Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آموزش عالی ناکارآمد نه تنها گره‌ای از مشکلات جامعه باز نمی‌کند بلکه سبب اتلاف وقت و سرمایه می‌شود. به همین دلیل بررسی الگوهای رایج در آموزش عالی و یافتن روش‌هایی برای کارآمدسازی آن الزامی به نظر می‌رسد. یکی از الگوهای آموزشی در ایران مبتنی بر تدریس و مدیریت همه جانبه استاد در کلاس است اما کارشناسان معتقدند روش تدریس استادمحور مانع رشد خلاقیت و تفکر در دانشجویان می‌شود و باید با روش‌های دانشجومحور جایگزین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرضا عصاره دانشیار دانشگاه شهید رجایی تهران و دکترای برنامه‌ریزی درسی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تناسب توانایی‌های ذهنی افراد و الگوهای تدریس گفت: الگوهای تدریس با توجه به رشد و توانایی‌های ذهنی افراد در مقاطع تحصیلی متفاوت است.

دانشیار دانشگاه شهید رجایی تهران در ادامه موضوع تناسب روش تدریس و توانایی ذهنی افراد گفت: برخی از الگوهای تدریس برای دوره متوسطه اول (12 تا 15 سالگی) و برخی دیگر برای دوره‌ متوسطه دوم مناسب هستند. در دوره متوسطه اول بیشتر الگوهای مبتنی بر شناخت کاربرد دارند چرا که در این دوره سنی تفکر انتزاعی در دانش‌آموزان شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به این که متوسطه اول دوره آموزش عمومی و متوسطه دوم دوره آموزش تخصصی است، ادامه داد: دوره آموزش عالی وجه تخصصی و اختراعی را با هم دارد. به همین دلیل رویکرد روش‌های تدریس بیشتر پژوهش‌محور هستند.

این دکترای برنامه‌ریزی درسی درباره تفاوت دانشجو و دانش‌آموز گفت: دانش‌آموز گیرنده مطالب آموزشی است اما دانشجو باید جوینده دانش باشد به این معنا که خودش به دنبال دانش برود. در روش پژوهش‌محور استاد در جایگاه راهنما و تسهیل‌کننده دانش قرار دارد. این روش تفکر انتقادی و آموزش خلاق را در دانشجو پرورش می‌دهد.

نقد آموزش عالی ایران

وی در نقد نظام آموزش عالی ایران گفت: در مقطع کارشناسی نظام حاکم، محفوظات‌محور و استادمحور است. این نظام سبب زایندگی علم و تولید دانش نمی‌شود. تولید دانش به این معناست که دانشجو بتواند خلاقانه مسائل را بررسی کند و با بدیعه‌پردازی به راه‌حل‌های جدید برسد. البته در مقاطع ارشد و دکتری تا حدی به سمت پژوهش‌محوری حرکت کرده‌ایم.

دانشیار دانشگاه شهید رجایی، الگوی مناسب برای تدریس در دانشگاه‌ها را الگوی آیزر دانست و ادامه داد: آیزر معتقد است استاد باید با طرح درس سر کلاس برود به این معنا که از پیش بداند چه چیز می‌خواهد به دانشجو تدریس کند.

وی درباره ویژگی‌های روش تدریس آیزر گفت: دانشجو باید در کلاس آزاد باشد تا بتواند تجربه خودش را محک بزند و زاینده باشد. در این روش، استاد به عنوان تسهیل‌کننده علم و دانش تنهای راهنمایی برای رسیدن دانشجو تجارب و دانش جدید است.

این دکترای برنامه‌ریزی درسی با اشاره به این که ارزشیابی در الگوی آیزر مبتنی بر حل مسئله است، گفت: فرایند روش حل مسئله این است که دانشجو در موقعیت مسئله قرار می‌گیرد و باید با جمع‌آوری اطلاعات در مورد آن مسئله، راه‌حل‌های مختلف را بررسی کند و بهترین گزینه را پیدا کند.

وی با تاکید بر این که روش ارزشیابی کنونی در دانشگاه‌ها اشتباه است، گفت: در روش کنونی جزوه‌ای در اختیار دانشجو قرار می‌گیرد که از ابتدا راه حل‌ها در آن وجود دارد. این روش مانع کسب تجارب جدیدو بروز خلاقیت دانشجو می‌شود.

عصاره به دیدگاه جان دیوئی درباره ویژگی‌های مثبت روش حل مسئله اشاره کرد و گفت: حل مسئله روشی مبتنی بر عقلانیت است که به فراگیران کمک می‌کند بر اساس تفکر خود سیر یادگیری را بگذارنند و برای حضور در اجتماع آماده شوند.

