Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-27@13:01:14 GMT

شقایق مهر، نامی به پاس قدردانی

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۶۷۷۶۳

شقایق مهر، نامی به پاس قدردانی

همشهری آنلاین_ شهره کیانوش‌راد:  هدف از تغییر نام این بوستان ارج نهادن به چهره‌های هنری و به پاس خدمات ارزنده «ابراهیم قنبری مهر» است. استاد متولد سال ۱۳۰۷ و از هنرمندان برجسته‌ای است که سازهای ساخت او با دستان نوازندگان ایرانی و خارجی نواخته شده. به بهانه سالروز تولد این چهره فرهنگی، مهمان خانه استاد قنبری مهر در سعادت‌آباد شدیم و با او درباره سال‌ها فعالیت هنری‌اش گفت‌وگو کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همسر استاد که در این گفت‌وگو همراهی‌مان می‌کرد ارج نهادن به چهره‌های ماندگار را یکی از اقدامات ارزنده شهرداری می‌داند.  
عشق به کار یکی از ویژگی‌های مهم قنبری مهر است. استاد با نقل خاطره‌ای بر این موضوع تأکید می‌کند: «در تمام سال‌هایی که ساخت سازهای ایرانی و ویولن را انجام می‌دادم سعی کردم زیاده‌خواه نباشم. حق‌الزحمه‌ای که برای ساخت یا تعمیرساز می‌گرفتم کمتر از زحمتی بود که برای آن کار متحمل می‌شدم. زمانی که جوان و تازه کار بودم به دلیل شرایط مالی بدی که برایم پیش آمد لوازم کارم را فروختم. وقتی استاد ابوالحسن صبا از ماجرا باخبر شد، دستم را گرفت و مبلغی را به من داد تا بتوانم کارگاهم را راه‌اندازی کنم. در تمام زندگی‌ام برای افراد مختلفی‌ساز ساختم؛ از افرادی که اکنون چهره‌های شناخته شده موسیقی هستند تا جوانانی که با عشق به موسیقی سراغ من می‌آمدند. برخی توان مالی نداشتند و می‌گفتند به‌صورت اقساط پول‌ساز را برمی‌گردانند. اما می‌رفتند و خبری از آنها نمی‌شد. من با اینکه ساعت‌ها برای ساخت یا تعمیرساز وقت گذاشته بودم اما پیگیر حق‌الزحمه‌اش نمی‌شدم. چندین سال پیش جوانی به خانه ما آمد و ساخت تعدادی سه تار را به من سفارش داد و گفت که شنیده‌ام در خارج از کشور سازهای شما طرفداران بسیاری دارد. چند سال بعد با یک کیف پر از پول به خانه ما آمد و گفت‌سازها را در خارج از کشور فروختم و سود خوبی کردم. این هم سهم شماست. من گفتم: در این کیف را ببند و دیگر حرفش را هم نزن.»

خاطره‌ای به یاد ماندنی از استاد صبا

با گذشت بیش از ۷۷ سال، هنوز خاطره کار نیک ابوالحسن صبا را به یاد دارد که حساب بانکی‌اش را برای کمک به شاگردش خالی کرد تا بتواند کارگاهش را دوباره راه‌اندازی کند. قنبری مهر درباره آن روز می‌گوید: «ماجرا به حدود سال ۱۳۳۲ برمی‌گردد. شرایط مالی خوبی نداشتم. ابزار کارم را فروخته بودم و کارگاهم تعطیل شده بود. وقتی خبر به آقای صبا رسید مرا خواست و گفت: ابراهیم! چراساز نمی‌سازی؟ گفتم: هیچ پولی در بساط ندارم که بتوانم دوباره کار را شروع کنم. هنوز کلمات صبا را به یاد دارم. با دست زد روی زانویش و گفت: می‌دانستم تو یک بلایی سر خودت می‌آوری. با هم رفتیم قدمی بزنیم تا درددلی کنم و سبک شوم که خودم را مقابل بانک دیدم. استاد صبا ۵۰۰ تومان حساب بانکی‌اش را خالی کرد. ۴۰۰ تومان به من داد و گفت با این پول کارگاهت را دوباره راه‌اندازی کن. آن ۴۰۰ تومان زندگی مرا متحول کرد. ابزار خریدم و کارگاهم را راه‌اندازی کردم. استاد سال ۱۳۳۶ از دنیا رفت و من ماندم یک دنیا حسرت. چندین سال بعد وقتی به دیدار همسر صبا و دخترشان، غزاله رفتم، ۱۰۰ هزار تومان چک پول روی میز گذاشتم و ماجرا را تعریف کردم. همسر آقای صبا از این کار خیلی ناراحت شد اما با اصرار من و خواهش غزاله، آن پول را قبول کرد. استاد صبا نخستین معلم من بود و در زندگی من بسیار نقش داشت.» همسر استاد در تکمیل صحبت‌ها می‌گوید: «قنبری مهر سازهای بسیاری ساخت که با دستان چهره‌های موسیقی ایران و جهان نواخته شد. سازهای ساخت قنبری مهر شهرت بسیاری دارد. اما این موضوع هیچ‌گاه بهانه‌ای برای فخرفروشی استاد نشد. اگر ساخت‌سازی را به او می‌دادند برایش مهم نبود که نوازنده قرار است چه کسی باشد. بهترین‌ساز را می‌ساخت و جیب کسی را خالی نمی‌کرد. رعایت انصاف یکی از رمزهای موفقیت او بود.»

