند که موج پیروزی انقلاب اسلامی را به وجود آوردند. فراموش نکنید که هیچ مجموعه ای به اندازه هیئت چنین قدرتی را ندارد. هیئتی ها به معارف اهل بیت مجهز هستند و همین موضوع قدرت برانگیزنده بسیار بزرگی است. برای برانگیختن، اولین گام گفتمان سازی است. فضای مجازی هم باید در اختیار این گفتمان سازی قرار گیرد.
او با اشاره به شاخصه دوم هیئت که می تواند قدرت نرم آن را تثبیت کند، گفت: شاخصه دوم هیئت که نباید از آن غافل شد، هدف زنی دقیق است. معظم له در همان دیدار به صورت مفصل درباره ماجرای موشک ها صحبت کردند و تاکید داشتند همانطور که موشک های ما نقطه زنی می کند، هیئت های ما نیز باید نقطه زنی کند. هیئت های ما باید بدانند که در روزگار امروز دقیقا به چه موضوعاتی باید بپردازند؟ محرم امسال باید به صورت دقیق بدانیم که درباره چه موضوعاتی صحبت کنیم تا نقطه زن باشیم؟ از منبری بخواهیم درباره چه موضوعی صحبت کند؟ مداح درباره چه موضوعی بخواهد؟ اینکه بگوییم آقا بیا و هر چه دلت خواست بخوان، بسیار اشتباه است.
مسیر ارزیابی هیئت مشخص است
پناهیان در پایان گفت: از الان به بعد، مسیر ارزیابی هیئت مشخص است. شاخص ها معلوم است و باید براساس همین شاخصه ها هیئت ها را ارزیابی کرد. از این به بعد کسی حق ندارد هیئت خود را با جمعیت، رسانه ای بودن یا نبودن و ... بسنجد. هیئتی موفق است که پویایی ایجاد کند و تاثیرگذار باشد. دوستان، هیئت را جدی بگیرید. هیئت، قدرت نرم امام زمان است و امیدوارم با هدایت خود ایشان عالم را برای حکومت جهانی حضرت مهیا کنیم.
براساس این گزارش، در نخستین روز از برگزاری همایش هیات رزمندگان اسلام، کارگروه های تخصصی با موضوعات مختلف مرتبط با هیئت تشکیل شد.
انتهای پیام/