Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اینترنت اشیاء (IoT) نام آشنایی است که این روز‌ها بسیار شنیده می‌شود، اما شاید با کاربرد آن چندان آشنا نباشید. این پدیده یک فناوری نوپدید است که در سال ۱۹۹۹ توسط کوین اشتون مطرح شد، اما به مدت تقریبا دو سال است که مورد توجه و بحث جدی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به کمک اینترنت اشیاء برنامه‌ها و دستگاه‌های مختلف می‌توانند از طریق اتصال اینترنت با یکدیگر و حتی انسان تعامل و صحبت کنند. مثلا یخچال‌های هوشمندی که امکان اتصال به اینترنت دارند، می‌توانند شما را از محتوای یخچال و حتی تاریخ انقضای مواد خوراکی داخل آن مطلع سازند. در واقع می‌توان گفت اینترنت اشیاء این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا اشیاء مورد استفاده خود را از راه دور و به کمک زیرساخت‌های اینترنتی مدیریت و کنترل کنید؛ اما نیروی محرک واقعی IoT هوش مصنوعی (AI) است.

 

با نگاهی به ابتدایی‌ترین کاربرد‌های هوش مصنوعی از سنجش سطح تناسب اندام گرفته تا پتانسیل گسترده آن در صنایع و برنامه ریزی شهری می‌توان به این نتیجه رسید که مشارکت فزاینده بین هوش مصنوعی و IoT بدان معنی است که آینده‌ای هوشمندانه‌تر می‌تواند زودتر از آنچه فکر می‌کنیم اتفاق بیفتد. در حال حاضر هوش مصنوعی نقش مهمی در زندگی بشر ایفا می‌کند. امروزه بکارگیری این فناوری در بسیاری از حوزه‌های علمی و پزشکی سبب تحول بزرگی در این عرصه شده است. تاکنون بیماری‌های بسیاری با تشخیص به موقع به مدد پیشرفت‌های فناوری به ویژه هوش مصنوعی درمان شده‌اند.

اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی ابرقدرت‌های نوآوری

دستگاه‌های IoT از اینترنت برای ارتباط، جمع آوری و تبادل اطلاعات درباره فعالیت‌های آنلاین ما استفاده می‌کنند. آن‌ها هر روز ۱ میلیارد گیگابایت داده تولید می‌کنند. پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵، ۴۲ میلیارد دستگاه در سطح جهان به IoT مجهز شوند. طبیعی است با افزایش تعداد این دستگاه‌ها، سوابق داده‌ها نیز در دسترس باشد و تحت این شرایط است که هوش مصنوعی در کنار این فناوری نوپدید تبدیل به ابرقدرت‌های نوآوری در جهان می‌شوند.

ظهور قدرتمند IOT با استفاده از سه فناوری مهم

اما اینترنت اشیاء با استفاده از سه فناوری مهم است که می‌تواند تبدیل به ابرقدرت فناوری جهان شود؛

هوش مصنوعی (AI)

عملکرد‌ها و سیستم‌های قابل برنامه ریزی که دستگاه‌ها را قادر می‌سازد تا دانش انسانی را فراگرفته، استدلال و پردازش کنند.

اینترنت نسل پنجم G

اینترنت نسل پنجم 5G شبکه‌های تلفن همراه با سرعت بالا و بدون تاخیر برای پردازش داده‌های زمان واقعی است.

داده‌های بزرگ

حجم عظیمی از داده‌هایی که با اتصال به منابع بی‌شمار متصل به اینترنت، پردازش شده‌اند.

این دستگاه‌های بهم پیوسته با کمک یکدیگر، این امکان را فراهم می‌کنند که ما با اشیاء مورد استفاده خود در خانه و محل کار ارتباط برقرار کرده و در واقع به این طریق اینترنت اشیاء را ایجاد کنیم.

اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی چگونه در کنار هم قرار می‌گیرند؟

اشیاء هوشمند، خانه هوشمند، شهر هوشمند و صنعت هوشمند، چهار بخش عمده‌ای هستند که AIOT در آن‌ها تاثیر می‌گذارد؛

۱. اشیاء هوشمند

دستگاه‌های هوشمند مانند ساعت‌های هوشمند به طور مداوم تنظیمات و عادات کاربر را رصد و پیگیری می‌کنند. این امر نه تنها منجر به کاربرد‌های چشمگیر در بخش فناوری سلامت شده بلکه برای ورزش و تناسب اندام نیز بسیار مناسب است. طبق پیش بینی شرکت تحقیقاتی پیشرفته گارتنر، بازار جهانی دستگاه‌های هوشمند تا سال ۲۰۲۳ بیش از ۸۷ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت.

۲. خانه هوشمند

خانه‌های هوشمند خانه‌هایی هستند که به هر درخواست شما پاسخ می‌دهند، پدیده خارق‌العاده‌ای که دیگر محدود به داستان‌های علمی تخیلی نیست. این خانه‌ها قادر به استفاده از وسایل، نورپردازی، وسایل الکترونیکی و موارد دیگر، یادگیری عادت‌های صاحب خانه و توسعه پشتیبانی خودکار هستند. این دسترسی یکپارچه همچنین باعث افزایش بهره وری انرژی می‌شود، در نتیجه بازار خانه‌های هوشمند می‌تواند نرخ رشد سالانه ۲۵ ٪ بین ساله‌ای ۲۰۲۰-۲۰۲۵ را داشته و به ۲۴۶ میلیارد دلار برسد.

۳. شهر هوشمند

هرچه تعداد بیشتری از مردم از مناطق روستایی به مناطق شهری نقل مکان می‌کنند، شهر‌ها به مکان‌هایی امن‌تر و راحت‌تر برای زندگی تبدیل می‌شوند. نوآوری‌های شهر هوشمند سرعت می‌گیرد و سرمایه گذاری‌ها به سمت بهبود امنیت عمومی، حمل و نقل و بهره وری انرژی پیش می‌روند.


کاربرد‌های عملی هوش مصنوعی در کنترل ترافیک در حال حاضر آشکار است. در شهری مانند دهلی نو، دارای پر ترافیک‌ترین جاده‌های جهان، یک سیستم هوشمند مدیریت حمل و نقل (ITMS) برای تصمیم گیری پویا در زمان واقعی برای ترافیک استفاده می‌شود.

۴- صنعت هوشمند

با توجه به رشد فناوری و رویکرد کشور‌های جهان به دولت‌های الکترونیک، صنایع از ساخت و استخراج معادن برای کارآمدتر شدن و کاهش خطا‌های انسانی به تحول دیجیتال متکی هستند. از تجزیه و تحلیل داده‌های زمان واقعی تا سنسور‌های زنجیره تأمین دستگاه‌های هوشمند به جلوگیری از خطا‌های پرهزینه در صنعت کمک می‌کنند. در واقع گارتنر همچنین تخمین می‌زند که بیش از ۸۰ ٪ پروژه‌های IoT سازمانی، هوش مصنوعی را تا سال ۲۰۲۲ وارد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: 

فناوری هوش مصنوعی، ضامن امنیت ملی کشور‌ها تاثیر شگفت‌انگیز اینترنت نسل پنجم بر دنیای سلامت هوش مصنوعی اقتدار کشور‌ها را تامین می‌کند

گفتنی است نوآوری AIoT در حال تسریع است و ما را به آینده‌ای متمرکزتر سوق می‌دهد. همجوشی AIoT به طور فزاینده‌ای تبدیل به جریان اصلی زندگی می‌شود، زیرا همچنان به دنبال مرز‌های پردازش داده‌ها و یادگیری هوشمندانه برای سال‌های آینده است.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هوش مصنوعی اینترنت اشیا اینترنت اشیاء هوش مصنوعی دستگاه ها داده ها خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۷۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان رونمایی شد

کراکوف ،خواهرخوانده لهستانی اصفهان، میزبان بزرگترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان است که در یک کلیسا واقع شده و اندازه آن بزرگ‌تر از زمین بسکتبال است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بزرگ‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان در کلیسای موسوم به «خداوند عیسای شبان خوب» در شمال شهر کراکوف نصب شده است. به طور خاص، پنجره شیشه‌ای رنگی شامل ۲۷ بخش عمودی است که صحنه‌های مختلف کتاب انجیل را نشان می‌دهد.