همسایگی با بوستان

خانه قنبری مهر درست روبه‌روی بوستانی قرار دارد که اکنون به نام شقایق مهر شناخته می‌شود؛ بوستانی سرسبز که به دلیل دور بودن از هیاهوی خیابان اصلی سعادت‌آباد، محلی آرام برای پیاده‌روی و استراحت ساکنان خیابان هشتم است. قنبری مهر اگرچه اکنون به دلیل کهولت سن بیشتر اوقاتش را در خانه می‌گذراند، اما همسرش، یکی از محاسن زندگی در این محله را همجواری با این بوستان می‌داند. می‌گوید: «۲۷ سال است ساکن سعادت‌آباد هستیم. استاد سال‌ها پیش، هر روز و هر زمان که فرصتی پیدا می‌کردند به این بوستان می‌رفت. برخی از هنرجویان موسیقی و دوستانش می‌دانستند که او به این بوستان می‌آید، برنامه‌ریزی می‌کردند تا در این بوستان استاد را ملاقات کنند. همسایه‌ها احترام بسیاری به استاد می‌گذارند و او را دوست دارند و به ما می‌گفتند این پارک متعلق به شماست. بافت محله نسبت به سال‌های اول حضور ما در این محله تغییر کرده و تعداد کمی از همسایه‌های قدیمی هنوز در این محله سکونت دارند. خاطرات خوبی از زندگی در این محله داریم که یکی از آنها همجواری با این بوستان سرسبز است.»

سازهای این هنرمند جواهر است

مراسم تغییر نام بوستان شقایق به بوستان شقایق مهر، ۱۲ مرداد ماه و همزمان با سالروز تولد ۹۲ سالگی استاد برگزار شد. در این مراسم که به دلیل شیوع ویروس کرونا به‌صورت آنلاین در فضای مجازی پوشش داده می‌شد «رسول کشت‌پور» شهردار منطقه ۲، «محمدجواد حق‌شناس» عضو شورای‌شهر تهران و رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای‌شهر و جمع محدودی از موسیقیدانان و چهره‌های فرهنگی از جمله «حمیدرضانوربخش» مدیرعامل خانه موسیقی، «علی‌مرادخانی» مدیر موزه موسیقی ایران و مشاور هنری شهردار تهران و «حمیدرضا عاطفی» معاون اجرایی خانه موسیقی حضور داشتند.  
«فاضل جمشیدی» خواننده که اجرای این مراسم را نیز برعهده داشت درباره انتخاب بوستان شقایق گفت: «این بوستان درست روبه‌روی منزل استاد قنبری مهر قرار دارد. به دلیل قدیمی بودن این بوستان و معروفیت به بوستان شقایق، پیشنهاد تغییر نام آن به شقایق مهر را به شورای‌شهر دادیم که خوشبختانه موافقت شد.» حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای‌شهر تهران گفت: «هنرمندان بزرگ ایران سال‌ها حال دل مردم را با سازهای ساخت استاد قنبری‌مهر شاد کرده‌اند. پیشنهاد نامگذاری این بوستان را به نام استاد قنبری‌مهر، سال گذشته ۲ نهاد خانه موسیقی و موزه موسیقی مطرح کردند که در کمیسیون نامگذاری انجام شد و بعد به شورای‌شهر رفت که در آنجا هم با استقبال روبه‌رو شد. البته‌ تردید زیادی برای اجرای حضوری این مراسم با توجه به شرایط حاضر وجود داشت. در نهایت قرار شد مراسم با حضور ۲۰ نفر برگزار شود.»
مرادخانی، مشاور شهردار تهران و مدیر موزه موسیقی ایران در بخشی از این مراسم گفت: «موزه موسیقی میزبان سازهای استاد قنبری‌مهر است. او سال‌ها روی این‌سازها کار کرده‌اند و به اعتقاد من هرکدام از سازهای این هنرمند یک جواهر است. من به یاد دارم روزی که‌سازها را از استاد تحویل گرفتیم گفتند: من امشب راحت می‌خوابم. چون تمام دغدغه‌ام این بود که مبادا این‌سازها در خانه دچار مشکل شوند. شاید افراد زیادی صاحب‌نام باشند ولی انسانیت و مهربانی استاد، او را از دیگران متمایز می‌کند.»

