Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابراهیم اکبرزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شالیکارانی که محصول شان را برداشت کرده اند و اکنون داخل مزرعه جمع آوری شده در اسرع وقت نسبت به پوشش پلاستیکی بر روی خوشه های برنج اقدام کنند.

وی افزود: با توجه به شدت بارندگی ها در دوشنبه و سه شنبه هفته جاری ضروری است  شالیکاران نسبت به بازکردن خروجی شالیزارها به ویژه زهکشی ها و دهنه اقدام  کنند تا بر اثر بارندگی ها، آب در شالیزارها جمع آوری نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطر نشان کرد: معمولا محصولات برداشت شده به کارخانه های شالیکوبی حمل و در داخل گونی در فضای باز محوطه کارخانه جمع آوری می شود لذا باید حتما پوشش پلاستیکی انجام شود تا شدت بارندگی ها به آنها آسیب نرساند.

وی از شالیکاران خواست تا محل استقرار موتور پمپ های آبیاری در کنار رودخانه ها را محکم کنند و در صورت امکان به جای امن انتقال دهند.

تاکنون ۹۵ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان گیلان برداشت شده است، در سال زراعی گذشته ۱۶۱ هزار هکتار  اراضی شالیکاری گیلان با "کمباین" برداشت شد و پیش بینی می شود این میزان در سال زراعی جاری به بیش از ۱۷۰ هزار هکتار برسد. 

از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار  اراضی شالیزاری استان گیلان در سال زراعی جاری حدود ۱۶۲ هزار هکتار از طریق ماشین نشاکاری به صورت مکانیزه کشت شده که این میزان در سال گذشته ۱۴۷ هزار هکتار بود.

حدود ۷۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان در بارندگی های اخیر دچار ورس (خوابیدگی ساقه) شد.

ورس "خوابیدگی ساقه‌های برنج" در شرایط محیطی بسیار حاصل خیز رخ می‌دهد و از طرف دیگر بهره برداری از عوامل افزایش دهنده عملکرد را محدود می‌کند. سه نوع ورس وجود دارد؛ خم شدن ساقه‌ها از پایین گیاه، شکستن ساقه در هر نقطه‌ای از آن و ورس ریشه.

استان گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار است که هر سال از تبدیل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک برداشتی آنها، حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تن برنج سفید به دست می آید.  

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

بر اساس اعلام هواشناسی استان گیلان تا چهارشنبه هفته جاری افزایش ابر، مه آلود بودن هوا، کاهش دمای بین چهار تا ۹ درجه، بارندگی و وزش باد متناوب، رعد و برق "گاهی شدید" ، احتمال تگرگ  و مواج بودن دریا را خواهیم داشت.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی رشت بارندگی گیلان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی رشت بارندگی گیلان وزارت جهاد کشاورزی رشت بارندگی گیلان هزار هکتار بارندگی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۷۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت آزمایشی جو قصیل در قم به برداشت رسید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، در کشت جو به صورت قصیل، وقتی دانه جو از مرحله شیری وارد مرحله خمیری می‌شود، محصول برداشت و به ۲ صورت تازه و یا خرد و سیلو شده به مصرف دام می‌رسد.

حسین کوه خضری، رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه با توجه به منابع محدود آبی در استان نیازمند تغییر روش کشت محصولات کشاورزی هستیم، گفت: کاهش میزان آبدهی و برداشت زودتر محصول، حذف علف‌های هرز و افزایش کیفیت علوفه دامی از مزایای برداشت جو به صورت قصیل است.

وی با بیان اینکه امسال دو هزار تن محصول جو در استان به این صورت در استان برداشت می‌شود، افزود: پیش بینی می‌کنیم سال آینده ۱۰ درصد از زمین‌های زیر کشت محصول جو به صورت قصیل برداشت شود.

در حال حاضر ۲۳ هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت محصول جو قرار دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • برخی از شالیکاران محمودآبادی در انتظار دریافت سهمیه کود
  • نشاءکاری برنج در گیلان
  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • (تصاویر) نشاء برنج در گیلان
  • نشاء برنج در گیلان
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • توصیه‌های ایمنی برای هشدار نارنجی بارندگی
  • خزانه گیری ۱۷۷ هزار هکتار از اراضی گیلان
  • چشم انتظاری شالیکاران برای رهاسازی آب سد
  • کشت آزمایشی جو قصیل در قم به برداشت رسید