وی با معرفی راهکار کاوشگری به عنوان الگوی مناسب برای دروس آزمایشگاهی و کارگاهی، گفت: تجربه آزمایشگاهی باید به وسیله خود فراگیران یا دانشجویان انجام شود به این معنا که دانشجو باید سیر تاثیرات یک پدیده بر روی یک پدیده دیگر را پیگیری کند و نتیجه آن را به عنوان نتیجه آزمایشگاهی یا کارگاهی به استاد ارائه کند. نه این که آزمایش را استاد انجام دهد.

دانشیار دانشگاه شهید رجایی آموزش عالی را موظف به حل مشکلات اجتماعی دانست و گفت: آموزش عالی برای این که بتواند مشکلات اجتماعی را حل کند باید از محفوظات‌پروری فاصله بگیرد و استادمحوری را کنار بگذارد. در مقابل دانشجو محوری ترویج داده شود و معلم به عنوان راهنما بتواند شیوه آموزش را متحول کند. استاد باید اجازه دهد دانشجو خودش راه حل مسئله را پیدا کند و سیر عقلانی را جایگزین محفوظات ذهنی کند. محفوظات هیچ کمکی به تولید علم نخواهند کرد.

انتهای پیام/

367 / 320 آموزش عالی روش تدریس تولید علم برنامه ریزی درسی رفتارگرایی شناخت گرایی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: آموزش عالی روش تدریس تولید علم برنامه ریزی درسی شناخت گرایی برنامه ریزی درسی آموزش عالی روش تدریس حل مسئله راه حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۷۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه آزاد خمینی‌شهر سهم بسزایی در تربیت روانشناس دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، به همت معاونت آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر مراسم بزرگداشت روز روانشناس و مشاور با حضور علی حیدری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر، حامد خدادادی معاون آموزشی و مهارتی، مهدی نصری معاون پژوهش و فناوری، یوسف گرجی رئیس دانشکده علوم انسانی، مدیران گروه رشته‌های روانشناسی و مشاوره، اساتید و بیش از ۴۰۰ دانشجو در محل سالن شهید آوینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر برگزار گردید.

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر ضمن تبریک روز روانشناس و مشاوره به استادان و دانشجویان گفت: روز جهانی روانشناس و مشاور در تقویم ۲۸ آوریل که مراسم‌هایی برای شناخت بیشتر این شاخه برگزار می‌شود.

گرجی با اشاره به نقش روانشناس و مشاور در تشخیص آسیب‌ها و مشکلات فردی و اجتماعی افزود: دانش و تجربه دو رکن اساسی در نقش‌آفرینی دانش‌آموختگان رشته‌های روانشناسی و مشاوره و کمک به آحاد جامعه محسوب می‌شود، از این رو اگر اصول اخلاقی همراه با مهارت تخصصی و حرفه‌ای و کلامی در روانشناس و مشاوره تقویت شود در سلامت و بهداشت روانی جامعه تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی با بیان ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر به‌عنوان قطب رشته‌های روانشناسی و مشاوره تبیین کرد: این دانشگاه با ۳۵ سال فعالیت درخشان در امور آموزشی و اشتغال به تحصیل بیش از ۹۵۰ دانشجو در مقطع کارشناسی و ۴۳۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی و ۱۸۴ دانشجو در مقطع کارشناسی، ۲۲۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و ۸۵ دانشجو در مقطع دکتری تخصصی رشته مشاوره، سهم بسزایی در تربیت نیروی کلیدی در نظام آموزشی کشور دارد.

در ادامه این مراسم با استقرار رئیس دانشکده عوم انسانی، مدیران گروه روانشناسی و مشاوره و یکی از اعضای هیئت علمی گروه مشاوره بر روی جایگاه به سوالات تخصصی دانشجویان در زمینه‌های تحصیلی و آموزشی پاسخ داده شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مربیان کشتی مازندران در کلاس دانش افزایی
  • جزئیات برنامه‌های آموزش و پرورش برای ارتقای کیفیت نمرات امتحانی از زبان وزیر
  • سنجش ۸۸ درصدی دانش آموزان پایه اول در اردبیل
  • توجه به دغدغه‌های فرهنگیان مورد تاکید جدی است
  • دانشگاه آزاد خمینی‌شهر سهم بسزایی در تربیت روانشناس دارد
  • ضرورت طرح مسئله برای دانش آموزان در موضوع آب
  • دانایی که منجر به توانایی نشود مورد اقبال مردم نخواهد بود
  • نظام آموزشی کارآمد بسیاری از مشکلات و چالش‌های کشور را حل می‌کند
  • کمبود فضای آموزشی رنج معلمان روستاها/علم هدیه معلم به انسان‌ها
  • ۴۰ درصد فضاهای آموزشی بَردَسکَن خراسان رضوی در طرح نوسازی قرار گرفته‌ است