مساحت کل مجموعه ۴۲۶ متر مربع است که کمی بزرگ‌تر از زمین بسکتبال است. نمایش عمومی این اثر هنری که دو سال طول کشید، با صدمین سالگرد تأسیس کلیسای پرادنیک چروونی انجام شد.

کراکوف و ارتباط آن با سنت شیشه‌های رنگی

مجموعه شیشه‌های رنگی «با صلیب به سمت نجات» نامیده می‌شود و در مرکز طراحی‌های آن حضرت مسیح قرار دارد. اضافه شدن این پنجره جدید به کراکوف، شهرت این شهر لهستانی را به عنوان مقصدی برای تماشای هنر شیشه‌های رنگی افزایش می‌دهد. کراکوف همچنین دارای یک موزه اختصاصی شیشه‌های رنگی است و جالب است بدانید که اولین کارخانه شیشه‌های رنگی لهستان در سال ۱۹۰۷ در این شهر تأسیس شد و اکنون محل موزه است.

دانستنی‌هایی از کراکوف کراکوف از سال ۱۰۳۸ تا ۱۵۹۶ پایتخت لهستان بود، زمانی که زیگیسموند سوم واسا دربار سلطنتی خود را به ورشو منتقل کرد که سپس به پایتخت تبدیل شد. کراکوف همچنین از سال ۱۸۴۶ تا ۱۹۱۸ پایتخت دوک‌نشین بزرگ کراکوف بود. کراکوف در بخش جنوبی لهستان، روی رودخانه ویستولا، در دره‌ای در دامنه کوه‌های کارپات واقع شده است. این شهر دومین منطقه پرجمعیت لهستان است و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای لهستان محسوب می‌شود که قدمت بعضی قسمت‌های آن به قرن هفتم بازمی‌گردد. در سال ۱۹۷۸ یونسکو اولین مکان‌ها را برای فهرست میراث جهانی جدید خود تأیید کرد و شهر کراکوف به عنوان «اولین شهر» در این فهرست گنجانده شد. کراکوف به عنوان شهر ادبی یونسکو شناخته می‌شود زیرا در زمینه ادبیات تاریخ گسترده‌ای دارد. کراکوف بزرگترین میدان بازار قرون وسطایی اروپا را در خود جای داده است. قدمت این میدان به قرن سیزدهم باز می‌گردد و خانه‌های تاریخی اطراف آن را احاطه کرده‌اند. امروزه این میدان مکانی پر جنب و جوش پر از کافه‌ها، رستوران‌ها و موزه‌ها است.

کد خبر 747731

دیگر خبرها

  • سامسونگ درباره پتانسیل هوش مصنوعی در دستگاه‌های پوشیدنی آینده خود توضیح می‌دهد
  • عینک هوشمند جدید زاکربرگ با توانایی‌های باورنکردنی
  • عینکی که می‌تواند به سؤالات شما پاسخ دهد
  • هوشمندسازی به خوبی در شهر تهران پیش نرفت/ آینده جهان به سمت تکنولوژی و فناوری است
  • گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود
  • عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان رونمایی شد
  • تبدیل دریاچه‌ها به نیروگاه‌های عظیم تولید برق
  • استفاده از راهکار‌های اصولی و فنی به جای قطع اینترنت در زمان کنکور
  • برقراری اینترنت پرسرعت همراه در مسجد شکر طبس
  • هوش مصنوعی آریتمی قلب را از ۳۰ دقیقه قبل پیش‌بینی می‌کند