کد خبر 539695 برچسب‌ها ساخت و ساز همشهری محله هنر منطقه ۲

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ساخت و ساز همشهری محله هنر منطقه ۲ استاد قنبری مهر بوستان شقایق موزه موسیقی راه اندازی شورای شهر شقایق مهر سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۷۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه ۲۰ هزار میلیاردی برای پاکسازی مسیل‌ها از نخاله‌ها

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به رهاسازی زباله‌ها و نخاله‌ها توسط برخی هموطنان در مسیر گذرگاه‌های آبی و مسیل‌ها گفت: بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال در کشور برای پاکسازی مسیل‌ها و جمع آوری نخاله‌ها هزینه شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدحسن نامی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان ایلام با بیان اینکه مردم مولفه اصلی قدرت و اقتدار نظام اسلامی هستند، گفت: مردم همچنین در همه صحنه ها و عرصه ها به ویژه در حوزه مدیریت بحران پای کار هستند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به تشکیل قرارگاه مردم‌نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور، افزود: باید از ظرفیت مردم برای کاهش مخاطرات حوادث استفاده شود.

نامی ضمن تقدیر از تلاش و مدیریت همه دست اندرکاران استان برای مدیریت بحران در 2 سال اخیر، گفت: متاسفانه بعضی افراد با رهاسازی زباله ها و نخاله ها در مسیر گذرگاه‌های آبی و مسیل ها موجب بروز برخی مشکلات در هنگام بارش های شدید در سطح کشور می شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه رهاسازی نخاله در حاشیه شهرها، در واقع به‌مثابه نادیده گرفتن حقوق شهروندی است، افزود: بیش از 20 هزار میلیارد ریال در کشور برای پاکسازی مسیل‌ها و جمع آوری نخاله ها هزینه شده است.

 وی ادامه داد: در صورت رعایت قانون از سوی برخی افراد، این هزینه ها در راستای مدیریت بحران و کاهش مخاطرات ناشی از سیل تخصیص خواهد یافت.

نامی به ضرورت کار مردمی در حوزه مدیریت بحران برای کاهش مخاطرات حوادث غیرمترقبه اشاره کرد و گفت: قرارگاه مردم نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور در راستای فرهنگ‌سازی، کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از سوانح طبیعی از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد تشکیل شده است.

 رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به استفاده صنایع از پساب طبق قانون بودجه 1403 اشاره کرد و افزود: صنایع کشور در راستای حفظ منابع آبی باید به سمت استفاده از پساب و تصفیه فاضلاب برای استفاده مجدد حرکت کنند.

نامی با تاکید بر فرهنگ سازی برای نگهداری و توسعه فضای سبز در کشور گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر کاشت درخت و نهال با توجه به لزوم توسعه فضای سبز تاکید داشته‌اند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور به اهمیت بالای آبخیزداری در سطوح بالا و آبخوان داری در پایین دست نیز در حوزه مدیریت منابع آبی گفت: احداث سدهای زیرزمینی در مناطق خشک و نیمه خشک در سطح کشور در دستور کار قرار دارد و از وجود و ظرفیت شرکت های دانش بنیان در زمینه حفاظت از منابع آبی سطحی و زیرزمینی در کشور استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه هدایت زیست محیطی و آمایش سرزمین در حوزه مدیریت بحران در استان به خوبی در دست اقدام است،گفت: پیوند مدیریتی بسیار خوب در استان وجود دارد که این موضوع در مدیریت بحران و حوادث بسیار ارزشمند و فصلی مفید و پرفایده است.

نامی با اشاره به لزوم تدوین نقشه دیجیتالی شهر ایلام که لایه‌های مکان‌محور در معرض خطر سیلاب در مسیر مسیل ها در آن مشخص باشد، گفت: تهیه این نقشه لازم است تا بتوان بر اساس شیب در راستای ساماندهی این مسیل ها و مسیر رودخانه ها اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

به گزارش تسنیم، در این نشست 10 هزار میلیارد ریال برای زیرساخت های حوزه مدیریت بحران استان ایلام در بخش های مختلف اختصاص یافت.

انتهای پیام/180/

دیگر خبرها

  • ‌ساخت زورخانه بزرگ مرکزی شیراز
  • آغاز ساخت بوستان دادا و کاکا در بندرعباس
  • ساخت ۱۷ بوستان جدید در شهر قم
  • هزینه ۲۰ هزار میلیاردی برای پاکسازی مسیل‌ها از نخاله‌ها
  • رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به کرمانشاه سفر می‌کند
  • اختصاص اعتبار برای ساماندهی مسیل‌های شهر ایلام
  • (تصاویر) دشت شقایق ملارد
  • برگزاری ۱۹ عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی
  • دشت شقایق ملارد
  • بازسازی گذرگاه آبی مرکزی شهر ایلام در دستور کار است